Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

Nokia Lumia 735 Review

Bijna de gulden middenweg

23-01-2015 • 13:00

163

Multipage-opmaak

Inleiding

Samengevat

De Lumia 735 heeft veel dingen die in zijn voordeel werken. Zo is het design zowel compact als prettig, dankzij het stroeve, matte kunststof en het strakke ontwerp. De accuduur is bovendien meer dan voldoende en beter dan bij vrijwel alle andere Lumia's. Beide camera's kunnen foto's schieten die voor deze prijsklasse erg goed zijn. De camera-apps starten wel traag en zijn langzaam met het maken van de foto. Ook andere apps starten langzaam. Tot slot ontbreekt de handige Glimp-functie van Windows Phone, waarmee je altijd gelijk notificaties, het weer en de tijd kunt zien als je de telefoon uit je broekzak haalt. Ondanks die nadelen is het een prima telefoon voor een redelijke prijs.

Wat zou je doen als je Microsoft Devices was? De goedkoopste toestellen in de Lumia-line-up doen het steevast het beste en Nokia maakte indruk met dure toestellen als cameratelefoon Lumia 1020, maar de midrange-telefoons hebben het lastig. Ze hebben niet de innovaties om zich te onderscheiden of de prijs om een groot publiek aan te spreken.

Als we de data uit de Pricewatch als maatgevend mogen beschouwen, heeft Microsoft een homerun geslagen met de Lumia 735, de op selfies gerichte, stevige midranger. Daarin blijkt de Lumia 735 de populairste midrange-telefoon die Tweakers nog niet had gereviewd. Omdat zoveel mensen interesse hebben in deze telefoon, vonden we het hoog tijd om hem onder handen te nemen.

Lumia 735

Ontwerp en camera's

Ontwerp

De Lumia 735 heeft Nokia's befaamde Fabula-ontwerp, de lijn van ontwerpen die ooit in 2011 begon met de MeeGo-telefoon N9 en die de fabrikant ook toepaste op de Lumia 800, 920 en 1520. Het is een unibody-behuizing van kunststof. Het grote verschil met eerdere Nokia-ontwerpen is dat de knoppen op het scherm zitten.

Lumia 735

De 735 is 13,4x6,8cm groot en 8,9mm dik. Daarmee is hij voor een toestel met een 4,7"-scherm tamelijk compact. Hij is kleiner dan bijvoorbeeld de Lumia 920, ondanks het grotere scherm. Hij is met 8,9mm ook veel dunner, waarmee dit duidelijk een doorontwikkeld ontwerp is. Dat blijkt ook als je hem vasthebt. Hij laat zich goed vasthouden, dankzij de afgeronde zijkanten en licht gebolde achterkant.

Het kunststof pikt geen vingervegen en vingerafdrukken op en is daardoor ook nog praktisch in gebruik. De telefoon heeft bovendien een prima formaat voor gebruik met één hand. Het valt in de huidige markt duidelijk onder de compactere telefoons en daarvan zijn nog altijd veel liefhebbers. Ook een pluspunt is dat de 735 standaard draadloos laden ondersteunt. Dat is iets dat we zelden zien in deze prijsklasse.

Nokia Lumia 735
Nokia Lumia 735Nokia Lumia 735Nokia Lumia 735

De display van de 735 is een amoled-scherm met een diagonaal van 4,7" en een resolutie van 1280x720 pixels. Daarmee komt de pixeldichtheid op 312 pixels per inch. Desondanks loopt de 735 op scherpte wat achter, omdat het gaat om een PenTile-scherm. Daarmee is de display wat scherpte betreft het best vergelijkbaar met het scherm van de Galaxy S III van Samsung. Het scherm kan aardig fel. Standaard kom je tot 395 nits, wat weinig fel is. Via de automatische stand kom je een stuk hoger uit, zodat het scherm onder direct zonlicht daadwerkelijk goed leesbaar is.

Camera's

Microsoft wil de Lumia 735 onderscheiden door zijn frontcamera, waardoor selfies er volgens de fabrikant beter uitzien. Het is een 5-megapixelcamera, waarbij de hoeveelheid licht die op de sensor valt met f/2.4 redelijk is. Details over wie de sensor heeft gemaakt geeft Microsoft niet.

De foto's van de frontcamera zijn inderdaad beter dan bij andere Lumia's, maar veel concurrenten op Android hadden de stap naar betere frontcamera's al gemaakt, ook bij midrange-toestellen. Desondanks zal het voor velen echt iets toevoegen ten opzichte van andere Lumia's als de 635 of 830.

Foto gemaakt met Lumia 735Foto gemaakt met Lumia 735

Om selfies te maken heeft Microsoft ook een app gemaakt die losstaat van de camera-app, met de naam Lumia Selfie. Voor het overige is er ook Lumia Camera aanwezig, met geavanceerde instellingen op veel gebieden. Rich Capture van de duurdere Lumia's ontbreekt vooralsnog.

De camera aan de achterkant heeft een theoretisch maximum van 6,7 megapixels. Dat is echter niet te halen. Foto's op 4:3 hebben 6,1 megapixels, met 2848x2144 pixels, terwijl het bij 16:9-foto's gaat om 5,3 megapixels. Video's kun je maken op 1080p, met 20fps en monoaudio.

Het grootste probleem van de camera is de snelheid. De camera is traag, erg traag. Zowel bij het starten van de app als bij het maken van een foto zit er veel vertraging in, waardoor het lastig is om het juiste shot te krijgen als het geen stilleven of portret is, bijvoorbeeld omdat mensen bewegen.

Lumia 735

De foto's zelf zijn prima in orde voor een telefoon in deze prijsklasse. Vanwege de relatief lage resolutie is het niet aan te raden om al te veel te croppen, maar de kleuren en witbalans zijn vaak in orde en ook de autofocus doet zijn werk goed, zij het langzaam.

Foto gemaakt met Lumia 735Foto gemaakt met Lumia 735Foto gemaakt met Lumia 735
Foto gemaakt met Lumia 735Foto gemaakt met Lumia 735

Software en accuduur

Software

In tegenstelling tot bij Android is software op Windows Phone-toestellen altijd zo goed als gelijk, ongeacht telefoonmerk en -model. Dat is op de Lumia 735 niet anders. De telefoon draait op Windows Phone 8.1 Update met Lumia Denim. Denim is een update die vooral zaken aan de camerasoftware tweakt.

Omdat Microsoft een werkgeheugen van 1GB in het toestel heeft geschroefd, draait het alle beschikbare apps. Windows Phone is niet zo snel als op duurdere toestellen als de Lumia 930 en 1520, die dankzij een Snapdragon 800 een snellere gebruikservaring bieden, maar dat is ook niet te verwachten voor deze prijs. De Snapdragon 400 uit de Lumia 735, die ook in de Lumia 630 en 830 zit, en daarnaast bekend is van Android-toestellen als de Samsung Galaxy S4 mini en Motorola Moto G, is afdoende voor een goedkoop toestel.

Wel kan Microsoft, nu het Windows Phone zo nadrukkelijk richt op goedkopere toestellen, wat doen aan optimalisaties voor het systeem. Bij sommige apps zit je makkelijk tussen vijf en tien seconden tegen een laadscherm aan te kijken, en dat een app die je net hebt geminimaliseerd 'hervat' moet worden, lijkt met een werkgeheugen van 1GB eveneens overbodig. Tot slot missen we de handige Glimp-functie uit andere Lumia's. Daarmee kun je zaken als notificaties, de tijd en het weer zien op het scherm zien zonder hem uit de zak te halen, vooral handig voor wie zijn telefoon vaak op een tafel legt en af en toe kijkt of hij iets gemist heeft. Het is jammer dat de 735 dat niet ondersteunt.

Screenshots Lumia 735Screenshots Lumia 735Screenshots Lumia 735Screenshots Lumia 735
Screenshots Lumia 735Screenshots Lumia 735Screenshots Lumia 735

Ten opzichte van concurrenten met Android is de Lumia 735 met dezelfde soc vloeiender in het gebruik, maar merkbaar minder snel bij het starten van en wisselen tussen apps. Daarbij gaat het om dagelijks gebruikte applicaties als WhatsApp en Facebook. Met door Microsoft gemaakte en in de software meegeleverde apps gaat het een stuk beter. Windows Phone in de huidige generatie heeft echt een stevige processor nodig om zowel vloeiend als snel te zijn. Waar Android vaak een stevige processor nodig heeft om alle animaties zonder framedrops op het scherm te krijgen, vraagt Windows Phone een krachtige soc om juist snel te zijn.

Wel levert Microsoft alle diensten van duurdere Lumia's zelfs met zijn goedkoopste modellen mee, ook met deze Lumia 735. Daarbij gaat het om gratis wereldwijde navigatie met Here Drive+, het hele Office-pakket van apps en digitale assistent Cortana, zij het alleen in het Engels. Daarmee is het op het gebied van software een compleet toestel.

Terwijl Microsoft zelf dus een complete suite van diensten en applicaties meelevert, schiet Windows Phone tekort op het gebied van apps van derden. Sommige apps verschijnen niet voor Windows Phone en andere krijgen later of geen updates met nieuwe features. Microsoft zelf komt later dit jaar met Windows 10 en de Lumia 735 krijgt een update.

