Door Jurian Ubachs

Redacteur

War Thunder: de baas in de lucht

09-09-2013 • 08:00

78

Multipage-opmaak

Nu vliegtuigen, straks ook tanks

Game-ontwikkelaars zijn niet vies van een lekkere steek onder water. Zo sneerde Sony er lustig op los tijdens zijn persconferenties op de E3 en de Gamescom, en hebben we het EA en Activision al vaak genoeg over 'andere shooters' horen hebben, als vrij duidelijk de directe concurrent bedoeld wordt. Het hoort er een beetje bij. Wat dat betreft zijn de mannen van Gaijin prima op hun plaats in de game-industrie. Tijdens een presentatie van War Thunder waren de Russische ontwikkelaars niet te beroerd om de beperkingen van concurrent Wargaming.net te noemen: "Wisten jullie dat die games draaien op een engine die eigenlijk al tien jaar oud is?"

Nu zijn we bij Tweakers zeker niet van plan onszelf als podium te laten gebruiken voor dat soort propaganda, maar het is wel een aardig tegengeluid. Niet heel lang geleden hadden we immers een uitgebreide reportage over Wargaming. Het Wit-Russische bedrijf oogstte niets dan lof. Hun games doen het, sinds het bedrijf zich op online free-to-play ging richten, uitstekend. World of Tanks is gigantisch, World of Warplanes begint hoopvol en World of Warships is in aantocht. Maar hoe goed Wargaming.net zijn zaakjes ook voor elkaar lijkt te hebben, er zijn indicaties dat Gaijin het misschien wel nóg beter doet.

Met die laatste zin doelen we dan op de gameplay, of beter gezegd: op wat we hebben gehoord over de gameplay. Onder elk artikel over World of Warplanes lazen we steevast reacties van gamers die ons vroegen eens een kijkje te nemen bij War Thunder. De gameplay zou diepgaander zijn en de simulatie van de luchtgevechten zou een stuk realistischer zijn. Zo gebeurde het dat we feitelijk op verzoek van de diverse gamers die onder de artikelen reageerden eens een blik wierpen op Gaijins oorlogsspel. Dat deden we in eerste instantie op de Gamescom, waar we de PlayStation 4-versie even konden spelen, en daarna ook nog even thuis, gewoon op de pc.

Tanks gecombineerd met vliegtuigen

Daarbij viel direct op dat Gaijin iets doet dat volgens Wargaming.net onmogelijk is. In War Thunder worden gevechten met tanks namelijk gecombineerd met luchtgevechten. Volgens Wargaming.net ligt de schaal van dergelijke gevechten te ver uit elkaar om een goed gevecht op te kunnen leveren, maar Gaijin bewijst hun ongelijk: het werkt. Overigens verbaast het standpunt van Wargaming.net de mannen achter War Thunder niet. "Vliegtuigen moeten sneller gaan dan tanks. In de 'World of'-games gaan ze even hard. Ook de vliegtuigen gaan maar zestig kilometer per uur, en die snelheid wordt vermenigvuldigd met tien en in die vorm getoond in de interface. Zou je de tanks en vliegtuigen daar bij elkaar brengen, dan zul je zien dat ze even hard gaan..."

Nu gebiedt de eerlijkheid ons wel te zeggen dat we de tanks in War Thunder nog niet zo heel veel in actie hebben gezien. We zagen een voorbeeld van een gecombineerd gevecht en dat zag er werkbaar genoeg uit. Zelf spelen was er echter nog niet bij dus kunnen we nog niets zeggen over de balans tussen beide voertuigtypen, en daar valt of staat zo'n combinatiespel natuurlijk wel mee.

Gevechten, missies, campagnes

Op de Gamescom, maar ook thuis op de pc, richtten we ons dus op de gameplay die zich in de lucht afspeelt. Al in de eerste menu's van het spel onderscheidt War Thunder zich van concurrent World of Warplanes. Waar dat laatste spel er een gestroomlijnde structuur op nahoudt, daar laten de menu's van War Thunder spelers wat meer keuze. Veel features, zoals het bekijken van je aangekochte vliegtuigen en zelfs de user interface, komen aardig overeen. War Thunder laat spelers echter allerlei soorten missies vliegen, terwijl World of Warplanes alleen voorziet in dogfights: korte gevechten.

Snelle gevechten

Die optie kent War Thunder uiteraard ook. Met een druk op de knop start je een gevecht met het door jou gekozen vliegtuig en binnen de kortste keren zit je in een dogfight. Dat is voor War Thunder echter nog maar het begin. Het spel bevat namelijk ook specifieke missies waarin spelers een bepaald vliegtuig toegewezen krijgen. Het leuke van deze missies is dat je ze kunt spelen zonder dat je de vliegtuigen waar je mee speelt hoeft te bezitten. Nog los van de uitdaging van de missies zelf vormt deze speloptie een ideale manier om verschillende kisten uit te proberen in gevechten, voordat je er daadwerkelijk een koopt.

