Door Maarten Morshuis

Freelancer

DmC: Devil May Cry - Japanse serie in Engelse handen

06-02-2013 • 09:00

75

Singlepage-opmaak

Ferme zwiepen

Natuurlijk is het voor de ontwikkelaar moeilijk om een dergelijk systeem goed op te zetten, met zoveel dynamische doelwitten in vaak niet al te grote ruimtes, maar het brengt wel enkele gebreken in het gevechtssysteem aan het licht. Het werkt allemaal net wat beter met een maximum aantal van 4 tot 5 vijanden. Daarboven wordt het onnauwkeurig. Veel meer dan een kanttekening is het echter niet waard, want een paar ferme zwiepen met de brede zeis maken ook korte metten met de grotere groepen vijanden. De camera houdt de boel in ieder geval prima in beeld, wat ook weleens anders is geweest bij games van deze orde.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Tweelingbroers Dante en Vergil vechten zij aan zij in DmC: Devil May Cry.

Conclusie

Al met al zijn we erg te spreken over de nieuwe straat die Capcom met DmC is ingeslagen. Ninja Theory blijkt een schot in de roos. Het is merkbaar meer in de richting van een Westers publiek geschreven, waarbij op sommige vlakken best een grote kloof is overbrugd. Op de niet al te milde 'user review'-pagina op Metacritic gaan bijvoorbeeld kritieken op over een bot en simplistisch verhaal. Wij vragen ons daarbij af hoe diep je moet willen gaan, in een massale 'hack and slash'-game als deze. De orde van kritiek op het verhaal lijkt uit een hoek te komen met gamers die de fora al volkalken als hun favoriete animekarakter een andere haarstijl aangemeten krijgt. Kom op, stilstand is achteruitgang.

DmC slaagt in wat het wilde bereiken; het rebooten van een ietwat gestagneerde serie. Ook de lichte aanpassingen in het gevechtssyteem pakken wat ons betreft goed uit, hoewel er altijd ruimte voor verbetering zal blijven.

Pluspunten:

- Zeer geslaagd als reboot
- Nieuwe Dante
- Bossfights zeer mooi vormgegeven
- Verhaal komt wat langzaam op gang, maar houdt je goed in het zadel

Minpunten:

- Spelduur had iets langer mogen zijn
- Ontwerp van sommige levels wat zouteloos
- Lock on targetting kan wat rommelig uitpakken

Eindcijfer: 8,5

Titel DmC: Devil May Cry
Box DmC: Devil May Cry
Platform pc, Xbox 360, PlayStation 3
Ontwikkelaar Ninja Theory
Uitgever Capcom
Releasedatum reeds verschenen
Review DmC: Devil May CryReview DmC: Devil May CryReview DmC: Devil May CryReview DmC: Devil May CryReview DmC: Devil May CryReview DmC: Devil May CryReview DmC: Devil May CryReview DmC: Devil May CryReview DmC: Devil May CryReview DmC: Devil May CryReview DmC: Devil May CryReview DmC: Devil May CryReview DmC: Devil May CryReview DmC: Devil May CryReview DmC: Devil May CryReview DmC: Devil May Cry



Reacties (75)

75
74
61
9
0
6
Wijzig sortering
Ik kan me totaal niet vinden in deze review, en nee niet omdat Dante niet meer een ‘JRPG Poster boy’ is. Deze uitspraak vind ik ook niet kloppen, Dante uit de voorgaande DMC’s was een held uit stripboeken: Maf maar je kon wel met hem meeleven en lachen. De nieuwe Dante is gewoon een aso en dan niet eens een leuke aso zoals bijvoorbeeld Travis Touchdown uit No More Heroes.

De gameplay is een stap terug vergeleken met DMC 3/4 , niet dat het slecht vergeleken met veel andere Hack and slash games maar het is geen DMC. Het spel is gewoon te makkelijk en geeft je gewoon lijpe combo’s cadeau, in de voorgaande DMC’s moest je werken voor je combo’s en om je style meter omhoog te houden en werd je beloond met een goed gevoel.

Ik vond het verhaal ook niet echt spectaculair, soms gewoon ernstig slecht geschreven. Waar is die schrijver van Enslaved gebleven?

Uiteraard mijn mening, maar ik vind DmC geen goeie DMC. Wel een redelijke hack and slash.
Interessant genoeg is DMC 3 echt belachelijk makkelijk vergeleken met het eerste deel.
DMC 3 was al poepsimpel hoor, en twee ook eigenlijk wel. Alleen kon je daar nog steeds wel de uitdaging opzoeken, maar die uitdagingen waren minder nodig om de verhaallijn af te maken, dat was in DMC 1 wel anders...