Accuduur

Lumia accu-icoonDe accuduur van de Lumia 735 is dik in orde, in elk geval voor een Windows Phone. In onze videotest kwam de telefoon, geholpen door de zuinige soc en zijn amoled-scherm, tot meer dan negen uur. Geen enkele Lumia hield het tot nu toe zo lang vol en ook andere midrange-telefoons als de Moto G halen dit niet. In de browsetest komt de 735 tot 5,5 uur en ook dat is beter dan bijvoorbeeld de veel duurdere Lumia 930. Alleen de grote Lumia 1520 doet het beter op deze test. Hij scoort ongeveer even goed als bijvoorbeeld de Moto G.

In de dagelijkse praktijk houdt de 735 de drain op 4g in elk geval onder controle, waardoor de accuduur alleszins redelijk is. Een dag bleek makkelijk haalbaar en zelfs twee dagen is te bereiken als je rustig aan doet. Wie echter spelletjes gaat spelen, ziet het accupercentage snel achteruit hollen.

Lumia 735

Conclusie

De Lumia 735 kun je al krijgen voor onder de 230 euro en het moet gezegd worden dat je behoorlijk wat telefoon krijgt voor dat geld. Voor die prijs moet hij opboksen tegen toestellen als de Lumia 1320, Samsung Galaxy S4 mini, de goedkopere Motorola Moto G en de duurdere Huawei Ascend P7.

Met zijn 4g-ondersteuning, fijn en solide ontwerp, en goed afleesbaar scherm heeft hij wat pluspunten ten opzichte van de concurrentie, zoals een voor zijn prijsklasse bovengemiddelde accuduur. Voorwaarde is wel dat gebruikers niet te zeer moeten hechten aan altijd de nieuwste of de meeste apps, zoals games of apps van bijvoorbeeld kabelaars. Windows Phone loopt op dat gebied jaren achter en haalt het niet in. Daar staat tegenover dat Microsoft een compleet pakket software meelevert, met onder meer offlinenavigatie en Office.

De keuze voor Windows Phone zal voor veel mensen leidend en fundamenteel zijn, waardoor het vooral de vraag is waar de telefoon staat ten opzichte van andere Lumia's. Ten opzichte van de Lumia 635 is het prijsverschil groot, tussen de 80 en 100 euro. Je krijgt waarvoor je betaalt, namelijk een beter ontwerp, betere accuduur, betere camera's en meer sensors. De Lumia 930 is veel beter en sneller, maar ook een stuk duurder.

Nokia toont al jaren aan dat met kunststof mooie en goed aanvoelende smartphones te maken zijn en de Lumia 735 is daar een lichtend voorbeeld van. Het is bovenal een fijne telefoon voor veel mensen en het lijkt erop dat Microsoft op een paar nadelen na de gulden middenweg heeft gevonden tussen de goedkope toestellen en de luxere Lumia's als de 930 en 1520. Voor wie al liefhebber is van Windows Phone en 4g een vereiste vindt, is de 735 een prima keuze, of je nu wel of niet graag selfies maakt.

Reacties (163)

163
159
120
4
0
21
Wijzig sortering
Ik heb zelf dit toestel ook en ben van mening dat het niet snel starten van apps ook per app behoorlijk verschilt. Ik heb een aantal functies / apps die ik regelmatig gebruik even gestart en dit zijn de resultaten;

Apps die in het WP zijn opgenomen:

Agenda alleen de animatie
Email alleen de animatie
Foto's alleen de animatie
Internet Explorer alleen de animatie (plus laden pagina natuurlijk)
Store alleen de animatie
XBOX Music 1,5 sec (scherm is even zwart)

Andere apps uit de store:

6snap 2 sec, dan staat ie op het scherm waarin de camera gereed is om een foto te maken.
Age of Empires, 11 sec, dan ben je bij het intro scherm.
Candy Crush, 14 sec, dan ben je bij het intro scherm.
Facebook doet er 5 sec over (na één seconde is de interface te zien, daarna dan worden de berichten geladen).
GoPro, 1 sec
Here Drive+, 4 sec
ING, 1 sec
Instagram (BETA), 2 sec
PayPal, 2 sec
Skype, 3 sec
Spotify, 4 sec
WhatssApp, 3 sec
Yellowbrick, 2 sec

Wat mij betreft zijn dit voor een telefoon in deze prijs range prima resultaten. De apps zijn allemaal gestart zonder dat ze zelf (of andere apps) op de achtergrond actief waren. Soms verschijnt er inderdaad wel eens "hervatten" in het scherm maar wanneer dat wel of niet plaats vindt is voor mij nog niet helemaal duidelijk.

*Edit, mijn apps staan overigens op mijn cheap ass SD-kaart, weet niet of dat nadelige gevolgen heeft...

** Edit 2, een aantal apps staan op mijn SD-Kaart, blijkbaar mag dat niet bij alle apps :/

[Reactie gewijzigd door Ward85 op 22 juli 2024 21:40]

Auteurarnoudwokke Redacteur Tweakers @Ward8523 januari 2015 21:38
Ik heb al een keer eerder de snelheid van het openen van diverse zaken vergeleken tussen de 620 en 630 reviews: Nokia Lumia 630: knal voor je knaken

Wat denk ik veel mensen vergeten is dat die animaties op Windows Phone vloeiend ogen, maar relatief veel tijd kosten: de animaties op Android zijn stukken korter.

Ik heb de Lumia 735 side by side gehouden met een Galaxy S4 mini (zelfde processor) en Moto G (zelfs processor) en alle gelijke apps - WA, FB, Twttr, browser, Spotify - waren sneller gestart op de Androids. Wel vond ik de manier waarop de Lumia 735 het laden uitvoert - met een vloeiende lange animatie en relatief korte losse laadtijd - prettiger.

Daarom heb ik dat ook in de review geschreven. De Androids zijn misschien sneller met het laden van apps, maar de Lumia is vloeiender - en oogt daardoor voor veel mensen sneller. Wie meer houdt van een vloeiende gebruikservaring zonder framedrops en met mooie eyecandy, kan ik zonder enige twijfel de Lumia aanraden. Want wie behalve ik gaat die dingen in ongeveer dezelfde configuratie naast elkaar houden? En wat zijn die paar seconden nu? Kortom: meer dan genoeg redenen om in deze de Lumia te prefereren boven Androids - maar dit kenmerk ontkennen vind ik enigszins vreemd. Ik schrijf het echt niet voor niets op.

Voor de vergelijking nog even de resultaten die ik heb op de S4 mini die ik nu bij me heb - en dat is vanaf het moment dat ik de snelkoppeling indruk, dus inclusief animatie en inclusief eventuele content laden. Jouw waarde heb ik er tussen haakjes achter gezet.
Facebook: 3,5 (5)
GoPro, heb ik niet (1)
Here Drive+, 6 (4 sec)
ING, heb ik niet (1 sec)
Instagram (BETA), 1,5 (2 sec)
PayPal, heb ik niet (2 sec)
Skype, heb ik niet (3 sec)
Spotify, 2,5 (4 sec)
WhatssApp, 1 (3 sec)
Yellowbrick, heb ik niet (2 sec)

[Reactie gewijzigd door arnoudwokke op 22 juli 2024 21:40]

Anoniem: 80466 @Ward8523 januari 2015 14:35
Dat zijn voor een telefoon in deze klasse redelijke waarden.

Niet echt een game telefoon maar ik denk dat daarmee de telefoon bijvoorbeeld voor bedrijven wel een optie is.

en alternatief voor de 735 is er natuurlijk ook de Lumia 730 die bijna het zelfde is maar dan geen 4G heeft maar wel weer dual sim
Een toestel zonder 4G is momenteel nog prima bruikbaar, maar zou ik nu toch echt niemand meer willen aanraden. Voor een paar tientjes zit 4G erop. Gevolg: nu al een betere dekking in binnen en buitenland, lage ping tijden/lage latency, snel dataverkeer en in enkele gevallen een betere accuduur. GSM frequenties worden internationaal herverdeeld enbijna zonder uitzondering ingezet voor 4G. Soms ook voor 3G in geval van de 3G-900 frequenties. Andere frequenties zullen tussen enkele maanden en enkele jaren van nu grotendeels of geheel naar 4G gebruik toe gaan. 2G /GSM zal op termijn uitgezet gaan worden.

Vooral met goedkope mobieltjes wordt vaak lang gedaan. Dan is het prettig om nu al een toekomst bestendig toestel te hebben.
Whatsapp is op mijn Lumia 735 instant. Of 1 sec zoals het waarschijnlijk in je lijst zou staan.
De 5 tot 10 seconden is dus dikke duim van meneer Wokke.
Zeg dan eerder eerder 1 tot 10 sec.
Ik zou dan eerder zeggen 1 a 2 sec gemiddeld met enkele uitschieters naar >10 sec.
Geeft aan de lezers een veel duidelijker beeld.
Inderdaad, ik heb zelf ook een Lumia 735. En het opstarten van apps in over het algemeen snel, slechts af en toe besluit hij er langer over te doen. En persoonlijk stoor ik me daar nog niet eens aan, ik heb immers bewust een midend toestel gekocht omdat ik de snelheid van een snapdragon 8XX niet nodig heb (gamen doe ik niet op de telefoon).

Op een gemiddelde PC (met SSD) duurt het nog enkele seconden voordat de meeste applicaties volledig functioneel zijn opgestart (en ingelogd). WP laat applicaties niet 100% actief draaien op de achtergrond (zoals een PC wel doet), apps hebben slechts mogelijkheden om bepaalde background services aan te spreken. De interface van een WP-app moet dus altijd opnieuw opgestart worden.

