Door Willem de Moor

Redacteur

Intel 730 vs. OCZ Vertex 460

Welke ssd is de snelste?

13-03-2014 • 08:00

129

Multipage-opmaak

Inleiding: eigen controllers

We vonden de introductie van Intels nieuwste serie solid state drives, de 730, een mooie aanleiding om een ssd-review te publiceren. Naast Intel stuurde ook OCZ ons zijn nieuwste ssd, de Vertex 460. De ontwikkeling daarvan is uiteraard al eerder ingezet, maar het is de eerste drive die het bedrijf onder het nieuwe moederbedrijf Toshiba uitbrengt.

Het is al enige tijd relatief stil op ssd-gebied. Prijzen dalen mondjesmaat en het wordt voor fabrikanten steeds moeilijker zich te onderscheiden in een veld waar de sata-interface de grootste bottleneck vormt. Veel fabrikanten zijn er niet meer; het merendeel van de verkrijgbare ssd's wordt van een eigen label voorzien of wordt à la carte gemaakt met een beperkte selectie controllers en geheugen als ingrediënten. Samsung is de bekendste uitzondering, met eigen controllers en dito flashgeheugen, wat in lage prijzen voor de Evo-drives resulteert.OCZ Vertex 460 en Intel 730

Ook Intel maakt soms echter gebruik van een eigen controller en nand-geheugen uit de IMFT-fabriek, die het samen met Micron exploiteert. Met de overname van OCZ door Toshiba heeft het laatstgenoemde bedrijf zijn eigen Indilinx-controllers en Toshiba-nand in handen. De overige fabrikanten moeten gebruikmaken van controllers die door Marvell of Sandforce gemaakt worden en combineren die controllers met flashgeheugen van diverse fabrikanten.

Intel heeft eind februari zijn nieuwste solid state drive, de 730-serie, aangekondigd. De drive heeft een mix van enterprise-features en consumenteneigenschappen, en is voorzien van een overgeklokte controller. Een maand eerder kwam OCZ uit met zijn Vertex 460. Deze heeft de opvolger aan boord van de controller die in de Vector 150 zit. Dezelfde controller is ook in de Vertex 450 te vinden. Deze Barefoot 3 M10-controller stuurt Toshiba-toggle-flash aan, waar in de Vertex 450 nog 20nm-Micron-geheugen gebruikt wordt.

Een gevolg van de overname door Toshiba is dat OCZ uitsluitend gebruikmaakt van Toshiba's mlc-geheugen, waar het voorheen ook geheugen van Hynix en IMFT afnam. Het Toshiba-mlc-geheugen in de 460 wordt op 19nm gebakken en wordt aangestuurd door de Indilinx Barefoot 3 M10-controller.

We vergelijken de twee hoofdrolspelers van deze review, de 730 en de 460, met hun voorgangers en concurrenten. Voor Intel kozen we de 530 en de zakelijke S3700, waarmee de 730 zijn controller deelt. Uit OCZ's assortiment namen we de Vertex 450 als vergelijkingsmateriaal mee.

Intel 730 en OCZ Vertex 460

Intel 730

Intels nieuwste solid state drive komt in twee versies op de markt, met capaciteiten van 240GB en 480GB, en wordt aangedreven door Intels eigen controller, de derde generatie inmiddels. Die controller stuurt 20nm-nand-geheugen, uit Intels IMFT-fabriek, aan. De controller is dezelfde als die Intel voor zijn S3700-serie ssd's gebruikt. Die serie is echter voor de zakelijke markt of voor servers bedoeld en is uitgerust met high endurance technology-mlc. Het het-mlc vinden we niet terug in de 730-serie; daarin wordt 'gewoon' mlc gebruikt. Ook mist de drive de encryptiemogelijkheden van zijn enterprise-broertje, maar de bescherming tegen stroomuitval is wel behouden. Bovendien is de controller wat sneller geklokt en ook de nand-interface, dus de kloksnelheid van het flashgeheugen, is verhoogd.Intel 730

De 730-serie is gestoeld op Intels S3700- en S3500-ssd's, die het bedrijf eerder voor de zakelijke markt uitbracht. In beide ssd's is dezelfde PC29AS21CA0-controller gebruikt, die door Intel is ontworpen, maar door LSI wordt geproduceerd. Intel ontwikkelde ook de firmware zelf en het nand-geheugen wordt gemaakt in de IMFT-fabrieken, deels eigendom van Intel. In de S3700 werd prijzig het-mlc gebruikt en voor de goedkopere S3500 werd gewoon mlc ingezet. Ook in de 730 wordt dat geheugen gebruikt, zij het overgeklokt.

Intel onderscheidt zich met een overgeklokte PC29AS21CA0-controller en dito nand-kloksnelheid. Die eerste kloksnelheid is met vijftig procent verhoogd, van 400MHz naar 600MHz, terwijl het nand niet op de standaard-83MHz wordt aangesproken, maar over een interface met een bussnelheid van 100MHz. Met double data rates komt dat neer op een effectieve snelheid van 200MHz in plaats van 166MHz. Om gebruikers van de 730 te herinneren aan de overklokfeatures heeft Intel zijn Skulltrail-logo op de drives geprint. De 730 heeft de power loss-bescherming, in de vorm van twee condensators, behouden, maar het vermogen de drives te versleutelen is weggelaten.

ModelControllerNandCacheCapaciteitGeformatteerde capaciteit
Intel 730 PC29AS21CA0 (600MHz) 20nm mlc (IMFT) 512MB (1600MHz) 240GB 223,57GB
Intel S3700 PC29AS21CA0 (400MHz) 20nm mlc-het(IMFT) 512MB (1333MHz) 800GB 745,21GB
Samsung 840 EVO Samsung MEX 19nm tlc (Samsung) 512MB (1066MHz) 250GB 232,88GB
OCZ Vertex 460 Indilinx Barefoot 3 M10 (352MHz) 19nm mlc (Toshiba) 512MB (1333MHz) 240GB 223,57GB
OCZ Vertex 450 Indilinx Barefoot 3 M10 (352MHz) 20nm mlc (IMFT) 512MB (1333MHz) 256GB 238,47GB
OCZ Vector 150 Indilinx Barefoot 3 M00 (397MHz) 19nm mlc (Toshiba) 512MB (1600MHz) 240GB 223,57GB
Intel 530 SF2281 20nm mlc (Micron) x 240GB 223,57GB

Vertex 460

OCZ is sinds de overname door Toshiba een van de weinige andere fabrikanten die een volledige ssd met eigen componenten kunnen bouwen. In de nieuwe Vertex 460 heeft OCZ zijn Indilinx Barefoot 3 M10-controller ingebouwd. Die controller wordt ook in de in Vertex 450 gebruikt, maar stuurt dan synchroon mlc-nand van Micron aan. In de Vertex 460 wordt Toshiba's toggle-nand, dat op 19nm geproduceerd wordt, gebruikt. De vorige versie van de M10-controller, de M00, werd in de Vector 150 gebruikt, ook in combinatie met 19nm-Toshiba-nand, maar van een oudere generatie dan het 19nm-nand in de 460.

De kloksnelheid van de Barefoot 3 M10-controller in de Vertex 460 en Vertex 450 bedraagt 352MHz, tegen de 397MHz van de M00-controller in de Vector 150. De Barefoot 3-controller beschikt over een ARM Cortex-processor en OCZ's eigen Aragon-processor, een ecc-module voor foutcorrectie en een controller om cachegeheugen aan te sturen. Het nand wordt via maximaal acht kanalen aangesproken, waarbij hetzij onfi-, hetzij toggle-nand mogelijk is. Ook het cachegeheugen van de 460 en 450 is iets minder snel geklokt dan dat in de Vector 150. De kloksnelheden bedragen respectievelijk 1333MHz en 1600MHz voor het ddr3-geheugen.OCZ Vertex 460 pcb

De Vertex 460 is verkrijgbaar in drie capaciteiten, 120GB, 240GB en 480GB, en wordt ondersteund door drie jaar garantie. In die drie jaar zou dagelijks 20GB naar de drive geschreven kunnen worden. OCZ beroept zich behalve op een lange levensduur ook op continu goede prestaties van zijn drives. De Vertex 460 ondersteunt 256bit aes-encryptie, maar mist condensators om bij stroomuitval data veilig weg te kunnen schrijven.