DMC 1 had challenges waar je af en toe je controller van door het raam wou smijten :)

Waarom ze nou zo'n wonderboy van Dante gemaakt hebben begrijp ik alleen echt niet. Als het dan een halve homo moet zijn, laat het dan wel een japanse zijn met dito over the top features :/
Wat misschien wel leuk is voor fans van de Devil May Cry serie is het volgende materiaal ter referrentie van de combat mogenlijkheden in beide games.

Zoals bekend is heeft DmC geen verschillende styles maar is alles onder 4 knoppen ondergebracht waar de heavy (devil attack) en de light (angel attack) alle styles moeten vervangen.

Zie het resultaat in DmC van de complexe combat systemen waar DMC3 mee begon en DMC4 flink heeft uigebreid.

Twee video's van Brea een top DMC speler.

DmC
http://www.youtube.com/watch?v=Q2vz5CJU8DM

DMC4
http://www.youtube.com/watch?v=KHrAY6kntIs


Daarbij vind ik de opmerking "De orde van kritiek op het verhaal lijkt uit een hoek te komen met gamers die de fora al volkalken als hun favoriete animekarakter een andere haarstijl aangemeten krijgt." een beetje vreemd.

Dante heeft in de jaren een 'stylish' en witty karakter opgebouwd. Waar er altijd met slimme en grappige opmerkingen werd omgegaan met grootste demonen en vijanden.

De Dante uit DmC en de demonen uit de oudheid slingeren rond met FUCK YOUUUU YOU PIECE OF SHIT.

Sorry hoor, maar het is wel erg simplistisch om al het commentaar op de karakterontwikkeling af te doen met 'jullie vinden het haar niet leuk'.
Ik heb me vele gelukzalige uurtjes vermaakt met DMC 3, aardig met 1, ook redelijk met 4 (van 2 doe ik alsof hij niet bestaat) en ook maar de moeite genomen om deze game te spelen. Het is natuurlijk een stuk moeilijker je zo neutraal mogelijk op te stellen naar een game als deze, wanneer je met de voorgangers bekend bent, maar om zo eerlijk mogelijk te oordelen over de game, toch geprobeerd.

Een van de eerste dingen die opvallen, zijn de graphics en Dante zelf. Ik begin even met Dante, want hij is de hoofd persoon van de game en serie.

In eerdere delen was hij gevat, grappig en soms gewoon roekeloos (met een humoristisch ondertoontje), maar toch "plichtsgetrouw" om het maar zo te noemen. Hij doet wel echt alles om de aarde te redden en zijn broer tegen te houden. Dat hij er anders uit ziet, is prima mee te leven. Zijn nieuwe karakter, not so much. Hij is gewoon ronduit een eikel die zijn best doet mensen zich tegen het harnas te jagen en niet vies is van scheldpartijen. Jammer, zo komt hij eerder als een etter over dan iemand die toch nog lol heeft in wat hij doet met een bepaalde flair. Op zich zie ik dit als een min.

Graphics is wat lastiger. Het valt meteen op dat ze vrij kleurrijk zijn, dit in contrast met de wat donkere stijl van voorgaande delen. Niet dat deze heel grauw waren, maar het riep een wat ander gevoel op. Ze zijn wel netjes verzorgd, omgevingen zijn mooi en afwisselend en er is voldoende afwisseling in de omgeving. Dit is voor mij wel een plusje waard.

Dan de combat, toch HET belangrijkste punt van deze game en ik zal deze vergelijken met eerdere DMC games en Bayonetta bijv. Een game als deze draait om de combat en blijft leuk door diepgang, kiezen van een eigen stijl en proberen zulke mooie lange en gruwelijke combo's uit de kast te trekken. De complexiteit van het systeem is een flinke stap terug. Er is geen echte wapen switch meer aanwezig, maar je kan combo's gewoon aan elkaar linken, door een andere aanvals knop te gebruiken voor een ander wapen. Dit betekend ook automatisch, dat er minder combo's mogelijk zijn, doordat er niet langer 2 knoppen per wapen zijn, maar 1 (in tegenstelling tot een eerdere DMC). Ook de complexiteit van de inputs zelf zijn een stukje minder geworden. Voordeel is wel, dat het spel een stuk makkelijker op te pakken is, en je toch veel lol kan hebben zonder eerst uren te oefenen. Plusje zeker voor de wat minder ingeweiden, teleurstellend voor de puristen van eerder genoemde games. Ik laat deze in het midden.

