Door Sim Kranenburg

Sony's nieuwste tv's voor 2016

En een oogverblindend fel prototype

06-01-2016 • 22:30

145

Multipage-opmaak

HDR op alle nieuwe uhd-modellen

Deze CES staat wat televisies betreft volledig in het teken van hdr. Zo'n beetje elke high-end televisie die dit jaar op de CES getoond wordt, is in staat om beeldmateriaal met een groot dynamisch bereik weer te geven. Zo ook de nieuwe uhdtv's van Sony; deze krijgen allemaal ondersteuning voor hdr-beeldmateriaal met 10bit-kleurdiepte. Om de consument in de winkel erop te wijzen dat het hier een hdr-model betreft, heeft Sony een 4k-hdr-logo in het leven geroepen.

Drie verschillende televisies trokken op de Sony-stand onze aandacht: de X94D, het absolute topmodel voor volgend jaar, de X93D, de versie die daar net onder gepositioneerd wordt en een indrukwekkend prototype dat Sony aan het einde van de persconferentie onthulde. Hoewel de nieuwe televisies allemaal hdr-compatibel zijn, maken ze gebruiken van verschillende technieken rondom het beeldpaneel, in het bijzonder voor de backlight.

Voordat we daarop ingaan, zijn er ook nog wat overeenkomsten te noemen. Zo draaien de nieuwe modellen net als de huidige 4k-modellen op Googles Android TV. Welke soc Sony gebruikt, is nu nog niet bekend, maar hopelijk is het een sneller type dan de MediaTek-chip uit de huidige modellen, want dat is geen hoogvlieger.

Tot nu toe werden de duurdere modellen geleverd met twee afstandsbedieningen, waarvan het smartmodel voorzien was van een microfoon voor zoekopdrachten via spraak. Voor modeljaar 2016 heeft Sony een nieuwe afstandsbediening ontworpen, die de oude smartremote en het infraroodmodel in één enkel apparaat verenigt.

De nieuwe zapper lijkt op het eerste gezicht sterk op het huidige infraroodmodel, maar schijn bedriegt, want er zijn veel aanpassingen aan het ontwerp gemaakt. Zo zijn de toetsen niet langer van rubber, maar is de hele bovenkant nu één geheel geworden. Hierdoor is de afstandsbediening eenvoudig met een vochtig doekje schoon te maken als er per ongeluk vloeistoffen op worden gemorst. Ook is er naast de bestaande prominente knop voor Netflix een opvallende rode knop voor Google Play gekomen.

Sony afstandsbedieningSony afstandsbediening

De X93D: superdun met een edge-lit-paneel

Toen Sony het uhd-tijdperk inluidde met de X9-serie maakte de Japanse elektronicagigant een gewaagde keuze. Waar verreweg de meeste televisiefabrikanten de luidsprekers ergens onder in de behuizing wegmoffelen, waren er bij Sony's X9 grote ronde luidsprekers aan weerskanten van het beeldpaneel gemonteerd. Hiermee was het gelijk de best klinkende televisie die er te koop was, maar het ontwerp viel niet bij iedereen in de smaak.

Bij de derdegeneratie-afstammeling, de X93D, zijn de luidsprekers net als bij de meeste televisies gewoon onder in de behuizing verstopt. Het nieuwe ontwerp ziet er erg strak uit, dankzij de smalle bezels; bovenaan is de behuizing slechts 11,8mm dik. Onderaan is de behuizing wat dikker, zodat er plaats voor de luidsprekers is. Het platte ontwerp is volgens Sony mogelijk gemaakt door Slim Backlight Drive, wat marketingpraat is voor een edge-lit beeldpaneel.

Sony X93DSony X93D

Ook het ontwerp van de voet is nieuw. Waar er vorig jaar nog gebruikt werd gemaakt van twee pootjes aan de zijkanten van het scherm, is er nu een strak vormgegeven centrale voet, waarin kabels uit het zicht kunnen worden weggewerkt. Ook is het weer mogelijk om de tv zeer dicht tegen een muur te bevestigen door middel van de meegeleverde speciale muurbeugel, die boven in het dikkere gedeelte van de kast wordt geschoven.

De X93D zal verkrijgbaar zijn in 55 en 65 inch. Op de beursvloer zag het beeld er prachtig uit, maar door de lichtomstandigheden is het lastig om het goed te beoordelen. Zoals gezegd kan de X93D hdr-beeldmateriaal weergeven, maar je kunt je wel afvragen hoe goed hdr-materiaal op een lcdtv met een edge-lit backlight uit de bus komt. Local dimming werkt op dergelijke televisies namelijk verre van effectief, doordat de afzonderlijke zones erg groot zijn en het voor een mooie weergave van hdr benodigde hoge contrast ontbreekt.