Synthetische benchmarks: AS-SSD

Om de doorvoersnelheid en de random i/o-prestaties met 4kB-blocks te meten maken we gebruik van AS-SSD. Een bijzondere eigenschap van AS-SSD is dat de schrijftests worden uitgevoerd met niet-comprimeerbare data. Zo zijn we ook bij de Sandforce-ssd's, die realtime-compressie toepassen, in staat om de worst case-schrijfsnelheid te meten.

Met het sequentieel lezen van data is Intels 'overgeklokte' ssd de snelste van allemaal, maar de marge is bijzonder klein. Samsungs 840 Evo-drive, maar ook de drives van OCZ, zitten er dicht op. Alleen de twee andere Intel-drives blijven wat achter.

Met het sequentieel schrijven van data is de Evo net iets sneller, maar zijn de drives met de Barefoot 3 M10-controller eveneens heel rap. De M00-controller is iets trager en Intel is met zijn 240GB-drives duidelijk trager.

In de random-read-tests zijn de Evo- en Intel-drives sneller, maar bij de random writes verdampt die voorsprong en scoort OCZ iets beter dan de rest. In de dagelijkse praktijk zijn die random writes vooral van belang voor onder meer het besturingssysteem.

Synthetische benchmarks: IOMeter

Een transfersize van 4kB, zoals in de AS-SSD-test, is slechts een van de vele soorten transacties die een ssd in de praktijk te verwerken krijgt. Om een compleet beeld van de prestaties te krijgen, hebben we met behulp van IOMeter ook de lees- en schrijfsnelheden gemeten bij sequentiële en random-i/o's met een exponentieel oplopende transfergrootte van 512 bytes tot en met 256kB.

Om te onderzoeken in hoeverre de ssd's voor command queuing geoptimaliseerd zijn, zijn de tests met een queue-diepte van achtereenvolgens 1 en 8 gelijktijdige i/o's uitgevoerd. Een wachtrij van acht i/o's kan in zware multitaskingscenario's voorkomen. Een grotere queue-diepte is voor desktopgebruik onwaarschijnlijk.

Random-read-prestaties

Met slechts één opdracht in de wachtrij zijn de OCZ-drives en Intels 530 wat trager en voert de 840 Evo de lijst aan. Bij een grotere queue depth revancheert OCZ zich echter, zeker bij grotere transfersizes, en is de Vector 150 de snelste drive.

Random-write-prestaties

De random-write-prestaties van de 730 en de Evo zijn met een queue depth van zowel 1 als 8 niet best, vergeleken met de overige ssd's. Bij qd=1 zijn de tegenvallende prestaties pas bij transfersizes vanaf 32k zichtbaar, maar bij qd=8 leggen ze het al bij 4k af.

Sequentiële read-prestaties

Bij sequentieel lezen valt de dip op bij de twee Intel-ssd's met de PC29AS21CA0-controller bij de grootste transfersizes. Bij qd=8 zitten de Evo en Vertex 450 al bij kleinere bestanden aan hun maximale snelheden.

Sequentiële write-prestaties

Bij qd=1 zitten de schrijfsnelheden van de ssd's dicht op elkaar, hoewel de 730 en Evo een stuk trager zijn. Voor die laatste komt dat waarschijnlijk door het gebruikte tlc-nand, dat langer vergt om te worden beschreven. Bij een diepere queue blijft dat beeld gehandhaafd, hoewel ook Intels S3700 de rest niet meer kan bijbenen.

Realworld-benchmarks: traces

Om een beeld te geven van de praktijkprestaties van de ssd's gebruiken we de door Tweakers ontwikkelde StorageMark-benchmarks. Het hoe en waarom van deze trace-based benchmarks vind je in deze .plan.

Boot StorageMark 2011

Boot StorageMark 2011 laat de prestaties zien van een bootdrive waarop het besturingssysteem, applicaties en games zijn geïnstalleerd, en waarop een kleine hoeveelheid gebruikersdata aanwezig is.

Het indexcijfer bestaat voor 60 procent uit de resultaten van twee traces van het booten van Windows 7 en het starten van veelgebruikte applicaties. De resultaten van de desktopworkload-trace worden voor 15 procent meegewogen. In deze trace worden webbrowsers, e-mailprogramma's, eenvoudige beeldbewerkingsprogramma's en kantoorapplicaties gebruikt. 20 procent wordt bepaald door gametraces. De resterende 5 procent komt voor rekening van een trace waarin een groot softwarepakket wordt geïnstalleerd, terwijl er downloads plaatsvinden en lichte applicaties worden gedraaid, zoals een browser. De traces worden uitgevoerd door Intels NAS Performance Toolkit, die niet-comprimeerbare data genereert.

Samsung heeft met zijn Evo-drive nog steeds de snelste drive in onze gewogen traces in handen. Intels PC29AS21CA0-controller in de S3700 en dezelfde, maar sneller geklokte controller van de 730 doen hier goede zaken. De Vertexen en Vector zijn, samen met de 530, wat minder snel.

Home & Office StorageMark 2011

Deze index geeft een indicatie van het gebruik van een disk als primair opslagmedium voor het besturingssysteem, applicaties en data, ingezet voor kantoor- en webgebruik. De desktop-workload-trace is goed voor 60 procent van de index. Voor deze trace worden 90.000 lees- en 33.000 schrijfbewerkingen uitgevoerd, die voor de helft uit sequentiële bewerkingen bestaan. In de index zijn verder boot-, game-, kopieer- en software-installatietraces meegenomen.

Ook in de Home & Office StorageMark, een reflectie van dagelijks gebruik, scoort de Evo veruit het best. Intels werkpaard, de S3700, doet het ook goed, terwijl de rest heel vergelijkbaar scoort. Alleen de 530 laat het weer wat afweten.

Workstation StorageMark 2011

De Workstation StorageMark geeft een beeld van de prestaties van de primaire drive in een systeem dat wordt gebruikt voor professionele beeld- en videobewerking. De index wordt voor 55 procent bepaald door twee traces van respectievelijk een grafisch workstation en een video-editing-workstation. Het zwaartepunt van deze benchmark wordt gevormd door 370.000 random leesacties en 250.000 random schrijfacties.

In de beeldbewerkingstrace wordt gewerkt aan zeer grote Photoshop-bestanden en worden fotocollecties met grote raw-bestanden bekeken en bewerkt in Lightroom. Deze trace bestaat voor 55 procent uit schrijftransacties. Als we naar het datavolume kijken, komt zelfs twee derde van het verkeer voor rekening van de schrijfacties. Het gaat daarbij overwegend om niet-sequentiële schrijfacties op de scratchfile van Photoshop en de pagefile van Windows. Voor de videobewerkingstrace wordt Sony Vegas Pro losgelaten op een groot videoproject, met tientallen lossless gecomprimeerde full-hd-videofragmenten. Deze trace bestaat bijna helemaal uit niet-sequentiële leestransacties.

Met een geringere weging maken ook de desktop-workload-, boot-, filecopy- en software-installatietraces deel uit van deze index.

De ssd voor de zakelijke markt, Intels S3700, doet het ook het best in onze traces die een workstation-werklast vertegenwoordigen. De 730, met hetzelfde dna, scoort iets minder goed, waarschijnlijk door de lagere capaciteit. De OCZ-drives scoren weer in de middenmoot, maar nog altijd een stuk beter dan een drive met SF2281-controller.

Performance-degradatie

Om normaal gebruik van een ssd te simuleren worden tijdens de benchmarks drie runs gedraaid. Tijdens de eerste run staat er 80GB data op de schijf. Tijdens de tweede run is de halve ssd gevuld en tijdens de derde run zorgen we ervoor dat er nog maar 10GB vrije ruimte beschikbaar is. Tijdens run vier wordt de ssd helemaal volgeschreven, op 4GB na, die nodig is om tijdens de test nieuwe bestanden te kunnen wegschrijven.

We hebben de resultaten van de eerste drie runs gemiddeld en deze vervolgens verwerkt in de StorageMark-indices. De vierde run is uitsluitend bedoeld om te kijken of de prestaties afnemen als de ssd nagenoeg vol is.