War Thunder

Wie de missiestructuur nog een stapje verder wil zien gaan, kan voor ongeveer twintig euro een tweetal historische campagnes kopen. Dit geeft de speler in totaal negentien missies die zich afspelen binnen een realistischer kader. De missies zijn dan gebaseerd op echt bestaande conflicten uit het verleden. We hebben hier zelf nog geen voorbeeld van gezien, maar de inhoud laat zich, met onder meer alle vliegtuigen uit de Tweede Wereldoorlog in het spel, natuurlijk wel een beetje raden.

Zelfgemaakte missies

Daar bovenop kunnen spelers zich nog wagen aan een groot aantal door spelers gemaakte missies, die via de mission editor tot stand zijn gekomen. Spelers kunnen daarin zelf aangeven wat voor missie het is, in welke omgeving, tegen wat voor vijanden, enzovoorts. Het helpt War Thunder aan een duidelijk andere positie dan World of Warplanes. Dat laatste spel ontwikkelt zich als de arcade-titel van de twee, waar War Thunder ook oog heeft voor gamers die iets meer diepgang en inhoud zoeken in hun vliegspel.

Arcade of realisme?

Die diepgang komt natuurlijk niet alleen terug in de inhoud van de missies, maar ook in de gameplay. Het verschil tussen beide titels is ook hier al in de menu's evident. World of Warplanes ondersteunt wel diverse soorten controllers, maar softwarematig verandert er niets. Dat is in War Thunder anders. Het spel laat gamers kiezen voor een een bepaalde soort besturing. Dat kan zo makkelijk, maar ook zo moeilijk als je zelf wil.

Dynamisch schademodel

De 'makkelijke' variant zorgt voor gameplay die lijkt op World of Warplanes. Je bent vrij om een eigen camerapositie te kiezen en je hoeft je tijdens het spelen niet heel erg druk te maken om hoe een vliegtuig werkt. Je voornaamste taak is dat simpelweg jagen op en neerschieten van andere vliegtuigen. Toch zul je ook bij deze manier van spelen al voorbeelden zien van de diepgang in War Thunder die een beetje lijkt de ontbreken in World of Warplanes. Neem bijvoorbeeld de schademodellen. In World of Warplanes is wel sprake van critical hits, maar de schade is verder niet dynamisch. In War Thunder ontstaat de schade aan een toestel daadwerkelijk op de plek waar jij dat toestel hebt geraakt. Een reeks rake schoten op een vleugel zou die vleugel geheel kunnen vernietigen en een vliegtuig in een klap onbestuurbaar maken.

Voor wie dat niet genoeg vindt heeft War Thunder daar bovenop nog de Historical Battles en de Full real battles, wat je als de twee niveaus boven arcade battles kunt zien. De historische gevechten schotelt spelers een realistischere manier van spelen toe. De schademodellen zijn nog realistischer en de zwaartekrachteffecten hebben meer invloed. Dat laatst houdt bijvoorbeeld in dat een piloot een blackout kan krijgen als er teveel G-krachten op zijn lichaam worden gezet. Ook kan het vliegtuig zelf daar aan bezwijken.

War Thunder

De echte 'hardcore' liefhebbers van vlieggames storten zich natuurlijk op de laatste variant, de volledig realistische gevechten. Hier wordt je niet meer geholpen door het spel. Elke beweging van het vliegtuig doe je helemaal zelf en je zult rekening moeten houden met de beperkingen van dat vliegtuig. Daarnaast kan er in deze spelmodus alleen maar vanuit de cockpitview gevlogen worden, en niet meer vanuit de camerapositie achter het vliegtuig, die bij de minder realistische varianten wel bruikbaar is.

Opstijgen en landen

Een ander onderdeel dat bijdraagt aan het gevoel van diepgang is de mogelijkheid om je vliegtuig op de grond te zetten. In World of Warplanes is er geen sprake van opstijgen of landen, maar dat is in War Thunder wel anders. Ook hier heb je de optie om direct in een gevecht te springen, maar er zijn ook missies waarbij je wel zelf mag opstijgen en landen, en stiekem vinden wij dit eigenlijk een van de leukste dingen om te doen in een vliegspel. Natuurlijk draait het om het vliegen en vechten zelf, maar op de een of andere manier blijft het succesvol op de grond zetten van een vliegmachine toch ook enorm leuk om te doen.

In de grafische uitwerking van de omgeving en de vliegtuigen, afgezien van het schademodel dan, doen War Thunder en World of Warplanes weinig voor elkaar onder. Net als World of Warplanes bedient War Thunder zijn spelers met accuraat nagemaakt toestellen en prachtige omgevingen. Het enige opvallende verschil daarin is dat de maps van War Thunder groter kunnen zijn dan die van World of Warplanes, maar voor de dogfights speelt dat natuurlijk geen al te grote rol. Wel van belang is dat omgevingen van War Thunder voor een deel natuurlijk ook geschikt zijn voor tankgevechten.

