Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

Nog één keer te veel betalen

Overzicht van de nieuwe roamingtarieven

29-04-2016 • 08:17

192

Multipage-opmaak

Inleiding: de opmaat naar 2017

Wie deze zomer met vakantie gaat naar het buitenland, betaalt voor het gebruik van zijn mobiel in elk geval nog één keer meer dan het tarief van zijn provider in het thuisland. Hij betaalt dus ten minste nog één keer te veel. De kosten voor roaming binnen de Europese Unie zijn in de afgelopen jaren al behoorlijk gedaald. Wie kan zich nog de tijden herinneren dat een minuut gebeld worden een paar kilometer over de grens al een euro kostte? Die tijden liggen definitief achter ons.

Medio 2017 wil de EU de roamingkosten voorgoed hebben afgeschaft, maar daar zit wel een grote 'maar' aan. De EU stelt een 'fair use safeguard' in. Die moet voorkomen dat Europeanen in het buitenland goedkopere abonnementen kunnen afsluiten en vervolgens continu roamen. Dat is duurder voor alle betrokken providers en dat zien de bestuurders dus liever niet gebeuren.

Deze 'fair use policy', die de Commissie in december 2016 zal vaststellen, houdt rekening met hoeveel data mensen gebruiken, hoeveel Europeanen reizen en in hoeverre prijzen over de hele Europese Unie dichter bij elkaar komen te liggen. De fup moet bovendien rekening houden met de risico's van concurrentievervalsing. Wat de Commissie daar precies mee bedoelt, wordt niet uitgelegd.

Er is nog geen indicatie waar de bovengrens van die fup ligt. Eerdere berichten spraken van 5MB per dag, maar die clausule heeft het niet gehaald. Het zal dus vermoedelijk hoger zijn dan dat, maar lager dan het gemiddelde gebruik in het thuisland. Mensen moeten immers wel met een gerust hart foto's op Facebook kunnen zetten, maar niet tijdens de looptijd van het abonnement elke dag voortdurend roamen.

Hoewel het afschaffen van roamingkosten makkelijk klinkt, blijkt zo af en toe welke ingewikkelde techniek erachter schuilt. In 2013 ging het bijvoorbeeld mis bij KPN, toen een enkele kabelbreuk ertoe leidde dat veel klanten van de provider geen verbinding meer konden maken met een netwerk. Toen de eerste storing was opgelost, ging het mis bij een herstelactie, waardoor klanten in onder meer Frankrijk nog steeds niet online konden.

Het punt is dat providers het verkeer naar elkaar moeten overdragen. Als jij in Frankrijk de frontpage van Tweakers opzoekt, stuurt de Franse provider gegevens naar jouw Belgische of Nederlandse provider om het verzoek te verwerken, zodat de juiste afrekening kan worden gemaakt. Omdat MB's in het buitenland van de eigen bundel afgaan, blijft dat nog steeds noodzakelijk. Bovendien geldt dat hoe meer data mensen in het buitenland verbruiken, hoe dikker de datapijpen tussen verschillende landen hiervoor moeten zijn.

Het einde van de roamingkosten per 2017 is allerminst een verrassing. Al sinds 2007 stuurt de Europese politiek daarop aan en zijn de kosten voor roaming verlaagd. Dat gebeurde in stapjes, waarbij het maximumbedrag dat providers klanten in rekening mogen brengen steeds iets verder omlaagging. Dat gebeurt nu voor de laatste keer, maar deze keer is wel bijzonder. Providers mogen voor het eerst in het buitenland gebruikte MB's, belminuten en sms'jes van je bundel afhalen en je daarnaast extra geld in rekening brengen.

We kijken in dit verhaal niet naar prepaid en de zakelijke markt, maar alleen naar abonnementen voor consumenten en letten daarbij vooral op dataroaming.

Overzicht Nederlandse providers

De roamingtarieven van providers vallen in twee delen uiteen. Het eerste deel zijn de bundels en daarnaast heb je de kosten per MB. Providers raden gebruikers aan om een bundel af te sluiten en dat is over het algemeen een goed advies; het is goedkoper dan afrekenen per MB en biedt bovendien meer inzicht in de kosten. Providers sturen een sms als de bundel bijna op is en een als de bundel helemaal op is.

Uitzondering is T-Mobile, dat bij Stel Samen & Stel Bij-abonnementen, afhankelijk van de variant van het abonnement, klanten zonder meerkosten tussen de 50 en 250MB laat verbruiken in het buitenland. Daarboven raadt de provider een Travel & Surf-pas aan. Onbeperkt sms'en in Europa is inbegrepen in de abonnementen en belminuten kunnen al langer in de hele EU gebruikt worden.

Provider Uit bundel? MB Belminuut Gebeld worden Sms
KPN Nee €0,06 €0,06 €0,01 €0,02
Vodafone Nee €0,06 €0,06 €0,01 €0,02
T-Mobile Ja, 50/100/250MB €- €- €- €-
Tele2 Nee €0,06 €0,06 €- €0,02

KPN

De KPN-bundels binnen de EU zijn verdeeld in een dag-, een week- en een maandbundel, waarbij de duurste optie een maandbundel van tien euro is voor 500MB. Dat is 2 cent per MB, een derde van wat het zou kosten met het maximumtarief.

Bundels KPN Bedrag Vanaf 30 april Geldigheid
InternetDagbundel EU €2,50 100MB Dag
InternetWeekbundel EU €5,00 200MB Week
InternetMaandbundel EU €10,00 500MB Maand

Vodafone

Sinds een paar jaar heeft Vodafone gecombineerde bundels voor belminuten, sms'jes en MB's. De XL-bundel is de grootste optie, 125MB per dag voor 4 euro. Dat is 3,2 cent per MB, ongeveer de helft van het maximum. Nu zitten daar ook belminuten en sms'jes bij, dus dat is lastig vergelijken.

Vodafone-bundels Op Reis XL
Prijs €2,- per dag €4,- per dag
Bellen 50 minuten 125 minuten
Gebeld worden 50 minuten 125 minuten
Sms'jes 50 125
Data 50MB 125MB

T-Mobile

T-Mobile neemt een voorschot op het afschaffen van roaming en geeft klanten de mogelijkheid om uit de eigen bundel een aantal MB's op te maken. Hoeveel dat is, hangt af van het abonnement. Het is tussen de 2,5 en 10 procent van het aantal MB's in de bundel. Wie dus twee weken met vakantie gaat, kan beduidend minder gebruiken dan hij of zij gewend is. Wat handig is, is dat het geen actie vereist; het is bij Stel Samen & Stel Bij inbegrepen.

Stel Samen & Stel Bij internetbundel EU MB's
Internet XS - 500 MB 50 MB
Internet S - 1 GB 50 MB
Internet M - 3 GB 100 MB
Internet L - 6 GB 250 MB
Internet XL - 12 GB 250 MB

Als die MB's op zijn, zijn er altijd nog de bundels. De XS-bundel is niet zo bijster interessant wat prijs betreft en zit nauwelijks onder de maximumprijs van 6 cent per MB. Er zijn ook veel grotere bundels, zoals 1000MB voor 24,99 euro.

Bundel Prijs MB's Geldigheid
XS
€1,95
35 MB
24 uur
S
€4,99
100 MB
72 uur
M
€14,99
500 MB
7 dagen
L
€24,99
1000 MB
14 dagen

Tele2

Tele2 biedt ook enkele bundels aan en zoals het een prijsvechter betaamt, zijn die groter dan bij de concurrentie. De 100MB-optie kost 2 euro, terwijl de 1000MB-versie een tientje kost. Dat is 1 cent per MB voor roaming in het buitenland.

