×

Splatoon Preview

Nintendo zoekt het online

Door , 56 reacties

Geen Mario of Zelda

Nintendo had dit jaar tijdens de E3 weliswaar geen persconferentie, maar nieuws had het Japanse concern wel degelijk; het kondigde in de vorm van Splatoon een geheel nieuwe game aan. Een game waarin het nieuwe wegen inslaat, en een game bovendien waarin geen Mario of Zelda te ontdekken valt. De game komt echter wel uit vertrouwde handen; hij is gemaakt door een team jonge ontwikkelaars rond Nintendo-coryfee Shigeru Miyamoto. En de oude meester is zijn streken nog niet verleerd.

Zoals we van Miyamoto gewend zijn, is de opzet van Splatoon heel simpel, net als de inspiratie ervoor. Het idee was om een game te ontwikkelen rond een inktvis, en dat is precies wat het team heeft gedaan - al is de inktvis in de uiteindelijke game een beetje naar de achtergrond verdwenen. De opvallendste eigenschap van de inktvis - het afscheiden van inkt - is echter nog prominent aanwezig. Sterker nog, dat is de kern van de game. Je rent in Splatoon rond met een geweer waarmee je de wereld van een kleurtje voorziet. Klinkt dat bekend? Jazeker, Splatoon heeft in de verte iets van De Blob, de game die de oprichters van het Nederlandse Ronimo Games ooit maakten voor de Gemeente Utrecht en die daarna door THQ tot volwaardige game werd omgetoverd. Gelukkig heeft Miyamoto fantasie genoeg om van het idee van het schieten met verf iets origineels te maken dat in weinig lijkt op de game van THQ.

Splatoon lijkt zelfs in niets op de game van Ronimo. Dat niet alleen, het spel lijkt ook weinig op de games die we van Nintendo gewend zijn. Nintendo waagt met Splatoon een - voor zijn doen - gewaagde sprong in de wereld van competitieve online multiplayergames. Splatoon is niet de nieuwe Call of Duty, maar wel degelijk een versimpelde en uitgeklede variant daarvan, die - zoals het Nintendo betaamt - geschikt is voor zelfs de jongste spelers.

Splatoon

*