De traces van de Intel 530 laten een kleine degradatie in prestaties zien, die wel vrij uitgesproken wordt zodra de drive vrijwel vol is. De Evo is stabiel de snelste in de Boot-trace

De drives laten wat vermindering in prestaties zien met de halve capaciteit volgeschreven, maar dit vermindert niet verder naarmate de schijf voller is. Alleen de 530 zakt dan flink in.

In de laatste test, die normaal gebruik op een steeds vollere drive simuleert, zien we een redelijke afname in prestaties, waarbij de 530 opnieuw negatief opvalt.

Opgenomen vermogen

We meten het opgenomen vermogen van de drives direct aan de sata-voedingskabel met behulp van digitale multimeters. Dat doen we terwijl de drives nietsdoen, terwijl ze willekeurige data schrijven en tijdens de meest intensieve operatie, het schrijven van sequentiële data.

Idle zijn de Evo- en 530-drives lekker zuinig, de OCZ-drives zitten dicht op elkaar. Intels eigen controllers verstoken wat meer en met de 730 zijn bovendien slaapstanden verwijderd.

Met random-i/o's is OCZ het spaarzaamst met energie, hoewel ook Intels 730 aardig scoort. De Evo-drive van Samsung en Intels drive met SandForce-controller scoren niet best.

Bij sequentieel schrijven wordt de meeste energie gevraagd, hoewel de Vertex 450 zeer zuinig blijkt. Voor een laptop zijn de meeste drives niet bijzonder geschikt, maar het gaat dan ook om ssd's voor high-end systemen. Van de S3700 konden we overigens geen meting doen.

Specificaties en fotogalerij

Merk en Productserie Intel 730 OCZ Vertex
Type 730 460
Prijs en waardering
Prijs Onbekend Onbekend (18 winkels)
Technische Specificaties
Opslagcapaciteit 240GB 240GB
SSD-type Multi Level Cell Multi Level Cell
SSD-controller Intel PC29AS21CA0 Indilinx Barefoot V3
SSD-eigenschappen Trim Trim
Hardeschijfbus (intern) SATA-600 SATA-600
Mean Time Between Failures 2.000.000u
Afmetingen
Behuizing bay intern 2.5" 2.5"
Hoogte 7mm 7mm
Prijsverhouding
Prijs per GB € 0.667
Snelheden
Lezen (sequentieel) 550MB/s 540MB/s
Schrijven (sequentieel) 270MB/s 525MB/s
Lezen (random 4k) 86.000IOPS 85.000IOPS
Schrijven (random 4k) 56.000IOPS 90.000IOPS
Overige specificaties
Fabrieksgarantie 3 jaar carry-in

Conclusie

We beginnen met Intels 730-serie. Dezelfde controller als die in de 730 zit, is door Intel eerder in de S3700-ssd's gebruikt. Zowel de controller in de 730 als het nand is overgeklokt, maar een enorme winst laat dat niet zien. De controller stuurt in het 240GB-model acht chips met ieder twee 128Gbit-chips aan. Als zestien 64Gbit-chips gebruikt zouden zijn, hadden de schrijfprestaties net zo goed kunnen zijn als in de S3700-drive. Met de gekozen configuratie is de drive met sequentieel schrijven echter traag, maar lezen en random-prestaties zijn dik in orde.

Dat is eigenlijk het grootste nadeel van de 240GB-uitvoering van de 730: de schrijfprestaties. Twee drives in raid zouden dat moeten oplossen; Intel zou de ssd's voor raid hebben geoptimaliseerd. Een tweede nadeel is het ontbreken van encryptieondersteuning. Voor zakelijk gebruik maakt dat de drives minder bruikbaar. Nu zijn de ssd's primair op the enthousiast gericht, waardoor dat geen enorm probleem mag vormen. Een onderscheidende eigenschap zijn de condensators, die bij stroomuitval dataverlies moeten voorkomen.

OCZ's nieuwe Vertex 460-drives, met zelfontwikkelde controller en Toshiba's nieuwste nand, zijn op alle fronten lekker vlot. De drives zijn sneller dan de Vertex 450, die met een ander type geheugen werkt. De sneller geklokte controller en dito cache van de Vector 150 compenseert voor het iets tragere nand dat in de Vector gebruikt wordt. Alle OCZ-drives ondersteunen encryptie, maar hebben weer geen bescherming voor stroomuitval. Ze zijn wel een stuk zuiniger dan Intels drives, wat gebruik in laptops ten goede komt.

Een slechte of echt trage ssd is eigenlijk niet te koop. Zelfs de Intel 530, die in deze test niet best scoort, is een enorme verbetering ten opzichte van een harde schijf. Voor de beste prijs-prestatieverhouding kun je nog altijd het best een Evo van Samsung kopen. Wie liever de bragging rights van een overgeklokte ssd wil, en de zekerheid van bescherming tegen stroomuitval, komt bij de Intel 730 uit. Een uitstekende allrounder is OCZ's Vertex 460. Per gigabyte is dat, na de Samsung 840 Evo, de goedkoopste drive en de prestaties zijn dik in orde. De Vertex 450 is te duur nu de 460 verkrijgbaar is, terwijl de Vector 150 iets betere prestaties levert, voor een navenante prijs. De Intel 530 is te duur voor wat hij biedt en de S3700 heeft een duidelijke 'enterprise-prijs'.

Reacties (129)

129
127
93
10
1
21
Wijzig sortering
Wat ik erg jammer vind is dat er geen duur test is gedraaid. Vooral met duur testen lopen sommige SSD's helemaal de soep in. En vooral daar is bijv. een S3700 zoveel beter.

Een extreem voorbeeld is een RAID-6 opstelling die wij draaien in een server met 16x Samsung 840 Pro's. Als er veel (langdurige) random load op het systeem komt, dan crasht de snelheid volledig. Je ziet dan IO-wait times (in Windows Resource Monitor) van +1s .

Ik denk daarom ook dat de huidige testen zich minder op doorvoer moeten richten. Want laten we eerlijk zijn, 500mb/sec vs 494mb/sec, merk je dat? :)
Tja ik heb sowieso grote twijfels bij het nut van de SSD-review als een momentopname. Storage 'benchen' is leuk vergelijkingsmateriaal maar je hebt er vrij weinig aan. Je kunt inderdaad snelheden testen en in een aantal gevallen (met verschillen tussen controllers e.d.) is dat interessant. Maar dat is eigenlijk maar een fractie van het totaalplaatje. Een SSD moet juist op de andere fronten goed presteren. Snelheid bij SSD's is een beetje als de snelheid van CPU's: zelfs de ondergrens is al zo'n beetje 'snel genoeg' voor de grote meerderheid van de gebruikers, en meer snelheid is al gauw overkill en niet tot nauwelijks merkbaar.

Wat ik bij een SSD juist wil zien, zeker met het oog op gebruik in laptops, is een doorlopende test. Schrijf een review, maar laat dat het startschot zijn voor een testopstelling waarin een serie SSD's doorlopend getest wordt op betrouwbaarheid, waarbij ze onderworpen worden aan een paar momenten met stroomuitval of dingen als een BSOD. We horen allerlei verhalen over powersafe caps en honderden N=1 verhalen maar echt testen doen we het niet, we merken alleen op dat ze erin zitten... dat vind ik een enorm gebrek.

Dat SSD's snel zijn weten we, nu de andere aspecten belichten. Ik mis ook de vergelijkingen met oudere SSD's die veel marktaandeel hadden zoals de 830, het lijkt me waardevol om die in de grafieken mee te nemen dan zie je een beetje hoe snel de ontwikkelingen gaan. Kortom: geef de review meerwaarde boven het standaard testriedeltje.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 23 juli 2024 07:28]

Ik ben het (deels) met je eens. Alle schijven zitten inmiddels zo'n beetje aan de max voor de SATA interface qua sequential reads en writes, dus die grafieken bieden me sowieso weinig nieuwe info. Aan de andere kant, random reads & writes, nog altijd belangrijk voor opstarttijden van je pc (en zolang die niet in de orde van 1 sec zijn blijf ik die relevant vinden :)), zijn lang niet allen gelijk.

Desalniettemin vind ik andere zaken waar niét op getest wordt minstens net zo belangrijk, zoals de zaken die jij noemt. Het lastige is dat deze natuurlijk moeilijk in gecontroleerde omstandigheden te testen zijn, maar hoe de schijf omgaat met een stekker die uit het stopcontact wordt getrokken zou te doen moeten zijn. Dit zal vast ook van de voeding afhangen, maar daar heb je standaard testcondities voor.