Tele2-bundels Prijs Geldigheid
EU 100 MB € 2,00 30 dagen
EU 500 MB € 6,00 30 dagen
EU 1000 MB € 10,00 30 dagen

Overzicht Belgische providers

Het is duidelijk te zien dat veel Belgen minder goed af zijn dan Nederlanders als het gaat om roaming. Drie van de vier Belgische providers halen MB's uit de bundel bij roaming en de bundels zelf zijn kleiner of duurder. Er is een duidelijke uitzondering: Scarlet schaft de roamingkosten helemaal af, als enige in de Benelux.

Provider Uit bundel? MB Belminuut Gebeld worden Sms
Proximus Ja €0,06 €0,06 €0,01 €0,02
Mobistar Ja €0,06 €0,06 €0,01 €0,02
Base Nee €0,06 €0,06 €0,01 €0,02
Mobile Vikings Ja €0,06 €0,06 €0,01 €0,02
Scarlet Ja - - - -
Telenet Ja €0,06 €0,06 €0,01 €0,02

Proximus

Daily Travel Surf is de meest logische optie voor Proximus-klanten, waarbij gebruikers voor 4,24 euro 100MB krijgen. Dat is 4,24 cent per MB, iets meer dan een kwart onder het maximum van 6 cent per MB. Er zijn ook nog bundels voor een maand, die een stuk duurder zijn.

Proximus-bundels Prijs MB's Geldigheid
Daily Travel Surf €4,24 100MB dag
Travel Mobile Internet €24,20 500MB maand
Travel Mobile Internet Plus €90,75 2,5GB maand

Mobistar

Mobistar biedt zogenoemde Roaming Passes aan, waarbij de goedkoopste optie 9,68 euro voor 250MB is. Dat is 3,7 cent per MB, meer dan een derde onder het maximum. Door de geldigheid van veertig dagen is dat voldoende voor vrijwel elke vakantie binnen de EU.

Mobistar-bundels Prijs MB's Geldigheid
Roaming Pass Europe €9,68 250MB 40 dagen
Roaming Pass Europe €84,70 3GB 40 dagen

Base

Bij Base is het oppassen; wie een bundel activeert, moet die aan het einde van de vakantie ook deactiveren, ander blijft het maandelijks geld kosten. De kleinste bundel is 2 cent per MB, twee derde minder dan het maximum. De optie van 15 euro kost ongeveer 1,5 cent per MB. Er komt deze zomer voor de derde keer een Summer Deal voor data. Die is niet maandelijks, maar loopt tot het einde van de zomer.

Base-bundels Prijs MB's Geldigheid
Europe Small €5,00 250MB maand, doorlopend
Europe Medium €15,00 1GB maand, doorlopend
Summer Deal €15,00 1GB tot einde zomer

Mobile Vikings

Mobile Vikings heeft zijn buitenlandbundels afgeschaft. De enige optie is nog te betalen volgens het maximumtarief, waarbij gebruikers dus per MB 6 cent betalen en de MB's uit de nationale bundel gaan. Daarmee is Mobile Vikings met roaming de duurste, omdat het tarief altijd op 6 cent ligt, plus het gebruik van de eigen bundel.

Scarlet

Scarlet, een budgetmerk van Proximus, schaft als enige de roamingkosten in zijn geheel af. Alles gaat uit de bundel voor de eerste 45 dagen dat een klant in het buitenland is. Daarna gelden de reguliere maximale tarieven die Europa oplegt.

Telenet

Bij Telenet betalen klanten net als bij Mobile Vikings het maximumtarief en gaat de data uit de nationale bundel. De provider heeft verder geen buitenlandbundels voor zijn mobiele abonnementen.

Update 30 april: Informatie over tarieven van Telenet toegevoegd aan de tabel en in de tekst.

Tot slot

Hoewel de regelgeving tot gevolg heeft dat roamingkosten binnen de Europese Unie niet meer zullen bestaan, is er niets geregeld voor reizigers die de grenzen van de Europese Unie over gaan. Wie op vakantie gaat naar de Verenigde Staten, Zuid-Afrika of Japan, zal nog steeds te maken kunnen krijgen met hoge roamingkosten.

In elk geval geldt tot 2017 binnen Europa, en daarna nog steeds daarbuiten, dat elke reiziger zich moet verdiepen in de vraag wat hij of zij wil doen met mobiel internet in het buitenland. Gaat het helemaal uit? En zo niet, hoe kun je de kosten beperken? Dat kan via een van de vele bundels, via beperkt gebruik of via bijvoorbeeld een lokale simkaart.

Als de 'fair use safeguard' een beetje gunstig uitvalt, hebben Nederlandse en Belgische toeristen of mensen die zakelijke reizen maken binnen Europa een zorg minder. Hoewel wellicht ook veel mensen dan nog steeds hun dataverbinding zullen uitzetten met vakantie. Voor veel mensen betekent de vakantie immers ook vrij zijn van de dagelijkse beslommeringen op Facebook en WhatsApp, en die wens zal misschien wel nooit verdwijnen.

De nieuwe roamingtarieven laten in elk geval een splitsing zien in de mobiele markt. Waar Mobile Vikings kiest voor het standaard afrekenen van het maximumtarief, schaft Scarlet roamingkosten helemaal af en zet het Nederlandse T-Mobile een aantal MB's uit de bundel in zonder meerkosten. Veel providers blijven echter bij roamingbundels. De Europese droom van het gebruik van mobiel internet in de hele EU zoals het in het thuisland gebeurt, is in 2016 in elk geval voor veel mobiele gebruikers nog geen werkelijkheid.

Roaming

Reacties (192)

192
188
106
4
0
68

Sorteer op:

Weergave:

Misschien iemand die de markt goed snapt die mij kan uitleggen waarom er geen echte Europese providers zijn? 1 europees klantenbestand, 1 europees netwerk?

Vodafone en T-mobile hebben wel in alle landen netwerken, maar ze presenteren zich overal als lokale provider, met overal andere abonnementen.

Zijn de Europese landen zo verschillend?
Dat komt natuurlijk ook door vroeger. Ook is regelgeving niet overal helemaal hetzelfde en omdat ze vroeger losse netwerken hadden, hebben ze misschien ook andere technische oplossingen gebruikt die dan mogelijk weer niet goed samen te voegen zijn in 1 netwerk.
Verder heb je nog te maken met privacy. Als je een provider in meerdere landen tegelijk bent, wordt je misschien wel verplicht om in het ene land toegang te geven voor het een of ander, terwijl dat in het andere land niet is toegestaan.
Ook is het voordelig om per land te werken omdat je dan met de lokale providers kan concureren. Als in 1 land de prijzen hoog zijn kun je daar goed van profiteren.
Nee de oorzaak van niet 1 markt gaat veel verder en dieper en laat eigenlijk ook nog steeds het falen van 1 markt zien.

Neem t-mobile. Die heeft netwerken in meerdere landen en het zou logsich zijn te denken maak van alle landen waar ze zitten 1 netwerk, Probleem is dat individuele landen hun cijfers goed voor elkaar willen hebben, ze vechten dus allemaal voor hun eigen landje.

dit zie je bijv ook heel goed op gebied van pakketvervoer. neem ups. In de usa stuur je een pakket voor zeg 10 doller van oost nar west maar ook 10 dollar 25 km verder.
In de EU heb je landtarieven . NL-NL is veel goedkoper dan NL naar IT.
Ook dat is een falen van 1 EU markt.

Maar uiteindelijk verdienen deze bedrijven aan het niet echt hebben van 1 markt. In NL kunnen de tarieven hoger zijn dan in DE. Of neem België, klein land maar hele hoge tarieven.
Mede oorzaak zijn de graaiende overheden die frequenties voor veel geld verkopen en dat moet terugverdiend worden. Je kan ze ook verkopen met bepaalde eisen aan prijs maar ja dan krijgt de overheid weer minder binnen.