WP voelt op deze middenklasser iig een stuk soepeler aan dan Android op elke middenklasser die ik hiervoor gehad heb. Het is voor mij het eerste WP toestel en ik mis Android helemaal niet (waar ik eerst toch wel een beetje bang voor was).
Mijn 735 is met mijn applicaties ook prima snel, ik zie eigenlijk nooit 5 a 10 seconden laadtijd. Als je applicaties op een SD kaart gaat zetten zal het natuurlijk langzamer worden en met 8gb interne storage ga je al snel een SD gebruiken.

De default Lumia camara app is wat langzaam met starten, maar de Microsoft camera app is vrijwel instant. En die app doet het ook prima.
Snelheid van de camera app is heel erg afhankelijk van welke default app de camera mee werkt. Ik heb nu 4 verschillende apps, de 1 met meer features, de ander juist snel, allemaal van MS zelf (Lumia of classic).
Ik gebruik in donkere situaties het liefst Proshot maar voor overdag is Lumia Camera perfect.
snelheid probleem is opgelost in de laatste update van de app, er zijn trouwens twee Lumia camera apps, de ene is ietsjes sneller en hebben op enkele punten afwijkende interfaces
Inderdaad de Lumia Camera (beta) was voor de Lumia Cyan variant. De ander is alleen beschikbaar voor Lumia's met de Denim update.
Helemaal mee eens! Microsoft levert verschillende camera apps mee (camera, lumia camera, lumia selfie). Daarnaast kan je nog verschillende alternatieven downloaden uit de Store. Ikzelf gebruik de gewone camera app (dus niet de lumia camera) en heb niet het idee dat deze traag opstart. Wel ben ik het eens met de review dat de foto's weliswaar prima zijn voor zijn prijsklasse maar persoonlijk vind ik ze erg matig.
De gewone camera app werkt op mijn Lumia 520 wel wat traag, maar de processor van de 520 is dan ook niet zo geweldig. Ik heb Lumia Camera even geprobeerd en die werkt een stukje sneller.
Dat de telefoon traag is met het laden van apps heb ik nog niet ondervonden. Integendeel, ik ben blij dat ik eindelijk weer eens een vlot aanvoelende smartphone heb. Het wisselen tussen verschillende browservensters, Facebook en Whatsapp gaat bijzonder snel en ik word maar zelfden geconfronteerd met het de "hervatten" boodschap. De enige app die echt traag opent is inderdaad de camera app (Lumia Camera) . Mogelijk zijn er in deze test natuurlijk andere (zware) apps gebruikt die ik niet gebruik. Voor het dagdagelijkse gebruik van een smartphone vind ik hem echter meer dan snel genoeg.

Wel zet ik altijd mijn telefoon uit 's nachts zodat hij vrijwel dagelijks een reboot krijgt. Het vervelende is dat de telefoon aan blijft staan (of zichzelf aanzet als hij uitstaat) van zodra je hem aan de lader hangt. Dit is echter een feature(?) van alle Nokia Lumia's.

[Reactie gewijzigd door Admiral Freebee op 22 juli 2024 21:40]

Wel kan Microsoft, nu het Windows Phone zo nadrukkelijk richt op goedkopere toestellen, wat doen aan optimalisaties voor het systeem. Bij sommige apps zit je makkelijk tussen vijf en tien seconden tegen een laadscherm aan te kijken, en dat een app die je net hebt geminimaliseerd 'hervat' moet worden, lijkt met een werkgeheugen van 1GB eveneens overbodig.
Dit heeft volgens mij zeer weinig te maken met Windows Phone maar eerder met de ontwikkelaar die zijn applicatie nog niet heeft geoptimaliseerd.
De accuduur van de Lumia 735 is dik in orde, in elk geval voor een Windows Phone. In onze videotest kwam de telefoon, geholpen door de zuinige soc en zijn amoled-scherm, tot meer dan negen uur. Geen enkele Lumia hield het tot nu toe zo lang vol en ook andere midrange-telefoons als de Moto G halen dit niet. In de browsetest komt de 735 tot 5,5 uur en ook dat is beter dan bijvoorbeeld de veel duurdere Lumia 930. Alleen de grote Lumia 1520 doet het beter op deze test. Hij scoort ongeveer even goed als bijvoorbeeld de Moto G.
Denk dat het voor tweakers handig word de intellingen te gaan vermelden van helderheid, wifi etc. tijdens deze testen, Tevens alle apps die geïnstalleerd zijn en welke data ophalen via push of pull. Want dit is geen vergelijking wat betreft die accu.

Ik houd het bijvoorbeeld met gemak 1,5 dag uit met de Lumia 930. Dit komt dus totaal niet overeen. (en dit was zelf nog voor de denim update!)

[Reactie gewijzigd door downcom op 22 juli 2024 21:40]

Auteurarnoudwokke Redacteur Tweakers @downcom23 januari 2015 13:59
Denk dat het voor tweakers handig word de intellingen te gaan vermelden van helderheid, wifi etc. tijdens deze testen, Tevens alle apps die geïnstalleerd zijn en welke data ophalen via push of pull. Want dit is geen vergelijking wat betreft die accu.
De telefoon is gefactory reset, dus alleen alle apps die in de firmware staan, staan erop. De helderheid is rond 250 nits, de telefoon staat bij de browsetest in vliegtuigstand met wifi aan, bij de videotest ook met wifi uit. Kun je allemaal hier nalezen.

Dit doen we juist om een zo eerlijk mogelijke vergelijking te kunnen maken wat betreft accuduur, ook als dat betekent dat het geen dagelijks gebruik nadoet (met bijvoorbeeld WhatsApp en Facebook die notificaties pushen etc).
Des ondanks vind ik het verschil enorm groot. Bij mijn huidige Lumia 930 kom bijna op het dubbele inclusief app's die dan blijkbaar tijdens de test niet geïnstalleerd zijn. Blijf het frappant vinden zo bijna denken dat er iets mis is met de accu.
En hoeveel screen on time heb je dan, op welke helderheid? Daarnaast is er ook veel afhankelijk van het bereik wat je op dat moment hebt.
Algemeen
Helderheid; Automatisch
Screen On time; 2:12 uur per dag
Bereik; Hi 4G Signaal ~78%
Wifi; 5ghz Signaal ~85%
Apps die actief zijn op de achtergrond;
Berichten, Facebook, Flitsmeister, Gestures Beta, Mail, Messenger (fb), Spotify, Telefoon, Twitter, Wifi
Apps gebruikt (alle bovenstaande + );
Tentacles (game), Wikipedia (app), Regenmeter, Linkedin (app), Agenda + sync, Aspalt 8 (game), Facebook, Flitsmeister, gezondheid en Fitness (actief), Internet Explorer, Spotify, One Drive, Skype, Weer, Lumia Camera, Proshot
Batterij besparing informatie:
Geschatte resterende tijd 1 dag en 10 uur.
Tijd sinds laatste keer opladen 6 uur en 10 minuten

Instelling: Levensduur batterij verlangen; - wanneer batterijcapaciteit minder is dan 20%

[Reactie gewijzigd door downcom op 22 juli 2024 21:40]

Ja precies! Zelf merk ik dat FB en wapp wat trager zijn dan de andere (ook niet-Microsoft) apps, maar het OS is stukken sneller dan de Androids in die prijscategorie!
De app Facebook laadt bij mij meer dan snel genoeg, maar het refreshen van de content duurt wat langer. Ik heb wel niet toegestaan dat Facebook op de achtergrond content ophaalt aangezien ik die app niet zo vaak gebruik.

Maar ik ben het helemaal met je eens als het gaat over vergelijkbare Android smartphones. Bij Android had ik altijd de indruk dat je een high-end smartphone moet kopen om een snelle en vlotte ervaring te hebben.
Zat je daarvoor toevallig op Android? Heb zelf een Lumia 930 en daarvoor een 820. Zelfs mijn 820 heb ik over het algemeen nog een vlottere "doorstroom" ervaring mee als het gaat om apps switchen etc als veel Android toestellen. Ben echt heel erg te spreken over deze toestellen van Microsoft/Nokia. Gister toevallig het scherm en digitizer nog vervangen. Ook nog zeer repairable ook!

Mijn toestellen krijgen daarentegen alleen een reboot bij updates of een accudrain. Ervaar daarbij ook nooit traagheid. Maar de 820 en 930 zijn ook wel andere toestellen als de 735 natuurlijk.
Daarvoor had ik inderdaad Android. En hoewel ik het erg fijn vond dat er veel mogelijk was, ergerde ik mij na een tijd aan het vollopen van het geheugen en het trage wisselen tussen taken. Apps werden steeds zwaarder en zwaarder en mijn toestel, dat in het begin best goed aanvoelde, begon trager en trager te worden.