Cross-platform free-to-play

Dit alles speelt zich natuurlijk allemaal af binnen het kader van de free-to-play-game die War Thunder is. Wie even de moeite neemt om het War Thunder-topic op GoT te lezen, ziet dat de opkomst van dat marktmodel ook wel wat haken en ogen met zich meebrengt. Zo heeft Gaijin gedurende de bètatestperiode van War Thunder flink gesleuteld aan de balans op diverse terreinen, zoals hoe snel je ervaring verdient en hoeveel ervaringspunten je moet verzamelen voordat je een nieuw vliegtuig vrijspeelt. Daarbij heeft de ontwikkelaar de eisen voornamelijk opgeschroefd, zodat het dus meer tijd kost om nieuwe toestellen vrij te spelen. Om dit te voorkomen kun je natuurlijk een Premium-abonnement afsluiten, en dat is logischerwijs precies waar Gaijin op hoopt.

War Thunder

Zo lang het niet zo is dat mensen die betalen voor hun spel, items of features krijgen die gratis spelende gamers nooit kunnen bereiken, is dat wat ons betreft niet zo'n probleem. Elk voordeel heeft zijn nadeel; je hoeft geen zestig euro op te hoesten voor je nieuwe spel, maar zult wel geconfronteerd worden met de tactieken van de ontwikkelaar om op een andere manier te verdienen aan het spel. Zolang er geen sprake is van een pay-to-win-model, maar van een model waarbij geld ingezet kan worden om minder tijd op te hoeven offeren, zien wij daar geen kwaad in.

Pc-gamers tegen PS4-gamers

Als je de stap neemt om geld uit te geven aan War Thunder, dan is het natuurlijk wel zo fijn dat er veel spelers online zijn. Dat lijkt met War Thunder hoe dan ook wel goed te zitten, maar Gaijin neemt het zekere voor het onzekere. De ontwikkelstudio maakt zijn spel cross-platform, wat wil zeggen dat gamers op een pc straks op dezelfde servers terecht zullen komen als spelers met een PlayStation 4-versie van het spel. Dat roept uiteraard vragen op over de balans. De makers geven zelf toe dat War Thunder het best te spelen is met een joystick of een controller. De vraag is dus of een confrontatie tussen een pc-gamer met een toetsenbord en muis en een console-gamer met een controller wel helemaal eerlijk is.

Voorlopige conclusie

Het is niet moeilijk om te zien dat War Thunder duidelijk de completere en diepgaandere game is in de concurrentiestrijd met World of Warplanes. Dat laatste zal zeker een bepaald publiek bekoren dat juist op zoek is naar een wat simpeler arcade-achtig vliegspel. Maar zoek je iets meer dan alleen die simpele gameplay, dan kom je al snel bij War Thunder uit. De game biedt veel meer content en ook variatie in die content, tot en met een volledige campagne aan toe. Eenmaal in de dogfights zijn de verschillen tussen beide titels niet eens altijd zo groot, maar het kader waarin een dogfight uitgevochten wordt is ook belangrijk, en dat kader ziet er bij War Thunder een stuk steviger uit dan bij World of Warplanes.

Titel War Thunder
Platform PC, PS4
Ontwikkelaar Gaijin Entertainment
Uitgever Gaijin Entertainment
Releasedatum PC: reeds beschikbaar als open bèta
PS4: 29 november 2013
War ThunderWar ThunderWar ThunderWar ThunderWar ThunderWar ThunderWar ThunderWar Thunder

Reacties (78)

78
77
60
7
0
10
Wijzig sortering
Hoe bewijzen ze het tegendeel op het gebied van tanks en vliegtuigen samen? Je kunt nog niet eens met tanks spelen! Ze hebben nog helemaal niets bewezen, dat kun je pas zeggen als je ook daadwerkelijk met tanks speelt en weet of het goed is of niet.

Als we zometeen tegen PS4 gamers kunnen gaan vechten zal het waarschijnlijk in het voordeel van de PC spelers uitpakken. PC spelers die met muis en toetsenbord spelen hebben nu namelijk al een groot voordeel ten opzichte van joystick en controller spelers op de PC.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 23 juli 2024 08:31]

als mensen met muis en toetsenbord een voordeel hebben is er gewoon iets mis met het spel
vliegtuigen besturen met een muis is quasi onmogelijk, enkel als het extreem arcade is (zoals BF3) lukt dat
Anoniem: 147126 @catfish9 september 2013 09:52
Je kunt met de muis inderdaad bepaalde maneuvres ook niet doen. Je hebt bijvoorbeeld geen echte roll-control, dus een Immelmann of Split-S zit er niet in... Je kunt trouwens wel gewoon roll-control op toetsen op je toetsenbord definieren, dan kun je met je linkerhand toch nog een beetje control hebben als je het echt nodig bent.
De mode waarin je met muis speelt heet dan ook 'arcade'. Je kunt ook een 'full-real-battle' doen, dan kun je alleen met joystick vliegen (iedereen vliegt dan met joystick, dus dan is het wel gebalanceerd), en met 'echte' aerodynamics etc. maar ik vind dat extreem moeilijk. Je vliegtuig zit zo in een stall, dus ik denk dat dat een beetje te realistisch is tenzij je het spel echt heel veel speelt.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 147126 op 23 juli 2024 08:31]