De X94D: grote tv met een full-array-backlight

De X94D is de grote broer van de X93D en zal alleen verkrijgbaar zijn als 75"-model. Uiterlijk lijken ze als twee druppels water op elkaar, maar als je goed kijkt, zie je dat de behuizing van de X94D een beetje dikker is en dat was nodig omdat hij niet voorzien is van een edge-lit paneel, waarbij de backlight-leds aan de randen van het scherm zitten, maar van een full array local dimming-backlight, waarbij de leds achter het scherm zijn geplaatst.

De grotere dikte van de behuizing is niet het enige nadeel van een fald-backlight; deze techniek is ook een stuk kostbaarder om te maken en dat is ook de reden waarom Sony deze techniek alleen in een groot en duur model toepast. Het voordeel van een fald-backlight is natuurlijk het grotere aantal afzonderlijke zones waarin de backlight verdeeld is, waardoor de local dimming veel preciezer werkt. Dat heeft bij het weergeven van hdr-materiaal grote voordelen, maar ook gewoon beeldmateriaal heeft baat bij de veel nauwkeurigere aansturing van de backlight. Sony wilde helaas niet vertellen hoeveel afzonderlijke zones er bij de X94D zijn toegepast en door de lichtomstandigheden op de stand was dat ook niet met het blote oog te zien.

Sony X94DSony X94D

Mocht een goede weergave van hdr-materiaal een belangrijke factor zijn bij de keuze van je volgende televisie, dan kun je het beste voor een tv met een fald-backlight zoals de X94D gaan, zolang je hem kunt betalen natuurlijk. Hoeveel de X94D bij ons zal gaan kosten is op dit moment nog niet bekend, maar ga er maar vanuit dat je voor hetzelfde geld ook een uhd-oledtelevisie van LG zult kunnen betalen, al zal dat dan waarschijnlijk een kleiner model zijn. Doordat een oledtelevisie helemaal geen backlight heeft en alle pixels helemaal uitgeschakeld kunnen worden, is deze techniek van nature zeer geschikt voor de weergave van hdr-materiaal.

Tot slot

Op dit moment zijn oledtelevisies nog niet in staat om dezelfde helderheid te halen als mogelijk is met lcd-techniek. Dat is op zich geen probleem, want als je in een volledig verduisterde ruimte kijkt, zullen je ogen na een korte tijd aan het donker wennen, gaan je pupillen verder openstaan en ervaar je de maximale helderheid van een oledscherm ook als verblindend. Als je niet in staat bent om in een volledig verduisterde ruimte te kijken is de lcd-techniek op dit moment nog in het voordeel.

Sony toont dit op de CES met een prototype hdr-televisie van 85 inch, die is voorzien van Backlight Master Drive. Dat is Sony's marketingterm voor een fijnmazige fald-backlight met een zeer hoge maximale helderheid. Ook hier wilde Sony niet zeggen hoeveel zones er waren toegepast, maar het waren er in ieder geval meer dan duizend en dat is erg veel. Door de grote hoeveelheid leds achter het scherm bedraagt de maximale helderheid maar liefst 4000cd/m². Ter vergelijking: de meeste huidige tv's halen slechts een tiende daarvan. Deze helderheid is niet beschikbaar als het beeld volledig wit is, maar kan alleen plaatselijk worden toegepast om highlights eruit te laten springen, zoals felle lichten of schitteringen op metaal of water.

Eerder hebben we op beurzen vergelijkbare prototypes gezien van Dolby en de beeldkwaliteit van deze schermen is indrukwekkend. Sony toonde onder andere beelden van Las Vegas waarbij het grote contrast veel diepte aan het beeld toevoegde. Af en toe waren de highlights wat te veel van het goede en deed het felle beeld haast pijn aan je ogen. Hierin ligt ook een grote uitdaging voor contentmakers; subtiel toegepast is hdr fantastisch om te zien, maar als de helderheid te hoog wordt opgevoerd, krijg je al snel een onprettige ervaring.

Sony hdr-demo

Op de foto is het niet te zien, maar zwart is op dit scherm echt zwart en de highlights zijn zeer fel voor je ogen

Of dit indrukwekkende prototype uiteindelijk zal resulteren in een productiemodel is op dit moment nog niet bekend. Het feit dat de marketingmensen van Sony alvast de term Backlight Master Drive hebben bedacht, geeft in ieder geval goede hoop. Toch zijn er nog wel wat uitdagingen voordat deze tv productierijp is. Door de grote hoeveelheid dimmingzones zal het lastig worden om dit model voor een redelijke prijs in de winkel te krijgen. Bovendien is het aantal van 'meer dan duizend'-zones toch nog niet helemaal fijnmazig genoeg, want de demonstratie mocht alleen vanachter een hekje worden bekeken en het was absoluut niet toegestaan om het scherm van dichtbij te bekijken.