DMC stond nooit bekend om het fantastische verhaal, maar was altijd leuk genoeg dat je je er toch wel betrokken bij voelde. Dit kwam door de personages en de flow van het verhaal, om maar eens dat woord te gebruiken. Het is natuurlijk niet te vergelijken met de werken van J.R.R. Tolkien, maar het wist heel goed je aandacht er bij te houden. Bij de nieuwe DmC was het verhaal gewoon een bij elkaar geraapt zooitje. Ik kon er echt met de beste wil niet inkomen en het kon me weinig doen. Het voelde alsof het verhaal er was, om Dante een doel te geven, anders dan de speler echt er bij te betrekken. Een minpuntje voor mij.

Ik vraag me ook heel erg af, of een reboot echt noodzakelijk was. Natuurlijk was er naast DMC4 nog geen echte next gen DMC, maar waarom niet een DMC 5 die voorboorduurt op de sterke punten van voorgaande delen? De diepgang en replay value in deze games komt natuurlijk van het willen verslaan op hoge moeilijkheids graden, ziekelijke combo's op je scherm zien en een gevoel overhouden van YEAH I KICKED ASS! Dat gevoel ontbreekt totaal, ik voel me totaal niet geroepen om het spel meerdere keren door te spelen om dit allemaal te gaan doen. Het spel mist gewoon appeal. Ik denk dat dit spel voor veel mensen beter ontvangen zou zijn als het geen DmC titel had. Want het is gewoon geen DmC game voor mijn gevoel.

Even wat neutraal kijkende naar de game, verhaal, Dante en "feel", replay value en gewoon algehele presentatie, kom ik persoonlijk uit op een 7. Een leuke middenmaat, die als instappertje voor het genre kan dienen, maar meer ook niet.
Je hebt nog steeds twee knoppen per wapen hoor. De standaard attack en het omhoog/neer slaan van vijanden op de grond / in de lucht. Elk wapen heeft dan toch weer een unieke functie met de secondary attack. Dus dit punt begrijp ik niet helemaal.

Voor de rest volledig eens met je review.
Ik vind het lastig om DMC: Devil May Cry als een Devil May Cry game te accepteren vanwege de grote downgrade in diepgang van de gameplay. Ik heb destijds DMC 1 en 2 op dante must die uitgespeeld en DMC 3 en 4 op heaven or hell. Ik wil niet zeggen dat de game slecht is, maar het is te anders voor mij.

Ik heb de demo gespeeld, en die verachtte ik simpelweg. Maar ik heb ook wat meer research gedaan en veel videocontent bekeken erover, en de demo meerdere keren gespeeld om echt een idee te krijgen. Het mist gewoon heel veel in vergelijking tot de voorgaande delen, en ik begrijp dat het een reboot maar een aantal elementen waren gewoon gebroken in mijn ogen.

Mochten mensen interesse hebben in een diepgaande blik op DMC: Devil May Cry vanuit de ogen van een fan (zonder dat het op een rant neer komt, want de game is niet slecht). Dan nodig ik je uit om mijn stukje hier te lezen.
Je schrijft dus een opiniestuk terwijl je het volledige product zelf niet hebt getest? De demo (die naar mijn weten bestaat uit de bossfight met de succubus) bevat een van de meest matige bossfights uit het spel. De overall gameplay en het overkoepelende verhaal, de nieuwe art-style, en de uiteraard aanwezige hogere moeilijkheidsgraden (Son of Sparda/Dante Must Die kunnen wel pas unlocked worden na het spel een eerste maal door te spelen) voegen veel meer toe aan de algehele ervaring.

Je vult je eigen verwachtingen in met een korte demo en reviews/meningen van anderen, maar je kunt naar mijn mening pas oordelen als je het zelf volledig hebt ervaren.

Zelfde probleem met fanboys (en don't get me wrong, ik ben ook een DMC fanboy) die zeuren en zaniken om het nieuwe uiterlijk van Dante. Ze laten het spel vervolgens liggen, en komen er niet achter dat deze jonge 'tiener' Dante langzaam maar zeker transformeert in de witharige Dante die wij kennen.

