Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

Assassin's Creed: Rogue Preview

Doorontwikkeling van AC IV: Black Flag

Twee AC-games

Assassin's Creed IV: Black Flag was een ijzersterke game. Het spel volgde op het tegenvallende Assassin's Creed III, dat de serie veel fans heeft gekost. De stoere piraat Edward Kenway sprak veel meer tot de verbeelding dan de indiaan Connor en deed, met zijn charme en brutaliteit, af en toe denken aan Ezio Auditore da Firenze in zijn hoogtijdagen. Toch was ook Black Flag niet wat Assassin's Creed-fans graag wilden zien. De game was goed, maar toonde zich in weinig een echte Assassin's Creed-game. Puristen zien de serie immers het liefst in grote steden, en niet op de uitgestrekte wateren van de Caribbean.

Die puristen kunnen dit najaar hun lol op met Assassin's Creed: Unity. Die game speelt zich, zoals inmiddels bekend mag worden verondersteld, af in Parijs. Het spel is van de grond af aan opgebouwd en ontwikkeld voor de pc en de nieuwere consoles, wat ook wel te zien is. De game ziet er echt een flinke klap beter uit dan alle Assassin's Creed-games die we hiervoor hebben gezien. Een nadeel echter: dat spel komt dus niet voor de Xbox 360 en PlayStation 3, en die consoles staan nog steeds bij veel meer mensen thuis dan de Xbox One en de PlayStation 4. Dus? Dus maakt Ubisoft voor dit najaar niet één, maar twee Assassin's Creed-spellen.

Assassin's Creed: Rogue werd kort voor de Gamescom aangekondigd, en is dus de titel die alleen voor de Xbox 360 en de PlayStation 3 verschijnt. Het spel is niet, zoals Unity, helemaal van nul af aan opgebouwd, maar is meer een doorontwikkeling van Black Flag. Dat is natuurlijk geen nieuw verschijnsel voor Assassin's Creed. Je zou Rogue immers kunnen zien als wat Brotherhood en Revelations waren voor Assassin's Creed II. De engine is dus vrijwel hetzelde, alleen is er met hetzelfde palet een heel nieuw schilderij gemaakt.

Dat 'schilderij' brengt een nieuw hoofdpersonage met zich mee. De speler krijgt de controle over Shay Patrick Cormac, een 21 jaar oude recruit binnen de Brotherhood of Assassins. Anders dan zijn vele illustere voorgangers is Cormac echter niet uit sluipmoordenaarshout gesneden. Hij heeft een afkeer van de methodes en motivaties van de Assassins, en nadat een missie helemaal verkeerd afloopt wordt hij bedrogen door de Assassins en uit de orde gezet. Daarop biedt Cormac zijn diensten aan bij de Templars, als Assassin-jager. Die maken uiteraard dankbaar gebruik van deze buitenkans, en zo is de opmaat gevormd voor Assassin's Creed: Rogue.

Niet de jager maar de prooi

Tijdens de Gamescom konden we zelf aan de slag met Assassin's Creed: Rogue, en die speelsessie van ongeveer een half uur maakte direct een hoop over het spel duidelijk. Zo blijkt dat Rogue inderdaad zonder meer een doorontwikkeling is van Black Flag. Net als Kenway beschikt Cormac over zijn eigen schip, de Morgan. Dat schip is niet zo groot als de Jackdaw, maar door zijn kleinere afmetingen wel sneller en wendbaarder. Dat is nodig ook, want waar Kenway de jager was en er lustig op los plunderde, zullen Cormac en zijn mannen zelf wat vaker worden aangevallen.

IJsschotsen en rotspartijen

Daarmee is duidelijk dat gameplay op zee ook in Assassin's Creed: Rogue een belangrijke rol zal spelen. De Caribbean is ingewisseld voor een gebied dat zich ongeveer uitstrekt van de zuidelijke grens van Canada tot aan het begin van de noordpool. Dat betekent in de eerste plaats dat de omgevingen in Rogue een heel andere uitstraling zullen hebben. De idyllische, witte stranden van Assassin's Creed IV: Black Flag hebben plaatsgemaakt voor ijsschotsen en woeste rotspartijen waar Cormac zijn boot doorheen moet zien te loodsen. En dan zijn er ook nog de Franse en Engelse oorlogsboten waar je beter geen ruzie mee kunt maken.

