Trials: Evolution

Wat was Trials ook alweer?

Wat is de lol van een spel dat voortdurend tot op het bot frustreert? Waarbij je urenlang dezelfde uitdaging aan gaat, zonder het gewenste succes? Waarbij je een parkoers goed aflegt, maar telkens net even langzamer dan iemand uit je vriendenlijst? Een spel waarin je ein-de-lijk een toptijd gaat neerzitten, maar bij de laatste heuvel een cruciale fout maakt? Dit soort games kost wereldwijd een hoop stukgesmeten controllers, en de spelserie Trials neemt daar zonder meer een deel van voor zijn rekening.

Getest op: Xbox 360 (exclusief voor Xbox Live Arcade)

Toen Trials HD zijn weg naar Xbox Live Arcade vond, lagen daar niet direct heel veel mensen van wakker. Misschien dat Xite Bike-veteranen - wie kent 'em niet - er een warm gevoel bij kregen, maar andere gamers zullen niet precies hebben geweten wat Trials HD in de aanbieding zou gooien. Het bleek een game waarin je een crossmotor zo snel mogelijk over diverse parkoersen moet zien te rijden. Sturen maakt daarbij niet uit; het gaat alleen maar om gas geven, remmen en het evenwicht van rijder en motor beïnvloeden met de linkerthumbstick. Typisch een geval van 'easy to learn, hard to master'.

Ghosts

De kracht van Trials HD is eigenlijk de basis voor de game die de Zweedse ontwikkelstudio RedLynx nu als opvolger klaar heeft gezet. Een cruciaal element in Trials HD is namelijk de constante aanwezigheid van 'ghosts', de schaduwen van mensen uit je vriendenlijst die dezelfde track al hebben afgelegd. De speler ziet steeds de ghost in beeld die op dat moment het dichtst bij hem in de buurt zit. Op die manier is snel te zien hoe je tijd zich verhoudt tot de tijden van je vrienden. Met een beetje mazzel heb je twee of drie opponenten die haast dwangmatig bezig zijn om overal de beste tijden te noteren, en dan houdt Trials HD je wel een tijdje zoet.