Specificaties 4,7" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 735 Grafiet Review

Ducktape7 13 oktober 2014, 4.941 views

Nokia Lumia 735 Grafiet

Het goede scherm, mooie design, goede camera's en vlotte gebruikservaring maken deze smartphone een mooie koop als je wat kortingen kan combineren. Mooie features voor een mid-end prijs.

Pluspunten

• Scherm (Oled + resolutie)
  • Camera's (voor én achter)
  • Batterij (verwisselbaar + capaciteit)
  • Design
  • Zeer goede MicroSD ondersteuning (tot 128 GB class 10 UHS-1)

Minpunten

• Vrij geheugen bij opstarten: 3,2 GB (gelukkig uitbreidbaar)
  • Voelt soms warm aan na op de draadloze lader gelegen te hebben
  • Nog geen hoesjes beschikbaar
  • Geen glance (wegens ontbreken displaymemory)
  • Vanuit een hoek bekeken is het scherm niet zo zwart als vanvoor bekeken, dat ziet er iets minder mooi uit

Het was tijd voor een smartphone voor mij. Na heel erg lang elk nieuws van alle smartphones op de voet gevolgd te hebben, zou het moment daar ooit zijn, om er zelf een vast te hebben. Mijn voorkeur ging eigenlijk altijd uit naar een Windows Phone, omdat het design me erg aansprak, in combinatie met de oled en clearblackschermen van Nokia. Ik vind het wel jammer dat de Nokia die ik nu heb, geen echte Nokia meer is (Nokia is overgenomen door Microsoft). Graag had ik het Europese bedrijf gesteund, door een echte Nokia te kopen. Maar goed, de goede integratie met Windows kan ook van pas komen.
Mijn voorkeur ging dus naar een Lumia, maar ik wou ook een redelijk high end toestel, zonder al te veel te betalen. Veel bang for the buck, zeg het maar. Als ik een simkaart van telenet bij het toestel nam (in België), kreeg ik ¤50 euro korting op het toestel. Het goede nieuws is dat je niet gekoppeld ben aan een abonnementsduur bij telenet. Als je wilt kan je direct je abonnement weer opzeggen. Volgens mij moet je wel minstens 1 maand betalen, dus ben ik in ieder geval van plan om het een maand te gebruiken, en wie weet bevalt het me wel en blijf ik ook bij telenet. Ook had ik nog een kortingsbon van Coolblue, waardoor de prijs opnieuw zakte, en ook de gratis draadloze lader (zie verder) zou ¤55 waard zijn. Al bij al nog een mooie koop.

Inhoud verpakking

Ik heb deze telefoon bij Coolblue besteld in de eerste week dat deze uitkwam, waardoor er een gratis wireless charger (Qi) bijzat. Wie weet was dat wel handig, maar daarover later meer. Op de website van Coolblue staat dat er geen in-ear koptelefoon wordt meegeleverd. Op de site van Nokia/Windows Mobile (http://www.nokia.com/be-nl/toestellen/toestel/lumia735/ ) staat van wel. Ik kan bevestigen dat er oortjes worden meegeleverd, en dat Coolblue gelukkig eens een keertje fout was. De oortjes zijn harde oortjes, en ik had liever zachte gehad, omdat die beter omgevingsgeluid tegenhouden. Ze zitten redelijk goed in mijn oren, maar hadden nog altijd wat vaster mogen zitten. Het geluid is best goed, maar voor de oortjes moet je deze gsm niet kopen, het is gewoon fijn dat ze er bij zitten. Ook zit er een microfoontje in de oortjes, dus je kan er mee bellen. Weliswaar zit er geen knopje op, dus erg nuttig is dat niet als je alsnog je gsm uit je broek moet nemen om de telefoon op te nemen.
Verder zit er een micro-usblader bij. Een erg compact dingetje, maar het kabeltje zit aan de lader vast, dus moest ik alsnog een micro-usbkabel kopen om de gsm met mijn pc te verbinden. Hoewel dat niet strikt nodig is, je kan immers ook alles via je micro-sdkaart of via internet overzetten), vind ik dat toch wel handiger.
De draadloze lader bestaat uit een plaatje, een kabeltje en een adapter voor het stopcontact. Het kabeltje lijkt specifiek voor de het plaatje, dus hier geen universele micro-usblader.
En dan zit de telefoon er ook nog in natuurlijk. Ik heb een zwarte, maar had in eerste instantie liever een groene gehad, maar die was nog niet verkrijgbaar. De oranje leek me ook leuk, maar die is glanzend, in tegenstelling tot de matte groene. Ik hou wel van een mat kleurtje, en de zwarte is ook mat. Het is eigenlijk niet echt zwart, maar donker grijs.

