Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

Football Manager 2014: nog steeds verslavend

Twee games in één

Wie in de vorige eeuw werd gegrepen door het virus dat Championship Manager heet en tot op heden nog geen medicijn heeft gevonden om dat virus uit zijn of haar systeem te krijgen, is de afgelopen bijna twintig jaar getuige geweest van een imposante transformatie. Wat begon als een relatief simpele text-based simulator van voetbalwedstrijden is uitgegroeid tot een zeer uitgebreide managersim die elk facet van de voetbalwereld probeert te omvatten, om het hele pakket vervolgens ook nog op verschillende manieren aan te bieden.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Sinds vorig jaar bevat Football Manager, zoals de serie tegenwoordig heet, de Classic-spelmodus. Deze modus werd toegevoegd voor spelers die vonden dat het spel te uitgebreid was geworden. In Football Manager Classic werden allerlei niet-noodzakelijke bezigheden weggesneden en konden managers zich richten op de hoofdzaken van het leiden van een voetbalteam. Tegelijkertijd bleeft de standaard-spelmodus ook aanwezig, voor spelers die niets aan het toeval willen overlaten en alles zelf in de hand willen houden.

Deze splitsing blijft ook in Football Manager 2014 behouden, en feitelijk heeft Sports Interactive beide modi dezelfde behandeling gegeven die de hoofdspelmodus altijd al kreeg. De Londense ontwikkelstudio heeft kritisch gekeken naar wat gemakkelijker of beter kon, en dat heeft in zowel de traditionele spelmodus als in Classic geleid tot een handiger spel, dat meer gestroomlijnd overkomt en daardoor weer net even leuker is om te spelen dan de versie van vorig jaar.

In-game editor

Dat betekent ook direct dat er geen baanbrekende feature in Football Manager 2014 zit zoals de Classic-modus vorig jaar. De in potentie meest ingrijpende verandering is wellicht nog dat Sports Interactive nu extra downloads aanbiedt via Steam. Voor een klein bedrag kun je extraatjes kopen die bijvoorbeeld extra transferbudget opleveren. Daarnaast is er ook een editor te koop waarmee je de database van nieuwe en lopende games kunt editten tijdens het spelen. Dat is op zich niet nieuw, want dergelijke editors werden vaak door de FM-community wel ontwikkeld, maar nu zit hij dus in het spel zelf - al moet je wel 4,49 euro betalen om hem te activeren.

Technische veranderingen

Hoewel een specifieke grote vernieuwing ontbreekt, is er zeker geen sprake van een herhaaloefening. Sports Interactive heeft de handen wel uit de mouwen gestoken, maar het resultaat van die arbeid laat zich niet eenvoudig vangen in een review, zonder dat het een enorm lange opsomming van allerlei kleine details wordt. Toch zijn het die details die FM2014 weer net iets beter dan zijn voorgangers maken.

Betere match-engine

Een van de onderdelen die verbeterd is, zal hardcore-spelers grappig genoeg niet erg boeien, maar meer casual spelers zullen al snel als een vooruitgang zien. Voor FM2014 heeft Sports Interactive de audiovisuele kant van het spel aangepakt. Dat leidt tot een mooiere versie van de 3d-wedstrijd-engine. Hier valt wel op aan te merken dat de voetballers op het veld zich nog steeds niet zo gedragen als echte voetballers, maar de stijgende lijn - ooit begonnen bij 'vechtende stipjes op een groen vlak' - wordt doorgezet.

Daarnaast draait Football Manager 2014, als eerste game in de serie, ook onder Linux. Gebruikers met Ubuntu 12.04 LTS of een nieuwere versie kunnen FM2014 dus ook spelen. De spellen die gebruikers opstarten onder Linux of een van de andere platformen zijn uitwisselbaar. Een spel dat is gestart is onder Linux en wordt opgeslagen in de cloud, kan dus ook via een Mac of pc gedownload worden om verder te spelen. Zowel de ondersteuning van cross-platform saves als cloud saving is nieuw voor Football Manager.