Mijn vriendin heeft een Lumia 620 en die blijft snel aanvoelen na al die jaren. En dat was ook geen duur toestel toentertijd.
Ik heb ook een Nokia Lumia 735 en ik kan alleen maar beamen dat de apps juist helemaal niet traag zijn, niet de apps die ik gebruik tenminste. Maar goed ik kom van Samsungs Touchwiz op een Galaxy S advance en dan voelt alles al snel aan. :) Ik heb wel gehoord dat deze telefoon het niet zo goed doet met de wat zwaardere grafische games, maar aangezien ik niet game maakt mij dat niet uit. Windows Phone werkt echt heerlijk vloeiend en de accu gaat lang mee. Ook zit er een erg goed scherm in. Voor de prijs van 195 euro inc. verzenden bij Amazon Frankrijk had ik denk ik geen betere telefoon kunnen kopen.
ik heb op mijn lumia 930 de drie standaard camera apps, Microsoft-camera, Lumia Camera en Lumia Camera Classic. ik heb de laatste versie wp8.1 update (8.10.14219.341). Ik heb de lumia camera als standaard-app en als ik de camera toets in druk dan is hij binnen 1 seconde opgestart. Dit is overigens wel bij de laatste update sneller geworden.

de nieuwe lumia camera app heeft trouwens 'rijke opname' en een net wat andere interface dan de vorige lumia camera app (classic) de classic is trouwens een halve seconde trager dan de 'nieuwe' lumia camera app

[Reactie gewijzigd door jinoonij op 22 juli 2024 21:40]

Het vervelende is dat de telefoon aan blijft staan (of zichzelf aanzet als hij uitstaat) zodra je hem aan de lader hangt. Dit is echter een feature(?) van alle Nokia Lumia's.
Dit is niet specifiek aan de Lumia's; mijn HTC Titan had dit ook. Is of een Windows Phone kwaaltje, of heel toevallig bij zowel HTC als Nokia (tegenwoordig Microsoft) een 'issue'.

[Reactie gewijzigd door halofreak1990 op 22 juli 2024 21:40]

Ik ben dus van plan om zo'n Windows Phone te halen omdat binnenkort, over een maand precies te zijn als ik het goed heb Windows 10 uitkomt.

Maar ik zat al met de gedachte van Ze hebben allemaal oudere hardware in de Lumia's vergeleken met de concurrent waarbij ik dus meteen dacht. Als Windows 10 op mijn Lumia gaat komen op een gegeven moment met 1GB/2GB is dit toch echt vrij beperkt en gaat het echt wel trager lopen?

Dus ik hoop echt dat er een 3GB/4GB variant met een 64-SoC uitkomt waar dus de Windows 10 OS tot zijn recht komt, ik zou als ik Windows was dus niet op alle apparaten waar WP8.1 op draait een '''gratis update'' tot helemaal geen update laten doen.
Je vergist je Windows 10 loopt net zo licht als Windowsphone 8,1. Neem nou bijvoorbeeld de Lumia 830, als je daar de specs van bekijkt en deze vergelijk met de lagere modellen dan zijn haast gelijk. Alleen de 830 is luxer en heeft een camera uit de speciale pure view lijn.

De hardware loopt als een zonnetje, het heeft echt haast niks nodig om snappy en vlot te zijn.

De camera heeft net de Lumia Denim update gehad, ik ben nog nooit zo verbaasd geweest over een update. Binnen een klik op knop klik neem ik nu foto's vanuit lockscreen, waar daar voorheen toch 5 tellen overheen ging.
Bedankt alle op de response ik zat gewoon met deze gedachte.
Want aangezien het niet een ''volwaardig OS'' wordt op de Lumia maar wel een WIN10 variant met 1GB/2GB toch weinig was, maar als jullie al zeggen met low-end/mid-end segment smartphones het prima draait kan ik natuurlijk niet klagen.

Dus maar even afwachten wat Microsoft gaat doen met de Lumia lijn in de toekomst....
Windows 8.1 draait ook gewoon perfect op 1gb geheugen, zelfs op512mb werkt dat nog goed. De mobile versie heeft simpelweg minder functies (geen 'desktop') dus die kan er zeker goed op draaien.
Als toevoeging: Windows Phone is uiteraard ook gemaakt om te draaien met de beperkingen van een mobiel apparaat. 3GB RAM lijkt me een beetje overdreven met de huidige situatie in Windows Phone gezien het geen geheugenvreter is.
De algemene verwachting is dat er, bij het uitkomen van Windows 10 final voor de telefoons ergens in de zomer, nieuwe flagship-modellen worden aangekondigd of uitgebracht. Pure speculatie, natuurlijk, maar het klinkt wel logisch. Die toestellen zullen qua hardware dan vast wat sterker zijn.

Het blijft echter niet een punt waarmee je WP en Android kunt vergelijken. WP heeft vele minder sterke hardware nodig. Mijn 930 voelt bloedsnel aan en vertraagt nooit. Ik ga er dan ook totaal niet van uit dat de huidige mid- en topmodellen (735, 830, 930) enig probleem gaan ondervinden met Windows 10.
De camera app heeft op 15-1-2015 een update gehad en nu is hij super snel met opstarten
en ook foto's maken gaat zo snel dat ik nu moet opletten dat ik geen 5 foto's van hetzelfde maak.
handig is ook dat je video opname snel kan starten door de camera knop wat langer in te houden. de interface is ook vernieuwd.
Net als met iOS moet je je met WP niet blindstaren op de hardware-getalletjes. WP is een stuk minder veeleisend en als het prima draait met 1 of 2GB, waarom zou je dan perse meer willen?
Er zitten ook nadelen aan het WP-systeem.
Ten opzichte van concurrenten met Android is de Lumia 735 met dezelfde soc vloeiender in het gebruik, maar merkbaar minder snel bij het starten van en wisselen tussen apps. Daarbij gaat het om dagelijks gebruikte applicaties als WhatsApp en Facebook.
Wat dat betreft is BlackBerry OS met het JIT([Just in Time) & AHOT(ahead of time) systeem superfijn. Het slurpt veel meer RAM, maar hij is bij het starten van apps volledig dedicated met maar 1 ding. Het laadt net als android je de apps voor in het RAM nog voor je ze opent, ze klaarstaan in het geheugen. Verschil in soepelheid dat je daardoor ervaart in het opstarten van apps is erg prettig.
" Het laadt net als android je de apps voor in het RAM nog voor je ze opent, ze klaarstaan in het geheugen."

Vreemd dat een OS een glazen bol heeft die weet welke app je zal openen... Worden dan misschien alle apps al in het geheugen geladen? Als het dan maar een selectie van apps is die op voorhand in het ram-geheugen geladen wordenop basis van een algoritme die app-gebruik meet, zal je dat effect toch niet hebben met een app die je amper tot nooit gebruikt?
Precies, apps draaien zelfs op 512MB telefoons prima, doordat het geheugenbeheer een stuk efficiënter is.
Prima? Waarom kan je dan niet alle apps draaien als je een 512 mb ram WP hebt?
Tja dat gaat over 3 Apps (bij wijze van, het exacte aantal weet ik niet maar wel dat het er heel weinig zijn) en dan vooral spelletjes zoals Angry Birds Go omdat dat 3d is...

Sowieso houd dat dus in dat er alleen Apps in de store staan die vloeiend draaien, anders komen ze er niet in voor zo'n toestel.
Binnen een maand kan je vergeten. Windows 10 komt pas met de herfst. Waarschijnlijk bedoel je een test/beta versie.
Windows 10 voor desktops komt later dit jaar. Verschillende bronnen hebben het over Windows 10 voor smartphones al over eind mei. En dat is best haalbaar. Windows Phone 8.1 had ook al 2 maanden na zijn "beta" een toestel. Maar ook "beta" is een bedrieglijke term. Windows Phone 8 Update 3, Windows Phone 8.1 en Windows Phone 8.1 Update hebben allemaal via de Preview for Developers een versie gehad, maar die werd ook door fabrikanten gebruikt op toestellen in de winkel. Het waren geen bèta's, maar finale versies.
Windows 10 for phone 'Insider preview' komt inderdaad volgende maand ie februari.
Lekker snel dus. Ik draai trouwens sinds de preview mogelijkheid vrij snel na uitkomen de previews. Zowel voor desktop, laptop als phone. Afgezien van minor zaken draait dat als final.
Maar ik zat al met de gedachte van Ze hebben allemaal oudere hardware in de Lumia's vergeleken met de concurrent waarbij ik dus meteen dacht. Als Windows 10 op mijn Lumia gaat komen op een gegeven moment met 1GB/2GB is dit toch echt vrij beperkt en gaat het echt wel trager lopen?
Is dat een aanname of weet je dit al zeker? In ieder geval, wanneer je daar aan twijfelt zou ik even een provider zoeken die je per maand op laat zeggen... en even je telefoon behouden, dan kun je even de reviews afwachten en een gefundeerd oordeel vellen :)

Ikzelf heb low-end (512 MB HTC 8S) en mid-range (Lumia 1320) gehad en ik kan je zeggen dat alles soepel verloopt en dat de volgende telefoon ook weer een Lumia zal worden. Door de soepelheid van het OS ben ik van mijn geloof afgestapt dat ik altijd high-spec/end phones moet hebben en dat scheelt ook behoorlijk in de portemonnee :)

Thanks Maussie95!

[Reactie gewijzigd door Ninjetsu NL op 22 juli 2024 21:40]

De HTC 8X heeft 1 GB geheugen. Ik denk dat je de 8S bedoelt ;)

Op mijn mid range 1320 heb ik geen last van langzaam openende apps, maar wel van het "resuming" probleem. Het is niet heel hinderlijk, gezien het meestal minder dan een seconde duurt, maar ik kan mij voorstellen dat er mensen zijn die zich daaraan ergeren.

