Command & Conquer: free-to-play game gespeeld

C&C zonder campagne

Er is al veel gezegd over Command & Conquer. Nog voordat iemand ook maar een seconde had gespeeld, waren de meningen over het spel al gevormd. De reden? EA besloot het volledige Command & Conquer: Generals 2 te veranderen in een free-to-play game. Daarnaast werd de titel aangepast en werd de 'Generals 2'-toevoeging geschrapt. Niet dat de naam veel uitmaakt, maar de switch naar free-to-play is voor sommige gamers even slikken. Wat blijft er immers over van de door velen zo geliefde strategiegame, als hij ineens binnen een free-to-play jasje moet passen?

Om maar met de deur in huis te vallen: die angst is ergens wel gegrond. Command & Conquer zal namelijk in eerste instantie zonder campagnemodus verschijnen. Ontwikkelstudio Victory Games voorziet het spel van Skirmish-, Co-op- en Versus-spelmodi, maar nog niet direct van een verhaal. Binnen die spelmodi is wel wat variatie te vinden in hoe je de teams opbouwt, maar dat houdt aanvankelijk dus niet over. Overigens heeft de ontwikkelaar wel plannen om later alsnog campagnes aan het spel toe te voegen. Er moet immers ook iets zijn waar je apart voor kunt betalen, denken wij daar dan al snel bij.

Over de details van wat wel of geen betaalde content is, waren de ontwikkelaars nog een beetje terughoudend. Logisch, want net als bij elke free-to-play game werd er al snel geschermd met de belofte dat Command & Conquer 'absoluut geen pay-to-win-game is'. Dat zegt elke ontwikkelaar over elke free-to-play game, en niet zelden komt het er op neer dat het eigenlijk wél zo is. Wat Command & Conquer betreft, kunnen we alvast zeggen dat er volgens de makers geen oneerlijke matches zullen ontstaan. Als jij naar een bepaald level hebt gespeeld, kun je wel iemand tegenkomen die dat level sneller heeft bereikt door ervoor te betalen, maar eenmaal in het spel hebben die spelers dan dezelfde opties en mogelijkheden.

'Afwachten' is trouwens een terugkerend thema bij Command & Conquer, want het is inmiddels begin 2013. Weet je nog wanneer de bèta van Command & Conquer beschikbaar zou zijn? Precies, begin 2013. Goed, letterlijk zeiden de makers 'in de eerste helft van 2013', dus formeel hebben ze nog alle tijd om die bèta te starten. Victory Games beloofde in elk geval de langste bètafase in de historie van de franchise. Heel verwonderlijk is dat overigens niet; het is voor een free-to-play game best normaal om naadloos over te gaan van bèta naar release, zodra het spel klaar is om die status mee te krijgen.