Bouwkwaliteit en ontwerp

Ik ben erg te spreken over de vormgeving van de lumia. Hij ligt enorm lekker in de hand, het formaat is precies goed en de randen zijn lekker rond, zodat je hem stevig vast kan houden zonder dat er een rand in je hand prikt. Het design is erg mooi, ik hou al van dat design sinds de Nokia N9.
De cover (met wireless charging ingebouwd) is er af te halen, ook al lijkt het een unibody op het eerste gezicht, erg mooi gedaan. Het nadeel van de verwisselbare cover is dat die heel soms een beetje kraakt. Het voordeel is dat de batterij verwisselbaar is (Opnieuw een foutje van coolblue, op de specificatieslijst staat van niet), en er kan een sd-kaartje gebruikt worden, wel handig als je maar 8 GB geheugen hebt, waar trouwens maar 3.3 GB vrij van was bij de eerste start. Ik kocht zelf een Samsung Evo 16 GB kaartje, goedkoop en class 10 UHS-1, dus lekker snel. Windows Phone is het besturingssysteem dat het beste externe opslag op een sd-kaartje ondersteunt, dus je zit zeker goed.
De telefoon voelt best stevig aan, en heeft ook Gorilla Glass 3, dus zou tegen een stootje moeten kunnen. Het is voorlopig maar te hopen dat dat het geval is, want er zijn ook nog geen hoesjes beschikbaar.
De knoppen (power en volume) voelen erg fijn aan, met een goede feedback. Jammer genoeg is er geen dedicated camera button.

CPU en RAM
In de telefoon zit een snapdragon 400. Een quad-core ontwerp op basis van de cortex A7 architectuur. Voor degenen die niet weten wat dit inhoudt: Een quad-core, maar een trage, energiezuinige. De dual-cores uit vroegere high-end modellen (bv, de lumia 920/925) zijn zeker sneller, maar wel minder energiezuing. De processor is wel moderner, dus wordt langer ondersteund en heeft bijvoorbeeld ook de SensorCore technologie, waarmee de telefoon met heel weinig energie de verschillende sensoren kan monitoren. Dit heeft de lumia 925 bv niet.
In ieder geval kan ik je vertellen dat de telefoon erg soepel werkt, en erg snel is. Windows Phone staat er om bekend om met relatief trage hardware toch een enorme vloeiende gebruikservaring te bieden. Ik heb ook niet te klagen over vertragingen of dergelijke.

De 735 heeft 1 GB RAM, meer dan genoeg, en ook alle apps werken. Windows Phone heeft namelijk sommige apps in de store staan die niet werken met maar 512 MB RAM. Daar heeft deze telefoon geen last van.

Scherm
Het scherm was één van de voornaamste redenen voor mij om deze gsm te kopen. Amoledschermen hebben de eigenschap om elke pixel apart op te lichten, in plaats van het hele scherm te moeten verlichten met een backlight. Hierdoor zijn ze erg zuinig als de scherminhoud vooral de zwarte kleur bevat, en is het contrast onmeetbaar hoog, omdat de zwarte pixels volledig uitstaan en dus helemaal perfect zwart zijn. Heel erg mooi op een Lumia, met die donkere interface van Windows Phone. Ook stelde ik mijn lockscreen in op een zwarte achtergrond, om zo energie te besparen bij het bekijken van notificaties en de tijd.
Ook de resolutie van 720 bij 1280 pixels is enorm scherp, scherper dan een iphone 5s. FullHD is volgens mij echt overkill, het verbruikt enkel meer batterij.
Wat wel een nadeel is, is dat het scherm geen displaymemory heeft, waardoor de glance feature (waarbij de tijd altijd op het scherm is af te lezen, ook al staat het display uit) niet beschikbaar is.
Een lijstje van andere al dan niet beschikbare features vind je hier: http://www.wpcentral.com/...a-lumia-730-and-lumia-830