Niet alleen deze versie van Football Manager kan cross-platform gespeeld worden. Als je een potje begint in de Classic modus van Football Manager 2013 en je selecteert niet meer dan drie landen, dan is dat spel uitwisselbaar met de PlayStation Vita-versie van het spel. Je kunt dus, door je spel op te slaan in de cloud, op je PS Vita verder spelen terwijl je onderweg bent.

Steam Workshop

Ook nieuw is de manier waarop Football Manager gebruikmaakt van de Steam Workshop. Hier kunnen allerlei onderdelen van Football Manager door fans uitgewisseld worden, variërend van grafische upgrades middels logo's en teamshirts, tot complete door fans aangepaste databases en nieuwe uitdagingen voor in de Classic-spelmodus.

Die Classic-spelmodus is trouwens volledig anders vormgegeven dan de normale spelmodus. Hoewel wij de wat 'modernere' look van de normale spelmodus prefereren, is de ene variant niet beter dan de andere. In de normale modus zijn de menu's over het algemeen uitgebreider, maar je moet daar ook meer informatie tot je nemen. Wie zich echter in een van beide niet kan vinden, kan hier nog van alles aanpassen. Sports Interactive heeft een zoom-functie toegevoegd waarmee spelers de grootte van hun scherm kunnen bepalen, en daarnaast kunnen ook diverse tegels en lettertypes in grootte en stijl worden aangepast.

Tactiek: geen sliders meer

Football Manager 2014 brengt dus aardig wat extra mogelijkheden om de game heen, maar natuurlijk zijn er ook binnen de gameplay zaken aangepast. De belangrijkste daarvan is te vinden in de tactieken, of liever gezegd: in de manier waarop je een speelstijl instelt. Natuurlijk: het kiezen van een formatie blijft eenvoudig genoeg. Je selecteert je spelers, zet ze op hun plek en kiest eventueel nog een bepaalde rol. Zo kun je een spits een 'diepe spits' maken die in de punt blijft staan, maar je kunt hem ook een rol geven waarbij hij automatisch de bal komt halen.

Simpele instructies

Tot zover is alles hetzelfde, maar vanaf het moment dat de formatie is bepaald, verandert alles. Voorheen stelde je je speelstijl in via sliders, en dat was volgens Sports Interactive iets dat ver van de werkelijkheid af lag. Een echte trainer zegt niet "jullie moeten tien procent harder tackelen" of "de opbouw moet een kwart trager". Nee, het zijn simpele maar doeltreffende instructies die hun werk moeten doen. FM2014 biedt spelers dan ook een nieuw menu met verschillende instructies. Globaal biedt dat menu dezelfde mogelijkheden als de oude manier van het instellen van een speelstijl, maar het werkt eenvoudiger en overzichtelijker.

Deze wijziging heeft twee gevolgen in Football Manager. In de eerste plaats maakt het de tactieken als geheel toegankelijker voor meer spelers. De sliders maakten het proces abstracter en dat was niet voor iedereen weggelegd, maar elke speler begrijpt wat het betekent om op de knop 'verder inzakken' of 'eerder druk zetten' te klikken. Bijproduct van de wijziging is echter wel dat er een klein beetje finesse wegvalt. De meer geoefende FM-spelers schaafden hun tactieken, en dus hun sliders, tot in den treurnis bij. Uiteindelijk zullen zij zich daarbij iets beperkt voelen door de nieuwe werkwijze, al blijft er in totaal genoeg over om in te stellen aan de tactieken.

Transfermarkt

Het instellen van een goede tactiek die past bij de spelers die je hebt, of het vinden van de juiste spelers bij de speelwijze die je in je hoofd hebt, dat is eigenlijk waar Football Manager in essentie over gaat, en FM2014 is geen uitzondering. Transfers spelen dan ook nog steeds een belangrijke rol. Het aan- en verkopen van spelers is voor veel FM-spelers het favoriete onderdeel van het spel, en dus is het fijn om te zien dat Sports Interactive op dat vlak dit jaar puik werk heeft geleverd.

