×

LittleBigPlanet 3

Doet zichzelf tekort

Door , 28 reacties

Meer, meer, meer

In LittleBigPlanet 3 krijgt de vaste hoofdrolspeler Sackboy gezelschap van OddSock, Toggle en Swoop. Dat is op zich alleen maar leuk, alleen worden de drie wat weinig gebruikt in de campagne van de game, en dat is jammer. De campagne bestaat uit de gebruikelijke verzameling van sidescrolling-levels, die dit keer rond een aantal hubs georganiseerd zijn. De game is ook in cop speelbaar, maar helaas komt de game door de drie nieuwe characters ook daar niet helemaal uit de verf. Dat komt vooral door een gebrek aan levels voor de spelvorm. Bovendien wordt het spel geplaagd door bugs.

Gespeeld op: PlayStation 4
Ook verkrijgbaar voor: PlayStation 3

Waar Media Molecule zich mee bezighoudt is nog steeds onbekend. De studio, die het concept van LittleBigPlanet verzon en de eerste twee delen afleverde, kondigde halverwege 2013 aan dat hij aan een nieuw product werkt waarvan we, eind 2014, nog steeds niet mogen weten wat het is. Dat nieuwe product is tegelijk ook de reden waarom Media Molecule de ontwikkeling van LittleBigPlanet 3 heeft uitbesteed. De ontwikkeling ervan is in handen gekomen van Sumo Digital, een studio uit Sheffield die is in te huren voor elke game die je maar wilt. Hij maakte games als Xbox Fitness en Sonic & All-Stars Racing Transformed, maar is vooral bekend van racegames als Forza Horizon 2 en OutRun Online Arcade.

Sumo heeft van Media Molecule veel vrijheid gekregen. LittleBigPlanet 3 wijkt af van wat je van de serie gewend bent. Beter gezegd; LBP3 heeft wat extra's die je niet uit de voorgaande delen kent. De voornaamste extra is dat Sackboy gezelschap krijgt van een trio speelbare characters. Het trio speelt een hoofdrol in de campagne van de game, die geheel in het teken staat van het vrijspelen van de drie.

Gloeilamp

In dat verhaal staat ene Newton centraal, een mannetje met een gloeilamp als hoofd en een kookwekker als bolhoed. Uiteraard heeft Newton - wiens tekst is ingesproken door Hugh Laurie - niet veel goeds in de zin. Het verhaal stelt niet heel veel voor; het draait rond de boze geesten van drie Titans die Newton in wil zetten om de macht te grijpen. Daar komen ook de drie vrienden van Sackboy bij om de hoek kijken. Dat zijn - volgens het verhaal - helden die Sackboy kunnen helpen om de Titans te verslaan en daarmee de plannen van Newton te verhinderen. De opties van de drie zijn leuk, maar als superheld zijn ze niet overtuigend. Daarvoor zijn de zwijgende sokpoppen te lief en kwetsbaar. Het doet er ook niet zoveel toe. De campagne is, net als bij de voorgaande delen van de serie, vooral een middel om je bekend te maken met de nieuwe opties van de game. Opgewaardeerd met leuke thema's, dat wel, en met een nog betere soundtrack die uitstekend aansluit op de thema's van de vier hoofdstukken van de campagne. Vooral het Amerikaanse en Russische deel zijn daarin geslaagd.

LittleBigPlanet 3 tijdens de GamesCom.

*