Er zal dit jaar in ieder geval redelijk wat hdr-content beschikbaar komen, onder andere van Sony zelf. Tijdens de persconferentie liet het bedrijf weten dat er, in eerste instantie alleen in de VS, een eigen uhd/hdr-streamingdienst genaamd Ultra komt, met films en series uit de Sony Pictures Entertainment-stal. Bij ons is er natuurlijk al wat hdr-content beschikbaar via Netflix en later dit jaar zal er een flinke hoeveelheid titels uitkomen op het nieuwe ultra hd-blu-rayformaat. Voor een speler moet je voorlopig bij een ander merk zijn, want Sony kon op deze CES helaas nog geen werkende speler tonen.

Reacties (145)

Sorteer op:

Weergave:

Met al deze technologieën en aanpassingen verliezen we de werkelijkheid uit het oog.
De beelden die we nu produceren op de huidige tv's hebben niks meer te maken met de wijze waarop we in de werkelijkheid de beelden krijgen voorgeschoteld. Daar bedoel ik mee als ik naar buiten ga bijv. de natuur in dan zal ik nooit de beelden op die manier kunnen bekijken zoals ze nu worden geprojecteerd op de huidige tv's.
Als ik kijk naar HD films kijk op de huidige tv's, dan is alles bijna alles te scherp en te licht. Zelfs alles op de achtergrond is zo scherp dat het lijkt of als het op de voorgrond staat.
Het is alsof we door een microscoop aan het kijken zijn.
? Een cameralens werkt net als een ooglens. Niet alles is scherp, zeker als er veel diepteverschil is tussen de voorgrond en de achtergrond.

En onze ogen zien best wel veel meer dan wat wij op TV zien. Het dynamisch bereik van video/film is nog lang niet dat van onze ogen. Daarom is er HDR fotografie of video uitgevonden.

Dus eigenlijk zou er met HDR video/tv's het realistischer moeten worden. Schaduwen zijn niet meer zo donker en highlights niet meer uitgeblazen maar bevatten nog details! Zo zien wij de lucht nooit als iets 'overbelicht' terwijl dat bijna altijd het geval is in video.
Met een gecalibreerde TV zou dat in principe mee moeten vallen. Wel gaan de dunne pieken van de kleurenkanalen voor problemen zorgen: hoe dunner de pieken, hoe meer variatie je gaat zien in hoe onze ogen de kleuren interpreteren. Een mogelijke manier om dat tegen te gaan is om meer kleurenkanalen te gebruiken dan 3, maar daar heb ik al een tijd niks meer over gehoord.
Kleuren interpreteren? Klinkt als vage onzin. De kleurweergave van TV's is er de afgelopen jaren enorm op vooruit gegaan.
De kegeltjes waarmee onze ogen kleuren zien zijn geen spectrometers, ze zijn gevoelig over een bepaald gebied van golflengten. Onze hersenen interpreteren de hoeveelheid waarmee de verschillende kegels geactiveerd worden om te bepalen wat voor kleur iets heeft.

In zonlicht zitten alle zichtbare golflengten min of meer even veel, dus de kleuren van objecten die opgelicht worden door zonlicht bestaan uit een groot spectrum van golflengten. Met monitoren proberen we deze kleuren na te maken met maar 3 componenten - rood, groen en blauw. Het spectrum van deze componenten komt natuurlijk niet overeen met die van zonlicht, maar onze ogen mixen ze min of meer hetzelfde.

Hoe dunner de pieken van de componenten echter worden, hoe minder het spectrum op zonlicht gaat lijken. Hierdoor wordt het heel belangrijk hoe gevoelig je kegeltjes voor een paar specifieke golflengten zijn, en hoe je hersenen ze combineren - hierdoor kan het mixen van de kleuren misgaan. Dit zorgt ervoor dat een goed gecalibreerd scherm met heel smalle pieken er voor sommige mensen heel onnatuurlijk uit kan gaan zien: objecten zien er niet meer uit zoals je zou verwachten, want je hersenen mixen de kleuren op een andere manier dan onder zonlicht.

Dit is tot nu toe nog niet een heel groot probleem, maar moderne kleurenspecificaties vragen om steeds smallere pieken. Met OLEDs en zeker met monochromatische lasers zie je tussen mensen steeds grotere verschillen. Hoe beter de techniek dus wordt, hoe zinlozer een objectief correcte calibratie.

Edit: deze paper laat bijvoorbeeld de variatie zien die optreedt bij smalle pieken. Zie vooral figuur 11a-f.

