Door , , 54 reacties

Lang voordat 'mmo-shooter' Destiny op de markt verscheen, stond al vast dat ontwikkelstudio Bungie en uitgever Activision zich lang met de game zouden gaan bezighouden. Er zou tussen beide partijen zelfs een contract voor tien jaar liggen, en in die tien jaar zouden talloze grote en kleine updates verschijnen, naast een aantal echt nieuwe games. De eerste echt nieuwe game na de eerste versie van Destiny wordt in 2017 verwacht, maar ondertussen zit Bungie niet stil. Met Rise of Iron is er een volgende grote uitbreiding voor Destiny op komst. Bovendien is in Destiny sinds de release in 2014 al zo veel veranderd, dat je zelfs zou kunnen beweren dat het spel zelf gaandeweg een nieuwe game is geworden.

Die vlieger gaat natuurlijk niet op voor gamers die nooit zijn gestopt met Destiny en die alle veranderingen en vernieuwingen stukje bij beetje kregen geïntroduceerd. Voor hen is Rise of Iron een volgend stapje, niet meer dan dat. Voor gamers die de uitbreiding aangrijpen om na lange afwezigheid een comeback te maken in het universum van Destiny, is er echter veel veranderd, zeker in vergelijking met 'vanilla' Destiny, ofwel Destiny 1.0. Die versie kende, onder meer door de wel erg beperkte aanwezigheid van een verhaal, best een fiks aantal afhakers. Samen met de groep die wellicht nieuw instapt bij het verschijnen van de Destiny Collection waarin alle content tot nu toe is gebundeld in één pakket, levert dat voor veel mensen wellicht een gloednieuwe game op.

Zij zullen in dat geval een game voorgeschoteld krijgen die een stuk fijner speelt en beter in balans is dan de game die Activision in 2014 op de markt zette. De basisgameplay is grotendeels hetzelfde gebleven, maar in de interface is veel veranderd en versimpeld. Denk daarbij onder andere aan wijzigingen waardoor spelers het hoogste level niet alleen maar kunnen bereiken door de Raids in het spel te spelen. Er is ook meer ruimte gekomen voor inventory, het economiesysteem is versimpeld door alles onder te brengen in één in-game betaalmiddel, en het bounty-systeem is veel eenvoudiger in gebruik gemaakt. Wie besluit om nu nog aan Destiny te beginnen, profiteert van die veranderingen.

Die veranderingen komen niet uit de lucht vallen, weet Jesse van Dijk van Bungie. De Nederlandse Art Director is al jaren betrokken bij de ontwikkeling van de online shooter, en ziet hoe de ontwikkelaars hun eigen game steeds beter zijn gaan begrijpen. "Het nieuwe Destiny klopt beter, in vergelijking met vanilla Destiny. Bij de eerste versie begrepen wij zelf ook nog niet helemaal wat voor soort game Destiny eigenlijk was, en dat is nu anders. Dat zorgt ervoor dat we steeds aan de game kunnen blijven schaven, waardoor allerlei zaken in het spel gebruiksvriendelijker worden. Dat komt de game ten goede".

Die voordelen heb je als je tijdens de release van Rise of Iron net aan Destiny begint en alle content nog gaat doorspelen, maar dat is niet verplicht. Wel leuk is dat de verscheidene updates veel aan Destiny hebben toegevoegd, waaronder een veel grotere rol voor het verhaal. Toch zullen er ook spelers zijn die meteen, bijvoorbeeld samen met vrienden die vaker Destiny spelen, de nieuwe content willen spelen. Dat kan. Zij kunnen hun gloednieuwe personage direct omhoog 'levellen' naar het niveau dat is vereist om aan de slag te gaan met de nieuwe content van Rise of Iron.

Populaire gebruikersreview