Hun aanwezigheid valt te verklaren door de rest van de setting. Rogue speelt zich af ten tijde van de Zevenjarige oorlog. Daar hadden vrijwel alle landen die er in die tijd toe deden wel een rol in, al was het maar door de broze allianties die toen al gevormd waren. Uiteindelijk draaide alles echter om de machtsstrijd tussen Frankrijk en Engeland, die hun macht beide wilden vergroten door zoveel mogelijk koloniën aan zich te binden. Het hierboven genoemde gebied was een van de vele territoria waarin in die zeven jaar werd gevochten.

Opgejaagd

Cormac heeft een vriendschappelijke band met de Britten, al werd in onze speelsessie niet duidelijk wat dat precies betekent voor de gameplay. Vast staat wel dat Cormacs strijd tegen de Assassins de belangrijkste strijd in Assassin's Creed: Rogue is. Op het water kan Cormac in feite elke vijand kiezen die hij wil. Een dankbaar doelwit zijn de 'Prisoner of War'-schepen die Cormac regelmatig tegenkomt, en die zich qua uitvoering wel laten vergelijken met de Slaver Ships uit de dlc van Black Flag. Andere schepen kunnen ook bevochten worden, maar zoals gezegd: meestal is de Morgan zelf het doelwit. Bij het verdedigen werkt het precies andersom als in Black Flag. In Rogue moet je zien te voorkomen dat vijanden je schip enteren. Doen ze dat wel, dan moet je zo snel mogelijk een X-aantal vijandelijke soldaten om zeep helpen en de vijandelijke kapitein uitschakelen, want anders loop je het risico een groot aantal crewleden te verliezen.

Hoewel het perspectief dus is omgedraaid, blijft de inhoud van wat je concreet aan het doen bent aardig gelijk. Datzelfde geldt voor het varen. De Morgen heeft in grote lijnen dezelfde wapens als de Jackdaw, alleen is er een aantal nieuwe wapens bijgekomen. Zo heb je een soort primitieve machine gun aan de zijkant van je boot, er zijn nu ook kanonnen aan de voorkant en achter je boot kun je olievaten laten vallen waardoor hele stukken oceaan in brand komen te staan. Handig als je achtervolgd wordt door sterke schepen, die behoorlijk kapot kunnen gaan in zo'n vuurzee.

IJsbreker

Een ander verschil tussen de Morgan en de Jackdaw is natuurlijk dat ze in andere wateren varen. Meer naar het noorden zijn er ook ijsschotsen. De speler zal gaandeweg het spel een ijsbreker vrijspelen die het mogelijk maakt om die schotsen weg te beuken. Dat zal nodig zijn, want sommige delen van de map zijn afgesneden door ijs, en dan moet je dus eerst de ijsbreker verdienen om die stukken van de map te kunnen openen.

Anders en toch hetzelfde

De gelijkenissen tussen Black Flag en Rogue zijn ook op het land evident. Zo valt direct op dat Cormac er geen heel andere animaties op nahoudt dan Kenway. Hij heeft wel een aantal finishers en andere bewegingen die nieuw zijn, maar de basisbewegingen lijken rechtstreeks overgenomen uit het vorige Assassin's Creed-spel. Als je Kenways skin over het personage heen zou kunnen leggen, zou het plaatje aardig kloppen. Aan de ene kant voelt het wat goedkoop, maar aan de andere kant kun je je ook afvragen hoeveel meer Ubisoft überhaupt nog uit deze engine had kunnen halen.