Microsoft zal Windows 10 niet zwaarder maken voor de telefoon, dan gooien ze namelijk compleet hun voordeel weg. We zullen zien.
Is een preview versie. Maar met Windows 8.1 Gdr 1 heb je ook al een systeem dat zich vergelijkt qua functionaliteit met Android/iOS.
Windows Phone 8 heeft genoeg aan 512 mb/1gb om vloeiend te draaien.. Ik verwacht dus niet dat MS het in haar hoofd haalt om W10 voor telefoons uit te brengen die opeens 2 tot 4 keer zoveel geheugen nodig heeft om soepel te draaien. ;)

Windows Phone is echt niet te vergelijken met Android qua resourcegebruik..
Ik ben in het bezit van een Lumia 625, dus een echt budget toestel en kan je verzekeren dat alles vloeiend loopt. Het enige dat iets stottert is als ik terug ga naar het muziek programma, dan moet ik een seconde of twee kijken naar Resuming.
Microsoft heeft een OS geproduceert dat heel erg weinig resources nodig heeft om gewoon goed te draaien.

Jammer dat deze er destijds nog niet was, dit scherm is wel beter. Maar goed, dat houdt je altijd. Volgende telefoon wordt ook weer een Lumia.
... op een gegeven moment met 1GB/2GB is dit toch echt vrij beperkt en gaat het echt wel trager lopen?
Nee, dat effect treedt echt niet op. Vermoedelijk omdat er:
- geen opstart programma's en services draaien
- geen browser plugins, pc / registry cleaning tools draaien
- geen zware virusscanner is
- geen 'windows register' wordt gebruikt voor de te installeren apps
- geen trage hardisk aanwezig is
- etc...
ik zou als ik Windows was dus niet op alle apparaten waar WP8.1 op draait een '''gratis update'' tot helemaal geen update laten doen.
Waarom niet?
Heb zelf een 630 en heb nog nooit last gehad van een traag gevoel met 512mb. Het OS (8.1) heeft al die resources gewoon niet nodig.
Terwijl Microsoft zelf dus een complete suite van diensten en applicaties meelevert, schiet Windows Phone tekort op het gebied van apps van derden. Sommige apps verschijnen niet voor Windows Phone en andere krijgen later of geen updates met nieuwe features. Microsoft zelf komt later dit jaar met Windows 10 en de Lumia 735 krijgt, net als alle andere Lumia-toestellen, een update.
Slaat voor dit marktsgement eigenlijk nergens op. Veel mensen uit dit segment gebruiken:
Camera - check
Facebook - check
Navigatie - check
WhatsApp/Skype/Mygram - 3 x check
Mail - Check
Bank apps - check
Wat andere social media apps - check
Simpele games - check
Nieuws apps - check
Broiwser - check
Tinder - check
Weer applicaties - check
Fitness/Runkeeper - check
Onedrive - check

En misschien een poweruser nog wat andere applicaties - en die zijn er genoeg. Het is echt sporadisch wat er niet is.
Toch, als regelrechte WP fan van het eerste uur, moet ik gewoon eerlijk zeggen dat ik best vaak apps mis. Natuurlijk, de grote jongens hebben allemaal hun apps voor WP. Maar vaak zijn het juist de kleine partijen, die van "he, die app zou leuk/handig zijn!" die alleen voor iOS en Android (laten) developen. Als WP user moet je het dan vaak doen met een third party app of zelfs alleen maar de mobiele website. Ik noem maar wat: Ikea catalogus, Marktplaats, Strava, Pinterest, enz. Dus ik begrijp het app probleem wel.
Bedankt, ik stel je moeite op prijs, en ze zullen ook vast bruikbaar zijn, net als alle andere alternatieven. Maar er zijn er gewoon nog meer die ik in het verleden graag had willen hebben, zoals soundcloud, my T-mobile, ADP en vaat nog wel meer die ik al vergeten ben. En begrijp me goed: WP heeft voor mij zoveel voordelen dat ik het app probleem graag voor lief neem. Maar ik ben wel van mening dat Arnoud in deze review gelijk heeft als hij het app verhaal nog even aanstipt.
Altijd leuk: mensen die met alternatieven-lijstjes komen. Vond ik altijd al vermakelijk bij Linux fanbois. Nu doen Windows fanbois hetzelfde. Persoonlijk wil ik die alternatieven niet. API's kunnen zomaar omvallen, ondersteuning is vrijwel zonder uitzondering matiger dan het origineel. Dat ze 4-5 sterren krijgen is ook 'bij gebrek aan beter', omdat het origineel niet beschikbaar is.

Prima hoor wanneer je genoegen kunt nemen met 'second best', puur omdat het OS op je phone je aanstaat. Allemaal prima redenen om daarvoor te kiezen. Sommigen vinden een OS belangrijker dan apps. En dat mag.

Maar er zijn alternatieve OS-en waar je niet voor alternatieve apps hoeft te gaan. Vrij logisch dat de meeste mensen daarvoor gaan.

[Reactie gewijzigd door reeboot op 22 juli 2024 21:40]

Ondanks je ietwat negatieve insteek door de term fanbois, ben ik het wel een beetje met je eens.
De alternatieven zijn goed, maar vaak omdat het origineel er niet is.

Ik ben gebruiker van WP van het eerste uur, maar heb dat aspect altijd jammer gevonden.
Ik heb een lumia 735 en moet zeggen dat ik zwaar en zwaar twijfel om m'n iPhone 5s weg te doen. De lumia wint.. Alleen de apps.. Daarin wint de iphone.
Toch vind ik dat WP zich zeer goed doorontwikkeld. En idd, de top 50 is nu bijna wel beschikbaar. Maar toch voelt het nog niet zo. Komt denk ik ook dat die Store app op WP echt nog steeds bagger is.
Altijd leuk: mensen die met alternatieven-lijstjes komen. Vond ik altijd al vermakelijk bij Linux fanbois. Nu doen Windows fanbois hetzelfde. Persoonlijk wil ik die alternatieven niet. API's kunnen zomaar omvallen, ondersteuning is vrijwel zonder uitzondering matiger dan het origineel. Dat ze 4-5 sterren krijgen is ook 'bij gebrek aan beter', omdat het origineel niet beschikbaar is.

Prima hoor wanneer je genoegen kunt nemen met 'second best', puur omdat het OS op je phone je aanstaat. Allemaal prima redenen om daarvoor te kiezen. Sommigen vinden een OS belangrijker dan apps. En dat mag.

Maar er zijn alternatieve OS-en waar je niet voor alternatieve apps hoeft te gaan. Vrij logisch dat de meeste mensen daarvoor gaan.
Ik vind dat juist de alternatieve apps vaak uitblinken in ondersteuning in vergelijking met enkele gevestigde namen. Neem bijvoorbeeld een Mytube (Youtube) of Regenmeter (Buienradar). Vaak geüpdate en ook netjes een pop-up schermpje met de veranderingen. Ik krijg vaak een gevoel alsof je er zelf nog wat meer betrokken bij bent. Terwijl de ondersteuning van sommige aanwezige "grote" apps het juist nu nog vaak laat afweten, zoals bijvoorbeeld Wordfeud en netflix.
Het grappige is dat de 3rd party apps regelmatig beter zijn als de first party apps ;)
Kijk maar eens naar de apps van Rudy Huyn. Die heeft namens Dropbox hun Dropbox app gemaakt. De first parties zoeken dus actief de devs van 3rd party apps. Leuk geprobeerd :)
Ik snap je punt. Concreter is:
- Voetbal.nl
- MijnTelfort
- FoxSports
- Chess.com
- ZiggoTV
- Ziggo Bapp (eigenlijk dus alles van Ziggo)
- Alles van google :)

Als ik een overstap zou maken, dan moet ik afscheid nemen van deze apps. In mijn geval wordt het dus lastig, want deze wil ik niet missen.
Misschien wat beter zoeken.
de app van voetbal.nl heb ik op mijn Lumia staan.
Misschien wat beter kijken: hij mist tientallen (want: alles van google) apps meer.....
Je bedoelt o.a. youtube, waar op wp tientallen alternatieven voor te vinden die soms nog beter werken ook. (want geen advertenties) ;)
Ik bedoel wat hij schrijft. Ik voel mij niet in de positie om voor iemand anders te bepalen wat beter is. Dat laat ik aan jou over :*)

[Reactie gewijzigd door reeboot op 22 juli 2024 21:40]

Wat is het bezwaar van een goede mobiele website? De browser van windowsphone is echt meer dan capabel. Tweakers.net heeft om die reden al helemaal geen app meer.
plan: Tweakers introduceert responsive design

Veel van die apps die je noemt bieden niks extra boven een goede mobiele site, hence in de meeste gevallen is het gewoon een soort mobiele site.
geen bezwaar, ik red me meestal wel met mobiele sites. Ik heb ook geen ervaring met Android of iOS apps, maar ik zie altijd wel bij "download onze app!" de bekende playstore en appstore icoontjes staan, maar (bijna)nooit WP. En regelmatig vind ik dat jammer, omdat sommige dingen gewoon niet zo handig werken op een mobiele site (of helemaal niet, bijvoorbeeld Strava).

Bovendien was de mobiele site van marktplaats bij introductie een regelrechte draak, en leek de Android app beter te zijn. En sommige dingen zoals de Ikea catalogus heb je liever offline, vooral als je geen bereik hebt in de Ikea.

Kortom: ik red me meestal wel, maar begrijp wel dat mensen apps kunnen missen, en heb dat zelf ook.

[Reactie gewijzigd door 10Cage op 22 juli 2024 21:40]

Gewoon voor lering en vermaak:

Hier heb je de link voor de originele marktplaats app

[Reactie gewijzigd door _wolf_ op 22 juli 2024 21:40]

Bank apps zijn er volgens mij ook gewoon.
Klopt en werken als een speer :D
Toch kan het geen kwaad van te voren even te checken of jouw "must-have" app op WP beschikbaar is, al was het maar om eventuele teleurstellingen te voorkomen.