Je kunt met advanced mouse control wel gewoon een Split-S en Immelmann doen hoor, ik gebruik ze constant. Het nadeel is alleen dat de instructor zich ermee bemoeit en je daarom langzamer bent als iemand die dezelfde manoeuvre met de joystick doet.
Je kans sinds kort (een week of 2-3) de instructor uitzetten in de opties (of toch bepaalde delen ervan). Dit zorgt er voor dat hij je vliegtuig ook niet heel de tijd recht trekt als je laag over de grond vliegt, wat het landen aan iets grotere snelheden ook wat gemakkelijker maakt.
Ik vind het toch een stuk leuker vliegen zonder instructor.
Dat klopt, je kunt drie dingen uitzetten maar de instructor blijft altijd deels actief met muis en toetsenbord en je kan/mag dat niet uitzetten (als je manoeuvres uitvoert zie je ook altijd de instructor rood knipperen).
Hoe zo kun je een beetje roll maken met het toetsenbord?
Ik heb zelf regelmatig met muis en toetsenbord gevlogen (indien ik Motion in joy heb vergeten aan te zetten) en maak volledige rolls. Ik schiet er zelf nog enkele mee neer.
Ik kan de zelfde moves als mn tweeling broer naast me met een logitech extreme 3D pro.


Verder vlieg ik zelf voornamelijk met PS3 controller icm motion in joy, omdat we maar 1 logitech 3D hebben. Met de juiste instellingen op de axis van de pookjes zit er niet verschil in de scores tussen joystick en PS3 controller.
Ik vind zelf dat in deze soort games het voordeel voor Muis+KB niet echt van toepassing is, speel zelf bijvoorbeeld World of Warplanes met een controller en ik heb echt 0,0% moeite om mensen uit de lucht te schieten.

Ik ga overigens wel denk ik binnenkort maar eens koekeloeren bij War Thunder, het ziet er namelijk wel heel erg interessant uit :-)
WT is heel anders dan WoWP, het tempo van WoWP ligt veel lager en mikken en manoeuvreren is over het algemeen veel eenvoudiger dan in WT.

Muis controllers hebben een groot voordeel in WT omdat ze veel preciezer kunnen mikken, ook kunnen ze met veel toestellen sneller manoeuvreren. Ze zijn wel steeds bezig om de controls te verbeteren maar op het moment ben je niet competitief met joystick.

Als joystick gebruiker heb je ook geen profijt van de instructor, dat is een soort autopilot die muis gebruikers helpt het vliegtuig in de lucht te houden. Als je vleugels beschadigt zijn helpt de instructor je toestel recht te houden, als joystick gebruiker moet je dit zelf doen. Ook als je een snelle duikvlucht maakt helpt de instructor je. Muis gebruikers kunnen ACM's uitvoeren die in het echt niet kunnen.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 23 juli 2024 08:31]

Hoe bewijzen ze het tegendeel op het gebied van tanks en vliegtuigen samen? Je kunt nog niet eens met tanks spelen! Ze hebben nog helemaal niets bewezen, dat kun je pas zeggen als je ook daadwerkelijk met tanks speelt en weet of het goed is of niet.
Eens... In WoT vliegen vogels... betekent ook niet dat tanks met vogels samen spelen.

Ben niet geïnteresseerd in vliegtuigen. Wel in tanks en die warships. Dus heb na even gekeken te hebben warthunder weer verwijderd en speel momenteel fijn verder met WOT.

Als Gajin daadwerkelijk de beloofde speelbare tanks heeft geïntroduceerd zal ik wel weer eens kijken. Tot die tijd is het slechts propaganda. Ik denk dat Wargaming namelijk best een punt heeft v.w.b. het samen kunnen spelen. tanks en vliegtuigen samen vereisen namelijk concepten om het voor iedereen leuk te houden.


De Engine mag dan oud zijn, met de recentere patches zijn de physics in WoT aardig vooruit gegaan, en de grafische mappen zijn in de hogere weergavemodi wat mij betreft schitterend.