Uiteindelijk is het complex en is de stap die men nu maakt een stap in de richting.
Probleem is natuurlijk de FUP die per jaar bekeken zal moeten worden.
'Het dataverbruik stijgt namelijk ieder jaar evenals de snelheid van de verbindingen.
Ieder jaar moet die FUP dan ook worden opgetrokken. Probleem is echter dat dit niet in het belang van de providers is en ze dus zullen proberen die fup zo laag mogelijk te houden.
Dat verhaal van pakketbezorging in de US klopt niet. Ik woon er, en ik betaal gewoon naar rato van de afstand bij alle aanbieders. Wel is het hier voor lange afstanden binnen de VS vele malen goedkoper dan dezelfde afstanden in Europa over meerdere landen. En de VS is vergeleken met Europa vele malen groter.

Er is dus nog wel heel veel te halen in Europa op dit gebied. Ik weet nog hoe groen en geel ik me ergerde als ik in Duitsland allemaal mooie verzamelobjecten kon vinden op ebay etc (want veel grotere markt), maar die door de belachelijke verzendkosten het niet rendabel maakten.

De Europese Commissie is hier overigens wel daadwerkelijk mee bezig, want die zien ook wel in dat dit voor de economie gunstiger is: http://www.volkskrant.nl/...-moet-goedkoper~a4212540/

[Reactie gewijzigd door brama op 23 juli 2024 04:31]

Tkje off topic, maar De V.S. Is toch echt kleiner dan Europa.

Europa: 10.180.000 km²
V.S. 9.857.000 km²

Dus vele malen groter klopt zeker niet. Je verhaal verder ben ik wel mee eens.👍🏻

Verschillend zijn heeft op andere gebieden ook wel weer zijn charmes natuurlijk.
Technisch heb je gelijk, het beste soort gelijk :) Rusland heeft een achterlijk groot stuk Europa, ik dacht meer aan de Europese Unie. Dan is het verschil een dikke factor 2. Je kan langer rechtdoor door Texas rijden zonder de staat te verlaten dan de afstand van Milan naar Amsterdam. Ik woon hier nu al een jaar of 3 en het blijft me verbazen.. ik dacht altijd dat Duitsland een ontzettend groot land was, maar het past maar liefst 26 keer in de VS. Nederland past 6 keer in de 'kleine' staat New York.

Maar goed, enorm off-topic inderdaad, alhoewel het wel goed illustreert dat puur afstand inderdaad niet de kosten bepalen.
Erg offtopic, maar dit kon ik niet laten gaan.

De enigste reden dat "Europa" een grotere landmassa heeft qua continent is omdat half Rusland ook tot Europa geld (inclusief moskow)
De E.U. waar we het hier over hebben gaat natuurlijk niet zover. Dus daar kun je vele miljoenen km2 van aftrekken.

Daarentegen moet ik ook zeggen dat de "US landmass" ook betrekking heeft op Alaska en Hawaii en Peurto Rico, wat de gebieden zijn waar over het algemeen extra voor moet worden betaald.

Al met al kun je zeggen dat de 2 gebieden over het algemeen hetzelfde zijn

MAAR...

Op het gebied van (mobiele) data en vooral op het gebied van telefonie gaat het meestal niet alleen over de VS. Bij vrijwel elke provider is dat VS (en alle gebieden van de VS) & Canada. En daarmee is dat gebied pakweg 2,5x zo groot als de EU.

In het kort: Ja, VS (& Canada) hebben over het algemeen betere voorwaarden als het gaat over telefonie en mobiele data.
En in mijn opinie ook als het gaat over lange afstands verzendingen. EU kan daar echt nog wel wat verbetering in brengen.

Ontopic:

Ik zit eerder te wachten op de eerste europese prijsvechter die echt kan concurreren in de EU. Zul je zien dat de grote jongens zich nog jaren lang proberen vast te houden aan het oude model en dat het gaat zoals met Whatsapp vs SMS.

Degene die het meeste bied voor het minste zonder teveel poespas, die zal winnen. De consument zal hier de winst van pakken. O-)
Betere voorwaarden? Dat misschien wel. Maar de prijzen zijn in de VS belachelijk hoog.

Wij moeten niet klagen in de EU, in vergelijking met de VS...
Weet iemand hoe dat gaat uitpakken als de EU roamingtarieven worden afgeschaft?

Stel je hebt net 3 maanden tevoren een 10GB (+10GB) abonnement afgesloten bij KPN. 3 maanden later mogen er geen roamingkosten binnen de EU worden berekend.
  • Mag je die 10/20GB (met FUP) binnen de EU gebruiken?
  • Of moet je wachten tot je 24 maanden contract afloopt?
  • En pas bij je nieuwe contract heb je EU roamingkosten?
Ik heb het nergens specifiek gelezen, maar gezond verstand zegt me dat het direct in gaat. Niet pas bij een nieuw abonnement. Alle voorgaande EU afgewongen tarief wijzigingen (zoals nu 6 cent) gingen ook per direct overal in. Ook op bestaande abonnementen. Zie geen enkele reden waarom dat dan anders zou zijn.
Wat ik me afvraag, en wat ik nergens goed uitgelegd krijg: de 6 cent maximum tarief is een 'add-on' prijs. Dus dat komt bovenop je locale prijs.

Nu is de vraag: als je een bundel koopt van 2 GB per maand, bijv. voor 14 EUR, dan is dat 0,7cent per MB... Is dan de roamingprijs 6 + 0,7 = 6,7 cent per MB?

Of redeneren ze anders: je hebt 2GB afgekocht (dus 0 EUR per MB) dus roaming is 0 + 6 = 6 cent per MB?
Als ze het al zo doen, gebruiken ze het (hoge) buiten de bundel tarief.
Aha, je bedoelt: ook al heb je een bundel van 2GB gekocht, stel dat het buiten-de-bundeltarief 0,25 EUR per MB is... dan betaal je in het buitenland 0,30 EUR per MB?
Zoiets ja. Hoe moeten die arme stakkers anders geld verdienen...
Ja precies. Kijk, je leest weinig over dit soort berekeningen en dat is waarschijnlijk omdat de Telco's dit niet bekend willen maken dat het zo werkt.

Ik denk dat de meeste mensen denken:

- ik kan mijn 2GB bundel nu ook in de EU gebruiken (fout)

of

- ik hoef maar 6 cent per MB te betalen (meestal fout)
Klopt, en vergeet verder ook niet dat de eisen en gebruiken niet gelijk zijn in elk land. MMS was bijvoorbeeld erg populair in Italie maar dan weer niet in de Benelux. Dus de investeringen worden ook anders gedaan.
Verder is het ook makkelijker om iets voor elkaar te krijgen in een klein gebied (land) dan in 1 groot gebied (Europa).
Ik denk zelf dat we eerst evolueren naar een combinatie. Bijvoorbeeld 1 "europees" netwerk Wat eigenlijk een aaneenkopeling is van de netwerken per land maar centraal georganiseerd en beheerd. En dan per land (of groep van landen, indien zelfde behoeftes) diensten op dat network.
Verder wil je klantcontact (klantendienst, winkels, marketing, sales, etc) ook lokaal houden lijkt me, je gaat anders om met zeg maar een Nederlander t.o.v. een Duitser.

Wat ook al aangehaald werd is dat elk "land"/opco zijn eigen cijfers heeft. Meteen maar alles samengooien gaat dus ook niet.
Meteen alles samengooien gaat inderdaad niet nee, maar ook in andere enorm grote markten (Amerika, Canada, Mexico, Australië, China, India) heb je grote landelijke providers, en niet alleen vanuit de overheid (China). Het kan dus wel. Ook in Amerika en Canada heb je kleinere providers die in BV slechts 30% van het land bereik hebben.

