Door Willem de Moor

Redacteur componenten

Z97-moederborden Round-up

Welke biedt het meeste waar voor je geld?

Door , 119 reacties

Inleiding: klaar voor Broadwell

Het Series 9-platform voor Intels Haswell-, Haswell Refresh- en straks Broadwell-processors is inmiddels goed verkrijgbaar. De Haswell Refresh-processors, feitelijk niet meer dan Haswells met een iets hogere kloksnelheid, zijn inmiddels ook al volop te krijgen en binnenkort moeten de Devil's Canyon-processors in de schappen liggen. Deze overklokbare serie, ook bekend als de K-serie of K-sku's, vergt een Z97-chipset om van alle overklokfeatures gebruik te kunnen maken.

Nog een reden om niet met een Series 8-moederbord te blijven zitten: de rond de jaarwisseling verwachte Broadwell-processors werken niet in de Series 8-borden, daar zijn Series 9-chipsets voor nodig. Broadwell is de die-shrink van Haswell, ook bekend als de tick in Intels tick-tock-model. Waar Haswell op 22nm geproduceerd wordt, is Broadwell een 14nm-architectuur. Pas bij de generatie daarna, de Skylake-generatie, wordt een nieuwe socket geïntroduceerd. Die tock blijft een 14nm-processor, maar krijgt een nieuwe architectuur.

Tweakers onderwierp een aantal Z97-moederborden aan benchmarks. De prijzen van de borden liggen over het algemeen dicht bij elkaar; zes borden kosten net iets meer dan honderdvijftig euro, drie liggen op ongeveer honderddertig euro. Ook zijn er uitschieters naar boven en beneden; een van de Asrock-borden zit onder de honderd euro, terwijl de vlaggenschepen van Gigabyte en MSI ook zijn meegenomen. Met prijzen tussen de driehonderd en vierhonderd euro zijn deze zeker niet voor iedereen weggelegd.

*