[Reactie gewijzigd door Tuckson809 op 23 juli 2024 08:31]

Hoe bewijzen ze het tegendeel op het gebied van tanks en vliegtuigen samen? Je kunt nog niet eens met tanks spelen! Ze hebben nog helemaal niets bewezen, dat kun je pas zeggen als je ook daadwerkelijk met tanks speelt en weet of het goed is of niet.
Goed luisteren naar wat gezegd wordt: in WT vliegen vliegtuigen veel sneller dan tanks, in WoWP zouden vliegtuigen even snel gaan als tanks. Dat lijkt me een serieus verschil, ondanks dat je met WT alleen nog AI tanks hebt... In WoWP zou dat (volgens de uitleg van de makers van WT) ook al niet kunnen.
Ik denk dat een heleboel af gaat hangen van het commerciële model. Waar wargaming steeds vaker de verschillen kleiner maakt tussen betaald en onbetaald, zijn ze bij warthunder groter dan ze ooit geweest zijn bij WoT.

Dat kan betekenen dat er meer mensen premium gaan spelen bij warthunder, maar het kan ook betekenen dat een heleboel casual spelers af gaan haken omdat ze het idee krijgen dat ze nooit meer aan kunnen sluiten bij betalende spelers. En als ik kijk naar de rapporten rond wargaming zijn casual spelers die af en toe wat betalen een grotere pot geld dan "hardcore" spelers.
Naast meer experience en lions zijn er in War Thunder amper verschillen tussen premium en non premium spelers. Ook de premium vliegtuigen zijn verre van overpowered...
Maar die verschillen in income en experience zijn wel veel groter dan bij WoT (en dat was mijn hoofd argument).

De andere verschillen zijn ook wat minder relevant. Premium tanks zijn in WoT bijna altijd 80% versies van volledig geupgrade tanks met vaak een speciale twist. Daar zit het verschil dus ook niet.

Maar het gaat me voornamelijk hoe het verschil in strategie uitpakt. De marktleider gaat een richting, de uitdager doet het compleet tegenovergestelde.
Je krijgt met premium twee keer zoveel exp en lions, in WoT krijg je ook twee keer zoveel met premium.

Premium toestellen verdienen meer geld, net als in WoT.

De strategie is m.i. identiek.

Ik begrijp niet echt wat er nu zo anders is.

Ook wat je voor golden eagles kunt kopen is exact hetzelfde als in WoT, je kunt slots kopen, vliegtuigen, EXP converteren, crews trainen etc.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 23 juli 2024 08:31]

Premium in WowP is 50% meer exp en gold, niet 2x zoveel.
Ik snap ook niet waarom mensen denken dat premium planes overpowered zouden zijn.
Premium planes dienen om je een experience boost te geven, ze geven namelijk bonus expierence en voor zover ik begrepen heb krijgen ze ook geen experience penalty als je met een lower tier vliegt.

Bijvoorbeeld als je op level 10 zit en je vliegt uit met allemaal level 3 vliegtuigen krijg je nog maar 20 procent. level 10 vliegtuigen zullen tussen de 80 en 120 procent geven. Premium geven 150 tot 200 procent.

En meer lions, je krijgt meer experience. Daardoor level je sneller en heb je sneller lions nodig om je nieuwe vliegtuigen te betalen. Premium account laat je dus gewoon sneller levellen.

Heb je die premium echt nodig? Ik merk zelf dat eenmaal je op niveau 10 zit het echt traag begint te worden. Maar dat was ook wel te verwachten, gratis zul je gigantisch veel moeten spelen om 20 te worden. Maar aan de andere kant, als je het zoveel speelt, waarom er dan geen 20 euro in investeren?

Maar betalende spelers hebben ingame nauwelijks voordeel, het enigste wat ze kunnen doen is hun crew sneller upgraden. Maar dat maakt in de praktijk heel weinig uit (een paar seconden reload tijd in arcade).
"In de grafische uitwerking van de omgeving en de vliegtuigen... doen War Thunder en World of Warplanes weinig voor elkaar onder."

Daar ben ik het absoluut niet mee eens.