Zo is bv de Ziggo tv-app niet op WP beschikbaar en ook de Enecsys app voor mijn zonnepanelen is er niet voor WP. Voor sommige dingen zijn er dan wel weer websites als alternatief, maar niet voor allemaal.

Ik denk eerlijk gezegd wel dat het "gebrekkige aanbod" verhaal zo langzamerhand wat overdreven is voor de meeste gebruikers. Mijn ongefundeerde inschatting is dat dik 90% van de gebruikers geen enkel probleem met het app-aanbod zal hebben. Alle belangrijke apps zijn er - zoals jij al aangeeft - en alleen als je specifieke apps wil gebruiken zul je tegen een probleem aanlopen.
Klopt, heb zelf ook een aantal app's die ik op Adroid wel had maar op Windows Phone er niet zijn. Bijvoorbeeld Wifi Analyser en dat soort tools. Maar tja, daarvoor heb ik mijn Nexus 7 tablet dan maar, want sommige Apps kunnen gewoon niet vanwege de restricties op API's.

Maar inderdaad, onderzoek is altijd nodig. Heb zelfs gehad dat mensen een iPhone hadden en er achter kwamen dat hun App alleen op Android er was. Ieder platform is het zelfde issue.

Maar door de populairiteit van de lagere modellen zie ik dat leveranciers opeens wel apps gaan maken omdat het zo langzamerhand een platform wordt wat mee begint te tellen.
Het slaat natuurlijk wel degelijk ergens op. Veel mensen zullen ook graag lokale diensten willen gebruiken. Die worden gewoon minder snel ontwikkeld voor windows phone. En dat begrijp ik ook wel. 3 apps ontwikkelen en onderhouden is gewoon veel werk. Dat neemt niet weg dat het ondertussen wel aanbevolen is om ook voor windows phone te ontwikkelen in Nederland.
Lokale apps zijn gewoon het grootste struikelpunt samen met nieuwe hypes.
'uncheck' voor mijn part maar bank apps. ING België doet namelijk niet aan ondersteuning voor WP8, en Argenta België ook niet.

Dropbox daarentegen is (eindelijk) over de brug gekomen :) Dat was ook een jarenlange lacune (de 3rd party apps die ik probeerde waren beduidend minder goed).

Mocht ik de bank apps die ik nodig heb op WP terugvinden, dan was WP voor mij een voldoende alternatief voor Android; maar zoals de kaarten nu liggen wordt mijn volgende telefoon terug Android (waarschijnlijk Moto G 4G).
Gebruik de ING app al tijden naar volle tevredenheid. Maar tja, ING België is misschien een ander verhaal door de achterliggende infrastructuur.
De ing bank app loopt vier updates achter op ios en android, maar is dus geen nokia microsoft probleem
even kijken;
snapchat: nope (zelf third party clients werken niet meer, dus totaal geen snapchat)
bank apps: niet allemaal (bnp parisbas fortis heeft geen app op wp)
gmail: nope (officiële gmail deelt mijn mail automatisch in verschillende categorieën en geeft enkel notificatie van wat in primary zit, mail app wp doet dit niet)
instagram: veel beperkter
google drive: nope
youtube: nope
twitch: nope
pocket: nope
google maps (met streetview): nope
yelo tv: nope
pintrest : nope

en dit zijn verre van niche of poweruser applicaties

[Reactie gewijzigd door maevian op 22 juli 2024 21:40]

Hoeveel wil je er hebben?
http://www.windowsphone.com/nl-nl/search?q=pinterest
De helft kan je zo wegstrepen. Afgezien dat je met Here Drive Google Drive niet gaat gebruiken. Gmail niet meer actief gaat gebruiken met Hotmail/Outlook.com.
De enige 'geldige' is Snapchat omdat Snapchat plotseling actief 6snap ging blokkeren. Welke beter was als de originele android Snapchat app..

'k zou dan eerder het beleid van die app makers in twijfel trekken.
Oh ja, nog een mooie app TubeCast.
En ja, als Android gebruiker moet je ook al apps regelematig 'missen'. Zie ik ook steeds vaker in posts op WIndowscentral.com. Wel apps voor 2 maar dan weer niet voor ios of android of Windows. Zoals deze bijvoorbeeld:
http://www.cycloramic.com/ Alleen voor ios en Windows.
Ik ga niet mijn e-mail adres veranderen, want dat brengt nog veel meer praktische bezwaren met zich mee. Daarnaast heeft outlook.com ook niet de gmail feature om automatisch je mail in te delen, voor mij is dit een killer feature (daarvoor zag ik vaak door de bomen het bos niet meer in mijn mailbox).
Zoals ik zei nog altijd geen app voor mijn bank.
Voor pocket heb ik ook nog altijd geen alternatief gevonden (ja misschien zijn er al gelijkaardige apps, maar heb nu al zoveel op pocket staan dat het moeilijk is om te migreren).
Ik gebruik momenteel zowel onedrive als google drive, beide vullen voor mij een andere functie in (google drive heeft al mijn muziek, onedrive al mijn bestanden en photo's)
Snapchat is momenteel 1 van de meest populaire apps en 1 van de meest gebruikte apps op mijn telefoon. Dat 6snap niet meer werkt omdat snapchat het actief blokeert is niet mijn probleem.

Daarnaast voel ik mij niet echt op mijn gemak bij het gebruik van third party clients (als ze via de officiële login api werken is het oké voor mij, als je gewoon je gebruikers naam en wachtwoord moet geven vertrouw ik het niet) .

Het is niet dat ik windows phone nog nooit niet gebruikt heb, ik had mij een paar maand terug de lumia 735 gekocht, nadat mijn s3 mini kapot was.
Ik dacht dat ik wel verder kon zonder de officiële gmail app, maar miste het echt dagelijks. Toen alle snapchat clients stopten met werken werd het mij teveel, nu ligt mijn lumia 735 stof te happen en gebruik ik mijn pa zijn oude iphone 3GS. Deze is natuurlijk veel trager, maar heeft op zijn minst alle apps die ik nodig heb!
Ik ga niet mijn e-mail adres veranderen, want dat brengt nog veel meer praktische bezwaren met zich mee.

Hoeft dan ook niet. Je kunt gewoon een nieuw Microosft account aanmaken en je GMail als tweede email account (en hoofd account) toevoegen.

Wil je dat zelfs niet kun je een Microsoft accoutn aanmaken met je GMail email-addres als naam. Dan merk je niet eens dat het een apart account is.

Overigens wel eens met de 3rd party clients. Daar duw ik mijn password ook niet in.

Aan de andere kant vind ik het ontbreken van Google maps een non-issue. Die maps app is toch al enkel dat: een maps app. Ofwel geen volledige navigatie zoals bijgeleverd wordt op Windows Phone. Here maps en Bing maps zijn verder beschikbaar voor die situaries waar je wel gewoon een kaart wilt.

Idem met Google Drive, want OneDrive werkt ook uitstekend en heeft op je PC zelfs een betere integratie.
heb ik nog altijd geen systeem dat volledig automatisch mijn mails indeeld
Google drive is een storage app, geen navigatie.
Duh. Je weet wel wat ik bedoel. Ergo Mail en Online opslagopties van beide bedrijven.
google drive: Bestaat, via een alternatieve client (GDrive)
youtube: meerdere apps zelfs, inclusief HD ondersteuning.
twitch: aanwezig, via een aantal alternatieve apps
google maps (met streetview): yep, bestaat inclusief streetview
pintrest; meerdere apps beschikbaar
zijn allemaal third party clients, moet je die wel vertrouwen met je account gegevens
is daarbij nog niet de helft van de apps die ik opnoemde
Alleen Snapchat/6snap blijft over. Werkt trouwens weer. Voor zo lang het duurt. En dat is ons probleem. Zie ook suggestie van de CEO van Blackberry
Tja, en dan komt er opeens een 'hype' als Flappy Bird uit... en dan? Ditzelfde geld voor apps als Tinder, die waren de eerste tijd echt niet verkrijgbaar. Naar verloop van tijd komt het wel, maar ik ben toch echt van mening dat ook consumenten die naar dit segment kijken vaak net iets meer willen dan het bovenstaande.