Daarnaast vind ik levensduur een belangrijk punt. Natuurlijk ook lastig te testen, maar de buren hebben in ieder geval iéts gedaan http://nl.hardware.info/r...6-2013-update-3-24-4-2013
Dit. Een SSD is toch wel snel, ik ben meer geïnteresseerd in hoe het ding zich houd bij hoge loads die lang aanhouden op de lange termijn. Of bijvoorbeeld bij een hoge temperatuur.
Beetje jammer dat juist met het main selling point (=geschikt voor raid door constante performance ipv piek performance) niet is getest. Dat is bij de "buren" wel gedaan:
In de grafiek zien we dat de standaardafwijking van 769 IOps van de Intel 730 inderdaad erg goed is. Van de tien geteste SSD's doet enkel de Samsung 840 Evo het nog ietsje beter, maar daar moeten we direct een kanttekening bij plaatsen: door het gebruik van TLC-geheugen zijn de steady state prestaties van deze SSD véél lager dan bij de andere SSD's, wat we duidelijk zien wanneer we in grafiek het gemiddelde prestatieniveau in onze 4k random write continutest van minuut 21 tot en met 30 er nog eens bijpakken.

De Samsung 840 Pro blijkt met een standaardafwijking van 1261 IOps ook een uitstekende consistentie te bieden. Naast de Plextor M6e vallen vooral ook de op LAMD-controller gebaseerde Seagate 600-serie en Corsair Neutron GTX V2 in deze test door de mand.
http://nl.hardware.info/r...est-bij-10-240-256gb-ssds

Overigens zie je daar ook dat de 840 Evo na 21-30 minuten slechts 37,6MB/s weet te halen. Voor de veeleisende gebruiker iets om rekening mee te houden. Een normale consument zal een SSD niet echt 21 minuten achter elkaar aan het werk krijgen... Al pak je 50 GB uit, dan nog ben je binnen 4 minuten wel klaar.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 23 juli 2024 07:28]

En iedereen gaat dan voorbij aan het feit dat de EVO ook verkocht wordt als een consumenten drive voor 'normaal' gebruik.

Als je een Samsung SSD zoekt voor zakelijke toepassingen of andere zware belasting, dan moet je gewoon de 840 Pro nemen en die naar behoefte overprovisioneren.
wat ik atijd nog enorm jammer vind aan dit soort zaken is dat er geen kleine schijfjes worden gemaakt die even goed presteren als grote schijven...

je ziet tegenwordig dat 120gb zowat het kleinste is dat nog een beetje presteerd ... mijn 60gb schijfje doet daar al behoorlijk aan onder (hoewel ie nog steeds elke gewone schijf eruit blaast)..

das toch wel jammer als je weet dat ik met behoorlijk wat programma's maar geen games nog dik onder de 20gb blijf met linux. zelfs met een dus niets op om groter dan 60gb te gaan. data sla ik nanemlijk niet op een ssd op, nergens voor nodig. nu mijn hdd geen rondjes meer rent om programma onderdelen in te lezen, zijn de accesstijden voor bestanden meer dan laag genoeg..
Dat is inherent aan de opbouw van een SSD. Omdat er parallel geschreven wordt naar Chips/blocks/pages kan er een hogere snelheid behaald worden. Maar bij een kleinere SSD zijn er minder chips om parallel naar toe te schrijven, en dus lagere snelheden. En ik denk dat het alleen maar erger wordt omdat chips met een hogere datadichtheid kosten-efficiënter te maken zijn.
In andere woorden, een snellere 64GB SSD zal kwa prijs in de buurt komen van een 128GB SSD en dus zullen mensen eieren voor hun geld kiezen en gewoon die grotere nemen.
Het maakt niet uit hoe goed die OCZ is, ik zou nooit meer iets van OCZ kopen, ik zou gewoon een Samsung of Crucial kopen, verschil in snelheid merk je toch niet, echter de betrouwbaarheid is mij veel belangrijker.
Misschien dat na de overname van OCZ door Toshiba de kwaliteit/betrouwbaarheid naar een hoger niveau wordt getild, de tijd zal het leren.
Op dit moment zijn er zoals in de conclusie staat geen slechte of echt trage SSD's meer te koop, ik zou dus tegenwoordig mijn keuze meer op prijs gaan baseren.
Inderdaad, de prijs geeft op dit moment de doorslag. Dus kom je al snel uit op de pricewatch: Crucial 2.5" M500 240GB, die qua performance/GB/€ verhouding beter is dan de Samsung EVO serie... Jammer dat dat niet in deze conclusie is meegenomen.
Ik zou je hier even op willen wijzen:
http://nl.hardware.info/r...56gb-en-512gb-ssds-review

Op alle punten scoort de Sansung 840 EVO serie beter dan de M500, voor het 240/250GB model zit er een performance verschil tussen de 1-30% in het voordeel van de Samsung. Natuurlijk kost de Samsung wel 20% meer dan de Crucial M500.

De prijzen zijn wel weer flink aan het dalen, in nog geen 5 maanden is de prijs van de 840 EVO 1TB met ruim 20% gedaald!

@mimang: Kijk eens naar het verschil in schrijf snelheden en de IOPS, voor die €20 meer heb ik 3+ jaar lang meer snelheid in mijn primaire systeem.

@Ravefiend:
Je pakt de msata varianten en dan is 45% meer wel een significant verschil. Maar nog steeds zou het me die €43 meer dan waard zijn, het is voor mijn geen onderdeel dat binnen drie jaar vervangen wordt.

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 23 juli 2024 07:28]

maar dat merk je niet in het gebruik van SSDs, dat je nou 1/10e sec langer wacht... Hou die 20 euro wel in mijn zak!
Is ook een beetje mijn idee, neem bv deze prijsvergelijking:

http://tweakers.net/price...;361757;325170/categorie/

Dan kies je toch gewoon de 480GB van Crucial boven de 500GB van Samsung.
De acties die Samsung heeft met T.net spelen vast niet mee hoor! ^^

Dit hoort niet te gebeuren, er is een reden dat iedereen in DAA, CAA en LAA de M500 aanraadt! Jammer!
jah en bij de Evo heb je na 8~GB schrijven de snelheid van een non 840 omdat de slc cache vol zit en er weer gebruik gemaakt moet worden van tlc.. (die overigens minder lang mee gaat ook dan de goede mlc cellen)

daarnaast is de M500 gewoon beter qua "veiligheid".
-> CiPHER's Storageblog: SSD betrouwbaarheid

M500 240GB = vanaf 92 euro
840 EVO 250GB = vanaf 120 euro

Die 25+ euro extra is het echt niet waard hoor.. en al helemaal niet als je de 480GB versie neemt want dan is de M500 nog een stuk sneller.

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 23 juli 2024 07:28]

Toshiba maakt wel betrouwbare ssd's, ik ben wel verbaasd dat deze Intel zo slecht scoort.

Wat je wel kan zien is dat de overname van OCZ door Toshiba een goede oplossing is geweest voor OCZ, daar lijkt het in ieder geval wel op.
Toshiba maakt wel betrouwbare ssd's, ik ben wel verbaasd dat deze Intel zo slecht scoort.

Wat je wel kan zien is dat de overname van OCZ door Toshiba een goede oplossing is geweest voor OCZ, daar lijkt het in ieder geval wel op.
Je kunt nu natuurlijk nog niets over de betrouwbaarheid zeggen omdat deze SSD nog maar net op de markt is. Los daarvan heeft een vergelijking met de oude Vertex SSD's van OCZ geen zin omdat Toshiba nu alle componenten zelf maakt (controller en geheugen).
Los daarvan heeft een vergelijking met de oude Vertex SSD's van OCZ geen zin omdat Toshiba nu alle componenten zelf maakt (controller en geheugen).
Dat mag dan wel zo wezen, maar dat zegt ook nog niets over de kwaliteit van de Toshiba OCZ SSDs. Gezien de prestaties en prijzen zie ik 0,0 reden om een Toshiba OCZ (of Intel) SSD te nemen ipv. een Samsung 840 EVO. Waarom het risico nemen?
Kijkend naar de prestaties scoort de Samsung 840 evo ook nog is beter ;)
lees zijn post nog eens goed: hij ziet geen enkele reden om een toshiba of intel boven de evo te verkiezen.