War Thunder ziet er veel, véél beter uit.
Denk alleen al aan de gedetailleerde cockpits, de realistische atmosferische effecten, de schade, olielekken en regen op de cockpit ramen. De vliegtuigen zijn veel gedetailleerder. Daarnaast biedt War Thunder een heleboel geavanceerde grafische instellingen en presets, en customizable post-processing. :Y)
war thunder heeft echter ook een simulatie kant(bij de realistische games), volgens mij heeft world of warplanes dat totaal niet, das een super groot verschil.
Het betekent namelijk, dat al de vliegtuigmodellen in warthunder veel realistischer gemodelleerd zijn, anders kun je geen realitisch vliegmodel hebben.
Zelfs de arcade modus van WT is al realistischer dan de normale (en enige) modus van WoWP. In WoWP heeft je vliegtuig een zeer basic schademodel, je hebt gewoon een HP pool en als die op is stort je neer. In WT maakt het heel veel uit waar je geraakt wordt, als je piloot geraakt wordt kan je direct neerstorten.
Daarnaast biedt War Thunder een heleboel geavanceerde grafische instellingen en presets, en customizable post-processing. :Y)
Waar driekwart van de gebruikers helemaal niet op zit te wachten... Niet iedereen is hardcore gamer. Je moet eens weten hoe vaak je iemand moet uitleggen dat bepaalde simpele instellingen te wijzigen zijn.
Non-argument. Dat er gamers zijn die er niet op zitten te wachten betekend niet dat het geen voordeel is. Een groot deel van de gamers zit ook niet te wachten op Historical Battles en Full Real Battles, toch is het verdomd mooi dat je deze moeilijkheidsgraden hebt.
Ik speel het nu ook met een aantal vrienden en heb de steam-pack gekocht van 20 euro.
De twee campaign blokken zijn redelijk fors (10 missies voor Japen en een zelfde aantal voor de USA) en historisch accuraat (of nja redelijk in mijn ogen ^^).

Als je niet een premium account hebt krijg je simpelweg de helft aan XP en de helft aan "lions" de normale currency.

En is dat erg? Niet echt je speelt namelijk met mensen van jou rank/niveau, dus in de regel merk je het niet zo, daarnaast zit je in een spel 20 v 20 volgens mij dus het sprijd zich wel een beetje uit.

Al-met-al vind ik het een aanrader :D

[Reactie gewijzigd door Ikke_Niels op 23 juli 2024 08:31]

Leuk dat jullie nu ook hier aandacht aan geven, het enige wat mij echter opvalt is dat de makers zeggen dat het spel beter te besturen is met een joystick dan met een muis. Als er iets is waar mensen op dit moment over klagen dan is het juist dat het zo veel makkelijker is met een muis of eigenlijk te moeilijk is met een joystick tov een muis.

Hierdoor worden mensen zoals ik (die houden van vliegen maar ook goed scoren) gedwongen naar de muis te gaan zolang er geen joystick only matches zijn.
Er zijn wel full realistic battles :)

Aracade = Muis + Tobo
Full real = Joystick + Tobo

En historic... err eigenlijk geen idee, maar ik vermoed dat muis + tobo misschien *iets* fijner is tov joystick.

Maar in full realistic kan je nog geen eens met je muis :P
Full Real is leuk en aardig maar net iets té realistisch, het ontbreken van de HUD is bijvoorbeeld erg irritant, zo kun je niet makkelijk zien waar iemand vliegt en of het vriend of vijand is. Ook moet je IAS en altitutde etc. maar aflezen van de instrumenten en dat is niet altijd even makkelijk, vooral als je toestel Russisch of Japans is.

Er zou een aparte queue moeten zijn voor joystick/controller spelers, ook voor Arcade en Historical Battles.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 23 juli 2024 08:31]

Klopt, maar het jammere is dat arcade en full ook gewoon gespeeld wordt door mensen die het leuk vinden om alleen met een joystick te vliegen.

Nu is het natuurlijk harstikke leuk om full real te gaan doen, maar als je de wat kortere potjes wilt doen ben je altijd geforceerd tot je muis. Want zoals je al terecht vermoed is in historical het voordeel ook ruim bij de muis.
dan dwing je jezelf. Ik speel arcade met logitech g940, trackir en straks weer throttle quandrant als ik die heb gemaakt. Wel speel ik op arcade met hoe heet dat ding. first person zonder cockpit maar zo'n moderne hud display. 1 verkeerde beweging en mijn reserve plane rolt alle kanten op. multiplied door forcefeedback :) Soms heb ik geen kills in een match soms 1 of 2.

Vergt gewoon wat meer moeite om energie fighting onder de knie te krijgen. of boom and zoom. turn and burn word je finaal neergeknalt door alle muis assisted peeps.

deze week pas begonnen maar ga denk ik inderdaad over op full real als ik wat ingame geld heb gespaard en wat meer heb vrijgespeeld.

[Reactie gewijzigd door Kingpinda op 23 juli 2024 08:31]

In het artikel word enkel gesproken over de vliegtuigen en tanks, maar straks komen er ook nog oorlogsschepen bij.

Momenteel zijn er al tanks en oorlogsschepen geïmplementeerd door middel van AI die een vast pad afleggen, om te winnen moet je alle eenheden van de vijand vernietigen. Ook is er een mode waarin je een vliegveld moet innemen en verdedigen, tanks kunnen deze ook innemen en als de tanks op het vliegveld staan kan de tegenpartij deze niet overnemen tenzij de tanks worden vernietigd. Het is dus een voorproefje voor wat er gaat komen met echte spelers in tanks en oorlogsschepen.

Overigens zijn er ook al maps waarin schepen, tanks en vliegtuigen samen de strijd aan gaan, enkel de vliegtuigen worden tot nu toe bestuurd door echte spelers.