Ohja, en dan nog de mobiele providers. Daarbij ontbreekt een WP-app ook nog vaak. Gelukkig hebben we daar Tweaker Deathgrunt voor: deathgrunt - apps voor Windows Phone en Android: Een app voor un iederrrrrr... (met een Windows Phone)
- Maar toch zijn dat soort apps native naar mijn mening een gebrek aan Windows Phone, en daarom vind ik dat de quote zeker ergens op slaat.
Leuk toestel. Wat ik alleen niet snap is dat ze de Glimp functie eruit hebben gehaald. Die is juist superhandig. Ik gebruik die altijd op mijn 1020. In de nacht en overdag is het fijn om te kunnen zien hoe laat het is zonder de telefoon echt aan te raken.
Ik wel: er zit een prachtig OLED scherm in. Het is idd jammer Glimp daardoor niet werkt, maar het scherm ziet er wel prachtig uit.
Ik heb een 925 met een OLED scherm (1280x768) waar Glimp op werkt. Het ligt er niet aan óf het een OLED is, maar welke functionaliteit erdoor ondersteund wordt. Schijnbaar zijn de OLED schermen die Glimp kunnen ondersteunen duurder/moeilijker aan te komen.
De 925 is wel veel sneller, maar een paar tientjes duurder en heeft een betere rear camera, Glimp, dunner, hogere resolutie scherm... ik blijf hier nog wel even blij mee :)
De 925 heeft een ander type scherm IPS AMOLED: met display memory

[Reactie gewijzigd door maartenvdezz op 22 juli 2024 21:40]

IPS AMOLED bestaat niet, het is of IPS LCD of AMOLED. Het verschil is inderdaad AMOLED of AMOLED met Display Memory. ;)
ahh natuurlijk. Wordt tijd voor een combinatie van beide dus ;)
Moest je glimp op een OLED hebben, dan zal je toch aanzienlijk meer kans hebben op een burn in. Kijk maar naar de onscreen buttons en de bovenste balk bij android telefoons.
Inderdaad, ik heb de 830 boven de 930 verkozen vanwege Glimp. In combinatie met een wireless charge dock is het perfect; klokje en notifications direct zichtbaar bij je werkplek. Met de laatste Glimp update is het ook mogelijk de Glimp-duur op 30 minuten te zetten, dus als de telefoon niet in z'n dock staat, heb je een half uur direct door dat er iets binnengekomen is (zwart scherm -> niets gebeurd).

De traagheid van de Camera is met Lumia Camera 5 (net binnen op Lumia 830) ook weg...van enkele seconde start-up tijd naar vrijwel direct na gebruik van de hardware cameraknop vanuit standby.
Het scherm in de 735 heeft geen schermgeheugen, wat wel nodig is voor de glimp-functionaliteit. Daarom heeft deze geen glimp en andere toestellen wel ;)
De dooddoener dat de Windows Phone appstore achter loopt op de concurentie is inmiddels al een stuk minder relevant. Indien een reviewer het de moeite waard vindt dit nog zwaar mee te laten wegen, zou het op zijn minst fair zijn om de aanstande update naar Windows 10 aan te kaarten, inclusief de enorme mogelijkheden voor ontwikkelaars, potentiële userpool en ease of development. En natuurlijk de enorm enthousiaste reacties wereldwijd van journalisten, techies en reaguurders in het algemeen.
Auteurarnoudwokke Redacteur Tweakers @musje8323 januari 2015 15:19
De dooddoener dat de Windows Phone appstore achter loopt op de concurentie is inmiddels al een stuk minder relevant. Indien een reviewer het de moeite waard vindt dit nog zwaar mee te laten wegen, zou het op zijn minst fair zijn om de aanstande update naar Windows 10 aan te kaarten, inclusief de enorme mogelijkheden voor ontwikkelaars,
Uit de review:
Microsoft zelf komt later dit jaar met Windows 10 en de Lumia 735 krijgt, net als alle andere Lumia-toestellen, een update.
De effecten op de Store-vulling zijn veronderstellingen van jouw kant - en bovendien heb je daar voorlopig sowieso nog niets aan als je hem nu zou kopen. De Preview-versie kun je wel in februari draaien, maar als er een enorme toestroom aan apps zou komen (wat uiteraard niet zeker is), dan is dat een stroom die op gang komt en waar je dus over een jaar op zijn vroegst de vruchten van kan plukken.

Merk overigens op dat universele apps nu al bestaan sinds 8.1.
Volgens mij moet het met Windows 10 mogelijk zijn om applicaties te maken die op alle 3 de platformen draaien... Dus telefoon, tablet en computer. Dat zal het ook een stukje interessanter maken voor ontwikkelaars.
Auteurarnoudwokke Redacteur Tweakers @Pim_t23 januari 2015 15:56
Volgens mij moet het met Windows 10 mogelijk zijn om applicaties te maken die op alle 3 de platformen draaien... Dus telefoon, tablet en computer. Dat zal het ook een stukje interessanter maken voor ontwikkelaars.
Dat kan al zonder veel moeite met universal apps op 8.1 (zoals Dropbox bijv). Nog altijd in W10 zullen ontwikkelaars een aparte layout moeten definieren voor telefoons (portrait, welke elementen verberg je wel vanwege minder schermruimte). Het is een soort 'responsive' idee voor alle Windows-apparaten.

Het is een prikkelend idee, maar hoe het gaat vallen bij ontwikkelaars blijft de vraag. Zo'n element kan ik dus onmogelijk meewegen in de beoordeling.
Als ontwikkelaar kan ik je melden dat al sinds windows 8 het mogelijk is om voor zowel het PC OS als voor de Apps dezelfde source te gebruiken alleen dat je het per target (RT/WP en OS) appart moet compileren.

Daarnaast helpt het niet echt dat je wel dezelfde source kan gebruiken maar dat je een extra UI moet ontwikkelen om de code te laten draaien. Verder is dat je voor PC eigenlijk niet op recources hoeft te letten dus als je al iets ontwikkeld heb voor op een desktop, zal je dit moeten gaan optimaliseren voor op een embedded target en dat is simpel gezegd alsnog irritant. Dit houd in dat je veel code die bijv. UI georienteerd is disable of skippable moet maken voor compilatie en dus dit mee moet nemen in het ontwerp van de software. Zie het maar een beetje als extra abstractie lagen toevoegen.

In het kort, scheelt het tijd. Ja dat zeker je hebt maar 1 source. Maakt het mijn leven makkelijker? Niet echt want het dwingt me een software architectuur te kiezen voor mijn implementaties die niet per definitie het meest geschikt voor de implementatie is.
Auteurarnoudwokke Redacteur Tweakers @_wolf_23 januari 2015 21:10
Denk je dat dat gaat vernderen met Windows 10?
Er komen wat api veranderingen aan, dat zal impact hebben. User interface handling tja je blijft 2 user interfaces bouwen. Zodra applicaties wat uitgebreider worden ga je ze toch echt custom bouwen dus daar blijft wel wat werk in zitten.

Het verschil wordt wel kleiner als je toch al een Windows cliënt applicatie ga bouwen. Dus de programma's die op pc's geïnstalleerd kunnen worden maken makkelijker de overstap naar je telefoon. Echter dit zijn niet de apps die populair zijn op bijv een android of een iOS telefoon. Die apps zijn initieel al niet geschikt voor Windows pc's.

De populaire apps draaien vaak in een browser op een Windows pc en niet native op je pc. Dus wil je dit native hebben dan zal je het moeten maken, maar waarom zou je het maken als je het toch dmv een browser gebruikt. Voor een ontwikkelaar heeft met een browser werken ook voordelen zoals je hoeft maar 1 source te onderhouden en je bepaald zelf wanneer en hoevaak je updates uitvoert en iedereen heeft altijd de laatste versie enz.

Dus gaan we meer populaire apps op wp zien, nee niet waarschijnlijk. Wordt de ontwikkeling makkelijker, ligt aan de complexiteit van de app. Daarnaast moet alle software opnieuw getest worden omdat het OS verandert, dus ja er zijn voordelen en nadelen in het algemeen betekend het gewoon weer werk.

Edit
Het zou makkelijker zijn als door middel van een emulator android apps op Windows te kunnen draaien, dan wordt het wel beter. Echter dit is in win10 nog niet geïmplementeerd echter als ik het goed begrepen heb zit het er wel aan te komen.

[Reactie gewijzigd door _wolf_ op 22 juli 2024 21:40]

..en Xbox One
Is het niet een idee om een keer een vergelijking te maken tussen eco systemen? Dan kunnen de telefoon reviews en de bijbehorende reacties gaan over de telefoons. :) Nog te vaak gaan de reacties hier op tweakers over dat je met MS producten geen volledige Google ondersteuning heb bijv. Daarnaast heeft elk eco systeem zijn eigen HW specificaties nodig, ook hierover is veel discussie. Ik weet dat het appels met peren vergelijken is maar de discussie moet niet zozeer om het eco systeem gaan maar om het gereviewde product.

Daarnaast wat je vergeet te vertellen is dat Nokia/Microsoft er een handje van hebben om eerst een product uit te rollen en pas een half jaar na dato de bijbehorende software update uitrolt. Dit zagen we ook al in andere reviews van nokia toestellen, waarbij een nokia toestel bijv. op het gebied van camera er niet zo best uit komt (zie camera review afgelopen december) maar dit opgelost wordt na een update (zie update die waarschijnlijk in februari volledig uitgerold wordt). Ik zeg niet dat je er op moet wachten, ik zeg dat je dit ook als een min punt mag vermelden.

Daarnaast is een Preview draaien ook niet per definitie de oplossing. De previews hebben zijn beperkingen zo had 8.1 de beperking dat bluetooth 4.0 niet werkte en waren er van 8 naar 8.1 veel problemen met de update van de preview versie. Hierbij neem je ook niet mee dat zodra je de preview unlocked heb dat je ook niet meer terug kan gaan naar de normale versie zonder je telefoon te flashen wat op zich ook weer de nodige nadelen heeft. (al wordt wel al je data bewaard want deze wordt bij default gebackuped naar de cloud)

Ik geloof niet dat er een stroom aan apps aan zit te komen voor windows phone. Dit om de simpele reden dat mensen bij aanschaf van de telefoon zelden fatsoenlijk voorgelicht worden over WP, gevolg een kleine markt, wat weer als gevolg heeft dat app ontwikkelaars zelden tot niet gaan ontwikkelen voor WP. De ene verkoper prijst een oud product de hemel in en krijgt ontevreden gebruikers (7.8 naar 8 debakel), de andere verkoper kraakt WP af omdat ze het niet goed genoeg kennen om te begrijpen wanneer je wel voor WP kiest boven Android.