Nooit zagen we een diepgaander, geloofwaardiger transfersysteem in een voetbalspel. Je kunt het zo gek niet bedenken of het zit er in. Zo onderhandelden wij met een club over de transfer van een speler, maar moesten er daarbij rekening mee houden dat die club maar twintig procent van de rechten bezat. De overige tachtig procent waren eigendom van een spelersmakelaar, die dus het viervoudige van wat wij die club zouden betalen van ons mocht incasseren. Op dat soort momenten lijkt Football Manager 2014 akelig veel op de slangenkuil die de echte voetbaltransfermarkt is.

Geloofwaardig

Het meest onder de indruk waren we echter van de werking van die slangenkuil. Alle marktmechanismen werken zoals het hoort. Spelers met een aflopend contract kun je een jaar voordat ze zonder contract staan bijvoorbeeld voor een beperkt bedrag oppikken, omdat clubs willen voorkomen dat hun spelers gratis de deur uit lopen. Spelers wegen in hun keuze voor clubs de balans tussen club, competitie en financiën op een geloofwaardige manier af. Het maakt opereren op de transfermarkt van Football Manager 2014 een fijne bezigheid, ook al lijken de dagen dat je als Ajax in drie jaar tijd honderden miljoenen kon verdienen definitief tot het verleden te behoren.

Geloofwaardigheid troef

Geloofwaardigheid is een sleutelwoord voor elke simulatie, en dus ook voor een voetbalmanagersimulator. Een realistisch verloop van wedstrijden en een goede transfermarkt dragen daar aan bij, maar het gaat verder dan dat. We schreven in het verleden al eens dat Football Manager er destijds in slaagde de speler het gevoel te geven daadwerkelijk werkzaam te zijn in de de voetbalwereld. Dat kwam door onderdelen zoals goede nieuwsberichten en gesprekken met de media. Football Manager 2014 brengt hierin deels verdere verbetering, maar ergens toch ook wel wat stagnatie.

Levendige voetbalwereld

Zo zijn er opnieuw diverse nieuwe menu's die de voetbalwereld weer wat verder integreren in Football Manager 2014. Denk daarbij aan het nieuwe 'Seizoensvoorspelling'-scherm dat in een oogopslag laat zien wie de favorieten zijn voor een competitie, wie de spelers van het jaar zijn en wat de laatste toonaangevende transfers zijn geweest. Ook leuk is dat er een nog hogere mate van interactie is. Alles en iedereen reageert op elkaar, en daarbij heb je nog meer mogelijkheden in je eigen gesprekken. Zo kun je spelers bijvoorbeeld vragen van zaakwaarnemer te wisselen als je een bijzonder vervelend figuur treft bij de onderhandelingen

De extra mogelijkheden zijn er dus wel, maar ze zijn niet overal aanwezig en blijven ook niet allemaal even lang vers. Zo zijn er in de vele interviews die je met de media doet wel nieuwe antwoordmogelijkheden, maar die heb je al snel gezien. De persconferenties worden daardoor binnen afzienbare tijd een van de weinige vervelende onderdelen van Football Manager 2014. Je kunt ze skippen, maar elke FM-veteraan weet dat je jezelf daar uiteindelijk geen plezier mee doet.

Onvoorspelbare reacties

Het is overigens niet zo dat FM2014 het dit punt minder goed doet dan zijn voorganger, maar verbetering zit er ook niet in. Misschien is het daarom zo dat het ons dit jaar meer in negatieve zin opvalt dan vorig jaar bij FM2013 het geval was. Een ander negatief puntje is dat de reactie van je spelersgroep soms nogal koud op je dak komt vallen. Zo reageerden onze spelers negatief in de media nadat wij ze na een nederlaag op hun donder hadden gegeven in de kleedkamer. Aan de ene kant is dat misschien wel realistisch. Zulke reacties zie of lees je weleens als een trainer kritiek heeft geuit op zijn team, maar in een game lijkt het op een straf. Het voelt alsof je kennelijk de foute keuze hebt gemaakt, terwijl er genoeg reden was om voor kritiek te kiezen. Dit voelt soms wat oneerlijk aan.