Dat zou al op 1 Benelux/Frankrijk provider kunnen komen, of 1 Duits talige (Duitsland, Oostenrijk bv) provider.

De EU is een moeilijke markt door alle verschillen in taal, cultuur, wetten, belastingen, etc., etc.). En de huidige anti EU sentimenten helpen het niet vooruit.
Ik ken de andere markten niet maar ik vermoed dat dit zich telkens ook beperkt tot 1 land (zelfde wetten, belastingsstelsel, cultuur, etc)? Ik zie er persoonlijk ook niet meteen een groot voordeel voor de consument in. Voor de aandeelhouder wellicht wel.
Mwah, er zijn wel providers die Thailand, Maleisië, Indonesië, Brunei, Singapore en andere ASEAN landen in één SIMkaart bieden voor 1 tarief, voor alle consumenten.
Dat zijn veel verschillende talen, culturen, godsdiensten, wetten, historie etc. Toch kan het.
Er zijn ook providers als Lyca en Lebara dis moeilijk goedkoop internationaal bellen aanbieden. Veel buitenlandse mensen kopen een simkaart (prepaid) zodat ze daarmee eenvoudig en goedkoop familie kunnen bellen in het midden en verre oosten.
Maar dat zijn geen providers maar MVNO's. Dan is het een kwestie van contracten afsluiten. Maar 1 Europese operator met eigen netwerk, lijkt me een stuk moeilijker.
Als een vortuele provider het kan, dan moet een normale niet virtuele provider die nota bene in 42 van die europese landen een netwerk heeft dat toch helemaal kunnen?
Mooi voorbeeld van het feit, dat onze regeringen nog steeds stug tegenwerken bij echt Europese projecten, die enorme waarde zouden toevoegen voor burgers en bedrijven, maar politiek natuurlijk niet bekwaam zijn voor een VVD die moet voorkomen dat hun electoraat PVV gaat stemmen.
Als je dat stukje over de politiek weglaat, heb je enigszins wel gelijk: Er zijn een aantal landen/providers die al sinds 2006 de EU tegenwerken. (Spanje, Italie, Frankrijk, etc) Dat zijn toevallig de landen die de meeste EU vakantiegangers krijgen.
Als je Tweakers.net berichten uit 2006 opzoekt, dan zul je zien dat deze landen toen de voorstellen van de EU om roaming af te schaffen hadden afgezwakt. Als je goed kijkt, kregen de providers waarop geroamed werd in 2007 meer dan 50% van het geld die de klant moest aftikken om een telefoongesprek te houden.

Geld. Dat is de reden waarom het 10 jaar heeft moeten duren, en het nog eens 10 jaar extra gaat duren voordat er een echt Europees netwerk komt. (Maar vergeet niet dat de providers niet stil zitten, en nu al bezig zijn met het maken van 1 groot netwerk. Zie bijv. Mobistar veranderd in Orange.)
Truphone is wat dat betreft wat het dichtst bij komt. Dit is een virtuele provider (zoals Ziggo, Holandse Nieuwe en SImyo dat ook zijn) die niet alleen Europees maar ook vooral wereldwijd opereert met dezelfde kosten in de meeste landen, waardoor je vrij weinig roaming hebt.

Je kunt zelfs meerdere mobiele nrs, uit verschillende landen hebben zodat iemand in bijvoorbeeld Engeland je Engelse nummer kan bellen om je te bereiken en iemand in Nederland je Nederlandse nummer.

Het nadeel blijft dat het een virtuele provider is, die bijvoorbeeld vaak achter blijft bij het beschikbaar maken van 4G.


De reden waarom 1 Europees netwerk er niet is, is natuurlijk in de eerste plaats: Geld. Roaming vult de zakjes. Maar ook, neem Vodafone:

Beschikbaar in veel landen, de naam is overal, maar ze opereren nog steeds volkomen apart. De abonnementen in de verschillende landen zijn verschillend, zowel prive als zakelijk.

In Nederland is het nog steeds Vodafone Libertel B.V en in Engeland Vodafone Limited (= de Engelse variant van een BV.) Apart opererende bedrijven met eigen targets en compleet eigen netwerk infrastructuren. Dit heeft ook zeer te maken met de geschiedenis van de bedrijven. De grote jongens hebben vooral de branding veranderd, maar zoals je ziet is in NL de officiele naam nog steeds Libertel.

Is het dan niet mogelijk? Natuurlijk wel, het blijft een keuze van de Holding om geen compleet netwerk aan te bieden. Alleen wat is de drive daarvoor? De vraag was te klein en het levert te weinig op. De focus heeft altijd gelegen op de harde concurrentie in elk land op zich.
Wij zijn onlangs overgestapt naar Truphone en zijn er heel erg tevreden mee. Veel collega's zitten met enige regelmaat in de VS of Azie en dan is truphone de enige voordelige provider. Zo kunnen we nu gratis bellen en data gebruiken in de Vs en in heel Azie gaat het van de standaard bundel af.
Prijsdifferentiatie, regelgevingen en frequentiespectra.lijken me de voornaamste redenen.
Prijzen varieren, in engeland is het bijvoorbeeld maar 10% van de prijzen hier.
Maar dat is toch ook gewoon te regelen? netzoals je nu ook bedrijven heb die per regio een andere prijs rekenen. een verzekering voor je auto kan per adres verschillen. dus moet een telecom boer dat ook kunnen. en dan roaming free maken voor x dagen.
tuurlijk kan het, maar dan verdienen ze minder.
Bij Simpel betaal je 10€ voor onbeperkt bellen, onbeperkt SMS en 1GB data.

Ik geloof niet dat dat in Engeland voor 0,8£ per maand te vinden is. Onzin dus.
in de uk is 20£ voor 50gb data, onbeperkt sms vrij normaal in nl betaal je als snel 20€ voor 5gb

[Reactie gewijzigd door SBTweaker op 23 juli 2024 04:31]

Bij die provider betaal je 16£ voor 1GB, en onbeperkt sms/bellen. Dat is 70% duurder dan in Nederland, niet 90% goedkoper dus....

Het is maar net waar je naar op zoek bent natuurlijk, maar het valt dus misschien best mee met de prijzen hier...
als je me een link kan geven in nederland waar je 50 gb voor 40€ kan krijgen zou je me blij maken ;)
in de uk is 20£ voor 50gb data, onbeperkt sms vrij normaal in nl betaal je als snel 20€ voor 5gb
Leuk, maar 'Unlimited' Data (wat ongetwijfeld weer is dichtgespijkerd met een FUP)
icm 200 belminuten voor 20 pond vind ik nou niet bepaald een werelddeal.
De meeste mensen hebben ruim voldoende aan 5 GB. Maar 200 belminuten is karig.
unlimited is tot 50gb 4g daarna slomer. Ik ken genoeg mensen die +- 50€ per maand betalen aan alleen internet op hun telefoon.
Vodafone is een Brits bedrijf en T-Mobile komt uit Duitsland...
Toch jammer dat het alleen voor de EU geldt..
Volgende week een trip naar New York en als ik mn roaming niet uitzet kost me dat €6 per MB....
Zodra je de EU verlaat is het zeer aan te raden een lokale kaart te kopen voor data.. Je betaalt al gauw 1€/MB om te roamen, dan kan een lokale kaart heel snel uit.
Ze moeten me toch eens uitleggen waarom (behalve dat het een cashcow is) roaming zoveel duurder zou moeten zijn. Het maakt een bit nml geen bal uit hoever hij moet "reizen" en als al die providers nu eens geen roamingtarieven meer bij elkaar in rekening brengen, zou dat al enorm helpen. Uiteindelijk snijdt dit mes aan twee kanten: je kunt elkaar wel dure rekeningen sturen voor gebruik van jouw netwerk, maar die rekeningen krijg je net zo hard terug voor het gebruik van jouw klanten.

