E3: Ryse: Son of Rome

Op de schop genomen

Microsoft liet tijdens de persconferentie de eerste bewegende beelden zien van Ryse: Son of Rome. Althans, de eerste bewegende beelden van de nieuwe versie van de game, want helemaal nieuw is hij niet. Al tijdens de E3 van 2011 liet Microsoft een vroege versie van de game zien, die toen nog simpelweg Ryse heette. Toen was het echter een game voor de Xbox 360, die geheel te besturen was met Kinect. Dat idee is overboord gegooid. Ryse: Son of Rome is gepromoveerd van een Kinect-game naar een launch game voor de Xbox One, de nieuwe console van Microsoft. Dat wil zeggen dat de game in november op de markt verschijnt.

Videopreview van Ryse: Son of Rome

De besturing is dan wel radicaal veranderd, het idee achter de game is dat niet. Je bent nog steeds een Romeinse krijger die met schild en zwaard op het slagveld staat. Je bent niet zomaar een soldaat, je zult gedurende de game een flinke carrière doorlopen. Je zult het tot generaal schoppen, al gaat dat uiteraard niet zonder slag of stoot. Als je in rang stijgt, wil dat ook zeggen dat je manschappen onder je hoede krijgt. Dat weerhoudt je er echter niet van om aan de frontlinie mee te vechten. Je hakt er zelfs driftig op los. Je kunt wel opdrachten geven aan je manschappen, maar het meeste bloed zul je zelf vergieten.

Op stap met de mannen

Dat werd ook gelijk duidelijk bij de presentatie die Microsoft van de game gaf. Daarin kwam Marius Titus, de hoofdrolspeler van de game, aan op een onbekende kust. Titus landt met een houten zeilboot, samen met een groep manschappen, en geeft opdracht om het strand te bestormen en daar een toren te veroveren. Een lastige opdracht, want de kust wordt zwaar bestookt vanuit de versterkingen iets verder landinwaarts. Enorme brandende projectielen worden op de Romeinse vloot afgevuurd. Het beeld doet sterk denken aan de landing in Normandië tijdens WOII, maar dan in een klassieke setting. Het is er niet minder heftig om. Je ziet overal om je heen soldaten sneuvelen. Het levert gruwelijke beelden op. Zo krijgt een soldaat vlak voor je een pijl in zijn oog en zie je iets verder een arm worden afgerukt.