Ondanks dat het spel een reboot is, en zich afspeelt in een 'alternatief universum', kan qua verhaal deze titel gezien worden als een prequel op Devil May Cry 3, en ik moet zeggen dat ik zowel van het verhaal (al is het vrij simpel) en de gameplay ontzettend heb genoten.
Tja..Ik weet niet precies wat ik er van wil/kan vinden.
Ik heb laatst weer is DMC 4 gespeeld(Welke overigens 5 jaar geleden is dus..gestagneerd? Er was gewoon geen nieuw spel in te tussentijd..) en ben nu ook midden in DMC3.
Ik ben opgegroeid met de PS2 Dante, dus voor mij is het gewoon een kinderheld, om het zo te zeggen. Ook vond ik hoe de broers elkaar respecteerde maar beide een andere perspectief hadden, brilliant.

Zoals ik al zei, ik ben opgegroeid met de 'jrpg poster boy' en ik vind het gewoon geweldig.
Ik heb moeite met dit omdat ik vind dat een reboot eigenlijk niet nodig was.
Er was maar 1 "next gen" spel gekomen en dat was DMC 4, in het begin viel me dit tegen, maar het groeide op me en ik heb het daarna zelfs om de jaar weer gespeeld.

Als de dit een ander spel hadden genoemd, in dezelfde genre, had ik er absoluut geen moeite mee gehad, zelfs geweldig gevonden. Sentimenteel en nostalgic? Maybe, but they're shitting on my child idol!

Nu weet ik dat de gameplay goed in orde is, dat is voor de meeste mensen ook het belangrijkste. Voor mij telt het een groot deel mee, maar toch mis ik het complete pakket met de nonchalante zilver harige Dante.(En z'n vrouwelijke 'sidekicks, Trish en Lady.)
Ik ben momenteel ook met de game bezig, chapter 6 nu. Heb ongelooflijk veel moeite met die dikzakken die je enkel van achter kan raken, echt frustrerende vijanden zijn ze.

Wel jammer dat de game enkel 30fps is, loopt niet soepel als je combos aan elkaar rijgt, dat vind ik een groter minpunt dan dat ze Dante in een nieuw jasje hebben gestoken.
Ik ben momenteel ook met de game bezig, chapter 6 nu. Heb ongelooflijk veel moeite met die dikzakken die je enkel van achter kan raken, echt frustrerende vijanden zijn ze.
Die zijn juist makkelijk. Je trekt ze om met de rode haak... En vervolgens een zware aanval er op gooien. Voor de PC met toetsenbord: E + rechtermuisknop, vervolgens E + F (mits je deze laatste unlocked hebt). Herhaal dit drie keer of zo en klaar. :)
30 fps in de console DMC? Wat een aanfluiting zeg.

De sleutel tot de snelheid van de DMCs op de consoles was nou juist dat het op 60 liep, net zoals WipeOut op die manier snel aanvoelt. Waarom, waarom?
ik snap het probleem niet? Elke film draait toch op 24fps?
Dan moet je eens opletten hoeveel aanpassingen dat vraagt bij het filmen.
De onderwerpen bewegen altijd langzaam over het scherm.

Er wordt van verder af gefilmd met een langzaam meedraaiende camera.
Het onderwerp beweegt langzaam (langzaam rijdende auto's ...)
Bij snel bewegende onderwerpen wordt de omgeving vervaagd.
Er wordt met wisselende cameraperspectieven gewerkt, waarbij bijvoorbeeld alleen vertrek en aankomst worden weergegeven.

Niet echt bruikbaar in games, waarbij je zelf een karakter aan moet sturen.

Bij games als DMC draait het om de snelle actie.
Door een lagere fps zal de weergave minder vloeiend zijn, waardoor snel over het scherm bewegen de objecten minder makkelijk te volgen zijn.
Er kan gecompenseerd worden door gebruik te maken van camera perspectieven met iets meer afstand.
Stationaire posities van tegenstanders en tegenstanders die naar jou toe bewegen.

Doordat je minder makkelijk reflexmatig kunnen reageren op bewegingen in het spel, komt er iets meer focus komt op het leren van de combo's en het voorspellen van de bewegingen van de tegenstanders, om tot een goede timing te komen.

Hier zal NinjaTheorie zeker rekening mee gehouden hebben tijdens de ontwikkeling. En anders kwam het wel naar voren tijdens het testen. Maar misschien is de game wel iets makkelijker op de pc, als je een hogere fps haalt.