[Reactie gewijzigd door Mitsuko op 22 juli 2024 22:24]

O, je bedoelt variatie tussen verschillende mensen? Tja, mensen verschillen, dat heb ik al geaccepteerd. Buiten in de zon ook. Natuurlijk ziet iedereen iets anders, is toch geen reden om de consistentie van het product (TV) dan maar overboord te doen? Uit dat paper maak ik op dat laser-projectie niet geschikt is voor natuurgetrouwe weergave, dat had ik je ook kunnen vertellen. Oled en oudere LCD panelen ook niet. De nieuwe TV's met quantum dot tech werken met 3 kleuren i.p.v. 1, oftewel de techniek die in het paper wordt voorsteld wordt al jaren toegepast.
Punt is dat de variatie tussen mensen groter wordt naar mate de pieken van de kleurenkanalen smaller worden; dit wordt "observer metameric failure" genoemd. Met huidige beeldschermen valt dit nog mee, maar de specificaties (zoals BT.2020) roepen om zeer dunne pieken. Dus dit probleem wordt steeds relevanter.
Ik deel je mening. Merk wel dat HDR in essentie bedoeld is om de realiteit realistischer weer te geven: daar waar je oog een enorme range van luminantie kan waarnemen, kan een traditionele tv maar een fractie hiervan weergeven. HDR werkt hier op twee manieren aan: enerzijds wordt de opname van de realiteit over meer luminantie-decades ge-encodeerd en anderzijds is de televisie technisch gezien in staat om een groter bereik weer te geven.

Maar zoals je aangeeft kan en zal de producent deze nieuwe mogelijkheden vooral gaan gebruiken om het beeld over een groter bereik te gaan weergeven, los van het feit of dit in realiteit ook zo is maar meer gebaseerd op een eigen invulling van de realiteit.
Helemaal mee eens. Het ziet er tegenwoordig allemaal zo kil en emotieloos uit. Doet me denken aan het verschil tussen digitale muziek en analoge (vinyl) muziek.

Benieuwd hoelang deze gekte naar zogenaamde kunstmatige perfectie doorgaat. Of zouden mensen straks weer met dezelfde weemoed als die je bij de muziek ziet (vinyl is back) straks weer verlangen naar de beeldbuis TV's!! LOL Stel je voor, op de CES van 2020 de mooiste CRT TV's met warme en natuurgetrouwe kleuren. Dat zou de bom zijn. (Just kidding of course, of .... )
Vaak helpt het als je alle 'poespas' functies uitzet. Zoals enhanced super HD led en ultra motion blur processor. Krijg je eigenlijk gewoon puur beeld terug, waar je normaal naar kan kijken.
Ja, vroeger toen we televisie maakten met een kaarsje en de schaduw van je handen op de muur! :+
Zolang we op een TV / bioscoopscherm (2D/3D) niet naar een on-gefocust deel kunnen kijken zonder daadwerkelijk er op te focussen, zal het nooit werkelijk worden. Het is nooit werkelijk geweest.
En nog belangrijker, inputlag is de waardeloos tegenwoordig...ben van 60" 4k terug naar mn ouwr bravia 55" 1080p uit ellende van hoge inputlag, is toch niet normaal ! Vroeger was alles beter. :) en im gebruik trouwens een sli bakkie onder mn tv met meestal een wireless Xbox controller en consoles enkel voor de exclusives, dus 4k met lage inputlag zou echt wel leuk zijn onderhand!!

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 22:24]

Sony TV's vallen voor mij al af doordat er Android TV op zit. Om de TV te kunnen gebruiken moet je je aanmelden bij Google met een Google account. Ik heb geen Google account en zal er ook nooit eentje aanmaken vanwege privacy gevoelens.

Zelfde geldt overigens voor Philips.

De enige fabrikant die ik serieus kan nemen is Panasonic met het open source Firefox TV OS.
Mensen die zeuren over "privacy" problemen... kom op zeg. Als iets gratis is, dan ben jij het product; aan jou worden marketing dingen verbonden. Waar dat in de praktijk op neerkomt is dit: interessante marketing. Dan krijgt een single man geen reclame over luiers, maar misschien wel over die ene toffe videokaart die in de aanbieding is bij een of andere website (wetende dat jij daar naar op zoek bent en misschien ook wetende dat jij 3 jaar geleden je laatste kaart had aangeschaft.)

Meanwhile: Je gebruikt waarschijnlijk wel een OV-chipkaart. De anonieme versie, natuurlijk. En je laat je geld wel op een bankrekening storten, maar betaalt altijd cash omdat pinnen ook privacygevoelig is. En op je mobiele telefoon heb jij altijd op vliegtuigmodus staan, want anders weten "ze" altijd waar en wanneer jij ergens bent met mast triangulatie of GPS.

