Football Manager 2013: briljant in diepgang en eenvoud

Revolutie

Eigenlijk schreven we de afgelopen jaren voornamelijk veel van hetzelfde over Football Manager. Al jaren staat de voetbalmanagersimulatie van Engelse makelij op een eenzaam hoog niveau binnen het genre, waarbij elke volgende versie voornamelijk moet concurreren met zijn voorganger. Ontwikkelstudio Sports Interactive slaagde er elk jaar met kleine verbeterpuntjes in om de game steeds net iets beter te maken, maar van een revolutie was geen sprake. Zullen we het maar gewoon meteen zeggen? Die revolutie is er dit jaar wel.

Football Manager?

Laten we beginnen bij het begin. Hoewel de meeste lezers van Tweakers wel zullen weten wat Football Manager inhoudt, bleef de kern van de game onbeschreven in de reviews van de laatste jaren. Het is wellicht goed om er daarom kort aandacht aan te besteden. In Football Manager neem je de rol aan van manager van een club naar keuze. Als manager ben je verantwoordelijk voor het wel en wee van die club, zowel wat betreft de sportieve prestaties als met betrekking tot de financiën en alles wat daarmee samenhangt. Je selecteert je team, kiest een tactiek, maar speelt de wedstrijden niet zelf. Net als een echte voetbalmanager bekijk je de wedstrijden en kun je door wissels en wijzigingen in de tactiek invloed uitoefenen.

De officiële aankondigingsvideo van Football Manager 2013.

Dat voor wat Football Manager is en altijd al was. De revolutie is direct in het hoofdmenu al zichtbaar. Wie zin heeft in een singleplayer-potje Football Manager heeft dit jaar niet één, maar drie spelmodi om uit te kiezen. Natuurlijk is er de traditionele hoofdmodus met al zijn diepgang en de te verwachten aanpassingen en verbeteringen, maar veel opvallender is de aanwezigheid van de Classic-spelmodus en de Challenges.

Challenge modus

Die uitdagingen kunnen we vrij snel uit de weg werken. Sports Interactive heeft een aantal scenario's bedacht - en we kunnen ons prima voorstellen dat er later in het jaar meer aan worden toegevoegd - waar jij je aan kunt wagen. Denk aan 'Je team is nog ongeslagen. Behoud die ongeslagen status voor de rest van het seizoen' of 'Je wordt aangesteld als manager van een team dat stijf laatste staat. Behoedt het voor degradatie'. Zeker voor spelers die altijd met topclubs spelen en niet gewend zijn om te knokken voor lijfsbehoud kan zo'n uitdaging erg afwisselend werken.

Tenminste, als je de uitdaging koppelt aan een team dat daarbij past. We begrijpen niet zo goed dat Sports Interactive niet zelf de teams, of eventueel een beperkte selectie van teams, heeft gekozen per challenge. Je hebt voor een uitdaging dus nog steeds de vrije keuze in welk team je neemt. Zo begonnen wij de 'laatste plaats'-challenge met Ajax, en dat is natuurlijk wel een beetje vreemd. Goed, er mag ook best wat eigen verantwoordelijkheid bij de speler worden verwacht. We hadden ook voor PEC Zwolle of VVV kunnen kiezen. Toch blijft het gevoel hangen dat deze spelmodus beter tot zijn recht was gekomen als Sports Interactive de keuzes alvast wat had ingeperkt om onrealistische situaties te voorkomen.

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers is samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer onderdeel van DPG Media B.V.