Toch blijft de geloofwaardigheid en daarmee het spelplezier in Football Manager 2014 altijd wel overeind. Uiteindelijk zijn het de talentjes die uitgroeien tot toppers, de werelddeals die je maakt op de transfermarkt en de verrassende uitslagen die je noteert tegen grote clubs die je bijblijven. Doordat je bovendien alle drie die onderdelen redelijk in eigen hand hebt, blijft Football Manager ook met de 2014-versie een van de verslavendste spellen die je kunt opstarten op een pc, Mac of Linux-systeem.

Conclusie

Football Manager 2014 evenaart de kwaliteit van Football Manager 2013 met speels gemak, maar brengt tegelijkertijd geen al te schokkende verbeteringen ten opzichte van dat spel. Diverse technische opties zijn bijvoorbeeld leuk voor een select groepje mensen dat er daadwerkelijk gebruik van zal maken, maar niet meer dan dat, al is het leuk dat de game eindelijk ook beschikbaar is voor Linux. Ondertussen heeft Football Manager niets ingeboet aan zijn verslavingsfactor, en de spelwereld is er alleen maar geloofwaardiger op geworden. Alle facetten van de voetballerij zijn op de een of andere wijze aanwezig in Football Manager 2014, en dat is best een compliment waard. Al is het wel de vraag of je er blij mee moet zijn als je weer eens virtueel tegenover een ongelooflijke geldwolf van een zaakwaarnemer zit ...

Pluspunten

+ Nieuwe manier van instellen tactiek
+ Weer gestroomlijnder, handiger
+ Geloofwaardige transfermarkt
+ Linux-versie en Steamworks
+ Cross-platform functie met PS Vita

Minpunten

- Persconferenties geven wordt snel saai/vervelend
- Geen 'spelveranderende' nieuwe feature

Cijfer: 9

Titel Football Manager 2014
Platform PC, Mac, Linux
Ontwikkelaar Sports Interactive
Uitgever SEGA
Releasedatum Inmiddels verschenen

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Reacties (32)

Wijzig sortering
Er zijn twee spellen die ik zelf speel, Lord of the Rings Online en Football Manager. Elk jaar kijk ik weer uit naar de volgende installment van FM.

Zelf vind ik FM2010 nog steeds leuk om te spelen, de 3D engine is vooral top. Wat ik indrukwekkend vind is dat elk doelpunt uniek lijkt. FM2011 sloeg ik over, een maat van mij waar ik mee netwerk die nog gekker is van FM dan ik vond het niet zo denderend. FM2012 wel gekocht, het was helaas onspeelbaar op een Core2Duo bak op het netwerk met 5 leagues, om dezelfde reden FM2013 niet genomen. Het spelplezier was ook wat minder vond ik dan bij FM2010.

Binnenkort een 2nd gen Corei5 om FM2014 op te proberen, moet nog horen van mijn maat wat hij van de nieuwe versie vindt. Waar ik altijd bang voor ben is dat het spel te veel de realiteit volgt en niet zo zeer spelplezier. Hiermee bedoel ik dat in FM2010, verkopen veel makkelijker was dan in FM2011 en FM2012, nu mag dit wel de realiteit zijn maar jaren lang opgescheept zitten met een drol van een speler is niet zo leuk. Helemaal frustrerend is als je een goeie speler hebt die je kwijt wilt omdat je niet zijn positie gebruikt of omdat hij wit is en je hebt wat tegen blanken ;) die je maar niet kwijt raakt vanwege 0 interesse of aanbiedingen die nergens op slaan. Een actieve transfermarkt is één van de leukere facetten van FM.