De meeste mensen die over privacy zeuren cherrypicken altijd de onderdelen die ze "belangrijk" vinden. En aan het eind van de dag, bij het kiezen van een nieuwe TV, vraag ik mij af of het OS een doorslaggevende factor is bij deze mensen. Ik vind dat ook interessant, maar dan gaan prijs en kwaliteit van de hardware toch écht voorop.
Mensen die zeuren over "privacy" problemen... kom op zeg. Als iets gratis is, dan ben jij het product; aan jou worden marketing dingen verbonden.
Mis je hier nu juist het punt niet; de Sony TV's met Android zijn bepaald niet gratis. Om er (optimaal) gebruik van te kunnen maken heb je bovendien een gmail-adres nodig. So big brother is watching along.
Een hele andere case dan de computer waarop je de keuze hebt om van Google of andere software gebruik te maken imho.
Zelf heb ik afgelopen week een Sony KDL-55W809C gekocht, en je hoeft je niet aan te melden met een Google account. De TV doet alles wat je moet doen zonder in te loggen, het enige wat je niet kan zonder in te loggen is Apps uit de Google Play Store downloaden.
Klopt. En een Google-account kun je zo maken en elke dag weer een ander als je zou willen...
Groter probleem met Sony-Android TV's is dat ze extreem buggy zijn en feitelijk het bèta-stadium nog nauwelijks bereikt hebben. Als veel-betalende klant mag je Sony aan ervaringen helpen en heb je aardig wat vaardigheden nodig om de in theorie aanwezige opties van deze TV's ook daadwerkelijk te kunnen gebruiken. Een windows-pc is er niets bij...
Hopen op update naar Android 6...?
Is dat bij andere Android TV's beter eigenlijk? Gaat het om de softwarelaag die Sony er zelf overheen legt of is Android TV nog in een vroeg stadium?

Hoe dan ook mis ik persoonlijk de eenvoud van tv's van 'vroeger', althans voor het klassieke tv kijken. Alles werkte vlot, geen laadtijden, nooit een vastloper of fout. Het met één druk op de knop kunnen starten van Netflix is natuurlijk wel ideaal, maar ik heb het idee dat de basis veel minder stabiel en snel is van 'smart' tv's en dat op een paar populaire streaming apps na er maar weinig van de extra functionaliteit gebruikt wordt, die er geboden wordt.

[Reactie gewijzigd door UltimusXI op 22 juli 2024 22:24]

Android TV op de Nexus Player (Apple TV concurrent van Google) werkt voor mijn doel (Kodi, Netflix en Chromecast) erg goed. Het lijkt erop dat Sony (en ook Philips) de software niet perfect kunnen laten werken incl. de eigen software laag. Of dit aan Android TV ligt of aan de extra software van de fabrikant durf ik niet te zeggen.
Ik heb begin december een Sony X830 met AndroidTV aangeschaft. Tot heden zeer tevreden. Vooral omdat ik Kodi direct op de tv kon installeren. Hierdoor heb ik mijn htpc helemaal niet meer nodig. De ingebouwde 5 GHz Wifi haalt bij mij 104 Mbps (aldus de speedtest.net app). Dus ook mijn powerline kon de deur uit.

Kodi werkt vrijwel perfect. Ik heb x264 met een bitrate van 116 Mbps probleemloos af kunnen spelen vanaf een USB3 stick. Hetzelfde geldt voor x265 video. Dit zijn natuurlijk onrealistisch hoge bitrates maar dat geeft aan dat de chip future proof is. Ik verwacht dat het ruim volstaat voor de komende 5 jaar wat Kodi betreft.

Let wel op dat Kodi pas "android surface rendering" ondersteund sinds versie 16 beta 3. Het wordt daarmee mogelijk om daadwerkelijk op 4K met 24 Hz te kijken. De versie 15 draait namelijk, zoals alle Android apps, op 1920x1080 60Hz. Met de surface rendering techniek, die ook in Android 6 zit, kan Kodi deze beperking ontstijgen tijdens het afspelen van video.

Wat opvalt is dat zowel Youtube, Netflix als Kodi erg snel beginnen met het spelen van video's. Vreemd genoeg sneller dan mijn Surface Pro 2 (i5, 8 GB ram, Windows 8). Vanaf het main menu is het echt seconde werk om je Youtube playlist of Netflix aflevering aan te zetten.

Natuurlijk zijn er ook nadelen. Die zitten hem ironisch genoeg vooral in het ouderwetse "TV" kijken, iets wat ik zelf nog zelden doe.