[Reactie gewijzigd door R-J_W op 23 juli 2024 00:24]

dit lijkt me echt een onzinverhaal. Het lijkt me heel sterk dat er bij het filmen rekening gehouden wordt met de fps. Als dat echt een probleem was hadden ze de fps al lang geleden omhoog gegooid. Alle films behalve recentelijk de hobbit zijn in 24 fps, en ik ken zo'n beetje niet een film zonder snelle beelden, met ook snel over het scherm bewegende elementen.

Het argument hieronder (motion blur verdoezeld het effect iets) lijkt me meer hout te snijden.
aha
Ik hoop dat ik nergens beweer dat er geen snelle elementen in films voorkomen.
Ik heb het over "het onderwerp".
Dus de acteur die we volgen op straat, de rijdende auto, een vliegtuig etc.
Enerzijds helpt dit de kijker (samen met het scherpstellen van het onderwerp) om te besluiten wat het onderwerp is. Als dit niet gedaan werd, dan zou, in een film, door die motion-blur het onderwerp inderdaad vervagen. Maar dat is film-techniek.

In een game als dmc vindt de actie overal op het scherm plaats.
Zonder regisseur die bepaald waar jij naar kijkt, moet dus alles op het scherm te volgen zijn.

Mogelijk berekenen ze inderdaad motionblur op de consols.
Al betwijfel ik dat de extra rekenkracht die hiervoor nodig is uit kan.
Voor een film is het prima om al die extra frames te berekenen, het bespaard behoorlijk op het uiteindelijke medium. Maar om realtime te doen en vervolgens maar 30 te laten zien....
Er zal eerder een effect gebruikt worden op bewegende onderdelen, om te compenseren voor het gebrek aan framerate.

En daar ging het in mijn vorige bericht ook om:
De game is ontwikkeld en getest met die framerate.
En dan kan er dus (net als in films) rekening mee gehouden worden.
Anoniem: 24417 @Garma7 februari 2013 17:54
60fps voor films ziet er nep uit, omdat we 24 gewend zijn :)

voor spellen echter vind ik 60fps onmisbaar!
Dan heb je duidelijk geen kaas gegeten van filmmaken, want er wordt juist heel veel rekening gehouden met de 24fps beperkingen bij het schieten van films, zoals in een aantal andere posts hier al wordt uitgelegd. Voor een snelle actiegame als DMC zou ik het echter onverteerbaar vinden als dit niet op 60fps draait, juist qua reactiesnelheid wil je zoiets niet op minder draaien...
Anoniem: 67950 @Garma7 februari 2013 11:59
Bij films heb je van oudsher te maken met de sluitingstijd van de lens. Dit levert bij snelle bewegingen een blur op: Motion Blur.

Zet maar eens met een Flatscreen of DVD/BluRay speler een snel bewegend frame stil. Je ziet dan geen enkel detail in b.v. de snelle arm beweging. Met 24 fps concentreert je oog op details die stil blijven staan en ziet het gladde beweging in de snelle stukken.

Een horizon geleidelijk draaien gebeurt doorgaands met een vloeiende met vaste snelheid beweging.

Zomaar computer graphics in een snelle scene renderen heeft dus ook geen natuurlijk effect. Hiervoor worden meerdere frames gerenderd om uiteindelijk tot 1 frame te komen waarin de snel bewegende beelden worden gecombineerd tot 1 frame waarin de motion blur wordt berekend.

Motion blur berekenen kost dus extra rekenkracht. Het is maar wat je wilt:
Snelle scherpe 60 fps of motion blur met 24 fps.
Dat klinkt inderdaad wel als een minpunt die de review niet noemt. Voor zover ik het heb gelezen, rept dit artikel geen woord over de performance.

Uiteraard is er de pc-versie. Met een controller aan je pc (en aangesloten op een tv) zal dit spel nog beter tot zijn recht komen, verwacht ik. Niets tegen de consoles uiteraard, ik speel ook op PS3 (toch even indekken tegen de potentiële flamewar).
Anoniem: 341936 @Raizio6 februari 2013 13:00
Dan kies je toch gewoon de classic Dante skin die je volgens mij al na het eerste level unlocked... en die je vervolgens ook in de filmpjes ziet naar mijn weten. Je kan ook over alles zeuren

Heb zelf de vorige delen niet veel gespeeld maar vind deze erg leuk en ver boven gemiddelde hack and slash staan, vind ook de opmerking dat de omgeving zouteloos is nergens op slaan
Het is geen zeuren, was gewoon mijn persoonlijke onderbouwde mening.
Overigens wist ik niet dat er een classic Dante skin was, dus dank voor deze informatie.