[Reactie gewijzigd door SN4K3 op 23 juli 2024 08:31]

Ik ben alleen heel benieuwd hoe ze de balans tussen de verschillende voertuigen gaan regelen; het is nu niet heel moeilijk om met een beetje (jacht)bommenwerper een hele groep tanks uit te schakelen. Maar ik zal het wel zien, ik vermaak me in elk geval kostelijk met de vliegtuigen.

[Reactie gewijzigd door Phehistyr op 23 juli 2024 08:31]

Vliegentuigen + schepen kan prima, net zoals vliegtuigen + landvoertuigen.
Vliegtuigen + schepen + landvoertuigen wordt een probleem denk ik. Je zult maar een match hebben waarbij de vijand een schip over heeft en jouwn team een tank :P
Bij de mode waarin je vliegvelden moet overnemen word de score van het team minder aan de hand van de hoeveelheid vliegvelden die de vijand in bezit heeft, uiteindelijk zal er dan dus één team winnen.

Hoe het bij een mode zoals death match gaat werken weet ik ook niet, het lijkt mij dat er dan een timer op zit voor dit soort situaties. En anders kan er altijd nog iemand voor kiezen om het potje maar te verlaten en de tegenstander de win te gunnen. Daar moet ik wel bij zeggen dat het mij nog bijna nooit is overkomen dat er een team helemaal geen vliegtuigen meer heeft. ;)
Vliegentuigen + schepen kan prima, net zoals vliegtuigen + landvoertuigen.
Vliegtuigen + schepen + landvoertuigen wordt een probleem denk ik. Je zult maar een match hebben waarbij de vijand een schip over heeft en jouwn team een tank :P
Word meestal opgelost door second win condition, punt innemen bijv. dan hoef je helemaal niet laatste schip perse te vernietigen.
Er is al een spel uitgekomen lang geleden met tanks, vliegtuigen, infantery en boten. Iemand die zich battlefield 1942 nog herinnerd?
Klopt, maar de schepen hebben we nog niet aan het werk gezien. Maar kan er voor de volledigheid inderdaad bij gezegd worden.
Er is ook een derde concurent op komst nl IL2-Battle of Stalingrad
Tsja, op de arcade flight game—flight sim schaal zit Battle of Stalingrad toch echt aan de flight sim kant. De moeilijkheidsgraad zal ongetwijfeld wel terug te draaien zijn, ook in multiplayer, maar het blijft de vraag hoe ver de meeste simmers hierin mee zullen gaan. Ik denk niet dat de meeste War Thunder/World of Warplanes spelers op Battle of Stalingrad zitten te wachen.
Gaat die ook online zoals War Thunder?
Na een tip over dit spel die ik op Tweakers had gelezen heb ik dit spel geïnstalleerd.
Het speelt geweldig weg. Je begint met een simpel vleigtuig en wordt met gelijkwaardige spelers ingedeeld.
Na verloop van tijd kan je verschillende vliegtuigen aanschaffen uit verschillende tiers.

En daar zit mijn grootste minpunt van het spel.
het kunnen kopen van vliegtuigen kost veel geld (niet alleen de aanschaf maar ook het ingebruiknemen moet je betalen) en stappen overslaan en doorsparen voor een duurder vliegtuig is, zover ik heb kunnen ontdekken) niet toegestaan.
Aangezien een premium account start vanaf $19.99 voor twee weken of $79.00 voor twee maanden vind ik de kosten om zaken versneld aan te schaffen wel erg prijzig worden.
Je kan ook losse golden eagles kopen maar dan nog zal je behoorliojk in de buidel moeten tasten ( want de met de kleine bundels van een dollar tot 25 dollar kom je ook niet echt met sprongen vooruit).

War Thunder is dus wel erg leuk om te spelen maar ik vind de bedragen niet erg aanlokkelijk om er in te investeren.
De prijzen die je opgeeft kloppen totaal niet.

Een maand premium kost 2000 golden eagles. 2500 golden eagles kosten €13,99 (€0,46 per dag).

Drie maanden premium kost 5000 golden eagles en 5000 golden eagles kosten €25,- (€0,27 per dag).

