Specificaties 4,7" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 735 Grafiet Review

rscheper 30 juni 2015, laatste update op 3 juli 2015, 500 views

Nokia Lumia 735 Grafiet

De Lumia 735 is exact wat ik zocht, niet al te groot, fatsoenlijk snel qua hardware en de soepelheid van Windows, daarnaast is de accu fantastisch. Het scherm is fantastisch, lekker kleurrijk en erg goed leesbaar. De GDR2 update (dubbeltap voor ontgrendelen/vergrendelen) (in de toekomst W10) maakt het helemaal af.

Pluspunten

• Fantastisch scherm
  • Accu is daadwerkelijk heel fijn, 2 dagen (48uur) op een volle accu is tot dusver geen probleem
  • Soepelheid van Windows Phone 8.1
  • WP 8.1 update 2, voegt bijvoorbeeld zoeken in instellingen toe en maakt het mogelijk om met dubbeltap het apparaat te ontgrendelen, maar ook te vergrendelen
  • Hele fijn prijs/prestatie verhouding, al heb ik er meer dan de huidige 175,- voor betaald
  • Fijne front camera voor selfies, 1 van de redenen dat ik niet voor de 635 ben gegaan
  • 1GB geheugen & 4G netwerk, al is mijn abonnement nog 3G...
  • Geen gekraak of wat dan ook in de behuizing, klepje is eenvoudig te vervangen door een andere kleur

Minpunten

• Mobiel kan zonder hoesje nogal glad aanvoelen.. Voorzichtig dus...
  • Gebrek aan 5GHz WiFi, maar dat wist ik van te voren.
  • Het ontbreken van Glimp, al is dat een functie die ik nooit gehad heb en dus niet mis.. Met het dubbeltappen op het scherm kun je ook relatief snel tijd/meldingen zien. (ook van te voren bekend)
  • Gebrek aan een fysieke cameraknop (ook van te voren bekend)

Vanwege de overstap van BlackBerry naar Windows was ik wat huiverig, vooral omdat ik heel erg gewend was aan de BlackBerry Hub die alle berichten in 1 overzicht plaatste maar het overzicht ook makkelijk te filteren is..

Punten van de 735 met (ondertussen) WP8.1 GDR2:

Toestel/kwaliteit:
Het apparaat heeft een fijn gewicht en ligt prima in de hand, alles is erg makkelijk met 1 hand te besturen, alleen vind ik het toestel soms behoorlijk glad, hierdoor kan hij makkelijk weg glijden. (Geen vergelijkingsmateriaal met andere kleuren)

Wat ik zelf mis, maar wat ik wel van te voren wist, is een fysieke camera knop, de ondersteuning voor 5GHz WiFi en een LED lampje (wat volgens sommige bronnen er wel degelijk zit en wordt geactiveerd in W10).. Mijn BB Z10 had deze opties allemaal wel.. Samen met het ontbreken van een Hub achtig-iets is het wel eventjes wennen.

Beeldscherm:
Het scherm is daadwerkelijk fantastisch, levendige kleuren, perfect formaat voor mijn handen en het heeft een optie om in zonlicht ook nog leesbaar te zijn, al is de helderheid dan wel enorm hoog.

Wat mij betreft mocht de minimale helderheid nog een stukje omlaag, standje 'Automatisch' is al lager dan 'laag', maar in de donkere uurtjes eigelijk te fel.

Software (WP 8.1 update 2):

Fantastisch, heerlijk soepel OS en de meest gebruikte apps zijn ondertussen aanwezig voor Windows (al dan niet 3rd party).

Alle apps die ik geinstalleerd heb lopen soepel, ik speel echter weinig spelletjes, Candy Crush gaat prima, verder durf ik daar niets van de te zeggen.

Met de GDR2 update kun je ook zoeken in de instellingen en instellingen per stuk pinnen op je Homescreen. Ook is het mogelijk om via dubbeltap het scherm aan te zetten en via dubbeltap op de navigatiebalk het scherm weer te vergrendelen.

Wat ik mis: Alle instelllingen op de quicksettigns zelfs aanpassen, je haalt het scherm naar beneden, maar daar kunnen maar 4 instellingen staan.. Momenteel zijn dit: Wifi, bluetooth, draaivergrendeling en helderheid.. Deze 4 kun je wel aanpassen en veranderen in nieuwe, maar op de BB konn je alle instellingen hier in menu stoppen, of het er nou 3 of 9 waren.. WP 8.1 is gelimiteerd tot 4.. (In Windows 10 mobile kan dit wel weer).

Wat ik nog meer mis: De BlackBerry Hub, je bent hier zo enorm gewend aan, je ziet alle WhatsApp gesprekken in je Hub, samen met alle mail en smsjes, op WP dien je Whatsapp te openen en dan de conversatie aan te tikken.. Ik weet dat het een hele kleine handeling is, maar als je eenmaal gewend bent aan de Hub...

Wat ik vervelend vind: De quicktoggle voor wifi. Indien Wifi uitstaat en je tapt op het wifi icoon dan gaat Wifi wel aan, tap je er op als Wifi aanstaat, dan ga je naar de Wifi instellingen toe en kun je het daar pas uitzetten.. (Wordt ook in W10 aangepast).

Ook het toetsenbord is niet per se een verbetering tov het BB toetsenbord, op een of andere manier is het automatisch corrigeren op de BB net wat agressiever ingesteld, hierdoor maakte ik op de BB nauwelijks fouten.. Op de Lumia moet ik toch regelmatig iets herstellen (of gewoon minder snel proberen te typen.

Accu:
Geweldig, de BB hield het nog geen dag vol, de 735 met de 2200mAh accu houdt het 2 dagen (48uur) vol, geen enkel probleem.

Ik zal de review nog verder uitbreiden, tot dus ver eerst mijn korte mening en kijk op dit toestel, komend van een BlackBerry Z10.. Foto's en screenshots zullen nog toegevoegd worden!

Heb jij ook een Nokia Lumia 735 Grafiet?