Ik snap trouwens de insteek van dit artikel niet: "Welke is de snelste van de 2?" blijkt dat het geen van beide is, waardoor dit een belachelijke non-titel is om wat schijven te presenteren die bij het grote publiek aan de kantlijn zullen blijven staan
Wat me op valt is dat de Samsung nog steeds qua prestatie en prijs aan de top staat en daarbij nog, de Samsungs zijn al weer oude type's is IT termen en dan halen de anderen het nog niet eens ten opzichte van de Samsungs. Het is dat SATA3 gewoon niet sneller wil want anders zou qua ontwikkeling Samsung al weer een drive hebben liggen die nog sneller was is mijn vermoeden.
Welk risico? Je zegt zelf al dat het niets over de kwaliteit van de Toshiba SSD's zegt, deze gebruiken andere controllers, andere chips en andere firmware, vooral die laatste is waar OCZ het zo lastig mee had met de Vertex en Agility SSD's.
De Vertex 4 van OCZ heeft dat al opgelost, tuurlijk is OCZ niet mijn eerste keuze, maar zeg nou zelf, OCZ heeft twee series brakke SSD's gehad, waarbij het probleem grotendeels lag aan de firmware die niet custom kon worden gemaakt, dat OCZ het niet al te goed heeft opgelost door de SSD's blijkbaar te vroeg in de verkoop te doen zegt niets over hun SSD's maar alles over hun management, wat nu in handen is van Toshiba.

Heb nu een kleine 2 jaar een Vertex 4 draaien (24/7) deze verving de Agility 3 waar ik wel problemen mee had, mijn laptop heeft dan de M500 vanwege de powercaps, maar als het over de kwaliteit gaat kunnen we nog niet zeggen of de Toshiba's onderdoen voor de concurenten...
En juist omdat we dat nog niet kunnen zeggen is het nu een risico om een OCZ te nemen, omdat we van de alternatieven wél weten of ze betrouwbaar zijn of niet...

Persoonlijk zou ik nu absoluut voor een Crucal gaan. Staat bekend als zéér betrouwbaar en ook nog eens het goedkoopste per GB. Ultieme snelheid maakt mij dan ook niet zoveel uit. SSD's zijn sowieso snel en die paar extra procent hier of daar ga ik niet merken.

[Reactie gewijzigd door Xtuv op 23 juli 2024 07:28]

Bah Crucial. Net 3 ssd's van Crucial weggegooid omdat ze na een jaar niet meer voorruit te branden zijn. Zal wel pech zijn dan.

Samsung EVO presteert tot dusver uitstekend. Maar ik steek voor geen enkel merk ssd m'n hand in het vuur.
Bah Crucial. Net 3 ssd's van Crucial weggegooid omdat ze na een jaar niet meer voorruit te branden zijn. Zal wel pech zijn dan.
Dat is nog maar de vraag. Hoe gaat het met TRIM op deze SSD's?
Trim werkt zonder problemen op de M4, zelfs in een RAID opstelling. Althans, hier wel (Asus P9X79 bord)
Hmm, apart. Ik heb 2 Crucial M4's in mijn Desktop hangen (in RAID 0) en die draaien al bijna een half jaar als een zonnetje. Trim werkt ook uitstekend, zelfs met de RAID 0 array. Wel altijd netjes de firmware bijgewerkt?
Ja, 2x een V4 en een M4. Maar het leek er inderdaad op dat TRIM niet goed functioneerde. En firmware updaten van een SSD... Tsja.. daar zit ik niet op te wachten. Moet gewoon werken. En dan kost het me meer tijd/geld om het op te lossen dan ze te vervangen voor iets dat wel werkt. Overigens staat Google vol met problemen over de M4/V4 serie. Zal dus niet de enige zijn.
En firmware updaten van een SSD... Tsja.. daar zit ik niet op te wachten
Serieus? Over luiheid gesproken... :+
Heb je enig idee hoe simpel dat is? Updaten van de firmware is in nog geen 2 minuten gepiept. Firmware update tooltje downloaden van de Crucial site (die overigens gewoon hier in de meuktracker voorbij komt met elke update), op je C:\ plaatsen, dubbelklikken, op accept klikken, PC reboot en doet de update, klaar! Zelfs in mijn RAID 0 opstelling werkt de firmware update zonder problemen.
Wil natuurlijk niet zeggen dat een firmware update de problemen zou oplossen. Daarnaast zou ik ze alsnog moeten wipen om de trim weer aan de gang te krijgen. Als laatste zaten ze in een Mac, dus ff firmware updaten was er niet bij. Specifiek geval wellicht. Heb ze later nog in een PC gezet, maar ze willen echt niet meer.
Waarom is betrouwbaarheid van een SSD zo belangrijk? Dient toch niet als storage voor belangrijke bestanden - en zelfs als je dat doet, zorg je toch zeker voor een backup?

Je hebt sowieso een garantietermijn van 2 jaar. Als hij daarna kapot gaat, koop ik wel een nieuwe. Maar ik ga er alleszins van uit dat als mijn SSD kapot gaat, ik hem in garantie doe of een nieuwe koop en gewoon een nieuwe installatie doe.

[Reactie gewijzigd door MatthiasDS op 23 juli 2024 07:28]

Ja, maar ik wil niet een SSD die om de haverklap vervangen moet worden omdat deze niet betrouwbaar is, your argument is invalid sir!
Dat is ook wel heel erg overdreven. Ik heb al jaren OCZ SSD's in mijn workstation en laptop zitten, en beide schijfjes doen het nog prima zonder ooit enig mankement. Voor de 64GB SSD in mijn laptop betekent dit al zeker drie jaar continue gebruik; nou niet echt wat je noemt "om de haverklap vervangen".

Ja, er is een brake serie OCZ SSD's geweest met hoog uitvalpercentage. Soit. Om dan maar aan te nemen dat alle OCZ schijven altijd brak zijn en continue stuk gaan is absurd kort door de bocht. Zelfs van hun minst betrouwbare serie was het uitvalpercentage minder dan de helft.
40% is acceptabel? NO F-ING WAY! Zelfs 5% is veel te hoog voor iets wat behoorlijk wat betrouwbaarheid moet hebben. Hoe veel tijd ben je uit de lucht voordat je een vervangende SSD heb, alles opnieuw heb geïnstalleerd/ingericht, backups terug heb gezet, etc. Natuurlijk heb ik een backup machine, maar die is een stuk minder krachtig dan mijn 'workstation', waardoor mijn productiviteit behoorlijk achteruit gaat.

Lijstje van eind 2012 (de getallen tussen haakjes zijn de resultaten van een halfjaar daarvoor):
- Intel 0.45% (against 1.73%)
- Samsung 0.48% (N / A)
- Corsair 1.05% (against 2.93%)
- Crucial 1.11% (against 0.82%)
- OCZ 5.02% (against 7.03%)

Ik mag hopen dat een SSD van tegenwoordig toch wel wat langer mee mag gaan dan 2 jaar! Qua prestaties/prijs/betrouwbaarheid doen de Samsung 840 EVO SSDs gewoon veel beter dan de OCZ SSDs. Het is jammer dat Intel de prijs/prestatie verhouding van zijn oudere modellen niet meer weet vast te houden met zijn nieuwe modellen.

@ritsaert: Linkje waar de poster boven mij op reageerde.

@ borft & drdelta: Jullie specifieke ervaring is insignificant in het totaal plaatje voor uitval van die SSDs, tenzij jullie met 1000en van die SSDs voor langere tijd hebben gewerkt. OCZ hebben voor (kritieke) database toepassingen is lef hebben, hopelijk heb je je failover goed geregeld... Voor database servers zou ik persoonlijk naar PCI-E oplossingen gaan kijken van bv. Fusion...

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 23 juli 2024 07:28]

Mijn 3½ jaar oude OCZ Vertex 2 doet het anders nog feilloos, dus die 2 jaar levensduur haal ik er zeker uit. En die SSD is sinds aanschaf vrijwel dagelijks (12-16 uur/dag) gebruikt.
Heb je een bron voor deze getallen?
ik heb een aardige batch ocq vertex3's gebruikt in 24/7 database toepassingen (in high grade servers, in een data centrum). Uitval: 0%. Ze blijken in deze specifieke toepassing zelfs sneller dan de samsun 840 pro.