Kortom het is niet duurder dan de gemiddelde game.
Als ik naar de store ga zie ik maar twee opties.
Het kopen van premium packages inclusief extra vliegtuig en golden lions etc en het kopen van alleen losse golden lions.
Nergens zie ik de optie die jij aanhaalt staan. Ik vind het jammer dat deze, voor mij in ieder geval, niet direct vindbaar was. Het had op mij een positievere indruk achtere gelaten.
Je kunt, net als in World of Tanks en veel andere F2P games, gewoon ingame premium abonnementen kopen. Er staat namelijk een winkelwagentje, wat het wereldwijde symbool is voor het kopen van dingen, waar je alle diensten kunt afnemen die je met echt geld kan betalen.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 23 juli 2024 08:31]

Anoniem: 147126 @MrE9 september 2013 14:24
Ik snap je punt niet. Ik zit nu in tier 9 en heb altijd nog gelijk als ik level naar de volgende tier alle vliegtuigen kunnen kopen omdat ik ruim voldoende 'geld' (lions) verdiend had. Ik heb dus nog steeds gewoon alle vliegtuigen... (en ik heb nooit met 'echt' geld betaald...) 'Premium' is echt niet nodig bij dit spel. Alleen het levelen gaat iets langzamer, maar dat vind ik wel fijn omdat je dan ook langer in een lagere tier blijft, en dus langer de tijd hebt om beter te worden en te oefenen tegen spelers in lagere tiers (die zelf ook minder ervaring hebben).
Ik zeg ook niet dat het onmogelijk of enorm moeilijk is om vliegtuigen te kopen.
Er zijn verschillende kolommen met vliegtuigen om uit te kiezen. Als je een casual gamer bent en je wil van sommige kolommen slechts enkele vliegtuigen spelen (ik wil de Messerschmitt Me 262 en de Junker bijvoorbeeld kunnen vliegen) dan ben je een aardig tijdje onderweg.
Omdat het spel erg lekker speelt en ik daarom best echt geld wilde investeren om sneller met die vliegtuigen te vliegen die ik echt leuk vind ben ik naar premium accounts en hun voordelen gaan kijken.

Aangzien ik in de store alleen erg dure mogelijkheden tegenkwam was ik daardoor een beetje teleur gesteld.
Als blijkt, zoals EnigmaNL aanhaalt, dat er goedkopere mogelijkheden zijn, dan zou mij dat veel ongemak schelen.
World of Warplanes spelen als je ook een War Thunder account hebt heeft absoluut geen zin. WoWP is niet "de nieuwe world of tanks" in de lucht omdat dit genre in tegenstelling tot "tanks" *wel* genoeg concurrentie kent.

De volgende game van Wargaming die weer interessant zal zijn is World of Warships.


As for War Thunder: Geweldig spel, geen speld tussen te krijgen. Vermaak me er kostelijk mee.
Het is ook nog maar de vraag of World of Warships wel zo interresant zal worden, War Thunder gaat ook schepen krijgen :)
Toch kijk ik erg uit naar WoWS, en denk dat vele die WoT spelen ook WoWS zullen gaan spelen, beetje dezelfde gameplay die die groep aanspreekt, is alleen op het water.
Van die spellen vraag ik me wel eens af of ze echt 100% oprecht zijn en of je niet als premium ventje ietsjes meer voordeel krijgt dan als free-player. Het is in WOT soms opmerkelijk hoe goed een tegenstander jou kan raken terwijl je zelf nog geen muur voor je neus raakt [in een nieuwe battle zomaar ineens weer omgekeerd] Dat doet het vermoedden rijzen dat er een beetje gemanupuleerd wordt om de premium boys and girls [?] niet te ontmoeddigen.
De free-players mogen ook niet te veel ontmoedigd worden anders zijn er te weinig spelers. Na een tekstmssage over dit onderwerp [50% winst en verlies is statistisch logisch, en een verhouding 47% 50% =bullshit] begon ik ineens veel meer games te winnnen [....?!....] Tot 50% en nu is het weer over dat winnen.
Het lijkt er op dat soms opzettelijk extreem slechte teams bij elkar gezet worden, winsten van 1:14 zijn natuurlijk belachelijk, zelfs als er 1 hele goede tussen zit.
Wat ik wel 'lachen" vind aan het concept is dat de status van free-players hoger aangeslagen wordt dan die van de premium players. Die laatsten worden een stuk minder serieus genomen door de spelers.
Ik heb al bijna 20k gevechten en heb hier nog nooit van gehoord of zelf last van gehad. Wel heb ik soms dat ik wel erg vaak in slechte teams terecht kom maar dat kan grotendeels verholpen worden door een 3-man powerhouse platoon aan te maken. :P
Dat van die 50% is onzin denk ik, want ik heb nu al dik 56% wins en mijn gemiddelde zit de laatste tijd zelfs dik boven de 60%.. En dat zijn allemaal random battles, 90% van de tijd solo zonder platoon.. Wel ben ik het met je eens dat WoT afentoe gemanipuleerd aanvoelt.. Soms is de matchmaking constant zo slecht of de RNG (random number generator die bepaalt of je raak schiet en hoeveel schade je doet etc), dat het gewoon niet uitmaakt wat je doet, verliezen zal je.. Wat het ook is, het heeft iig weinig met skill te maken maar meer met geluk of de game een beetje meewerkt.. Maar dat de game je structureel op de 50% houdt is dus onzin, als je goed genoeg bent win je vanzelf meer..

Mijn stats: http://www.noobmeter.com/player/eu/Inflatable/500391976

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.