En waarom roaming qua databundel zo beperkt moet worden snap ik maar tot op zekere hoogte. Ik snap dat landen als Griekenland en Spanje wellicht niet het 4G-netwerk hebben liggen met de capaciteit die nodig is om de enorme toestroom van toeristen in de zomer aan te kunnen, maar verlaag desnoods de snelheid. Het zal mij worst wezen of mijn vakantiefoto via Whatsapp in 1 seconde of 1 minuut weg is, als hij maar weg kan.
Het bitje moet wel degelijk verder reizen. Al het internet verkeer wat je in het buitenland verstookt wordt door een mini VPN getunneld naar je eigen provider. Vanaf je eigen provider ga je dan het internet op.

Dat is ten minste de verklaring die ik van zakelijke (telefoon-only) dienstverlener heb begrepen. Misschien dat een Tweaker op via roaming dit even zou kunnen testen / beamen door het eigen IP adres op te vragen.
Het bitje moet wel degelijk verder reizen. Al het internet verkeer wat je in het buitenland verstookt wordt door een mini VPN getunneld naar je eigen provider. Vanaf je eigen provider ga je dan het internet op.
Goed lezen: ik zeg niet dat het bitje niet verder hoeft te reizen, het gaat me erom dat het qua kosten niet uitmaakt zou moeten maken hoe ver dat bitje moet reizen. Het is een cashcow en ik wacht met smart op de dag dat we overal ter wereld onbeperkt internet hebben via ons Nederlandse (of Belgische) abonnement. Die tijd gaat komen, maar de providers staan er niet om te springen om afstand te doen van die cashcow.
Dat is ten minste de verklaring die ik van zakelijke (telefoon-only) dienstverlener heb begrepen. Misschien dat een Tweaker op via roaming dit even zou kunnen testen / beamen door het eigen IP adres op te vragen.
OK, het kan inderdaad zijn dat er wat meer stappen nodig zijn om een internetverbinding via een vreemd netwerk op te zetten, maar ik kan mij niet voorstellen dat het zo duur is, want blijkbaar kan het dus wel goedkoper, zoals je nu ziet met de verplichte daling (en afschaf) van roamingtarieven.
In dat geval, natuurlijk maakt het uit hoe ver het bitje moet reizen. Hoe verder het reist hoe meer het netwerk belast. De kosten zijn totaal verwaarloosbaar tot het op grote schaal gaat plaatsen vinden.

De reden dat het meer kost is dat al die telecomproviders hun netwerken aan elkaar moeten koppelen dat klant A bij provider B inderdaad als zodanig herkenbaar is bij provider C zodat provider C zijn centjes krijgt. Technisch en administratief nog wel een uitdaging.
Toch snap ik het niet. Als ik via een provider waar ook ter wereld internet op ga (via wifi dan) dan maakt het toch ook geen bal uit? Ik betaal dan hooguit iets voor het gebruik van de hotspot. En als ik elders een 3g/4g simkaart koop, betaal ik toch ook veel minder?
Kortom, het moet eens afgelopen zijn met die puur kunstmatige interconnectie tarieven die die providers extra in rekening brengen.
En al helemaal binnen de EU.
Maar dan hoeft het technisch en financieel niet afgehandeld te worden via een Nederlandse provider. Partij C kan dan direct op jou de kosten verhalen.

Natuurlijk zit er wel een flinke marge op roaming en kan het gewoon goedkoper. Daarom is het goed dat de EU maximale tarieven forceert.
Er zijn een aantal belangrijke redenen.
1 Elke salesorganisatie is verantwoordelijk voor zijn eigen omzet. Dus ondanks dat Vodafone NL en Vodafone DE hetzelfde bedrijf is, hebben ze afzonderlijk hun eigen targets.
2 Elke deelmarkt in Europa is z'n eigen markt. Als roaming gratis is, dan kan iedereen in het goedkoopste land van Europa abonnementen afsluiten. Daarmee zouden providers hun eigen verdienmodel kapot maken. Een netwerk bouwen heeft in elk land ook een ander kostenplaatje. In NL en BE zal dit bijvoorbeeld relatief goedkoop zijn, omdat de bevolkingsdichtheid hoog is. Landelijke dekking in Spanje of Frankrijk is al een stuk duurder.
3 Door 1, moet roaming intern doorbelast worden. Het kost Vodafone NL dus wel degelijk geld als jij data gaat gebruiken op Vodafone DE. Deze administratie moet ook weer gecontroleerd worden en systemen die dit mogelijk maken moeten gebouwd en beheerd worden.
Inderdaad, deze onzin moet eens ophouden. Binnen Australië heb je toch ook geen roaming tussen bijv. Queensland en NSW of een willekeurige andere staat. Zo kan het in de EU ook, alleen WILLEN die providers niet.
In andere markten binnen de EU bestaan deze stompzinnige beperkingen ook niet. Als ik wat bij Amazon wil bestellen kan dat ook gewoon in Duitsland of Frankrijk.
Allemaal geldklopperij die telecom.
Nee zo werkt het niet. Wat jij roept zal wel mooi zijn. Maar werkt alleen als er maar een provider is.
Er zij gevens nodig hoeveel mb een provider naar het internet stookt.
De kosten hiervoor dienen bij jouwn provider ingedient te worden.
Anders zou het betekenen dat een kleine provider net zoveel uitbetaalt krijgt als een groote
En toch verschillen de prijzen bij Amazon DE of FR ook. Kost een Peugeot in NL of Belgie niet evenveel. Kan de prijs van een kast in een NL of BE Ikea ook verschillen. En dat zijn dan daadwerkelijk dezelfde bedrijven.
Een Vodafone NL en DE zijn 2 aparte bedrijven in 2 verschillende landen. Australie in jouw voorbeeld is gewoon 1 land met dus ook 1 Vodafone Australie.
We vinden het natuurlijk leuk om te zeiken op grote bedrijven, zoals nu providers. Maar als je realistisch nadenkt over hoe zulke bedrijven ontstaan en gegroeid zijn, hoe de regelgeving in elke land nog verschilt, hoe de loonkost in elk land anders is, etc moet je toch inzien dat het allemaal niet zo makkelijk afgedaan kan worden als " alleen WILLEN die providers niet". Ik denk namelijk dat ze niet liever willen, personeel in West Europa vervangen door goedkope Oost-Europeanen en klanten gewoon de prijs van nu laten betalen.
Je hebt het zelf al uitgekegd, in je eerste zin tussen de haakjes.

Zolang mensen bereid zijn ervoor te betalen en het niet verboden is, zullen providers het doen. Het is simpelweg een manier om geld te verdienen.
Het kan natuurlijk zijn dat providers in zuid europa sterkere netwerken moeten bouwen voor alle toeristen, terwijl daar dan helemaal geen inkomsten meer tegenover staan. Er zijn ook nog eens weinig zuideuropeanen die in Noord Europa op vakantie gaan, dus tegen elkaar kun je niks wegstrepen.

Wie betaalt dan de duurdere netwerken daar? De gewone Spanjaard, die daar ook geen zin in heeft (terecht denk ik).
ho ho ...Griekenland kan ik niks over zeggen, maar Spanje heeft toch redelijk goede 4G dekking hoor! Zeker als je mobistar als roaming provider hebt, daarna vodafone/orange en daarna zijn er nog wat kleine partijen meen ik. Zeker in de regios waar je als toerist komt heb je over het algemeen perfecte dekking en goede snelheden. Spanje is geen 3de wereldland wat dat betreft :D
Nee nee nee, zo bedoelde ik het ook niet ;)

Ik bedoelde dat zo'n toeristisch gebied in de zomer veel belasting heeft op z'n netwerk waar in de winter nauwelijks gebruik van gemaakt wordt. In Nederland heb je in het westen ook drukbevolkte gebieden met veel 4G-gebruikers, maar die gebruiken daar 11-12 maanden per jaar (tijdens vakanties natuurlijk niet) gebruik van. Het hoogseizoen in Spanje duurt misschien eens 2 maanden ofzo?

