Might & Magic Heroes VII

Op pad met de Orcs

Lange geschiedenis

Might & Magic is een serie met een lange geschiedenis. Bijna dertig jaar geleden kwam het eerste deel op de markt, in eerste instantie voor de Apple II, maar al snel ook voor andere platformen, zoals MS-DOS. Om de tijdgeest te schetsen: dat was ruim voordat een game als Wolfenstein 3D het gamelandschap zou veranderen. Sindsdien zijn er tientallen Might & Magic-games uitgebracht, op verschillende platformen. De basis is echter verrassend consistent gebleven; Might & Magic staat voor turn based rpg. Dat was zo en dat is nog steeds zo, ook in een nieuw deel als Might & Magic Heroes VII.

Het blijft een beetje puzzelen met de titels van de diverse Might & Magic-games. Dit nieuwe deel valt dus in de Heroes-lijn van de serie, waarbij de heldhaftige aanduiding dit keer niet vooraan maar achteraan is geplaatst. Het doet er weinig toe, Heroes VII is in alles een echte Might & Magic-game. Dat is ook precies wat uitgever Ubisoft en de Duitse ontwikkelaar Limbic Entertainment proberen te bereiken. Zoals het hoort bij een game uit een klassieke serie, probeert de studio weinig nieuws te doen, maar juist de beste onderdelen van de voorgaande delen te bundelen. De studio hoopt van Heroes VII een soort 'best of' te maken. Dit keer gefundeerd op een solide basis; de game wordt gemaakt met Unreal Engine 3. Niet de nieuwste versie van de engine, maar dat is voor een game als deze misschien ook niet nodig. Het is ieder geval een engine die zich ruimschoots bewezen heeft, al was dat meestal voor games in andere genres. Dat is ook wat de heren van Limbic Entertainment die bij onze speelsessie aanwezig waren duidelijk maakten. Hoe maak je een game als Heroes VII met een engine die vooral gebruikt wordt voor het maken van shooters? Het antwoord: door direct alle voorbeelden die bij de engine meegeleverd worden weg te gooien en 'from scratch' aan je eigen game te beginnen.

Bruine houtskool

Dat Unreal Engine 3 misschien een wat oneigenlijke ondergrond is voor Heroes VII is aan het resultaat niet af te zien. Integendeel zelfs. Het heeft de makers juist meer visuele opties gegeven, wat resulteert in mooie en vooral afwisselende beelden. Je krijgt zowel in de Adventure Map als de Battle Map mooie camerabewegingen voorgeschoteld, waarbij het standpunt verandert van hoog boven het speelveld tot vlak achter of voor bepaalde units. De eenheden komen dus regelmatig van zeer dichtbij in beeld, wat wil zeggen dat de makers voor de nodige details in de aankleding van units hebben moeten zorgen. Ook tussen de bedrijven door is de kracht van de engine te merken. Er zijn verschillende cutscenes die de game onderbreken. De meeste lijken uit een stripboek afkomstig, getekend met bruine houtskool. Je ziet platte figuren die in een soort kijkdoos lijken te zijn geplaatst, en de camera suist daar tussen door. Het maakt de cutscenes erg sfeervol.

Aankondiging van Might & Magic Heroes VII.