En aangezien je de vorige delen niet veel gespeeld hebt, deel je niet dezelfde sentimentele waarde die ik aan DMC hecht. Vandaar dat jij het wellicht als zeuren ziet.
De Classic Dante skin brengt echter niet Classic Dante's humor met zich mee.
Muziek tijdens de game is ook flex ;)

verder via SweetFX kan je grapichs nog verbeteren als je wilt scheelt soms erg veel.
Klopt. Muziek is top! :)

Volgens mij heeft "onze" Noisia daar ook aan meegewerkt.
Niet alleen aan meegewerkt. Compleet geproduceerd geloof ik zelfs :D!
Toen ik de eerste beelden van de nieuwe DMC zag was ik, om het maar zacht uit te drukken, not amused.

Echter, na verloop van tijd kwam er wat meer beelden vrij, en leek het toch iets beter te worden (al, kon het me nog steeds niet zo boeien als de 'old style' devil may cry).

Niet al te lang geleden kwam er gelukkig een demo uit van de game, en kon ik mooi proberen of m'n vooroordelen klopten of niet.
Moet zeggen dat de game niet slecht is (iets wat ik in eerste instantie wel dacht), maar er zijn een aantal punten in de game wat mij er toch van weerhoud om de volle mep te betalen.
-Ik vind de extreme kleuren boel (hoog LSD gehalte) een beetje te druk.
-Er zitten te veel 'spring stukken' in, voorgaande delen viel dat reuze mee (en als ze er waren, waren dat vaak de stukken die mij het minst bevielen, op een of andere manier heb ik altijd de neiging in een diep gat te vallen ;) )
-Het taalgebruik, ik ben heus niet vies van grof taal gebruik, maar voorgaande delen had de game vaak leuke oneliners of iets anders heftig, hier is het vooral 'fuck youououo' 'piece of shit' en andere dingen in die trant.

Dat het verhaal/gameplay van voorgaande delen zo word afgekraakt ineens is mij ook een raadsel. Ik haal nog regelmatig DMC 1 en 3 uit de kast omdat die games zo goed zijn.
En Japanse stijl vind ik juist wel leuk, Devil May Cry 1, 3, en Bayonetta zijn gewoon zo goed omdat ze juist in die Japanse stijl zijn.
Westerse stijl (lees: typisch Amerikaans/hollywood) heeft niet de charmes als de Japanse stijl dat heeft.

Nieuwe DMC slecht? Nee, dat niet. Ben ik overtuigd? Nee...dat ook zeker niet.
DMC gaat dus van instant buy (old style) naar ik wacht wel tot ie in de budgetbak ligt(nieuwe reboot DMC).
Nou, het afkraken van de vorige delen valt best wel mee. Er zit 1 scene in het begin waar Dante een opmerking maakt over een wit kapsel. Ik kon er wel om lachen (maar ik ben dan ook geen die-hard DMC fan).
Ik doelde meer hoe de reviewer de vorige delen (of volgens mij Japanse games) afkraakt.
"De oude delen maar snel begraven, oude Dante kan echt niet meer, stagnerende gameplay" (kan ze niet precies quoten, want dan moet ik door pagina's bladeren en verdwijnt m'n tekst weer).

Ieder z'n mening natuurlijk, maar het komt een beetje over alsof de reviewer gewoon de pest heeft aan Japanse game/film stijl.
Ik vind het gewoon een beetje jammer dat een aantal goede Japanse titels zonodig 'Westers' moeten worden omdat ze blijkbaar denken dat dat beter verkoopt (ja, in Amerika misschien), niet zozeer alleen DMC hoor, maar hoor Kojima er ook al af en toe over.

Ik heb liever overdreven Japans dan overdreven 'Westers' (*kuch* Amerikaans *kuch*).
De kans is ook erg groot dat de vorige DMC's voor de reviewer wat minder toegankelijk en haalbaar bleken, en dan is deze reviewer nu op zijn wenken bediend.

Ik krijg wel vaker het idee dat de t.net reviewers geen echte gamers zijn of pas een paar jaar echt in het wereldje zitten, als je kijkt hoe men soms om gaat met oude IP's zoals deze DMC heb je het duidelijk echt niet begrepen. Er is sinds DMC geen enkele hack and slash geweest die het tempo en de adrenaline van die game kon evenaren. Stagnatie? De serie is gewoon niet zo gigantisch gemolken als een CoD of FIFA, maar is dat stagnatie? Er is maar 1 echt slecht deel geweest en dat was deel 2. Waarom was deel 2 slecht? Ze wilden teveel nieuwe dingen doen.