Daarbij is Spanje natuurlijk een veel uitgestrekter en dunbevolkt land, maar dat staat los van het toerisme.
Ik merk geen noemenswaardige verschillen tussen zomer en winter om eerlijk te zijn. Maar ik ben dan ook geen 'power user' - gewoon whatsapp, facebook, instagram, websites. Sowieso klaagt hier eigenlijk niemand over z'n internet, ongeacht de provider. Dekking is verbazingwekkend goed door het land heen, tuurlijk in regio's waar weinig mensen wonen en er veel bergen zijn is de dekking beduidend slechter of soms zelfs afwezig. Echter voelt het behoorlijk 'Nederlands' aan qua dekking - voor zo'n klein, plat land hebben we toch nog erg veel gaten buiten de grote steden (of zelfs IN de grote steden binnenshuis, zoals bij mij hartje Utrecht tot in ieder geval eind 2014 met T-mobile). En ja er zijn theoretische dekkingskaarten maar die komen zelden overeen met de werkelijkheid.

In Spanje heeft in principe elk dorp met meer dan 1000 inwoners beschikking tot 4G van één van de providers, en naar mijn ervaring klopt dat redelijk goed. Zelfs in een berghutje had ik nog 3 strepen 4G dekking en dan zit je in in één van de dunstbevolkte regios van Noord-Spanje, in een dorpje van 20 huizen.

Aan de kust is de dekking vrij uniform en van hoge kwaliteit zou ik zeggen. Toeristen hebben geen enorme impact op het netwerk omdat bij gebrek aan goedkope roaming alternatieven en de alom aanwezige wifi buitenlanders eigenlijk maar mondjesmaat data verstoken of gesprekken voeren.

Spaanse toeristen doen dat wél, en die zijn er inderdaad meer in de zomermaanden, in de kustgebieden. Echter zijn die redelijk netjes verdeeld over Vodafone, Movistar en Orange (of de respectievelijke 3rd party aanbieders welke veelal movistar of orange gebruiken). Eigenlijk ook weer niet zo heel anders dan in Nederland!
En die lokale kaart gaat in je 2e telefoon; in je dual-sim telefoon of in je Mi-Fi.

Ik vond de tarieven in de USA wel een beetje tegenvallen voor een prepaid kaartje (T-Mobile in mijn geval). Nu ga ik naar Zuid Afrika en dat is een stuk fijner! Wel opvallend dat Vodacom weer niet met moeder Vodafone samenwerkt qua paspoortlanden: ze hebben hun eigen paspoort met de omringende Afrikaanse landen.

Tip: www.b4i.travel
Bij veel providers kun je ook extra bundels kopen waardoor het goedkoper is dan €6 per MB
Het gaat niet om €6 per MB, maar om €0,06 per MB. Dat is dus €60 voor 1GB.
In de EU nu wel, als maximumprijs.
VirgoMossel gaat naar de VS, waar dat zal wel zou kunnen...
6 euro per MB is wel heel duur.. Is €6000 voor 1GB! :(
Op de site van vodafone staat zelfs dat je met roaming €9.10 per MB betaald in de VS!
Bij KPN kun je een InternetMaandbundel Rest v/d wereld nemen, die is €30 euro en dan heb je 25 MB. Das toch te triest voor woorden!
Het is en blijft een keuze, je kan er voor kiezen om het niet te doen en het een tijdje zonder internet op je mobiel te doen. Een andere optie die hierboven al een aantal keer genoemd is, is om een lokale simkaart te kopen en via die weg toch op mobiel internet te hebben tegen een redelijke prijs.
ik snap het zowiso al niet, waarom zou je voor internet een vodafone abo moeten hebben in de vs. stel je voor dat je request eerst naar vf gestuurd moet worden om daarna weer naar de vs te moeten om de site op te halen,
<- http request (VS)
-> access server (VS)
-> vodafone access server. (NL)
-> vodafone zoekt op
-> webserver (VS)
-> vodafone accesserver (NL)
-> accessserver (VS)
)

dus als je daar een lokale website wilt bezoeken heb je kans dat je dusdanig veel latency heeft dat je beter voor een lokale sim kunt gaan, vooral voor mensen met een dualsim telefoon die gewoon berijkbaar blijven op hun eigen nummer.
Ik had iets dergelijks in Senegal. Heb daar een lokaal prepaid simkaart gekocht voor ongeveer 25EUR (met omgerekend 20 EUR beltegoed) Ik kon daarmee ongeveer 10 uur bellen van Senegal naar Belgie. Andersom, van Belgie naar Senegal, of met een .be simkaart was dit bijna onbetaalbaar.....
Data was daar niet aan de orde. Met een beetje geluk had ik 2G signaal. Meestal standaard GSM signaal.
Toen ik daar was kocht ik een datasim bij TMobile van 1GB. Kostte minder dan $20 en was de hele week klaar. Daarnaast is overal wel WiFi.

[Reactie gewijzigd door nullr0ute op 23 juli 2024 04:31]

Brrr, lekker veilig, vreemde wifi.
Als een beetje tweaker heb je gewoon een lekker beveiligde vpn draaien toch? ;)
Lokale SIM met data van AT&T of T-Mobile. Ik was in 2014 daar en bereik van AT&T veel beter was dan die van T-Mobile.
Als je naar de VS gaat zal het je wel wat meer dan 6ct/mb kosten, die 6ct geldt alleen voor in de EU
Ik ben zelf wel blij dat het bij Vodafone in ieder geval niet alleen de EU, maar ook nog een paar andere landen. (Vooral Noorwegen is voor mij interessant).

Geld dat voor alle providers? Is dat verplicht binnen de EU regels, of hebben ze daar zelf voor gekozen.
Zo op het eerste gezicht gebruiken Vodafone en KPN niet helemaal hetzelfde lijstje in ieder geval. (Andorra valt meteen op).

Iemand hier al een goede vergelijking van tegengekomen ergens online?
Gewoon ff wifi bij de McDonalds joh ;)
Niet alleen McD's, er zijn toch meer bedrijven die openbaar wifi beschikbaar stellen, toch?
Ja inderdaad, Starbucks bijvoorbeeld ook. KFC, Coffee corners weet ik het al niet? gewoon al dat soort bedrijven lijkt me. Ik heb nooit een databundel gehad bij m'n abbo en nog maar 2 jaar van prepaid af. Gebruik altijd wifi waar ik kan.
Dat is flink. Bij mij was het vorig jaar iets van 50 cent per MB. (KPN, geen bundel.) Dat was goedkoper dan in roamen in Zwitzerland. Hoogste kwam ik tegen in China op 10 euro per MB.
Ik vertrek over 3 weken naar de US.
Ik neem daar wel een sim kaartje.

[Reactie gewijzigd door Lev Nedkov op 23 juli 2024 04:31]

Bij t-mobile daar lokaal een simkaart kopen met een paar gig data en onbeperkt bellen. Was naar mijn herrinering 3 jaar geleden niet duur, toen ik daar was, zal nu wel nog goedkoper zijn.
In de VS haal ik vaak een "Unlimited" (5GB op full speed) SIM van Net10 of een andere prepaid aanbieder. Niet heel goedkoop ($60), maar als je flink data verstookt wel een stuk goedkoper dan roamen.

