Trials Fusion Review

• Trackdesign

Minpunten

• Zonder vrienden minder leuk
  • Leunt vooral op oude sterke punten

Eindoordeel

Tweakers zegt: 8

Eigenlijk is het een heel simpel concept: zet een parkoers met wat obstakels neer en laat iemand er met een motor overheen rijden. Het is de basis voor een technische vorm van motorsport die Trials heet, en die sport staat centraal in de Trials-serie van RedLynx Entertainment. Met Trials Fusion maakt de franchise de stap naar de nieuwe consoles, wat goed zou moeten zijn voor vernieuwingen in de gameplay en zeker ook voor betere graphics.

Eerder dit voorjaar konden we al uitgebreid aan de slag met Trials Fusion, en toen bleek dat RedLynx in die opzet wel leek te slagen. Fusion beloofde een wat meer futuristische versie van het spel te worden en bevatte met een compleet nieuw trick-systeem en inderdaad verbeterde graphics genoeg elementen die gamers aan zullen spreken. De vraag is alleen wel in hoeverre die vernieuwingen het spel voldoende weten op te frissen, want bij diezelfde speelsessie bleek ook dat het uiteindelijk de bekende spelelementen zijn die Trials Fusion zijn meerwaarde geven. Je kunt je afvragen of dat genoeg is voor een compleet nieuw spel.

De waarheid is inderdaad dat Trials Fusion in veel lijkt op zijn voorgangers. Dat houdt in dat je in de 'carrièremodus' allerlei tracks afwerkt in diverse omgevingen, waarbij de moeilijkheidsgraad van de tracks steeds hoger wordt. Daarbij is steeds in beeld te zien hoe jouw prestaties zich verhouden ten opzichte van die van je vrienden. Wie de tracks het snelst én foutloos aflegt staat bovenaan. Het continu blijven verbeteren van elkaars tijden is dan ook een kernelement binnen Trials - en het was altijd een belangrijke voorwaarde voor succes.

Die kern verandert voor Trials Fusion niet. De opbouw en voortgang binnen de carrièremodus is gelijk en datzelfde geldt voor de manier waarop je de competitie aangaat met je vrienden. En dat is prima. We moedigen innovatie altijd aan, maar in dit geval is het fijn dat RedLynx een schoenmaker is die lekker bij zijn leest blijft. Tijdens het testen stuurden we een aantal keer wat berichten naar vrienden om ze op de hoogte te stellen van het feit dat hun vorige tijd klaarblijkelijk niets voorstelde, en alleen al dat maakt Trials Fusion erg de moeite waard.

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers is samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer onderdeel van DPG Media B.V.