Uniek perspectief

De missies die Cormac op land moet uitvoeren zijn enerzijds origineel, en anderzijds toch ook weer niet. Zijn positie als Templar levert hem enkele unieke perspectieven op, maar wie goed kijkt herkent de missiestructuren uit vorige games. Neem bijvoorbeeld het innemen van een bepaalde nederzetting die onder de controle van de Assassins staat. Strikt genomen hebben we dat inderdaad nog nooit gedaan. Maar als de afzonderlijke handelingen erbij komen, valt het met de vernieuwing wel mee. Wachters uitschakelen, ammunitiedepots opblazen en uiteindelijk afrekenen met de Assassin die de baas is in die nederzetting: denk er een fort en een kapitein van het fort bij en de missies zijn inwisselbaar met die waarbij Kenway allerlei forten innam in Assassin's Creed IV: Black Flag.

Voor zover we het zo snel konden zien ligt de spelwereld vol met locaties waar je dit soort dingen kunt doen. We hebben natuurlijk lang nog niet alle locatiesoorten gezien, dus er liggen ongetwijfeld nog wel wat verrassingen te wachten. Ook hebben we nog niets van de grote steden gezien, die er wel zullen zijn. Ubisoft bevestigde alvast dat New York City een van de grote locaties zal zijn, als enig stuk dat buiten de eerder aangegeven Canadese grens ligt. Het is waarschijnlijk vooral hier, en in de stukken verhaal zelf, dat Rogue zich wat makkelijk zal kunnen differentiëren van Black Flag.

Persoonlijke ontwikkeling

Dat is natuurlijk nog wel een punt. Zelden waren we op voorhand al zo geïnteresseerd in de verhaallijn van een Assassin's Creed-game. Een hoofdpersonage dat de Assassins de rug toekeert en voor de vijand gaat vechten: alleen daarin zit al meer persoonlijke ontwikkeling van een personage dan we gewend zijn van Assassin's Creed. Daar hoort natuurlijk nog wel een goede uitwerking bij, zowel wat het verhaal inhoudelijk betreft als de presentatie die er omheen zit. Gelukkig zagen de tussenfilmpjes er tot nu toe goed uit, maar tijd voor conclusies is het op op dit punt uiteraard nog lang niet.

Wat de gameplay betreft is het makkelijker. Zoals gezegd beweegt Cormac zich redelijk gelijk aan Kenway. De gameplay voelt daardoor meteen vertrouwd. Cormac mag dan geen Assassin meer zijn, hij beschikt wel over alle handige trucs die ook Assassins over het algemeen beheersen. Denk daarbij aan assassination van bovenaf, of op twee bewakers tegelijk. Het vechtsysteem heeft niet dezelfde veranderingen ondergaan als voor Unity het geval is, dus in Rogue is het vechten nog steeds vrij makkelijk - in elk geval wel in vergelijking met Assassin's Creed: Unity.

Kat en muis

In de gameplay komen de tegenstellingen tussen Assassins en Templars ook naar voren. Zo kom je in de eerste plaats al een nieuw soort vijanden tegen, de Stalker. Deze vijanden verstoppen zich in bosjes, hooibalen of op andere plekken waar je, gezien de geschiedenis, Assassins zou verwachten. Ook anders is dat een Assassin, in tegenstelling tot de kapitein van een fort in Black Flag, niet op jou gaat zitten wachten. Zodra hij door krijgt dat er een indringer in zijn nederzetting is, zal hij zijn post verlaten en op jou gaan jagen. Zo ontstaat er een heel aardig kat-en-muis-spel vol actie, hinderlagen, rookbommen en andere handige gadgets die Cormac en zijn tegenstanders tot hun beschikking hebben.

