Door

Sunset Overdrive Preview

Kleurrijke actiegame vol knotsgek knaltuig

Chaos Squad

Het hield op de E3 echter niet op met de singleplayer, want ook de multiplayer-modus van het actiespel was speelbaar. Op elk moment kunnen spelers switchen van de singleplayer naar de multiplayer, genaamd Chaos Squad, door een van de 'phone-booths' in de spelwereld in te duiken. Wanneer de speler dan aan andere spelers is gekoppeld, kunnen er twee missiesoorten gespeeld worden, waarvan vijf of zes rondjes gespeeld worden. Vervolgens verplaatst de actie zich naar Night Defense, waarbij de spelers samenwerken om golven vijanden verslaan. Op de E3 was alleen dat laatste segment te spelen. Van de missies die eerder in het spel zitten, hebben we nog niets gezien.

Valstrikken

Het concept van golven vijanden weerstaan is natuurlijk niet nieuw, en in de basis doet Sunset Overdrive hier ook weinig anders dan andere games die vergelijkbare spelmodi hebben. Het doel is om met je teamgenoten twee grote vaten vol OverCharge-drank te beschermen tegen hordes dorstige zombie-mutanten. De gameplay wijkt daarbij nauwelijks af van hoe het in de singleplayer werkt, alleen heb je nu ook de mogelijkheid om valstrikken te plaatsen. Dat kunnen hak-machines zijn die aan gaan als er vijanden in de buurt zijn, verborgen explosieven, of tal van andere handige wapens die de voortgang van de vijanden moet afremmen.

Die vallen zijn handig, maar toch valt of staat het succes van de Night Defense met teamwork en goed gebruikmaken van de mogelijkheden die de gameplay je biedt. Je zult dus voornamelijk heel veel over daken heen grinden en je arsenaal loslaten op de monsters. Al snel rijg je de mooiste stijlvolle combo's aan elkaar, en dat doe je niet zonder reden. Hoe soepeler je kills en dus punten scoort, hoe voller je 'Style'-meter raakt. Die meter laat spelers speciale aanvallen gebruiken of zogenaamde 'Amps' inzetten. Dat zijn verschillende soorten modifiers die spelers op bepaalde manieren helpen. Helaas hebben we ze nog niet in actie kunnen zien en dus klinkt de werking ervan nog wat vaag, maar volgens de ontwikkelaars van Insomniac kan het zeker tegen wat sterkere tegenstanders een wereld van verschil maken.

Niet tegen elkaar

Aan het einde van een rondje Night Defense krijg je een overzicht van de scores en zie je welke spelers het goed en minder goed hebben gedaan. Dat is ook meteen het enige competitieve element in Sunset Overdrive. Night Defense, maar ook de overige missies in Chaos Squad zullen gericht zijn op teamwork. De speler met de beste score wint weliswaar, maar er zal geen sprake zijn van Player-versus-player-actie. Jammer? Volgens Insomniac vooral noodzakelijk. De over-the-top wapens zouden balans aanbrengen in een versus-multiplayer haast onmogelijk maken. Om die reden zullen je vijanden dus altijd bestaan uit de mutanten, en niet uit menselijke spelers.

We kunnen ons voorstellen dat die keuze de levensduur van Sunset Overdrive te zijner tijd wel iets sneller onder druk zou kunnen zetten. Dat zijn echter zorgen voor morgen, want voorlopig vermaakten we ons opperbest met de gameplay van het knotsgekke, kleurrijke actiespel. Alleen al het rondgrinden in de spelwereld werkt verslavend, en dat is uiteindelijk maar een onderdeel van de totale gameplay. Vooralsnog kunnen we ons dus goed voorstellen dat de singleplayer-modus en Chaos Squad al voldoende vermaak zullen bieden.

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ LG W7 Samsung Galaxy S9 Dual Sim OnePlus 6 Battlefield 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*