Waar ik op hoop is dat de transfermarkt net zo leuk is als in FM2010 en dat de 3D engine nog beter is. De engine van FM2012 was namelijk prut. Verder zou ik het leuk vinden als je meer betrokken was bij het bouwen van een nieuw stadion, het design (overdekt/vorm/grote/hoogte), zitplaatsen, onderhoudskosten (hoe groter hoe duurder), je stadionnaam gebruiken voor meer sponsorgelden of gewoon noemen naar Bergkamp stadion _/-\o_ , parkeerplaatsen, uitbreiden van merchandise tak in andere landen, promo doeleinden in die landen waar de merchandising niet zo goed loopt.

Al deze dingen zijn misschien niet in eerste instantie de verantwoordelijkheid van de trainer, het maakt het spel NOG leuker om je team en stadion meer je eigen te maken. Wat er zou kunnen gebeuren is dat als je heel succesvol wordt dat het bestuur je meer controle/zeggenschap geeft over deze mogelijkheden. Arsene Wenger van Arsenal heeft bijvoorbeeld veel meer zeggenschap over de club dan trainers van andere clubs.

En ja, ik ben al jarenlang Arsenal fan. :)
Ik denk dat een Fifa manager dan meer bij jouw wensen in de buurt komt. Ik heb in meerdere interviews en tweets wel voorbij zien komen dat dit niet de kant is die Miles Jacobsen op wil.

Ik ga hem zeker weer halen alleen vermaak ik mezelf momenteel met FM 13 prima. Dus wordt wachten op de sale. Ik had voor dit jaar gehoopt dat je als trainer van de tweede elftallen zou kunnen opereren aan het begin van je carriere. Dus afhankelijk van de spelers die je vanuit het eerste gedropt krijgt, spelers die je volgens de trainer van het eerste op moet stellen etc.
Ach, ik vermaak me wel met deze game en het is zijn geld (bij release of in de steam sale) voor mij altijd waard. De uren die ik erin steek, heerlijk.
Kan me helemaal vinden in jouw gevoel over waar het naartoe moet gaan. Zelf zit ik ook niet te wachten op nog meer "tafel" en "emotion" gesprekken, die uitsluitend in 2D en saai zijn. De beleving, de prachtige goals, bewegingen, unieke stadions, de sfeer, daar valt nog heel veel winst te pakken.

Helaas is dat niet de prioriteit, zoals je hier ook tegenkomt bij andere spelers. Dan word je doorverwezen naar arcade achtige games. Jammer, ze laten hier echt iets liggen naar mijn smaak; een Gem! De Heilige Graal!

Voetbal = Beleving. Ook voor managers!
Vanaf FM 2011 vind ik de 3D engine slechter. Oke, de poppetjes zijn duidelijker maar bewegen tegelijkertijd houteriger dan bij de engine van FM2010. Het laatste vind ik daarom mooier, het oogt sierlijker en prettiger.

Zijn de mannetjes nog steeds houterig in hun bewegingen ?
Ze zijn nog steeds houterig, maar dat is ook totaal niet interessant. De 3D engine heeft geen toegevoegde waarde voor het spel, het is er voor de eye-candy.

Als de mannetjes minder houterig worden is dat mooi meegenomen, maar ik vind het zeker geen minpunt aan het spel.
Dat zeggen veel mensen en die gebruiken de 2D view.
Maar in 3D zie je wel of ze een lobje/stiftje doen, of een hakje. Dat voegt toch wel wat toe. In de 2D view moet je dat uit het tekstcommentaar halen. En dan kan het zijn dat een speler met een schitterend lobje scoort en het tekstcommentaar enkel zegt dat het een wereldgoal was, maar niet de manier waarop.
En dat de animaties niet zoals in Fifa zijn dat maakt niet heel erg uit, omdat de animaties in FM duidelijk genoeg verschillen dat het i.m.o. een meerwaarde over de 2D view heeft.
Vind het wel een minpunt en erg genoeg, dat ik nog steeds FM2010 speel. Daar ik wel vaak de 3D weergave speel, gewoon omdat ik het het leuk vind hoe de spelers bewegen, scoren e.d.

