Door , , 49 reacties

Of het eindproduct altijd hetzelfde laat zien moet je nog maar afwachten, maar je moet Ubisoft nageven dat het weet hoe het impact moet maken op de E3. Jaar na jaar presteert Ubisoft het om zijn show af te sluiten met een flinke knaller, een absolute verrassing. En alsof de onthulling van de gloednieuwe game For Honor niet genoeg was, gooide Ubisoft er dit jaar nog even een dijk van een uitsmijter tegenaan. Een prachtige trailer leidde de terugkeer in van een franchise die we inmiddels al een heel aantal jaren hebben moeten missen: Tom Clancy's Ghost Recon.

Verschijnt voor: pc, Xbox One, PlayStation 4

De trailer van deze nieuwe game, die voluit Tom Clancy's Ghost Recon: Wildlands heet, zette de aanwezige kijkers eerst even op het verkeerde been. De open wereld leek te suggereren dat het om een nieuwe Far Cry-game ging, maar dat zou wel erg snel zijn na Far Cry 4 én Far Cry 3. Een nieuwe Call of Juarez dan? Mogelijk, maar dan had die serie audiovisueel wel een bizarre kwaliteitssprong gemaakt. Het bleek dus te gaan om een een nieuwe Ghost Recon, die uit de keuken van Ubisoft Parijs komt. Zelfs de aanwezige Tweakers-redacteuren konden op dat moment hun enthousiasme even niet meer verbergen, al was het maar omdat helemaal niemand had zien aankomen dat de Franse uitgever inderdaad weer met deze franchise op de proppen zou komen.

Dat de eerste beelden misleidend waren, komt vooral doordat Wildlands geen traditionele Ghost Recon-game is. Die games gingen immers vooral om militaire strategie. Je mixte recon en tactiek met actie, zoals een moderne soldaat dat ook zou doen. Wildlands laat een andere kant van de Ghosts zien. Dit keer gaat het om een team van vier Ghost-soldaten - het beste van het beste dat het Amerikaanse leger te bieden heeft. Die soldaten zijn in Bolivia beland, met maar één opdracht: zorg dat een groot Mexicaans drugskartel zijn controle over de regering van het land verliest, zodat Bolivia niet langer een gigantische cocaïnefabriek is, maar een normaal land kan worden.

Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, en niet alleen maar omdat zowel de troepen van de regering als de criminelen van het drugskartel vaak tot de tanden bewapend zijn. Vraag één is namelijk: waar begin je? Ghost Recon: Wildlands biedt een gigantisch groot, open speelveld, en daarin is die speler vrij om zelf te bepalen waar hij heen gaat en welke missie hij aangaat. We gaan er overigens van uit dat hierbij een opbouw zoals die van Far Cry komt kijken: hoofdmissies die een lineair pad volgen maar waar je op elk moment van af kunt wijken om andere dingen te doen die bijdragen aan het verloop van het verhaal. Dit blijft echter koffiedik kijken.

Veel leuker is de vraag: met wie speel je? Wildlands is bedoeld als een team-based actiespel/shooter, maar kan ook solo gespeeld worden. In de live-demonstratie die wij op de E3 zagen waren vier mensen samen aan het spelen. Daaruit bleek hoe Ghost Recon de switch maakt van singleplayer-gameplay naar multiplayer-gameplay. De vier spelers kunnen elk hun eigen bezigheden hebben, maar elkaar opzoeken zodra dat handig of nodig is. In de praktijk leidde dat er toe dat de Ghosts het optionele voorwerk voor de missie afzonderlijk van elkaar deden, waarna het hoofdgedeelte van de missie als team werd opgepakt.

Lees meer over