Voorlopige conclusie

Assassin's Creed: Rogue lijkt dan ook zowel op zee als op land vooral meer van hetzelfde te bieden, en zo gek is dat helemaal niet. Vorig jaar werd er al gekscherend gezegd dat Black Flag het begin van een eigen franchise zou moeten zijn. De mix tussen naval combat, varen en op land bezig zijn sloeg absoluut aan, maar niet per definitie als deel van de Assassin's Creed-reeks. Stuur de serie terug naar de grote steden - gedaan bij Unity - en geef deze vorm een eigen serie. Dat zal zo snel niet gebeuren, maar het idee komt aardig in de buurt. Gamers met alleen een Xbox 360 of PlayStation 3 kunnen in elk geval een nieuw Assassin's Creed-avontuur tegemoet zien, al is het zomaar mogelijk dat Ubisoft, door iedereen tevreden te willen stellen, juist het omgekeerde bereikt. Gamers met een oudere console willen stiekem eigenlijk gewoon Unity, en gamers die wel Unity kunnen spelen zullen het gevoel hebben dat ze een stuk van het verhaal missen als ze Rogue niet spelen. Of dat Ubisoft heel veel goodwill oplevert ... de tijd zal het leren.

Lees meer

Reacties (74)

Wijzig sortering
Zegt hij nou aan het begin van de video "Black fag", of hoor ik dat verkeerd?
Wat ik denk is dat hij over een halfjaartje na de release via Uplay (voor de PC) en de Playstation 4 store (weet niet wat de naam is) is te downloaden. Zo blijven de AC inkomsten bij Ubisoft binnenstromen.

Persoonlijk vind het niet erg. Kan ik mijn tijd beter verspreiden :P.
hmm, goed plan, eerst Unity uitspelen en dan Rogue kunnen kopen :D
Ben je niet bang dat het tegen gaat vallen? Toen ik de eerste AC-game weer speelde na Brotherhood te hebben uitgespeeld was dat namelijk het geval...
Nee hoor... Ik ben nu weer bezig met III.... Het enige nadeel van de eerste AC is die herhaling elke missie weer...
Ik denk day je rogue dan voornemelijk gaat spelen voor de navalmissies. ACU heeft geen boten :'( de setting tussen de twee is zo verschillend dat ik niet denk dat het gaat vervelen. Of je moet heel erg om het grafische geweld geven, daarin zal Rogue een flinke stap achteruit zijn
Het verschil tussen deel 1 en deel 2 is vele malen groter dan het verschil tussen deel 2 en deel 4.Een remake van AC1 met de controls van de latere versies en met wat kleine verbetering zo heel; erg welkom zijn.
Wel bijzonder om aan te geven dat deel III tegenviel, ondanks dat Jurian 'm zelfde beoordeelde met een 9. Mag ik er vanuit gaan dat het tegenvallend was in de verkoop cijfers?
Ben er zelf vorige week aan begonnen, en het nog frustrerender dan de voorgaande delen...
Maar wil toch alle delen zien te spelen. Of iig de grote delen. De zij-verhaal-games hoeven niet perse voor mij.
Mijn mening is niet per se leidend. Ik vond em cool (hoewel ik er, nu ik terugkijk, ook wel een beetje anders over denk), maar veel mensen uit de community en leden van Tweakers dachten daar heel anders over. Dat bedoel ik met name: de algemene opinie is over het algemeen kritisch op AC3. Destijds heb ik em met veel plezier uitgespeeld, dat wel. Maar zeker na AC4 vond ik AC3 in retrospect toch een stuk minder sterk.
Het verhaal zal prima zijn, maar de besturing... Vreselijk Kwalitatief Uitermate Teleurstellend gewoon.
Zit in het gedeelte dat Connor een jaar of 19 is en je door de bomen moet springen om veren te verzamelen.
Heb op een gegeven moment maar de console uitgezet om niet de controller richting mijn TV te gooien.
Klopt. Dat is precies zo'n voorbeeld: dat was in AC4 al een stuk soepeler. En dan merk je dus pas dat het in AC3 inderdaad een stuk minder goed was.
Dat heb ik gelezen. AC1 en AC2 waren al frustrerend genoeg.
En wil toch echt AC3 uitspelen voor ik aan AC4 begin :(
AC1 en AC2 waren moeilijker. Frustrerend, zeker met tijdopdrachten. Maar als ik, na veel proberen, het dan haalde als dat in eerste instantie niet lukte, dan had ik wel een gevoel van: yes! Dat was bij AC4 minder en bij AC3 helemaal niet aanwezig omdat ik zo gefrustreerd was. Dat heeft voor mij niet alleen te maken met besturing, maar ook met hoe ik in het verhaal zit.