Mijn laatste aanvulling is deels een reactie op musje83, maar gelijk een vraag aan jou. Ik ben al 6 jaar een tevreden WP gebruiker, ik lees steeds tussen de regels door dat WP geen lang leven heeft. Dit lees ik al sinds 6.5. Mijn vraag is, zijn er gronden voor om aan te nemen dat het eco systeem eindig is en zoja is er al een indicatie wanneer het eco systeem eindigt?
Auteurarnoudwokke Redacteur Tweakers @_wolf_23 januari 2015 21:19
Ik ben al 6 jaar een tevreden WP gebruiker, ik lees steeds tussen de regels door dat WP geen lang leven heeft. Dit lees ik al sinds 6.5. Mijn vraag is, zijn er gronden voor om aan te nemen dat het eco systeem eindig is en zoja is er al een indicatie wanneer het eco systeem eindigt?
Haha, ik zit inmiddels op zeven jaar, sinds 6.0

Wat je daar tussen de regels door leest, in mijns inziens onjuist. Microsoft is een groot bedrijf en mobiel is strategisch en naar de toekomst toe (in elk geval op korte en middelange termijn) te belangrijk om te laten liggen. Het zal goed kunnen dat Microsoft op korte of middellange termijn accepteert dat de 'app gap' niet te dichten is en een bepaalde compatibiliteit met Android-apps inbouwt - onder meer Tom Warren van The Verge heeft daar geregeld over bericht.

Microsoft maakte meer dan duidelijk tijdens de keynote van de week dat Windows 10 voor smartphones 'here to stay is' en zei dat er met de release van W10 ook weer 'flagships' komen (hij sprak echt in meervoud).

Ik denk dat Microsoft een kleine, maar trouwe userbase heeft gevonden die meer dan bereid zijn om zijn telefoons te kopen. Zolang die liefhebbers er zijn - en je ziet ze hier ook in de reacties - gaat Windows Phone echt niet weg.

Maar je moet eerlijk zijn. Microsoft kondigde heel bescheiden Windows Phone 8 aan als het derde ecosysteem, maar in gesprekken met mensen bij MS heb ik altijd begrepen dat ze hoger probeerden te mikken. Maar het gat met Android en iOS is afgelopen jaren niet kleiner geworden.

Microsoft zal alle zeilen moeten bijzetten en met Windows 10 van elke Windows-gebruiker op laptop en desktop een potentiële Windows op smartphone-gebruiker moeten maken. Met het beschikbaar maken van onder meer Office voor andere platformen lijken ze meer te gokken op een Windows Phone in de niche en dominante Microsoft-diensten. Dat lijkt me naar de toekomst een prima verdienmodel. Apple heeft hardware+OS+diensten, Google heeft OS+diensten en MS kan prima groot zijn met alleen diensten. De wereld veroveren is niet nodig - en ik denk niet dat MS nog daarop mikt voor de lange termijn.

[Reactie gewijzigd door arnoudwokke op 22 juli 2024 21:40]

Daar ben ik het mee eens, maar m.i. is het gewoon fair om te vermelden. In veel reviews worden problemen vaak aangevuld met een opmerking in de trant van '..maar dit probleem is bekend bij de fabrikant en zal naar verwachting in update X.Y worden opgelost'. Enkel vermelden dat de 735 een update naar Win10 krijgt voelt dan ook een beetje alsof het ecosysteem wordt belicht als ware het een doodlopende straat (geen vooruitzichten).

Maar goed, dat is mijn mening.
Zelf heb ik een Lumia 830, die heeft dezelfde processor en werkgeheugen, dus vergelijkbaar qua prestaties. Ik deel de mening niet over het ''trage'' multitasken. De cameratijden zijn er met de Denim-update ook erg op vooruit gegaan. In vergelijking met de Android concurrentie in deze prijsklasse vind ik de WP-toestellen in deze categorie erg ''snappy'' over de hele linie genomen.
Heb zelf over de 830 getwijfeld na mijn 820. De tragere processor heeft mij echter toen naar de 930 bewogen ipv de 830. Mede ook door de verschillende Lumia reviews van Tweakers. Ik vind stiekem nog wel dat Tweakers altijd wat negatieve punten benadrukt bij Windows Phone, waarbij Iphone's altijd de hemel in geprezen worden en ik er gewoon niet prettig mee kan werken...
Mee eens.

Het is echter niet alleen Tweakers, de meeste tech-websites zijn kritischer als het gaat om Windows Phone. Dan lijkt het wel alsof er ineens andere waardes gaan tellen. Alsof je niet zonder de Ziggo app zou kunnen.
Dat het OS vloeiend blijft lopen met specificaties waar een Android telefoon geeneens meer bij zou opstarten lijkt wel een standaard-gegeven in plaats van een pluspunt.
Klopt. Terwijl dat juist een ++++++ punt zou moeten zijn. Windows Phone loopt keihard rondjes om Android in de low / mid-range qua snelheid (Heb nu btw een android telefoon voordat mensen gaan zeuren dat ik een fanboy ben ;)).
Ik gebruik de Ziggo app alleen op mijn Nexus 9, de app staat niet eens op mijn telefoon.
Ik heb nu een Nexus 4 maar wacht op de nieuwe Windows 10 telefoons voor ik beslis wat mijn nieuwe telefoon gaat worden. Mijn telefoon gebruik ik vrijwel alleen maar voor internet, mail en whatsapp. Nu en dan gebruik ik het rekenmachine, een weer- en verkeerapp en een coversie app om bv van dollars naar euro's of foot naar cm te gaan.
Mits ze de lijn doortrekken en de nieuwe Lumia's met Windows 10 hardwarematig up to date zijn dan zou ik zomaar van Android af kunnen stappen. De ontbrekende apps komen vanzelf wel als er meer telefoons verkocht gaan worden. Een mooie taak voor de marketing van MS.
Ik ben erg benieuwd naar de software versie en de Lumia camera versie.
Sinds de echte denim update, dus niet waar het toestel standaard mee wordt geleverd, is de Lumia Camera echt bloedjesnel.
Bij het traag starten van apps: Hebben jullie voorbeelden van de apps die jullie testen en de opstart tijden? Ik herken mij echt niet in trage starttijden, maar misschien ervaart iedereen wat anders.
Tevens jammer dat een goede feature als wireless charging totaal niet benoemd wordt.
Volgens mij wordt de 735 wel geleverd met Denim update. Tenminste, die van mijn vrouw wel.
Er staat Denim, maar je krijgt als het goed is wel een update, daarvan is de uitrol afgelopen weken begonnen.
Mijn 830 is namelijk enkele dagen geleden geupdated, terwijl er daar ook gewoon Denim stond in Extra's/Info.

Ben benieuwd of die van je vrouw dan beschikt over Nokia Camera of Lumia Camera?
Bij de nieuwste update werd Nokia Camera verwijderd en Lumia Camera geïnstalleerd.
Yep. En gisteren is de firmware verder bijgewerkt. Klaar voor W10 phone :)
Mooie review. De review komt voor mij op een prima moment gezien ik mijn Lumia 720 nu bijna 2 jaar heb en wel aan vervanging begint te raken(volume down knop is al een jaar stuk). Enige jammer wat uit de review komt is de accuduur bij licht gebruik. Ik gebruik mijn 720 vooral voor appen, af en toe een e-mail, sms, authenticators etc. Met dat gebruik gaat het wel een dag of 3 mee (dat was 4 dagen, totdat er een grote version update kwam, daarna maar 3 :( ). Maar goed, zeker eentje om in de gaten te houden. Thanks.
Staar je niet blind op die cijfers. Beter is een directe vergelijking tussen *20 en 735.
Allebei op 4G.
Wat krijg je dan? ~1.5x langere accuduur. Met jouw gebruik wordt dat 4 dagen.
Haal ik nu ook af en toe. Afhankelijk van gebruik (veel of geen Navigon) zit ik op 2 à 3 dagen. En dan met alles aan. Helderheid op automatisch. Met spelletjes gaat het uiteraard sneller.

Het meest bijzondere vind ik de accuduur met GPS. Met een Lumia 735 is dan de accuduur meer dan het dubbele. In de auto gebruik ik Navigon uren achter elkaar (zonder stroom) zonder me druk te maken over de accu lading op het einde van de dag. En ja, verder staat alle connectivity aan. _/-\o_

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 614 op 22 juli 2024 21:40]

Ik ben van de L720 overgestapt naar de L735 tijdje terug.
Nog geen seconde spijt, moest alleen even wennen dat je veel meer tiles op het zichtbare gedeelte van je scherm kwijt kan en vooral hoe je dit nu overzichtelijk rangschikt.

Heerlijk toestel (en nog geen Selfie gemaakt ermee ;) )
Ik gebruik mijn lumia 735 voornamelijk voor whatsapp, email, weer, nieuws en mp3. Bij mijn gebruik haal ik bijna altijd 3 dagen met nog ongeveer 20% over in de avond. Zelfs met 2 uur navigatie (autolader vergeten) heb ik uiteindelijk 2 dagen gehaald. Ik vermoed dat de accuduur ongeveer hetzelfde zou zijn bij gemiddeld gebruik.

Accu zit echter vandaag nog maar voor 73% vol na 14 uur, maar dat komt omdat ik vanochtend een ongeveer 400mb grote WP (security) update binnen kreeg en die heb ik onderweg naar het werk over 4G gedownload en geinstalleerd.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.