Door , , 103 reacties

Splatoon is een game met twee gezichten. De campagne is klassiek Nintendo, met veel kleine uitdagingen en klassieke bossfights als finale. Zoals je van Mario en Zelda gewend bent, al ben je hier gewapend met een geweer waar dikke klodders verf uit komen. Online is Splatoon echter een heel andere game. Dan heb je aan de oplossingen die je in de campagne geleerd hebt niet zoveel. Online is het vier tegen vier in gewone of ranked matches waarbij je ervaring op kunt doen om meer wapens te verkrijgen. Het mooie is dat die nieuwe wapens niet zozeer sterker zijn, maar dat je steeds meer het wapen kunt kiezen dat bij je past. Het draait in Splatoon niet om frags, maar om het bedekken van een zo groot mogelijk deel van de arena met de kleur van jouw team. Dat maakt dat kansen snel kunnen keren en tegelijk dat je ook een rol kunt spelen als je niet zo'n grote revolverheld bent. Dat de game geen voicechat heeft en je in de online Turf War niet kunt bepalen bij wie je in het team komt, maakt dat Splatoon als serieuze team based shooter afvalt. Dat is ook niet de opzet van Nintendo. Splatoon is veel meer een partygame waaraan iedereen deel kan nemen om plezier te maken. In die opzet is Nintendo geslaagd, al kan het wachten in de lobby tot flinke frustratie leiden.

Prijs bij publicatie: € 36,36
Verkrijgbaar vanaf: € 33,04
Geteste uitvoering: Splatoon, Wii U

Het had weinig gescheeld of de wereld had nooit van Splatoon gehoord. De leden van het team dat binnen de eigen studio van Nintendo verantwoordelijk is voor de game hadden moeite om hun baas te overtuigen van de potentie van het project. Die baas is niemand minder dan Shigeru Miyamoto, en de bedenker van zowel Mario als Zelda zag weinig in het project. Niet gek, want Splatoon is een game die je niet snel van Nintendo verwacht.

Wie de game in een paar woorden probeert te omschrijven, komt uit op 'een online multiplayer shooter waarin in twee teams van vier spelers het tegen elkaar opnemen'. Schieten? Team based online multiplayer? Het is inderdaad niet wat je van Nintendo verwacht. Wie een jaar geleden had voorspeld dat het bedrijf achter Kirby en Pikmin een dergelijke game op de markt zou brengen, was voor gek verklaard. Toch is het precies de omschrijving die bij Splatoon past, al hebben Miyamoto en zijn team uiteraard een stevige draai aan het concept gegeven. Of beter gezegd: er is een dikke Nintendo-saus over de omschrijving gegoten. Een saus in suikerzoete kleuren, die met dikke klodders van de muren druipt.

Review Splatoon

Schieten met verf

Dat is meteen wat de game onderscheidt van andere online shooters; er wordt hier niet geschoten met lood, maar met felgekleurde verf die met dikke klodders uit de wapens van de spelers komt. Verf die een Inkling, het koddige alter ego van elke speler, kennelijk slecht verdragen kan. Inklings schieten het in grote hoeveelheden af, maar blijken zelf uiterst gevoelig voor verf in een kleur die niet de hunne is. Dat is de kern van de game; elk team heeft een bepaalde kleur verf in het reservoir van zijn wapens en dient daar de tegenstanders mee uit te schakelen. Spelers die geraakt worden gaan dood, al komen ze vrijwel direct weer tot leven om opnieuw de arena te kunnen betreden.

Wat de game atypisch maakt, is dat het niet gaat om het aantal tegenstanders dat je op die manier uitschakelt. Frags tellen niet; het gaat om de vierkante meters die je met verf weet te bedekken. Het is dus zaak om lustig met verf te spuiten, op plekken die nog niet bedekt zijn en liever nog op plekken waar al verf van de tegenstander ligt. Als de tijd verstreken is, wordt het percentage vloeroppervlak dat elk team heeft bedekt vergeleken. Het team dat de meeste meters heeft bespoten, wint de match.

Splatoon.

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.