Oftewel, ervaringen kunnen verschillen ;)


Ik vind eigenlijk de Intels nogal tegenvallen, maar aan de andere kant zou ik graag wat benchmarks zien van deze ssd's in een zware database toepassing. Dat is namelijk iets waarvoor ssd's zich bijzonder goed lenen, vanwege de hoge random io!
your argument is invalid sir!
Mijn onderbouwing is net dat: een argumentatie waarom voor mij de betrouwbaarheid niet de doorslaggevende factor is bij de keuze van SSD's. Daar is niets invalid aan.
Wat is dit nou voor malle redenering??
Waarom zou je een onbetrouwbaar apparaat kopen als je voor hetzelfde geld of minder een betere SSD kan kopen? Of ben je dol op het steeds weer installeren van je OS op een nieuwe schijf...
Installeren van OS op een nieuwe schijf kan me weinig schelen - dat gaat snel.

Ik zie het "malle" niet van mijn redenering. Het lijkt me logisch dat je voor een backup van belangrijke bestanden zorgt en dat voor grote datahoeveelheden SSD's niet het aangewezen medium zijn.

Bijgevolg is voor mij betrouwbaarheid inderdaad van ondergeschikt belang. Natuurlijk, als de verschillen echt zodanig zijn dat OCZ's een failure rate hebben van pakweg 20% of hoger over de eerste paar jaar, dan ga ik het ook niet direct doen. Maar spreken we over dat soort verschillen?
Leuk dat jij vindt dat OS installeren snel gaat, maar ik vind dat echt anders. Je bent zo weer een paar dagen kwijt voordat alle programma's, updates en tweaks zijn doorgevoerd voordat het systeem weer is als voor de crash. Terugzetten van een image zou kunnen, maar ook daarin mis je vaak weer een hoop, omdat je die waarschijnlijk niet net voor de crash hebt gemaakt maar 2 maand eerder ofzo... waardoor je best veel tijd kwijt bent om het in de staat te herstellen. Tenzij je alleen een OS hebt, Office en 1 game ofzo... ja dan gaat dat best snel.

Echter praat in de eerste alinea van je eerste bericht generaliserend alsof betrouwbaarheid bullshit is. Dus ik snap Nyarlathotep's reactie ook wel. Betrouwbaarheid is immers ook niet alleen het defect raken, daar zit nog een hoop om heen waardoor de schijf onbetrouwbaar kan worden gevonden.

Features als supercaps en een vorm van pariteit (RAID4/RAID5) en/of ECC dragen in positieve zin bij aan betrouwbaarheid. Waarom achterwege laten zie ik dan niet in, vind het zelfs een meerprijs waard en eigenlijk zou het gewoon standaard moeten zijn. Ik sta dan ook te kijken dat die nieuwe SSD's nog steeds weinig van deze features gecombineerd erop hebben zitten eerlijk gezegd.

@ MattiasDS hieronder:
Oké akkoord! Daar heb je dan wel gelijk in. :)

[Reactie gewijzigd door Aardwolf op 23 juli 2024 07:28]

Echter praat in de eerste alinea van je eerste bericht generaliserend alsof betrouwbaarheid bullshit is.
Dat was niet mijn bedoeling. Ik wil uiteraard ook geen drive kopen die om de haverklap kapot gaat. Als betrouwbaarheidscijfers echt slecht zijn, dan zal ik die ook niet kopen. Maar als het in dezelfde grootte-orde ligt (en als ik het zo bekijk heeft OCZ ook dergelijke SSD's) is het voor mij geen differentiator - dat is wat ik wou zeggen.
Betrouwbaard is natuurlijk het belangrijkste, snelheids verschillen vind je enkel in de benchmark terug niet in de praktijk, btw. volledige Image terug zetten tijdens een bakkie, 12 minuten of line, zo spannend is dat tegenwoordig toch niet meer.
Als je gewoon een image van de SDD maakt, ben je in een 15 minuten na het plaatsen van een nieuwe SSD weer online.
In mijn ultrabook en tablet past maar 1 drive (sata m2 factor) en om nou een 256 GB mirror-disk aan de (enige) usb poort te hangen voor-het-geval-dat zie ik niet gebeuren. Voor de prijs die je er voor neerlegt, mag je wel wat degelijkheid verwachten.

Maandagmorgen producten houdt je altijd, dus geheel backup-vrij is sowieso sterk af te raden.
Met 1 drive moet je voor opslag toch sowieso een andere oplossing hebben?
256 kan nog niet eens de helft van m'n foto's herbergen. Laat staan alle andere zaken.

Maar je haalt wel een goed punt aan - degenen met laptops met slechts capaciteit voor 1 drive heb ik over het hoofd gezien.
Uiteraard gebruik ik folder re-direct naar een mirrored disk via GPO's. Het voordeel daarvan is dat mijn documenten ook automagisch op alle apparaten gecached zijn. Verder heb ik het liefst zo min mogelijk losse 'data' folders op mobiele apparaten, mocht ik een herinstall doen, wil ik het zo makkelijk mogelijk kunnen backuppen.

Voor Foto's en FIlm materiaal heb ik gewoon een folder op de Raid 5 partitie staan. (en uiteraard om de x-tijd een kopie naar een losse externe disk / desktop).

De rest van mijn downloads download ik wel opnieuw als ik het echt mis (zolang het nog mag van de overheid en ik ze inmiddels niet legaal op een media heb aangeschaft).

-edit- typo's door autocorrect

[Reactie gewijzigd door Janssuh! op 23 juli 2024 07:28]

Eh? Ik weet niet of je het weet maar SSD's is een storage apparaat voor in je computer. Daar sla je bestanden op op, ook belangrijke bestanden. Die sla ik niet meer op op een floppy... |:( :?

Lijkt nogal logisch dat voor mensen met 1 SSD dat de betrouwbaarheid hoog is. Natuurlijk heb je een backup maar als het kapot gaat dan wil je de rompslomp niet van vervanging. Liever een tientje meer betalen voor een goed product dan een goedkoop onbetrouwbaar ding.
Eh? Ik weet niet of je het weet maar SSD's is een storage apparaat voor in je computer. Daar sla je bestanden op op, ook belangrijke bestanden.
Dat doe ik dus niet. Belangrijke bestanden staan bij mij simpelweg niet op SSD. Die staan op een NAS. Eigenlijk staat alles op een NAS, die dan ook weer periodiek backups maakt.

Faalt de SSD in mijn laptop, dan ben ik werkelijk niets kwijt, behalve wat tijd om programma's te herinstalleren.
Lijkt nogal logisch dat voor mensen met 1 SSD dat de betrouwbaarheid hoog is.
Zoals ik hierboven ook zei: de mensen met maar capaciteit voor 1 drive heb ik inderdaad over het hoofd gezien.

Nu goed, ik zeg ook niet dat betrouwbaarheid niet belangrijk is, alleen dat ze niet enorm belangrijk is. Ik beoordeel andere factoren hoger zolang de failure rates niet de dubbele cijfers benaderen of overstijgen.
Ik heb zo'n OCZ 32GB ding in een laptopje, als ik daar een paar gigabyte aan random writes op doe raakt ie corrupt en mag ik het OS gaan herinstalleren. Heel erg handig als je eens in de zoveel tijd je OS eens voorziet van updates.