Ik merk dat ik bij Rogue vooral moet wennen aan het idee dat ik straks 'voor de andere kant' ga spelen. Dat klopt voor mijn gevoel niet. De setting was altijd dat de Tempeliers zijn slecht zijn. Zowel in het "echte leven" in het spel als in de animus. Althans, dat is de toon welke de afgelopen jaren in de reeks gezet is.

Waar ik benieuwd naar ben is hoe ze het verhaal gaan oppakken buiten de animus. Wordt dit in Roque anders opgepakt dan in Unity? Of hetzelfde? Hoe gaan ze hier voort op borduren?

Edit: woord in een zin vergeten

[Reactie gewijzigd door Anonyymm op 20 augustus 2014 19:35]

Ik heb bij vooral de optionele dingen ook veel gehad van, lekker belangrijk.
Bij ACIII ook vooral omdat het soms zo onduidelijk is.

Staat je in Rogue als Templar speelt gaat idd tegen het gevoel in.
Jammer weer geen pc versie we hebben hele mooie grafische kaarten en kunnen er niks mee
en ik vraag me waarom ? zo als zo veel games die niet op pc verschijnen.
waarom vraag ik me af ? of ze zijn zeer slecht gepoort of ze komen gewoon niet uit op pc
en ja xbox & ps zijn ook op een bepaalde manier te krijgen via ......
Deze game heeft dezelfde engine als ACBF, porten zou geen probleem zijn. Ik denk dat ze voor de pc eerst ACU uitbrengen en later pas ACR. Dan is de kans groter dat de pcgamers beide games kopen en niet alleen het mooiere ACU en ACR later een keer in de actiebak oppikken. Ubisoft wil natuurlijk wel 2x de hoofdprijs vangen :)
Denk het ook. Naast dat zoals je aangeeft dezelfde engine is hebben ze zelfs de vita-game naar de pc gebracht. Verwacht Rogue ergens tussen een half jaar en een jaar later op de PC, tenzij de volgende AC niet al over een jaar komt. Ze zullen hem er ergens midden tussenin zetten, als iedereen klaar is met Unity en de volgende er nog even niet is.

Voor mij zelf maakt die volgorde niet zo veel uit, ben nu met 3 bezig en moet 4 nog een keer uit de budgetbak (lees steamsale) vissen. Tegen de tijd dat ik zover ben kan ik denk ik eerst Rogue en dan Unity spelen.
Misschien leuk om hier nog eens naar te kijken
Ac4 black flag voor 9 euro

Of bijvoorbeeld watchdogs toen die nog niet eens uit was dus een soort pre order 17 euro

Geweldig dat haha

http://www.allkeyshop.com...ag-cd-key-compare-prices/
Wat ontzettend nep ziet het eruit? De zeilboot gaat constant net zo hard als een dikke speedboot en kan draaien als een kleine auto. Bij het steken van tegenstanders met een zwaard komt er geen bloed uit de steekplek en is de kleding volledig intact?!

Ik heb teveel ARMA III gespeeld geloof ik :P

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 20 augustus 2014 16:20]

Je moet een mix tussen realisme, speelplezier, en rekenkracht vinden voor een goede game als dit. Black Flag deed dat imho prima.
Alsof Arma 3 het toonbeeld van realisme is :)
Ligt er aan, als je wilt in hardcore kun je het er realistis spelen, het is natuurlijk verre van de echt realiteit maar in ieder geval wel meer dan de meeste games van de afgelopen jaren. ;)
Blijf het toch jammer vinden dat er niet meer met Ezio Auditore da Firenze, ik was toch wel een beetje verliefd op deze man _/-\o_
Ik denk dat je Assassin's Creed: Embers moet kijken. Ezio's verhaal is verteld van geboorte (in AC II) tot dood.
Sorry maar jullie zijn me al verloren bij de eerste regel, in mijn ogen was black flag zo mogelijk nog 'zwakker' dan deel 3, weer werd alles verder versimpeld, en 'voor de verandering' was de gevecht-mechanic weer eens volledig losgeslagen, en dat hele gehannes met die boot kon me echt weinig boeien, het was opzich niet slecht, maar meer dan een 5-10 minuten per keer trok ik gewoon niet, gebeurde geen ruk op zee, en 75% van die eilanden kon je niet eens bezoeken.

