Door , , 52 reacties

Limbic heeft voor Might & Magic Heroes VII z'n best gedaan om te luisteren naar de fans. De game heeft een leuke opzet van de campagne en een goed verhaal, dat ook door goede stemacteurs ingesproken wordt. Jammer is wel dat de hoofdrolspelers bij het uiteenzetten van de diverse delen van de campagne er als een dooie pier bij zitten. De diverse delen van de spelwereld zien er in de Adventure Map prima uit en de campagne is afwisselend genoeg. Het vechten verloopt op de vertrouwde manier, maar is daarmee ook weinig verrassend. Limbic probeert het knokken met wat meer camerabewegingen op te vrolijken, maar helaas gaat het juist daarbij af en toe mis. Verder is het erg fijn dat de game zoveel automatische savegames maakt, maar het laden daarvan duurt veel te lang. Tot slot ontbreekt elke vorm van uitleg, waardoor MMH7 alleen aantrekkelijk is voor wie eerdere delen van de serie heeft gespeeld.

Prijs bij publicatie: € 33,83
Verkrijgbaar vanaf: € 17,19
Geteste uitvoering: Might & Magic Heroes VII

Wie z'n klassiekers kent, weet dat Might & Magic al een tijdje meegaat. Bijna 30 jaar, om precies te zijn. De allereerste game in de serie verscheen in 1986. De reeks werd er alleen maar succesvoller op toen in 1995 de eerste Heroes of Might & Magic verscheen, waarin de traditionele turn-based gevechten gecombineerd werden met het het bouwen van steden. Als het aan uitgever Ubisoft ligt, is de serie nog lang niet afgeschreven, want inmiddels ligt Might & Magic Heroes VII in de winkel. Hiermee wordt een nieuwe poging gedaan om mensen naar het fictieve Ashan te lokken.

Ubisoft heeft voor de productie van MMH7 - een afkorting die helaas wat lijkt op die van vlucht MH17 - de hulp ingeroepen van Limbic Entertainment, een Duitse studio die niet onbekend is met de serie. Limbic maakte Might & Magic X: Legacy, mocht daarna Black Hole Entertainment ondersteunen bij de ontwikkeling van Might & Magic Heroes VI en daarna dus op eigen kracht dit zevende deel ontwikkelen. Limbic probeert daarbij twee doelen te bereiken, zo lijkt het. Het wil zoveel mogelijk van het oude behouden en het tegelijk op een nieuwe manier presenteren. Oude wijn in nieuwe zakken dus. Is dat erg? Nee, zeker niet. Vooral niet omdat Limbic heeft geprobeerd de voorkeuren van de fans van de serie te achterhalen en in de game te verwerken.

Zwierige bewegingen

Wat die nieuwe zakken betreft; Limbic maakt voor de game gebruik van Unreal Engine 3. Zo nieuw zijn de zakken dus in feite ook weer niet, want UE3 is niet de meest recente versie van de engine. Het heeft er gelukkig wel toe geleid dat met name de Adventure Map er beter uitziet dan in voorgaande edities, en dat is toch het deel waar je de meeste tijd in zult doorbrengen. De grootste grafische ingreep deed Limbic echter bij de gevechten, waarbij het de camera flink over het slagveld laat zwaaien. De gevechten zijn nog steeds turn-based en je hebt dus het hele slagveld in beeld, waarbij je er schuin van boven op neerkijkt. Tot zover niets nieuws. Voor de slag begint, krijg je echter je eigen Hero vol in beeld, waarna de camera uitzoomt om met een zwierige beweging in de vaste positie boven het slagveld te belanden. Leuker is dat bij sommige acties op het slagveld de tijd genomen wordt om de camera weer een duikvlucht naar beneden te laten maken, waarna je de handeling vol in beeld krijgt. Dan zie je ook dat Limbic keurig gedetailleerde modellen heeft gemaakt van alle eenheden in het spel. Aan het einde van een gevecht zoomt de camera in op de eenheid die de beslissende slag toebracht.

Aankondiging van Might & Magic Heroes VII.

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.