Ga je dat ding testen, dan is ie niet stuk. Garantie is leuk, maar helpt je helemaal niks als je SSD niet kapot wordt bevonden. Dat ie spontaan ineens dood is kan ik mee leven, dan krijg je gewoon een nieuwe, maar een SSD die zo nu en dan je data sloopt heb je niks aan.
Ik zien dat de 840 van Samsung toch 90% van de tijd beter is dan de rest (of interpreteer ik de grafieken verkeerd) in iedergeval mis ik een M500 in de strijd :(
Dat had ik dus ook, het gaat om twee SSD's en de Samsung 840 evo, loopt met de prijzen weg.
De m500 heeft ook backup condensatoren en is volgens mij sneller en goedkoper dan de intel. Ik had hem dan ook graag in deze test gezien.
Heb zelf M550 in plaats van Samsung 840 .. heb wat tests gelezen . conclusie was bij mij min of meer als volgt:
- Samsung is echt stuk sneller (al snel 30% of meer) en ook iets zuiniger
- Crucial M500 heeft backup condensatoren en zou mede daarom iets betrouwbaarder moeten zijn .. het zijn wel HELE KLEINE backup condensatoren maar goed, ik ga er even vanuit dat ze NET genoeg stroom vast kunnen houden :-).Crucial was ook nog iets goedkoper.
Hoe kom je aan een m550 die komt toch pas 18 maart uit?
En als je er een heb zou je als de sodemieter een review willen maken :)
Dat is een behoorlijk sterke mening. eentje die ik niet snap ook. Ik heb zelf een vertex 3 en ik kan je vertellen dat die zalig snel is en ik heb er geen problemen mee.
Ik zou zonder twijfel weer een OCZ kopen. Vooral als ik zie dat anderen zo belabberd presteren zoals bijvoorbeeld intel uit dit artikel. Ergens in mijn hoofd had ik wel het beeld dat intel goed bezig was maar sommige aspecten die hier gemeten zijn, zijn eigenlijk gewoon triest.
Die heb ik ook nooit problemen mee en mijn pc staat echt uren achter elkaar te draaien hoor.

gr. John
ik heb mijn vertex 2 een tijd terug ingeruild bij OCZ voor de vertex 3, dit kwam mede omdat er 3 disks niet meer wilden werken (oranje lampje op de disk zelf -> panic mode van de controller). de '3' werkt ook als een zonnetje (al gebruik ik hem nu als externe usb 3 disk :D )
Ik heb inmiddels 6 OCZ SSD's en 1 512Gb Samsung 830, ik moet zeggen dat performance wel degelijk een ding is ... zeker vergeleken met de OCZ Vertex 4 120Gb schijven is de Samsung traag.

Ik heb echter geen problemen, nooit gehad ook, met de OCZ schijven... :?
OCZ heeft inderdaad niet de beste naam, voornamelijk door de controller die net al te best was. Maar dat is best al weer een digitale eeuwigheid geleden. Ik denk niet dat je nu nog echt kan spreken van goede fabrikant of slechte fabrikant. Er zijn zoals het artikel al aangeeft, geen slechte SSD's meer. Dus wellicht is het ook beter om in termen van goede of slechte serie te denken.

Maar als betrouwbaarheid je voornaamste aspect is, dan ga je voor de intel omdat die controller een powerfail-bescherming heeft. En je hebt natuurlijk een UPS staan om je pc normaal te laten afsluiten bij een stroomonderbreking.
Dat idee had ik dus ook. In het begin veel slechte dingen gelezen m.b.t. de Sandforce controller.

''OCZ's nieuwe Vertex 460-drives, met zelfontwikkelde controller en Toshiba's nieuwste nand..''

Echter zou ik niet zeggen ''nooit meer wat te kopen van OCZ''. Je weet dat het probleem lag bij de gebruikte controller wat de SSD's onbetrouwbaar maakte. Je leest hier in het artikel dat er een compleet nieuw ontwikkelde controller is gebruikt. Deze is bovendien van Toshiba (als je waarde hecht aan merknamen..)
De problemen van de eerdere SSD's kun jedaarom gewoon vergeten. Dit lijkt een mooie schijf om de reputatie van OCZ weer goed te maken en ik ben benieuwd in hoeverre dat gaat lukken.
Wat ik wel jammer vind is dat de ze naamgeving van Vertex niet hebben aangepast, zodat ze met een schone lei konden beginnen alsware.

[Reactie gewijzigd door Bierdopje120 op 23 juli 2024 07:28]

Helemaal mee eens! Ongeacht door wie of wat OCZ word overgenomen, of hoeveel ze ook beloven, mijn vertrouwen is volledig weg. Ik heb geloof ik wel 4 vertex SSD's moeten terug sturen, ze blijven kapot gaan.
Snelheid niet merken ben ik het niet zo mee eens... ik heb op mijn pc 2 x een kingston hyper x 240 GB in raid 0 opstelling gezet. deze haalt tijdens diverse tests die ik heb gedaan met grote bestanden zo rond de 800 a 900 MB lezen per seconde. Echter op mijn 2de pc heb ik een enkele 120 gb evo van samsung gemonteerd met hetzelfde os en op beide pc's BF4 geinstalleerd.

Als ik beide pcs exact tegelijk BF4 op laat starten dan is mijn kingston hyper x pc nagenoeg even snel als de enkele samsung ssd, zelfs met bijna 400 MB/sec meer lees snelheid. Nu kan dit ook aan de architectuur liggen van de game natuurlijk. maar de Samsung is verdomd snel in het lezen van kleinere files. ik wil er binnenkort nog een samsung evo bij halen en in de 2de pc ook een raid 0 opstelling bouwen. Ben erg benieuwd wat dit voor snelheidswinst op levert in tegenstelling tot de hyper x opstelling
Ik snap ook niet dat Toshiba de OCZ naam behoudt. Die merknaam kan nooit meer veel waard zijn na al die problemen met hun producten. Toshiba kan beter een nieuwe naam bedenken of de eigen naam erop zetten. Ik vind het verder vrij waardeloos dat Tweakers wel een of andere schijf van OCZ test waar niemand interesse in heeft maar een belangrijke schijf als de Crucial M500 nog niet eens heeft getest.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 07:28]

Deze mening deel ik ook mbt tot de review. Op GoT zie je toch ook dat Crucial al een hele tijd een belangrijke speler is in deze markt en de Crucial 2.5" M500 240GB werd zelfs gebruikt in de BBG van deze maand.
Ik heb zelf die samsung in mijn laptop maar wist niet dat deze zo goed is. _/-\o_
Het maakt niet uit hoe goed die OCZ is, ik zou nooit meer iets van OCZ kopen, ik zou gewoon een Samsung of Crucial kopen, verschil in snelheid merk je toch niet, echter de betrouwbaarheid is mij veel belangrijker.
Ja je zou gewoon standaard 2 merken kopen aangezien andere nooit kunnen verbeteren.

Na de overnamen van OCZ is de kwaliteit omhoog gaan. De drive is tot nu toe duur, maar dat maakt verder niks uit. Als OCZ een fatsoenlijke 5e speler (dan heb je dus Crucial, Samsung, Plextor, OCZ, en Intel. Sandisk laat ik even in het midden, Kingston heeft Sandforce controllers dus die zie ik niet zo echt als speler) Persoonlijk zou ik nooit een crucial nemen als hij duurder was dan de rest. natuurlijk het is een goede kwalitatieve ssd. Maar de kwaltijd van Samsung en Plextor ligt wat hoger. Intel is ook betrouwbaar qua SSD's maar ik heb ze eigenlijk nooit echt goed getest hoewel deze ook als betrouwbaar worden ervaren.

Verder boeit het merk me niet zo, de controller en de chips vind ik veel belangrijker. Sandforce controllers vermijd ik altijd welk merk het ook is.

Dus hopelijk komt OCZ wat terug, hun aller eerste SSD's waren erg goed net als hun revodrives. (note dat is een generatie toen de SSD net op de markt was en nog kinderziektes had) Maar toen andere merken kwamen ging het bergafwaarts, ze gingen zomaar voor sandforce. controllers. Intel was altijd al een redelijk goed merk geweest qua SSD's (met wat uitzonderingen na zoals de 530) maar waren voor gamers nooit echt heel interessant omdat de kwaltijd van andere merken wat hoger lag. Vaak was het Samsung die echt goede kwaltijd had en Crucial die een goede prijs kwaltijd had. Plextor was ook nog een tijdje hip maar zie ik nu wat minder. Ik vind Plextor tevens een van de meest betrouwbare samen met Samsung.

Je kan niks voorspellen en de tijd zal het leren. Of Toshiba nu beter word dan Crucial is een vraag waar je uren op kan discussiëren. Feit blijft dat de OCZ Vertex 460 als zeer goed word bestempeld. Daar valt niet om heen te draaien fanboy of niet.

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 23 juli 2024 07:28]

Mijn vertex 3 werkt hier na 12500 uurtjes nog steeds feilloos, nooit 1 probleem gehad sinds begin 2011.