1) Indien gebruik wordt gemaakt van de een CI+ module dan is de Ziggo zender volgorde verkeerd om. Je krijgt dan Nederland 1 in SD, pas rond de 800 zit hij in HD. Op te lossen door een alternatieve netwerk ID te gebruiken.

2) De record knop doet niets en geeft aan dat er een software update nodig is. Deze update is meerdere keren uitgesteld en is er nog steeds niet. Vreemd voor een dual tuner tv met een record knop op de afstandsbediening!

Verder ben ik gelukkig nog probleem/crash vrij.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 22 juli 2024 22:24]

1) Indien gebruik wordt gemaakt van de een CI+ module dan is de Ziggo zender volgorde verkeerd om. Je krijgt dan Nederland 1 in SD, pas rond de 800 zit hij in HD. Op te lossen door een alternatieve netwerk ID te gebruiken.
Met die alternatieve netwerk ID doet interactieve TV het alleen niet.
Wat je ook kunt doen is maling hebben aan de waarschuwing in de handleiding en naar digitale zenders scannen met de smartcard in de CI+ module en de module in de TV geplaatst.

Afhankelijk van je model module werkt dat gewoon en dan krijg je de HD zenders wel netjes vooraan.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 22 juli 2024 22:24]

Zo te horen bent u een gebruiker van zo een Android Sony? Las dat de Fw van half december erg goed was, maar nu vraag ik me dat ook af?
Ik heb een 43w809c. Ongeëvenaard mooi beeld - wel erg lage max. helderheid. Als alles goed werkt, is het een geweldig apparaat. Android geeft enorm veel mogelijkheden.

Firmwareupdate van net voor de kerst heb ik er vorige week pas opgezet. Mijn ervaring met updates was tot nu toe dat in eerste instantie alles beter lijkt, maar na een paar dagen gebruiken er alleen maar nieuwe problemen bij komen. Zo ook nu weer.....zeer extreem zelfs. Pas nadat ik TV terug naar fabrieksinstellingen heb gezet, lijkt het nu beter te gaan (pas 2 dagen...). Ik wacht af hoe het zich ontwikkelt.
Terugzetten naar fabrieksinstellingen wil je niet elke week hoeven doen. Het betekent dat je al je geïnstalleerde apps en instellingen weer handmatig moet terugzetten. Zelfs met de nodige backup-tools ben je dan wel een uurtje of wat bezig.

Wat hier nog niet genoemd is, naast buggy Android en nog steeds niet werken van de PVR-functie, is dat het standby-verbruik extreem hoog is. TV's worden verkocht met de bewering minder dan 0,5 watt standby-verbruik te hebben. In de praktijk heeft een 43" een idioot hoog standby-verbruik van 22 Watt.
Probleem is bij Sony bekend. Op de verschillende fora wordt er breed over bericht. Maar een oplossing is er nog niet. Stekker er dan zomaar uit trekken vraagt om problemen: je kunt niet zien waar de TV op de achtergrond mee bezig is, en middenin iets afbreken heeft hetzelfde effect als wanneer je dat bij een Windows-pc doet: steeds meer problemen...

Als het beeld niet zo prachtig zou zijn en de mogelijkheden van deze TV niet zo onbeperkt (als het werkt...), had ik mijn geld allang teruggevraagd. Dit product is simpelweg niet uit-ontwikkeld. Ik hoop nu dat dit met de nodige updates uiteindelijk toch nog beter wordt.

Als je zekerheid wilt mbt stabiliteit, raad ik je aan de kat nog even uit de boom te kijken. Sony is duidelijk nog niet klaar met deze serie TV's...
Ik heb een TV van Sony met Android TV en ik heb er nog nooit problemen mee gehad, Android TV draait prima, is makkelijk te gebruiken en is erg vlot. Ik moet daarbij wel zeggen dat ik de ingebouwde tuner niet gebruik, volgens mij is de software daarvan wel buggy.
ik heb al sinds aug de 65x850c en ook sinds de laatste december update wil mijn tv gewoon spontaan rebooten. goed gedaan sony! (en dan stream ik via mijn versterker of game ik op mijn xbox)
Ja heb ook al een paar keer gelezen dat na hun firmware update veel bugs verdwenen zijn en hun Android tv goed werkt. Zou ik wel eens bevestiging van willen krijgen want puur qwa beeldkwaliteit behoren ze wel tot de top volgens mijn eigen voorkeur... Samen met Panasonic en de Oled van LG buiten beschouwing gelaten natuurlijk.
Sluit me hier bij aan. Nooit meer Sony TV voor mij. Buggy software en zero service.
Het is natuurlijk geen vereiste om een account in te geven bij het instellen van de televisie.
Functies als YouTube, Google Cast, spraakgestuurde opdrachten en de basis functies van de televisie zijn gewoon bruikbaar zonder een account.

