Football Manager 2014: nog steeds verslavend

Twee games in één

Wie in de vorige eeuw werd gegrepen door het virus dat Championship Manager heet en tot op heden nog geen medicijn heeft gevonden om dat virus uit zijn of haar systeem te krijgen, is de afgelopen bijna twintig jaar getuige geweest van een imposante transformatie. Wat begon als een relatief simpele text-based simulator van voetbalwedstrijden is uitgegroeid tot een zeer uitgebreide managersim die elk facet van de voetbalwereld probeert te omvatten, om het hele pakket vervolgens ook nog op verschillende manieren aan te bieden.

Sinds vorig jaar bevat Football Manager, zoals de serie tegenwoordig heet, de Classic-spelmodus. Deze modus werd toegevoegd voor spelers die vonden dat het spel te uitgebreid was geworden. In Football Manager Classic werden allerlei niet-noodzakelijke bezigheden weggesneden en konden managers zich richten op de hoofdzaken van het leiden van een voetbalteam. Tegelijkertijd bleeft de standaard-spelmodus ook aanwezig, voor spelers die niets aan het toeval willen overlaten en alles zelf in de hand willen houden.

Deze splitsing blijft ook in Football Manager 2014 behouden, en feitelijk heeft Sports Interactive beide modi dezelfde behandeling gegeven die de hoofdspelmodus altijd al kreeg. De Londense ontwikkelstudio heeft kritisch gekeken naar wat gemakkelijker of beter kon, en dat heeft in zowel de traditionele spelmodus als in Classic geleid tot een handiger spel, dat meer gestroomlijnd overkomt en daardoor weer net even leuker is om te spelen dan de versie van vorig jaar.

In-game editor

Dat betekent ook direct dat er geen baanbrekende feature in Football Manager 2014 zit zoals de Classic-modus vorig jaar. De in potentie meest ingrijpende verandering is wellicht nog dat Sports Interactive nu extra downloads aanbiedt via Steam. Voor een klein bedrag kun je extraatjes kopen die bijvoorbeeld extra transferbudget opleveren. Daarnaast is er ook een editor te koop waarmee je de database van nieuwe en lopende games kunt editten tijdens het spelen. Dat is op zich niet nieuw, want dergelijke editors werden vaak door de FM-community wel ontwikkeld, maar nu zit hij dus in het spel zelf - al moet je wel 4,49 euro betalen om hem te activeren.