Nee, ik ben blij dat ik black flag van een vriend geleend had, want ik had er zelf m'n geld niet aan uit willen geven, en dat terwijl ik de AC serie trouw vanaf deel 1 gevolgd heb.
Naar mijn mening is brotherhood nog steeds het beste deel, sinds deel 3 word het gewoon te veel uitgemolken, en inderdaad steeds maar weer nog verder 'versimpeld', echt jammer.

En ik blijf erbij dat het einde van AC3 echt een slappe actie was, aangezien ze in alle voorgaande delen (via de vele puzzles etc) wezen op een soort doorstart in het futoristische (omtrent 2012 einde van de wereld dmv apple of eden etc) en ze dat gewoon van de baan hebben geschoven om even lekker door te kunnen melken.

Ik was al nooit zo'n fan van Ubisoft, en dat heeft de AC serie alleen maar onderstreept, als ze bij Ubi al iets hebben wat goed is, word het steevast iedere nieuwe release minder.
Over dat versimpeld gesproken (is natuurlijk meer dan alleen moeilijkheid, maar toch haak ik hem daar even in): De games zijn inderdaad echt veel te makkelijk (geworden) maar aangezien in Watch Dogs een difficulty setting zit heb ik de hoop dat ze dit ook in AC gaan doen.
Hm, een doorontwikkeling van Black Flag wat zou ik daar in willen zien? Owja, een PC versie.

Beetje kansloos dat ze Unity wel op de PC uitbrengen, maar een "vervolg" op Black Flag (welke ik plat gespeeld heb) niet op de PC uitbrengen.

Niet dat ik Unity niet hoef hoor, ziet er weer een stuk beter uit, dus wil ik die hoe dan ook wel op PC, alleen zou Rogue een leuke bijkomstigheid zijn voor mij, al is het maar voor de mooie wereld en gameplay :)
Zou wel leuk zijn als voor PC gamers en PS4/XBox One consoleros over een tijdje AC:Rogue geport zou worden naar de AnvilNext engine: dan zou het 'stapje terug'-effect minder zijn, en zou Ubisoft een betere rechtvaardiging hebben een wat hogere prijs te vragen (alhoewel ik ze zeker in staat acht om Rogue op de oude engine uit te brengen en er toch de volle mep voor te vragen).
Ben ik de enige die AC III geweldig vond?
Echter ben ik meer benieuwd wat Unity ons te bieden heeft dan Rogue.

Ik ben benieuwd!
Geweldig misschien is een beetje overdreven (in mijn geval dan uiteraard) maar ik heb AC III met veel plezier gespeeld iig.

Waarom deze nu weer niet voor de PC? Over goodwill gesproken ...
Unity tegelijk met de PS4 en Xbox One, kon het bijna niet geloven maar kan niet wachten iig 8-)

[Reactie gewijzigd door shaiwa887 op 20 augustus 2014 16:25]

Ligt het aan mij of zijn de graphics relatief slecht? Komt dat omdat deze game nog (pre-)Alpha is?

Ik vond AC III en AC Black Flag er beide beter uit zien dan deze preview...
Benieuwd of dat nog gaat veranderen.
Dat komt omdat het PS3 screenshots zijn.
Black flag op PS3 is als ik zo kijk is exact dezelfde kwaliteit als de screenshots hier, wat ook binnen de verwachting ligt.
Bij Blackflag krijg je standaard de PS4 te zien of nog beter, de PC versie. Gezien deze versie momenteel enkel vorige gen console is krijg je dus ook de mindere graphics te zien.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True