Camera – achterkant
De camera aan de achterkant heeft een resolutie van 6,7 megapixels. Niet echt veel zou je zeggen, maar hij heeft een aperture van f/1,9, wat wilt zeggen dat de camera meer licht opvangt en dus veel betere foto's maakt in slechte lichtomstandigheden.
Ik ben geen held in het bespreken van camerakwaliteit, maar foto's zeggen meer dan duizend woorden, dus kijk zelf maar naar enkele voorbeelden in de bijlage.
Ook de bewerkingsapps zijn leuk, niet alleen gewoon wat filters, maar ook dingen als refocus, color pop, smart sequence zijn allemaal mooi of handig. De foto's in de bijlage zijn zonder enige bewerking, en ook meestal in de automatische mode genomen. Gewoon snelle kiekjes, zoals veel mensen die zouden nemen.
Foto's op Onedrive: https://onedrive.live.com...m49E4&ithint=folder%2cjpg

Camera – voorkant
De 'selfie'-camera is het marketingpunt van deze gsm. 5 Megapixel, en een grotere hoeklens zodat er meer mensen op de foto kunnen, en in betere kwaliteit. Totaal geen meerwaarde voor mij, behalve misschien de videogesprekken die in Full-HD 1080p kunnen worden opgenomen. Voor mij is dit niet wat de gsm maakt, en heeft de marketing het mis. Er zit ook een heuse selfie-app ingebouwd, waarmee je filters, maar ook andere bewerkingen (van een mooiere lach tot dunnere nek) kan toepassen.
Voor degenen die wel van selfies houden, is dit ongeveer de beste selfiecamera die te verkrijgen is op dit moment, maar voor mij heeft dit niet zoveel meerwaarde.

Batterijduur
De batterij heeft een capaciteit van 2220 mAh, en dat is vrij ruim voor een smartphone van 4,7” schermgrootte, en met “slechts” een snapdragon 400. De donkere interface van Windwos Phon 8 zorgt ervoor dat je ook flink wat energie bespaart door het amoledscherm. Let wel, een wit scherm zoals vaak bij websites verbruikt dan wel weer wat meer op een amoledscherm dan op een lcdscherm. Al bij al zou het amoledscherm bij normaal gebruik iets zuiniger moeten zijn.

De batterijduur zet zich pas na een paar dagen, de eerste dagen is het te onnauwkeurig te meten, mede door het veel intensievere gebruik. Ik kan wel vertellen dat ik vandaag van 8u tot 21u, %50 verbruikt heb. Ik heb verschillende foto's genomen, bewerkt op de gsm, de hele dag met 4G geconnecteerd geweest (ook lang op de trein, waarbij er veel moet geswitched worden van netwerk, en dat verbruikt meer), enkele mails verstuurd, redelijk veel gesmst, treinuren opgezocht,.... Ik heb geen enkele batterijbesparende functie gebruikt, helderheid staat op automatisch, locatiebepaling de halve dag aan, enzovoort. Op zich een gemiddeld verbruik, maar ik vind de batterijduur vrij goed.
Wel is het zo als je de camera niet helemaal afsluit, deze erg veel batterij blijft gebruiken. Hetzelfde geldt voor de Here Drive navigatie, dus ruim geregeld open applicaties op.

Laden, draadloos en via kabel
Het opladen gaat aan een gemiddelde snelheid, met de draadloze lader laadt hij ongeveer op aan 30% per uur. Niet bijzonder traag, maar zeker niet bijzonder snel.
Het miro-usbkabeltje (van de lader met kabel) zit er heel stevig in, zo stevig dat het soms moeilijk is om het kabeltje er uit te halen.
De draadloze lader is anders wel handig, maar erg veel nut heeft hij ook niet. Okee, snel even je gsm neerleggen zodat er een beetje stroom bijkomt als je maar kort kan laden is wel handig, maar geen 55 euro waard als je het mij vraagt. Gelukkig was die optie dan ook gratis. De telefoon wordt soms wel warmer tijdens het draadloze laden dan bij het normale laden. Ook een punt om rekening mee te houden.

Windows Phone 8.1 update met Lumia Denim
Deze Lumia 735 heeft al de meest recente windows phone update, met de recentste firmware van Nokia. Erg leuk om dus helemaal het allernieuwste te hebben. Het model is nog maar net uit, dus je bent verzekerd van een lange support.
Het besturingssysteem wordt steeds beter, en al een stuk volwassener dan vroeger. Over alle features van de laatste update vind je op internet veel terug, de review zou nog veel langer worden om ze hier allemaal te bespreken.
Ook over Windows Phone in het algemeen is er al veel te vinden, ik zal alleen nog maar zeggen dat het erg fijn werkt op deze Lumia.

