Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 36 reacties

Op het eerste gezicht hebben Dark Souls II en Trials niets met elkaar te maken. De ene game is een survival-rpg, en in de andere gaat het erom dat je - liefst zo snel mogelijk - een parkoers aflegt op een motorfiets, zonder daarbij ten val te komen. Toch is er een overeenkomst die de games, de een van Japanse makelij en de ander afkomstig uit Finland, met elkaar verbindt. Ze kunnen beide voor veel frustratie zorgen en krijgen het allebei op de een of andere manier voor elkaar dat spelers, ondanks vele mislukte pogingen, toch blijven spelen.

Toegegeven: vallen met je motor in Trials is een stuk minder ingrijpend of heftig dan de veelzeggende woorden 'You Died' in Dark Souls II, maar gamers die bekend zijn met de serie zullen onderschrijven dat het gevoel af en toe best hetzelfde is. Een perfecte run vlak voor de finish zien falen is, zeker als het een wat langere baan betreft, tergend. De echte Trials-fanaat wil de banen niet alleen snel afleggen, maar ook foutloos én sneller dan zijn vrienden. Elke foutje betekent dan dat een run kansloos is, dus is de 'restart-knop' een van de meest gebruikte knoppen in Trials.

Dit element, in combinatie met fijn werkende basisgameplay, is wat Trials de afgelopen jaren zijn succes heeft gebracht. Trials HD werd via onder meer Xbox Live razend populair en opvolger Trials: Evolution vloog eveneens over de digitale toonbank. Het is dan ook weinig verrassend dat de Finse studio RedLynx bezig is met een nieuwe game in de serie. Het interessante is echter wel dat RedLynx met Trials: Fusion de stap maakt naar de nieuwste generatie consoles. Het spel komt ook nog steeds uit voor de Xbox 360, maar bij een speelsessie met een vroege versie van de game ging alle aandacht logischerwijs uit naar de versies voor de Xbox One, PlayStation 4 en pc.

Die drie versies verschillen overigens niet of nauwelijks van elkaar, los van de controllers uiteraard. Spelend op een pc voorzien van een Xbox 360-controller voelde het spel niet anders aan dan op de andere consoles, en ook grafisch zijn er amper verschillen. Dat is ook niet zo vreemd. Trials is nooit een game geweest die al te heftig op graphics hoefde te leunen. Verwacht in dat opzicht dan ook geen wonderen, maar gewoon een degelijke prestatie.


Door Jurian Ubachs

- Redacteur

Jurian werkt sinds 2008 bij Tweakers, maar bouwde voor die tijd al ruime review-ervaring op bij onder meer InsideGamer. Hij heeft een voorliefde voor rpg's en sportgames, maar is van alle markten wel thuis, al vindt hij mmorpg's stiekem iets te tijdrovend om echt goed mee aan de slag te gaan. Om te zorgen dat hij een gefundeerde mening over de geteste spellen kan geven, speelt hij vaak thuis verder of vliegt hij naar de andere kant van de wereld om de informatie uit eerste hand te horen.

Volg Jurian op Twitter

Lees meer over



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True