En wat gebeurt er nu... total overhaul en men zegt dat het goed is. Hoezo gebrek aan inzicht. Negen van de 10 elementen die DMC maakten wat het was zijn nu verwisseld met 13 in een dozijn dialogen, moves en een versimpeld combatsysteem waarbij een juggle nu doodsimpel is gemaakt bijvoorbeeld. Kijk eens naar de videos van spelers als Brea, dan zie je hoe saai DMC in verhouding tot de vorige games is. De snelheid, de flow, is verdwenen. Zelfs de on-screen 'letters' die je combo aangaven, zijn minder spectaculair. Het is kil, het is lomp, en het is eentonig. Het verdwijnen van de verschillende wapens en keuzen is ook een zwaar minpunt want je kan niet meer mix&matchen zoals vroeger om je aan te passen, dat wordt nu grotendeels voor je gedaan.

Hoe durf je dit een 8,5 te geven. Schandalig, en het getuigt net als de voorgaande reviews van games als CoD weer van een gigantisch gebrek aan inzicht. Komt er een re-review? Of nee - laat maar eigenlijk.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 23 juli 2024 00:24]

Wat een elitaire houding heb jij zeg, ongelooflijk. "Een paar jaar in het wereldje zitten"?

En waarom zou mix&match niet meer kunnen? Heb je niet lang genoeg gespeeld om te realiseren dat je een combo met één wapen kan beginnen en het af kan maken met een ander? En dat je mid-combo kan switchen van wapen in dezelfde klasse? (Demon weapon naar Demon weapon, zelfde voor Angel) Sterker nog, als je de meeste damage ouptut wil genereren moet je dit doen. Dat geeft de speler een scala aan opties.

[Reactie gewijzigd door yinx84 op 23 juli 2024 00:24]

Ergens een minder populaire mening over hebben is elitair?

Ontkracht het eerst maar eens dan. Mijn stelling wordt keer op keer bevestigd door de rare conclusies en hoge cijfers die toch wel erg afwijken van de mening van de meeste gamers die de serie of IP kennen. Bovendien vallen meerdere T.net reviewers meer dan eens door de mand door bepaalde zinsnedes, en ook die worden niet alleen door mij gelezen en gezien maar door velen die deze en andere IP's goed kennen.

En ja ik heb de game gespeeld, maar de mix & match is danig beperkt ten opzichte van voorgaande delen. De wapens zijn namelijk veel minder uniek geworden en gekaderd in klassen. Vergelijk ze maar eens met het scala uit DMC 1, 3 of 4 en je ziet wat ik bedoel. Het is in dit deel veel minder lastig om met 1 setje wapens alles uit te spelen en je wordt veel minder gedwongen te zoeken naar die ene serie moves die het beste werkt om een bepaald type vijand uit te schakelen. De focus is verlegd naar mindless button bashing, terwijl deze game voorheen een hack and slash extraordinaire was dankzij de snelheid waarmee sommige combo's aan elkaar geregen moesten worden.
Ik heb de vorige delen ook gespeeld en beschouw mezelf als DMC-fan. En ik ben het niet met je eens.

Dat je het niet eens bent met een review kan, maar daar hoef je niet zo hostile tegenover de reviewer over te worden. Maak zelf eens een userreview zou ik zeggen. Dat is een krachtigere statement dan dat soort posts. Ik noem je elitair omdat je de reviewer uitmaakt voor iemand 'die net komt kijken'. Met die opmerking plaats je jezelf boven de reviewer op een kinderachtige manier. Daarnaast beticht je hem ook van het niet kunnen spelen van de vorige delen, alsof hij daar te incapabel voor is.

Ik zie overigens minstens net zoveel DMC liefhebbers die de game WEL goed vinden. Het feit dat je voor een menigte spreekt maakt het allemaal niet geloofwaardiger.

[Reactie gewijzigd door yinx84 op 23 juli 2024 00:24]

Ik zeg niet dat de reviewer wel of niet iets 'is'. Ik zeg dat ik die indruk krijg, en die baseer ik op een aantal reviews van verschillende reviewers dus niet alleen deze. Ik verwijs daar ook naar. Los daarvan is het eigenlijk niet zo relevant hoe veel mensen het daarmee eens zijn, ik vind dat niet heel belangrijk.