Wil je nieuwe apps downloaden uit de app store, dan zal wel een account vereist zijn.
Mocht je het smart gedeelte niet willen gebruiken, dan hang je een mediaspeler aan je televee ;)
Je kunt apps ook op apk basis installeren buiten de store om :) , dus dat lijkt me dan ook geen belemmering.
Dan maak je toch een fictieve account.
De enige fabrikant die ik serieus kan nemen is Panasonic met het open source Firefox TV OS.
Panasonic is niet scheutig met update's, dus als ik jou was dan zou ik mijn mening nog eens heroverwegen. Wij blijven trouw aan Samsung, een prachtscherm voor relatief weinig geld :)

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 22:24]

4000 nits? Mij doet 400 nits al letterlijk pijn aan de ogen. Fysieke pijn, echte pijn. En dit is dan tien keer zo fel. Wordt het beeld daar mooier van?

Een TV die 400 nits produceert doe ik altijd dimmen naar een comfortabele 200 nits, wat geen pijn meer veroorzaakt.

Probeer iets als Family Guy maar eens te volgen met 400 nits. Zonder zonnebril op krijg ik dan echt niks mee van het verhaal.

[Reactie gewijzigd door dusty-2011 op 22 juli 2024 22:24]

Een TV die 400 nits produceert doe ik altijd dimmen naar een comfortabele 200 nits, wat geen pijn meer veroorzaakt.
Bij HDR gaat het om het niet om de helderheid maar het dynamische bereik.
Gemiddeld gezien blijft de helderheid gelijk maar is de TV beter in staat om b.v. highlights weer te geven.
[...]
Bij HDR gaat het om het niet om de helderheid maar het dynamische bereik.
Maar om een groter dynamisch bereik te hebben, moet je scherm dus wel een hogere helderheid aankunnen. Dus het gaat wel degelijk ook om helderheid: HDR weergeven op een SDR-scherm voegt niets toe.
Ik reageer op de post van Rin en die heeft het over de helderheid in het algemeen!
In tegenstelling tot wat Rin een beetje suggereert hoef je bij een HDR scherm geen zonnebrill op want de gemiddelde helderheid is vergeleken met SDR niet significant hoger
De extra beschikbare helderheid wordt puur gebruikt om het dynamische bereik te vergroten.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 22 juli 2024 22:24]

In tegenstelling tot wat Rin een beetje suggereert hoef je bij een HDR scherm geen zonnebrill op want de gemiddelde helderheid is vergeleken met SDR niet significant hoger

Hele foutieve redenering. Het maakt nogal uit of het hele scherm 200 nits is. Of dat 90% van het scherm 0 nits is en 10% van het scherm 2000 nits is. Het eerste doet mij geen pijn aan de ogen. Het tweede wel.
en ik maar alleen expres schermen kopen die hoger dan 300nits gaan voo rbinnenshuis gebruik. Vind het verschrikkelijk zo'n lage brightness. Komt erg doffig op mijn ogen over. Vergeet niet dat het buiten sowieso veel lichter is. Dus het lijkt me dan ook een beetje een probleem van een niet normaal belichte ruimte waar je in kijkt?
Ik werk in de Media Markt en Sony's huidige topmodel tikt de 1000 nits aan. Samsung haalt de 800 geloof ik. Beiden vind ik prettig kijken als ze maar niet in de meest extreme standen staan (respectievelijk 'levendig' en 'dynamisch').
Het nieuwe ontwerp ziet er erg strak uit dankzij de smalle bezels; bovenaan is de behuizing slechts 11,8mm dik.
Al zou het zo dun zijn als een scheermes, zodra de gehele behuizing niet zo plat is (aan de achterkant) heeft het weinig zin. Een TV is zo dik als op het dikste punt.
Hmm ik heb nog een LG full led tv, de randen zijn zeer dun maar de achterkant is toch wat dikker. Waarom hebben die dunne randen weinig zin? Mijn tv staat op een meubel ( hangt niet ) en staat 20cm ongeveer van de muur..