Heb jij ook een Nokia Lumia 735 Grafiet?

Bedankt voor je review.
Ik ben aan het twijfelen tussen de 735 en de 640.
Misschien kunnen jullie me wat verder helpen in mijn keuze.

In een vergelijkingsvideo wordt een nadeel van de 735 genoemd dat je google niet in kunt stellen als zoekmachine en dat ook de menu's wat ouderwets zijn. Is dit nu nog steeds zo of is de software nu identiek aan de 640?

Alvast bedankt!

[Reactie gewijzigd door Arjanders op 20 mei 2015 11:26]

Dat is niet helemaal juist, een paar nuances:
- Je kan enkel de zoekmachine van de zoekknop niet instellen. Geen probleem, want als je je regionale settings op us zet heb je daar Cortana, en dat lijkt me wel iets wat je wilt.
- In de browser kan je wel gewoon je zoekmachine op google instellen.
- Lumia 640 heeft een iets recentere update (GDR2) standaard meegeleverd. Voor de Lumia 735 is deze update bevestigd, maar nog niet officieel beschikbaar. Deze update voegt inderdaad een overzichtelijker settings menu toe. Ik zit tegenwoordig niet veel meer in settings, dus dat vind ik ook helemaal geen dealbreaker.

Beide smartphones zijn qua specs heel vergelijkbaar. De frontcamera van de 735 is beter, het amoled scherm is imho beter, en het design en formaat is ook imho veel beter/mooier. De 640 heeft dan wel als groot voordeel glance. Tevens mss een iets betere camera (8 vs 6,7 mp, maar de 735 heeft een betere aperture, en een zeiss lens, die de 640 niet heeft dacht ik) .

Ik zou zeggen, kijk naar de prijs en welke je het mooiste vind, met geen van beide doe je een slechte koop
Ah ok, bedankt!
Dan ben ik eruit en wordt het de 735 (:
Vind deze net wat mooier en ook de amoled lijkt me heel fijn.
Wat weinig geheugen vrij eigenlijk, maar 3,2 GB valt me wat tegen.
Nou ja, veel is op de geheugen kaart te zetten in de praktijk zal het wel loslopen ;)
Ik heb hem besteld bij fnac.com (Frankrijk).
Prijs 199¤ ! voor Lumia 735 + draadloze oplader + sd 32Gb .
Dat is inderdaad een erg mooie deal!
Ik ook zojuist :) goede deal :)
Helaas is die deal niet meer mogelijk. Voor hetzelfde pakket moet nu 269,- worden betaald..........
Tegenwoordig kan je zo goed als alles op de SD-kaart zetten (maps, apps, muziek, foto's etc..). Denk dat ze er daarom voor kiezen om weinig opslag er in te plaatsen, om de prijs weer net iets meer te drukken.
mooie review.....wel jammer dat glance niet werkt op de Nokia 735

[Reactie gewijzigd door renzoverschoor op 18 oktober 2014 19:38]

Bij de Nederlandse versie worden geen oortjes meegeleverd.
Wel oortjes bij Fnac.com (•Kit oreillette stéréo Nokia WH-108)
Op fnac.com zie ik alleen Lumia 735 voor ¤200, zonder draadloze oplader en 32 gb sd card. Of zie ik het verkeerd?
Ik zie wel een Fnac-pack, deze is echter niet leverbaar. Hier zitten wel oortjes, 32GB, draadloze lader en 735 in. Ik denk dat het wachten is tot deze weer leverbaar is.
Oke, kan je inzoomen en uitzoomen op de camera app?
Dat kan zeker, weliswaar gewoon digitale zoom.
das mooi kan dat ook bij Lumia 630?
Ik zie niet in waarom dat niet zou kunnen, maar dat kan ik niet testen voor je
dat kan zeker alleen is de camera van de 630 maar 5 mp dus als je gaat zoomen gaat het beeld er direct steeds korreliger uitzien.

OT: mooie review, trouwens die vergelijking met het scherm van een 5s geeft een goed beeld van dat 720p genoeg is, die resolutierace is eigenlijk nergens voor nodig.