Maar goed, we mogen het uiteraard met elkaar oneens zijn. Let's agree to disagree.
Ik heb nog nooit eerder een DmC game gespeeld, als ik nu aan deze begin, begrijp ik het dan wel gewoon?
Ja, geen probleem. Deze reboot begint gewoon van voren af aan.

(om eerlijk te zijn, heb ik alleen DMC4 en de nieuwe DmC gespeeld -- en beide speelde ik niet vanwege het verhaal, maar vooral de erg leuke gameplay!)
Ja maar je moet gewoon DMC 1 kopen en op de ps2 spelen, dit is een 13 in een dozijn hack n slash geworden helaas.
Anoniem: 451007 @Vayra7 februari 2013 12:37
De HD collectie voor de consoles is ook een goede optie, heb ik mij prima mee vermaakt.

On topic: ik laat DmC: Devil May Cry (die titel alleen al...) voorlopig liggen. Level design lijkt me gaaf van wat ik er van gezien heb, maar zeer zeker niet de volle prijs waard.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 451007 op 23 juli 2024 00:24]

De karakters zijn dan wel flink op de schop genomen, kwestie van smaak of je het mooi vind of niet, het vechtsysteem is nog steeds ongeveer hetzelfde. Dat was voor mij juist een van de fijne dingen. Wat de Westerse stijl dan minder heefft is het epische. Ik heb er wel een goed gevoel over :)
En dat vroeg mij nu dus af, waarom is daar in deze review geen woord aan vuil gemaakt?

Het combo systeem met de scores en punten wordt niet besproken. Ik weet ook wel dat je er niets mee hoeft te doen, maar alle DMC spelers die ik ken vinden dit toch altijd wel leuk, die willen wel hun 2e playthrough zo veel mogelijk punten scoren.

Daarnaast zijn er allemaal collectibles, steutels voor toegang tot gebieden en lost souls die je kunt bevrijden. Waarschijnlijk een compleet zinloze toevoeging (in ieder geval in mijn ogen) maar ook dit wordt niet aangehaald. De oude DMC ging er toch over dat je op het einde van het level een perfecte score wilde halen. Als de reviewers daar net als ik geen barst om geven prima, maar dat vermelden had wel aardig geweest.

Verder omvat de review de gameplay naar mijn mening wel. Moet alleen zeggen dat ik de eindscore niet zag aankomen. Ik dacht voor ik op conclusies clickte, dit wordt een 7tje, t.net kennende 7.5. Maar man, kom op, een 8.5 vind ik wel weer heel hoog...
Het scoresysteem was meer dan een gimmick in de vorige delen hoor, je had er constant actief mee te maken en kon er niet omheen. In de eerste plaats al omdat je met een constant rijtje 'D's' helemaal niet veel Orbs kon verzamelen, waardoor je per saldo niet snel genoeg nieuwe abilities kon leren. Het scoresysteem is een integraal onderdeel van DMC.

Je had het scoresysteem en de 'letters' nodig, onder andere om deuren te openen, extra orbs te verzamelen en meer van dat fraais. Meer dan eens per level waren er objecten die alleen door het halen van bepaalde 'letters' kapot konden, en soms moest je gewoon langs dat soort puzzels. Ook waren er puzzels op tijd, die met hetzelfde principe werkten.

Maar goed, eigenlijk ontbreekt het aan alles in deze review dus het was te verwachten dat ook dit niet (goed) meegenomen is. Je had nog beter gewoon de achterkant van het dvd doosje kunnen lezen, dan ben je beter onderlegd. Triest.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 23 juli 2024 00:24]

Mij wordt toch niet echt duidelijk wat de speelstijl nou precies is.
Is het a la Bayonetta (waarin de stijl van vechten belangrijk is), of a la God of War/Dante's Inferno (button bash galore!)?
Persoonlijk hoop ik op het laatste, aangezien Bayonetta mij echt niet lag.
Meer als Bayonetta, style en over the top combo's zijn eigenlijk een beetje de trademark van DMC en bayonetta heeft dat een beetje overgenomen.

[Reactie gewijzigd door Euphanasia op 23 juli 2024 00:24]

..behalve dat deze DMC veel gemakkelijker is dan Bayonetta. Je kan voor een hogere moeilijkheidsgraad gaan, maar daar wordt je tegengewerkt door het targetingsysteem dat simpelweg niet werkt.

Ik was teleurgesteld in DMC. De bossfights zijn al helemaal erg, niets van uitdaging, heel straightforward.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.