Als je telefoon een virtuele SIM heeft (Huawei, Xiaomi, etc.) is dat vaak het goedkoopst voor korte reizen. Ik betaal nu zo'n 3 euro per dag voor onbeperkt gebruik via Huawei, ongeacht het land.
Per GB is dat nog zo raar niet hoor. In NL betaal je ook al snel €10 voor een GB/maand.
Ik weet nog de eerste keer als student naar Thailand. Had erg weinig budget, maar voor 2€ had ik een hostel, 2€ eten (op straat) en drinken (water) per dag en 1€ bus voor sightseeing.
Dan had ik nog 5€ over voor entree, een drankje of iets dergelijks.

30 dagen rondgereisd daar voor 300€ ex vliegticket. Dan was 60€ erg veel geweest. Mobiele telefoon had ik toen toch nog niet, dus was irrelevant, maar je kunt inderdaad heel veel doen met weinig geld.

De laatste keer dat ik er was zat ik in het Lebua State Tower hotel van 140€ per nacht. Wat een verschil eigenlijk!
Dat kan nog steeds allemaal (bijna) in Thailand hoor. In 2014 iig ook voor dat bedrag gegeten op straat in Bangkok, en rondreizen kostte niet veel meer. Hostel geen idee, had eigen woonruimte gehuurd.

Een simkaartje kost je ook niet veel in Thailand overigens, compleet met vlotte 4G dekking en snelheden waar toentertijd nederland niet aan kon tippen :D
Nee klopt, dat kan allemaal nog, maar nu zou ik vooral dat hostel niet meer doen, het ging me meer om hoe ik veranderd ben eigenlijk. De rest doe ik wel nog steeds op die manier. Heeeerlijk eten, lekker goedkoop met de bus.
SIMmetjes zijn idd goed en goedkoop.
Het is toch een aparte ontwikkeling dat mensen tegenwoordig zo gehecht zijn aan een mobiel en daarmee aan internet, dat daar zelfs wetten voor gemaakt moeten worden.
Niet dat ik me hier zelf niet schuldig aan maak maar wie had dit verwacht 10 jaar geleden!
Ik had vorige maand met Proximus een uur naar NL gebeld (en werd vanuit NL gebeld). Ik woon 20 km over de grens ik kon even 65 euro aftikken, belachelijk.

Als het aan de providers zou liggen is Noord-Brabant al buitenland als je in Limburg woont dus het is maar goed dat die wet er komt alleen jammer dat het weer halfslachtig is en het zo lang moet duren.
Dat is vreemd. Ik bel maandelijks uren naar de VS, UK, NL voor mijn werk en ik zit niet boven de 80 euro per maand en meestal niet boven de 60 euro.
En dit is ook op proximus.
Jij hebt iets vreemd gedaan :p

On-topic:
Mobile vikings zijn sterkste kant zijn de gratis bundels die je krijgt.
1x herladen voor 15 euro geeft je voor een maand recht op
- 2 gb internet,
- 2000 sms
- 9000 sms en 1800 min naar belgische mobile vikings
- voor die 15 euro kan je 100 minuten bellen nog naar andere netwerken of andere zaken doen

ze hebben nu zelfs een optie met 4 gb voor 15 euro. Nice!


Ik vond dit een geniale provider. Heel goede service en een super goede deal.
Omdat ik van het werk een sim heb nu waar ik belastingen voor betaal heb ik mijn 2de privé weggedaan en zit ik dus 100% op proximus.

En dat is pas transparant zijn, op Mobile Vikings hun homepage staat:
https://vikingco.com/en/m...s/news/new-roaming-rates/

De MB's gaan dus van je bundel af maar je betaald daar bovenop nog wel je 6 cent per mb.
Ik heb in noord zweden wat op internet gezeten toen omdat de wifi er uitgevallen was in het gebouw (en er maar 1 gebouw was waar we zaten) en dit telde eigenlijk niet zo snel op.
Ik had dankzij de deal van mobile vikings toch 80 euro opgespaard met elke maand voor die gratis data te herladen en daar is geen 10 euro afgegaan.
Vroeger had ik instantly al mijn geld kwijtgeweest met in het buitenland te surfen dus het gaat al wel de goede kant op.
steve Jobs en consorten
Een maand geleden zag ik in Parijs als reclame hangen van Syma Mobile.

Hun duurste abonnement (14,90 per maand) heeft:
- onbeperkt bellen en SMS binnen frankrijk
- ook onbeperkt bellen naar vaste lijnen 100 landen (maar niet Marokko, Algerije of Tunesie)
- 5 GB internet (3G)
En je kan 30 dagen per jaar gratis bellen in de EU. Voor de EU is er een aparte bundel van 3 GB; die gaat niet van je bundel af, maar je bent ook beperkt in bytes die je in een jaar kan verstoken in het buitenalnd.

30 dagen is voor een Nederlander weinig, maar een Parijzenaar komt waarschijnlijk minder snel 'toevallig over de grens'. En let wel: dit aanbod was er al een maand geleden. Je ziet wel de 'slimmigheid' dat veel-gebelde landen er niet bij zitten.

Ik hoop dat de operators in Nederland ook eens gaan concurreren op dit vlak. Ofwel: waarom is er in Nederland geen concurrentie op dit vlak? Voor bellen naar het buitenland is die er wel in de vorm van Lyca/GT Mobile/Lebara, maar voor bellen in het buitenland nog niet.

Mogelijk heeft dat er mee te maken dat vrijwel alle roaming loopt via Belgacom/BICS. Terwijl, als je eenmaal een MVNO hebt, het makkelijk is om buitenlands telefoonverkeer in te kopen.

[Reactie gewijzigd door sympa op 23 juli 2024 04:31]

Dat gaat niet gebeuren Tele2 is erbij gekomen. Voor dit gebeurde waren er een hoop geruchten dat de cuncurentie strijd zou los barsten. nu een paar maanden verder is hiervan niks uitgekomen en durf ik wel te zeggen dat de abonementen duurder zijn dan 2 jaar geleden. Concurrentie strijd is er in Nederland totaal niet....eerder een achterkamertjes cartel afspraken. ;)
Inderdaad hier in Frankrijk zijn er meerdere abbos met deze voordelen.
Zelf heb ik free, 50gb 4g in binnenland en per jaar 30 dagen 3gb 3g in (vrijwel alle) buitenlanden met gratis bellen/sms/mms naar Frankrijk en naar mobiele telefoons uit Frankrijk die zich in het zelfde land als ik bevinden.
Het is ongelooflijk handig, je hoeft er niets voor te doen, het werkt gelijk en automatisch.
De roaming werkt ook erg goed, ik heb altijd goede verbinding gehad tot nu toe (in Nederland, België en Italië)
En dat voor maar 15,99 per maand voor het abonnement (zonder contract voor x jaar)
Het is bedoeld voor gebruik op vakantie natuurlijk dus die 30 dagen is ruim voldoende.
Heerlijk onbezorgd Ingress spelen, maps gebruiken, info op internet zoeken en contact houden met de gezinsleden ter plaatse.
Voorheen nam ik als ik naar Nederland ging altijd een prepaid sim maar dat is duur en onhandig (twee nummers, sim omwisselen om de haverklap)

Het is natuurlijk wel zo dat je tegenwoordig steeds vaker gratis WiFi netwerken in het buitenland kan vinden en gebruiken maar dat is toch veel minder praktisch want je moet dan vaak een wachtwoord verkrijgen en invoeren, je weet niet of de verbinding wel veilig is, je moet vaak gegevens als een mail adres invoeren om het te laten werken etc.
Zelf ben ik in het bezit van een abbo bij Bouyegues. Omdat het limiet van 30 EU dagen per jaar voor mij niet toereikend waren, heb ik mijn aboo geüpgraded. Voor de €39.99 dat ik nu per maand betaal krijg ik echter wel:
- Onbeperkt bellen & SMS in de EU
- 10 Gigabyte data (3G /4G / 4+G) waarvan maximaal 5 EU-Gigabyte
- Plus nog wat extra features:

https://www.bouyguestelec...gagement/b-you-24-24-10go

En dat zonder contract, oftewel maandelijks opzegbaar. Echter moet je wel in het bezit zijn van een Frans rekening nummer ;)
Misschien goed te vermelden dat KPN per 1 juni met nieuwe bundels gaat werken.

https://www.kpn.com/prive...sing-bundels-30-april.htm
Misschien goed te vermelden dat KPN per 1 juni met nieuwe bundels gaat werken.

https://www.kpn.com/prive...sing-bundels-30-april.htm
Voor het gemak slaan we Mei dit jaar dan maar over...

