Door , , 45 reacties

Ten opzichte van zijn voorganger bevat de Panasonic Lumix G DMC-G7 flink wat verbeteringen: een andere body met meer knoppen en draaiwieltjes, een sterk verbeterde autofocus, een betere evf en natuurlijk een 4k-videomodus. Dat laatste heeft ook voor fotografen een voordeel, want zij kunnen gebruik maken van de 4k-fotomodus met een burst van 30 foto's per seconde in een resolutie van 8 megapixel. Voor wie de relatief kleine MicroFourThirds-sensor geen bezwaar is, is de G7 een zeer goede allround camera die van alle markten thuis is.

Prijs bij publicatie: € 699,-
Verkrijgbaar vanaf: € 599,-

Met de Lumix G7 lijkt Panasonic voor een iets andere benadering te hebben gekozen dan met zijn voorgangers. De Lumix G-serie stond altijd al bekend als allround camera met een goede prijs-prestatieverhouding, maar Panasonic heeft de G7 duidelijk wat hoger gepositioneerd. Dat zagen we eerder bij de GF7, die duidelijk anders is gepositioneerd dan de GF6.

Het verschil met het topmodel, de GH4, is verkleind, waardoor de G7 een interessant en goedkoper alternatief lijkt te vormen. Panasonic wil met dit toestel niet alleen de meer ervaren amateurfotografen, maar ook filmers aanspreken. Natuurlijk biedt de GH4 voor die laatste groep nog altijd meer mogelijkheden, maar die zijn lang niet altijd noodzakelijk. Ook de G7 kan in 4k filmen, al dan niet met handmatige instellingen, en in een microfooningang is eveneens voorzien.

Panasonic G7

Voor fotografen is er ook heel veel moois. Bijvoorbeeld het snelle DFD-autofocussysteem, dat rechtstreeks van de GH4 is overgenomen, plus een vlotte burstsnelheid van 6 tot 8fps en een elektronische sluiter van 1/16.000e seconde. De nieuwe 4k-fotofunctie zal fotografen waarschijnlijk aanspreken, omdat je daardoor met 30fps actieshots kunt vastleggen en daar achteraf eenvoudig de juiste frames uit kunt selecteren. Wat features betreft lijkt de G7 wel een mini-GH4 voor de helft van de prijs, maar maakt hij deze verwachting waar?

Door Jeroen Horlings

- Reviewer

Jeroen werkt sinds 2014 bij Tweakers en is van veel markten thuis, maar verdiept zich voor Tweakers vooral in camera's. Op dat gebied is hij geen onbekende; hij test al meer dan tien jaar camera’s en heeft zijn kennis over het onderwerp in meer dan 20 boeken weten te vervatten. Voor Tweakers test hij de nieuwste fotocamera's zowel in het testlab als daarbuiten en publiceert daarover in woord en beeld.

Volg Jeroen op Twitter