[Reactie gewijzigd door anessie op 23 juli 2024 07:28]

Vreemd dat er toch altijd zoveel belang aan de condensatoren bij stroomuitval wordt gehecht. Als je een SSD in een laptop zet, dan maakt dat toch niet meer uit? Het is dus maar net waar je hem voor gaat gebruiken. Daarnaast vind ik de grafiekjes wel verwarrend dat iedere SSD steeds weer een andere kleur krijgt (bij IOMeter heeft de Samsung de ene keer lichtblauw, dan weer groen, dan een soort beige... )
Volgens mij is het zelfs zo dat, als je uit de bios gaat, dat officieel een unexpected power loss is en dus slecht is voor een ssd.
Overklokken resulteert ook vaak tot crashes, bsod's etc tijdens het testen (van onstabiele settings) en is dus nog slechter.

In die gevallen is het gewoon handig als je ssd caps heeft en dat is ook de reden dat ik voortaan juist naar ssd's ga kijken die deze hebben.

Wat ik mij trouwens afvraag is of er bij de evo gebruik is gemaakt van de RAM cache.
Ik had namelijk begrepen dat je voor de evo gebruik moet maken van software die een hap uit je RAM geheugen neemt en gebruikt als cache, voor optimale prestaties.
Dat is echter wel weer een extra zwakke plek tijdens stroomuitval :/
Ben je niet toevallig in de war met de SLC cache (van 3GB) die de EVO-schijven gebruiken? Zie het commentaar en de write-test in deze review productreview: Samsung 840 EVO 120GB review door peter123

Overigens komt dat dus niet uit je RAM geheugen maar is het gewoon een TLC stukje geheugen dat als SLC wordt gebruikt door de controller. Zie voor meer info http://www.pcper.com/news...eudo-SLC-TurboWrite-cache
Ik doe wel een beetje aan overklokken en zoals te verwachten heb je dan regelmatig een bsod of andere vastloper tijdens het testen.

Nu gebruik ik nog de good old Intel X-25M zonder caps. Even in de smart data gekeken: 120x unsafe shutdown maar ssd werkt nog gewoon prima. Ik zeg niet dat die cap geen nut heeft, maar echt essentieel is zo'n ding schijnbaar ook weer niet.
Het is wel goed dat er even de nadruk op gelegd wordt, want het is wel een zwak punt bij SSDs. En je hebt gelijk dat het in een laptop niet meer uitmaakt, dus ik denk dat het advies moet zijn "desktop, belangrijke data: SSD met backup-condensator voor stroomuitval". In elk ander geval maakt het denk ik niet uit.
Mjah ik gooi mijn pc regelmatig met het stekkerblok uit (je weet wel z'n rode switch waardoor de stroom in 1 klap weg valt). Ook met overclocken heel vaak spontane reboots gehad!

Ik begrijp dat er een kleine kans is dat dat problemen oplevert, echter tot nu to eeen jaar na aankoop van mijn SSD (830 240GB) nog nooit problemen gehad...

Ik denk dus dat je overschat hoe vaak je pc daadwerkelijk cruciale bestanden schrijft...

Edit volgens SMART app heb ik 170 keer een onverwachte powerloss gehad! En is die bijan 500 keer aangezet, dus 1 op de 3 keer sluit ik niet goed af zonder problemen (alles geeft ook aan dat er 0 errors zijn geweest) :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 juli 2024 07:28]

Ik raad je aan om Cipher zijn artikel te lezen over de schade van powerloss voor een ssd.
CiPHER's Storageblog: SSD betrouwbaarheid
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @vanaalten13 maart 2014 08:38
Bij een laptop zou het uitmaken bij het plots verwijderen van de accu of bij een brakke accu. Dit is dus niet alleen in het geval van een desktop of server interessant.
Hoezo maakt het bij een laptop minder uit?
Zie toch echt veel vaker dat een laptop een lege accu heeft en uitvalt dan dat de stroom voor je desktop uitvalt...

[Reactie gewijzigd door RGAT op 23 juli 2024 07:28]

Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @RGAT13 maart 2014 13:29
Een laptop hoort normaal af te sluiten wanneer de accu leeg is. Je hebt vooral wat aan capacitors bij plotselinge stroomuitval.
Dat klopt wel, maar toch zie je hier in de logboeken al gauw tientallen vermeldingen dat de stroom plotseling uitviel of Windows incorrect is afgesloten.
Of een kortsluiting / waterschade bijvoorbeeld.

Zijn eigenlijk juist voor een laptop veel meer situaties te bedenken waarin er directe stroomuitval plaats kan vinden. Valschade kan er ook onder vallen...
We werken bij deze review voor het eerst met een nieuwe grafiekentool en er is duidelijk iets niet helemaal goed gegaan. Gaat aan gewerkt worden
Neem het volgende ook direct mee:
Niet alleen krijgen ze steeds een andere kleur, die kleuren zijn ook nog eens regelmatig vrij lastig van elkaar te onderscheiden.
Een regenboog werkt beter dan pastel.
Ik kan niet wachten op de PCI ssd's. SATA3 ssd's zijn al snel maar ik verwacht dat dit "the next level" is
Yes! De Intel DC P3500 (en P3700) gaan een nieuwe standaard neerzetten :)
Ik zag bij HWI dat MSI komt met moederborden met een M.2 connector :). Volgende generatie Intel moederborden zal dus kunnen gaan werken met M.2 SSD en bijbehorende snelheden.
"Met random-i/o's is OCZ het spaarzaamst met energie, hoewel ook Intels 730 aardig scoort. De Evo-drive van Samsung en Intels drive met SandForce-controller scoren niet best."
Grappig, +/- een half watt meer "niet best" noemen.
Gaat het hier om een realistische hoeveelheid van random i/o's? Gebeurt dit in het dagelijks leven op deze manier als je OS er op draait of is dit voluit knallen met random i/o's?
Het lijkt mij dat het getest is tijdens de benchmark, dus waarschijnlijk bij het maximum haalbare.
Onze vriend Linus van LinusTechTips wist te vertellen dat Intel aan heel erg zeer strenge tests doet voor hun SSD's wat betreft hoeveelheden data die ze er door laten gaan. Betekent dit nu dat die SSD's beter geschikt zijn voor een notoire downloader als ik dan de standaard Samsung-SSD's? Of gaan alle SSD's lekker lang mee? Ik word er een beetje moet van dat elk half jaar wel weer een HDD eruit klapt of dat er wat mee is.
Alle SSDs kun je tegenwoordig jaren lang volplempen met je data.
Als je echter zoveel data verplaatst is een raid (10 of 5) opstelling met grote hdds misschien een betere oplossing.
Hoe zit het met de encryption? In hoeverre kun je - gagarandeerd - er vanuit gaan dat de gebruikte encryptie wordt gedaan met het BIOS-wachtwoord?
Dat vroeg ik mij ook af.

Ik neem aan dat het compatible is met eDrive van Microsoft's Bitlocker? In dat geval is het gewoon zo dat de key etc allemaal door Windows 8 beheerd wordt (al dan niet met hardware TPM afhankelijk van hoe jij dat graag wilt), en is het enkel zo dat de encryptie niet door de CPU gedaan wordt, maar door de SSD controller.

Of moet je een speciale Intel driver installeren op je systeem? Zo niet zie ik weinig voordeel van hardware encryptie, aangezien software based Bitlocker sinds Windows 7 ook al kan omgaan met SSD's en dus niet langer (zoals TrueCrypt en oude Bitlocker implementaties) de hele schijf hoeft vol te schrijven. En software based bitlocker in combinatie met CPU acceleratie zoals aanwezig op elke AMD en Intel CPU slechts een overhead van 3% of zo heeft.
Leuke review maar ik zou graag iets meer willen weten over het afvlakken van bijvoorbeeld deze grafiek "Random write transfer rate vs transfer size (q = 8)" van de Intel SSD. Er staat wel onder dat ze het vergeleken met de andere SSD "niet best" doen, maar dat zien we zelf ook aan de grafieken. Ik zou graag willen weten waardoor dat gedrag veroorzaakt wordt (of veroorzaakt zou kunnen worden. Weinig cache op de drive? Of controller beperkingen? Of wat anders? Firmware update?)

Maar ik zit te denken over een SSD upgrade (heb nog een 3 jaar oude Patriot Pyro SE 120GB die toen de beste was maar deze snelheden bij lange na niet kan halen) en dankzij deze review weet ik bijna wel zeker dat het de Samsung EVO zal worden. Ondanks dat zou ik toch graag wat meer van het afvlakken willen weten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.