Maar goed als ik TV kijk, dan kijk ik naar de voorkant niet naar de zij of achterkant :P
Ik vind zelf ook de dikte niet meer zo belangrijk. ik bedoel, 4cm dik of 5... who cares als je op 4 meter afstand zit met zo'n groot scherm. Dit vond ik een paar jaar geleden nog wel een topic, omdat je relatief veel bezel en dikte had tov schermgrootte. Momenteel is alles zo plat dat een halvering al amper iets uitmaakt.
En dan nog is de dikte niet heel relevant. Vroega waren de TVs 50cm dik of meer en dat ging prima.
Veel belangrijker vind ik de dikte van de bezels in het vlak waar je naar kijkt.
En dan nog is de dikte niet heel relevant. Vroega waren de TVs 50cm dik of meer en dat ging prima.
Het argument van hoe het vroeger was gaat natuurlijk niet op. Vroeger hingen we onze CRT-TV's ook niet aan de muur, bijvoorbeeld. Omdat iets vroeger op een bepaalde manier was, kun je niet zomaar concluderen dat iets nieuws "niet relevant" is.
Vroeger waren TV's dik en de mensen plat, anno 2016 is dat net andersom :)
Duidelijke samenvatting en goede uitleg van de technische details. TV's zien er mooi en strak uit maar als ik naar de opmerkingen luister denk ik niet dat dit mijn ideale tv is. Zit nog steeds in dubio of full HD op dit moment niet de betere keuze is gezien het aanbod qua beeld materiaal.
Nja ik zou voor 4K gaan, de prijzen zijn redelijk aan het zakken, daar waar ik ongeveer 2-3 jaar terug voor ongeveer 1000 euro een full hd / full led van LG gekocht heb, krijg ik nu voor dit geld misschien een groter formaat ( heb momenteel 47 inch als ik me niet vergis ) en 4K.. Dan zou ik het wel weten..

Uiteraard moet die er kwalitatief wel op vooruit gaan, als de zwart kleur en meer slechter zou zijn op de 4K dan tsja is het afwegen of pixels het belangrijkste is.. Maar ik ga in ieder geval geen geld meer uitgeven aan een full hd tv wanneer ik een nieuwe tv ga uitzoeken..
Momenteel zijn overal de 2015 modellen UHD in de uitverkoop. Voor 1000 euro heb je een model rond de 50 inch zo te pakken.
Ja precies dat is wat ik bedoel, de prijzen zijn zwaar aan het zakken ( gelukkig, want ik vind het 4K een geniaal mooi systeem (resolutie), vooral op de wat grotere tv's. Daar waar mijn oom een curved led tv heeft (4k) is het echt grandioos mooi kijken. Nu zijn de meningen verschillend over dat curved maar goed dat staat even los van het 4K kwaliteit.

Content is er al en zal alleen nog meer meer worden dat zou voor mij geen reden zijn om geen 4K te nemen :D
Leuk eerste item voor jullie nieuwe Testpanel? ;)

Mooie Tv's. Ben toevallig in de markt voor iets nieuws. Ben al jaren tevreden Sony gebruiker dus kans is groot dat ik weer voor Sony kies. Ik ga deze CES met veel interesse volgen!

[Reactie gewijzigd door Alpha89 op 22 juli 2024 22:24]

is er een speciaal topic over de muziek die tweakers gebruikt ?
Ik heb een W905A en nog nooit zo blij geweest met een TV.
Ervaringen met producten is bij iedereen anders.
Maar meestal hoor je sneller de negatieve kant van een merk.
Ik zie dat Sony's versie van Android TV aangepast is in de 2016 serie. De balk die je onderin het scherm tijdens het kijken kunt oproepen lijkt nu meer op de andere menu's in Android TV. Ik vraag me af of we deze veranderingen ook in de 2015 serie gaan krijgen.
Op engadget was een interview met iemand van Sony en die bevestigde dat de nieuwe versie (volgens mij 6) ook voor de 2015 modellen beschikbaar komt.
Op engadget was een interview met iemand van Sony en die bevestigde dat de nieuwe versie (volgens mij 6) ook voor de 2015 modellen beschikbaar komt.
Gelukkig. Mss. dat we dan verzekerd van nog een extra ronde patches eindelijk de problemen er uit krijgen. Mooi beeld en veel functies, maar alles in die Sony Android TVs werkt echt maar half.
Ik heb ook enorm mijn twijfels om een Sony te kopen, heb jij er 1 en kan misschien iets zeggen over de snelheid van het zappen? Ik vind snelheid toch wel erg belangrijk.
Ik heb er één.

Een model met dubbele tuner. Dus ik zit ook nog eens een kwart jaar and counting te wachten op een firmware update die eindelijk de functionaliteit moet gaan bieden waar ik €200,- extra voor gelapt heb.

Zappen is met CI+ module 'redelijk' snel.
De digitale guide app is alleen vreselijk traag.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 22 juli 2024 22:24]

Ze hebben de Slim Backlight Drive gebruikt om de Full Array Local Dimming LCd zo'n eenderde dunner te maken. In het verleden was er nogal wat gezeur over de dikte van FALD LCd's, daar is in ieder geval bij Sony FALD geen sprake meer van.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.