[Reactie gewijzigd door FreshMaker op 23 juli 2024 04:31]

Heb je het artikel gelezen? Daar staat gewoon 1 juni in voor de nieuwe bundels.
Grappig, want Vodafone hanteert reeds dergelijke bundels van het zelfde formaat voor ongeveer dezelfde prijs :)
Hieruit blijkt dat ze het met die nieuwe bundels, net als Tele2, nu beter begrijpen. Bundels zijn 31 resp. 30 dagen geldig. Die bundels van 24 of 72 uur zijn voor vakantiegangers onzinnig.
Jammer dat er niks van Telenet valt te lezen in het belgische verhaal...
In hun laatste factuur stond het volgende:
Goed nieuws voor al onze mobiele klanten: de roamingtarieven binnen de EU dalen vanaf 30 april 2016!
Ben je King of Kong? Dan betaal je slechts 6 cent per minuut om te bellen, 1 cent per minuut om gebeld te worden, 2 cent

om een sms te sturen en 6 cent per megabyte data (incl. btw).
Beetje off topic.
Vorig jaar een maand in Litouwen geweest. Een geweldige 4G dekking waar onze providers hier nog iets van kunnen leren. Daar sta je in gebied waar in de verste omtrek geen mens woont ( militair oefengebied) en heb je nog 4G bereik. En dat voor 10 euro voor 10 GB prepaid maand lang. Facebook data niet meegerekend. Om maar even te vergelijken :)
Komt dit omdat onze overheid zoveel heeft gevraagd voor de 4G frequenties?
Als ik het me goed herinner hebben de providers dat volledig aan zichzelf te danken. Het was immers een veiling.
het was afaik geen veiling zonder minimum, dus 50ct per mhz per mast was geen optie, en juist daarom heeft bijv tmobile niet op de 800 band (kunnen/willen) bieden, en heeft ziggo bijv ook geen 4g freq bemachtigd,

dus ja grote kans dat het wel degelijk door die woekerprijzen van de overheid komt,
T-mobile heeft op 900 MHz geboden (en dan heeft 800 MHz niet zoveel zin) en Ziggo heeft wel degelijk een 4G frequentie (2600 MHz).
is wel kort door de bocht.
Ze zouden het aan zichzelf te danken hebben als ze te weinig geboden zouden hebben en daardoor geen frequenties bemachtigd zouden hebben voor hun core business.
De opmerking (zie "Tot Slot"):
"Hoewel de regelgeving tot gevolg heeft dat roamingkosten binnen de Europese Unie niet meer zullen bestaan, is er niets geregeld voor reizigers die de grenzen van de Europese Unie over gaan."

Doet m.i. geen recht aan het (overigens verder prima) artikel.

In de inleiding staal al duidelijk wat de scope is: "Medio 2017 wil de EU de roamingkosten voorgoed hebben afgeschaft".

Het gaat dus over de EU. En uiteindelijk gaan we klagen over buiten de EU. Overbodige commentaar, m.i. Want what's next? I.p.v. roamingkosten binnen de EU ook een opmerking over de bezineprijzen binnen de EU? Dat is namelijk ook een overtreding van de scope, zij het niet de 'EU' scope v.w.b. roamingkosten maar de 'roamingkosten'- scope v.w.b. de EU.

Of lees ik dit niet goed? Het komt bij mij over als de eeuwige zoektocht naar een kritiekpuntje.
Ik zie dit ook vaan ik reviews:
"We hadden de witte telefoon liever zwart gezien" terwijl, als de telefoon in het zwart geweest zou zijn het commentaar 'We hadden de telefoon liever wit gezien" zeer waarschijnlijk zou komen. Van die non-dingetjes zeg maar.

Er is altijd wel iets negatiefs te bedenken maar de scope leek me hier vooraf zo duidelijk dat ik het geen zinvolle toevoeging vind.

Maar nogmaals: informatief artikel verders.
Je kan ook altijd wel iets negatief opvatten. Het is bijna onlogisch om het niet even over roamen buiten de EU te hebben aangezien dat een logische volgende gedachte is als het in de EU verbeterd is.
Het is wel onlogisch, omdat de EU regelgeving helemaal niet slaat op organisaties die buiten de EU opereren.

Wat zou de EU tegen (bijv.) ATT moeten zeggen? "Jongens, als EU burgers in de VS op jullie netwerk roamen, mag je niet meer doorbelasten dan 6 ct per MB?"

Daar gaat de EU helemaal niet over. Het is dus wel onlogisch.
Jammer weer die "fair use safeguard". Die voorkomt nu precies die felle concurrentie die de EU ons zou moeten opleveren.

Nu maar hopen dat de personen die de safeguard vaststellen dat zoveel mogelijk in het voordeel van de consumenten doen en niet bang zijn de providers een beetje onder druk te zetten.
Die fup is wel goed om goedkope virtuele providers te beschermen, die hebben vaak maar een beperkte bandbreedte bij een provider en zouden dik in de problemen komen als iedereen vanuit het buitenland bij hun een abbo neemt en gaat roamen. Voor de grote providers is het jammer. Als moet je er wel bij bedenken dat een groter netwerk meer kosten met zich mee brengt.
Of die bandbreedte nu wordt afgenomen bij een mvno of een echte provider, hij moet er toch zijn. Het abonnementsgeld dat je nieuwe klant betaalt gebruik jij als mvno om bandbreedte in te kopen.Tegen lokaal tarief, niet tegen roamingtarieven.
Het beschermt de Telecom operators, allemaal. Dat die FUP er is, is puur het resultaat van het betere lobbywerk in Brussel....
Ik denk dat ik juist op reis de dataverbinding meer gebruik dan 'thuis'. Hier heb ik in huis en op het werk toegang tot wifi. En zo heel veel ben in niet op pad.
Op vakantie is er vaak wel wifi. Maar ik blijf niet continue netwerken opzoeken (behalve in het hotel).

Die 50MB die ik nu van T-Mobile krijg is aardig voor een start. Maar ik vind het ook geen ramp om er wat bij te kopen.

Is het bij andere providers anders dat je automatisch duur gaat roamen? Bij T-Mobile heb je zonder buitenland-bundel gewoon geen verbinding.
Ik denk dat ik juist op reis de dataverbinding meer gebruik dan 'thuis'. Hier heb ik in huis en op het werk toegang tot wifi. En zo heel veel ben in niet op pad.
Op vakantie is er vaak wel wifi. Maar ik blijf niet continue netwerken opzoeken (behalve in het hotel).
Helemaal eens. Daarnaast zal je gebruik juist meer zijn gok ik. Je hebt misschien geen NL TV bij de hand voor nieuws/entertainment en je zal mogelijk eerder iets onderweg op willen zoeken of maps willen gebruiken.

Het lijkt me logischer de roaming niet per maand te beperken maar bv per jaar; je bent tenslotte niet elke maand op vakantie (de meeste niet ;-))
Maar dat is weer lastig omdat abo's (na de contract-tijd) maandelijks opzegbaar moeten zijn.
Lijkt me niet echt een probleem. Zullen niet veel mensen elke maand naar een andere provider gaan. En als het op naam staat dan kunnen ze het gewoon weer meenemen als je terug komt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.