Door Wout Funnekotter

Hoofdredacteur

Sony's QX10 en QX100: betere camera's voor je smartphone

Over een andere boeg

Over een andere boeg

De meest gebruikte camera is vandaag de dag de smartphonecamera. Zelfs met vakantie laten veel mensen tegenwoordig de compactcamera thuis. De kwaliteit van een smartphonefoto kan zich totaal niet meten met die van een echte camera, maar in een wereld waarin veel foto's op Facebook eindigen en niet in een album, is dat voor velen geen zorg.

Smartphonecamera's worden wel steeds beter; de lichtgevoeligheid gaat vooruit, de lenzen worden lichtsterker en we zien steeds vaker dat lenzen optisch gestabiliseerd zijn. De verbeteringen komen echter in kleine stapjes. De enige manier om echt verschil te maken is door een grotere beeldsensor in te bouwen, zoals Nokia met zijn Lumia 1020 heeft gedaan, of minder pixels op de sensor te stoppen, het idee achter HTC's Ultrapixel-camera.

Sony gooit het over een andere boeg. Op de IFA heeft het bedrijf twee accessoires aangekondigd die bestaan uit een camerasensor, een lens, een accu en een sd-kaartslot. Deze kunnen vervolgens op een smartphone bevestigd worden, waarna je het touchscreen kunt gebruiken om de opzetcamera mee te bedienen. Deze Cyber-shot-camera's moeten de beeldkwaliteit van een compactcamera combineren met de mogelijkheden van een smartphone.

Na afloop van Sony's persconferentie op de IFA konden we even met de camera's aan de slag om te kijken of dit enigszins aparte concept in de praktijk een beetje uit de verf komt.

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3