Technisch gezien, maakt het idd niets uit. Voor je beleving, maakt het echter alles uit.
Erg positief en belangrijk vindt ik juist de verbetering in de match engine, die heeft echt sprongen gemaakt. De oude versie draaide op een Mac zeer slecht, veel horten en stoten terwijl we niet over een grafisch zware game praten. Nu draait hij echter perfect, een belangrijke verbetering. Of ze hebben misschien bij het omzetten naar OSX een betere job gedaan.
Smaken verschillen😉. Het is misschien saai voor de 1, maar zeer verslavend!
Toch nog een aantal leuke verbeteringen dit jaar:

-transfer onderhandelingen is verbeterd door een voorstel knop waardoor je real time kan onderhandelen
-eigenaarschap managers mbt transfers, managers kunnen een % van de aandelen hebben (al hoef je die niet allemaal aan te kopen om een transfer te maken ;) je kan namelijk niet gespreid betalen waardoor je meteen door je budget heen gaat
-mogelijkheid tot aankopen van "geld, stadion, etc"in FMC is nieuw (al speel ik geen fmc)
-scouting overzicht is verbeterd: je kan nu op een wereldkaart zien hoeveel kennis je scouts hebben (en dit is geen grafiek of tabel maar een leuke wereldkaart)
-aangekochte en verkochte transfers worden onmiddellijk van je budget afgetrokken en opgeteld, dus je weet meteen of je iemand kan betalen/verkopen

Soms hoeft een spel geen nieuwe zogenaamde spelfeatures te krijgen. Dus waarom dit als minpunt wordt opgenoemd? Ik zie liever dat ze de bestaande onderdelen verder verbeteren of uitbreiden.
FM hanteert een soort Tick-Tock strategie, ene jaar veel nieuwe features en het andere jaar is het meer polijsten en optimaliseren.

Het is al langer bekend dat die persconferenties een vervelende taak worden, net als in het echt. Maar wat zouden ze moeten doen om dat ''leuk'' te maken? Dat wordt al snel zo complex...en persoonlijk met al die manager figuren. Louis van Gaal in FM....(Jan Jansen) die hairdryer treatments geeft en soms belachelijke dingen doet en een andere keer goede analyses maakt.
ik vind het echt een prachtig spel, voor je het weet stop je er echt uren speeltijd in en ben raak je verslaafd aan het spel.

Er zijn veel grote stappen gemaakt in FM14 tov FM13, met de match engine ben ik wel het meest blij dit is realistischer en ziet er ook beter uit. Maar het zijn ook de kleine dingen die het hem doen in FM14. Zoals je krijgt transfervrije spelers aangeboden die echt willen spelen en voor een prikkie bij je ploeg komen. De interactie met spelers, andere trainers, coaches en het bestuur is aanzienlijk verbeterd, je hebt veel meer opties die je kan uitvoeren en ook je eigen filosofie kan na gestreven worden.

Ben je echt een voetbalgek ( zo als ik dus :) ) dan past dit spel zeker bij jou en is het een zeer goede aanrader.
Nog steeds is voor mij CM2010 de laatst makkelijk bespeelbare voetbalsim. FM is het voor mij totaal niet vanwege de grootte en moeilijkheidsgraad van het spel. Compleet andere spel ivm CM-serie.
Wellicht dat de feature "Football Manager Classic (FMC)" dan wel iets voor je is. Er is een demo van het spel: http://store.steampowered.com/app/231670/

Ik vind de pers conferenties bijvoorbeeld niks en laat dit zoveel mogelijk over aan mijn assistent manager ( moet je wel even instellen) en die paar berichten (het zijn er dit jaar wel meer) die beantwoord ik zo goed als niet. En ik red me prima. Maar voor de rest druk ik ook op de spatiebalk. Ik ben alleen (tussendoor) veel tijd kwijt aan het zoeken van talenten, coaches etc
Verander de titel even naar 2014.
Ziet er precies een pak ingewikkelder en moeilijker uit dan de FIFA 2013 versie.
Heb nog niet de 2014 gezien buiten een demo.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True