Door Pieter Molenaar

Samsung S9: 4k-schermen van 110 en 85 inch met kozijn

10-01-2013 • 16:00

57

Multipage-opmaak

Inleiding

Inleiding

Vorig jaar waren de Super Oled-schermen de primaire publiekstrekker op de CES-stand van Samsung. Deze waren ook niet te missen, want ze stonden bij de ingang van de stand. Iets verder weggestopt was een prototype te zien van een 70"-4k-tv, maar het leek erop dat Samsung er niet al te veel aandacht aan wilde besteden.

Dat is dit jaar anders. Hoewel Samsung op zijn stand een hoek heeft ingeruimd met onder meer een gekromde oled-tv, een drietal F9500-oled-tv's en een demonstratie van de indrukwekkende Multiview-oled-tv-feature, wordt de standingang voor een groot deel ingenomen door een aantal gigantische 4k-schermen met een bijzondere vormgeving.

Was vorig jaar de ES8500 met zijn 75" de grootste tv die Samsung in het assortiment had, in 2013 wordt die beelddiagonaal opgerekt naar 110", terwijl de fabrikant ook een 85"-versie gaat leveren. Beide modellen zijn uhd-tv's, of 4k-tv's in de volksmond. Tweakers kon niet wachten om een glimp op te vangen van deze S9 UHD-serie, die in Nederland waarschijnlijk door het leven zal gaan als S9000.

Timeless Gallery

Een paar maanden voor aanvang van de CES deden al geruchten de ronde dat Samsung een 110"-ultra-hd-tv zou introduceren op de beurs. Vlak voor het verstrijken van 2012 postte Samsung op zijn Koreaanse blog dat het bedrijf op de CES met een 'uniek en tijdloos tv-ontwerp' zou komen. Afgaande op de teaser werd gespeculeerd over onder meer een tv in portretoriëntatie of bijvoorbeeld een transparante lcd, zoals Hisense die op deze CES aankondigde.

Samsung S9 steunUniek is de op de CES aangekondigde Samsung S9 UHD-serie zeker, al plaatsen we onze vraagtekens bij 'tijdloos'. De tv bestaat namelijk uit het schermgedeelte en een gigantisch frame rondom waarin de display scharnierend opgehangen is. Binnen dit frame kan het scherm naar voren en naar achteren kantelen, maar Samsung heeft niet bekendgemaakt wat precies de bewegingsvrijheid is van de grote schermen. Een steun aan de achterkant voorkomt dat de tv omvalt. Zonder die steun dient het frame ook als muurbevestiging. De hoogte van het scherm binnen het frame kan worden aangepast.

Het verschil in afmetingen tussen het 110"-model en de 85"-variant is, afgezien van de beelddiagonaal, groot. Zo schatten we de bezelbreedte van het grootste model op 4cm, terwijl de 85"-uitvoering een rand van slechts ongeveer een centimeter rond het scherm heeft. Zo is ook de dikte van het schermgedeelte bij de 110"-variant een centimetertje of vijftien, terwijl we die bij de kleinere uitvoering op 5cm schatten. De breedte van het 110"-model meet al snel 2,5 meter, maar het gewicht van de gevaartes is niet vrijgegeven.

Samsung S9 zij aan zij

Het 'kozijn' is aan de buitenzijde voorzien van aluminium, terwijl de binnenkant aan de voorzijde is bedekt met akoestisch doorlatende speakerstof. Dat heeft een reden. Samsung heeft namelijk een 2.2-speakerssysteem met een totaal vermogen van 120W in het frame verwerkt, maar wilde over de precieze configuratie van het speakerssysteem verder niets kwijt.

In het bovenste deel van het frame is een camera verwerkt. Deze wordt net als bij een aantal modellen van de reguliere tv-line-up van Samsung gebruikt voor het bedienen van de tv en de smart-tv-omgeving, waarbij ook gebruikgemaakt kan worden van spraakherkenning. Ook videobellen is ermee mogelijk.

Naast het 85"-model, dat in de eerste helft van dit jaar in Nederland moet uitkomen, en het 110"-exemplaar dat later arriveert, is Samsung van plan een ultra-hd-tv van 65" op de markt te brengen. Deze zal echter vast bevestigd zijn in het frame. Samsung gebruikte een prototype van dit model om de vorderingen te tonen van de samenwerking tussen het Koreaanse bedrijf en Netflix op het gebied van 4k-streams. Het beeld oog wat korrelig, ten teken dat er nog flink wat moet gebeuren.

Samsung S9 Netflix 4k stream 65inch

Leds weer achter paneel

Full led

De nieuwe S9-serie is om nog een andere reden bijzonder. Hij maakt namelijk gebruik van leds achter het paneel. De laatste keer dat Samsung deze backlightconstructie koos, was in 2009, met de B8500-serie, die overigens in Nederland niet uitgebracht is. Doordat de leds achter het paneel geplaatst zijn, is de behuizing van het schermgedeelte van de S9-serie ook wat dieper uitgevallen.

Volgens Samsung is het gebruik van 'full led'-backlight bij de S9-serie enerzijds nodig om het achtergrondlicht gelijkmatig over het schermoppervlak te verdelen en anderzijds maakt dat het dimmen van de leds in een groot aantal clusters mogelijk. Hoeveel dat er precies zijn weten we niet, maar waarschijnlijk meer dan tweehonderd.

Samsung S9 full led local dimming hoger contrast

Om het voordeel van full-led-backlight aan te tonen had Samsung een S9-toestel zo geprepareerd dat de linkerhelft van het beeld geen local dimming gebruikte en de rechter wel. Bij het beeld links leek de backlight wel volledig opengedraaid te zijn. Dat maakt de vergelijking niet helemaal netjes, maar tv-fabrikanten gebruiken deze methode vaker om nieuwe modellen beter voor de dag te laten komen. Tijdens de demonstratie leek het het in ieder geval aan te tonen dat Samsung met local dimming voor deze modellen de juiste weg heeft gekozen.

Samsung S9 4k upscaling

Ook had Samsung een S9-testopstelling om het verschil aan te tonen tussen een eenvoudige 4k-upscaletechniek en het algoritme dat voor de S9 gebruikt wordt. Dit algoritme betrekt niet alleen beeldinformatie van naburige pixels om de extra pixels te berekenen, maar volgens Samsung wordt hierbij ook gebruikgemaakt van beeldinformatie uit verschillende, achtereenvolgende frames. Ook deze techniek wist op de stand te overtuigen.

De laatste testopstelling met de S9 stond in het teken van 3d. Dat overtuigde ons minder. Hoewel crosstalk ons niet in het bijzonder opgevallen is, leek het beeld wat te knipperen, waardoor het onrustig kijken was. Misschien was dit een gevolg van het omgevingslicht, maar het kan ook liggen aan een nog niet optimale afstemming tussen het frame-sequentiële-beeld van de tv en het om-en-om verduisteren van de glazen van de actieve 3d-bril.

Quadcore-processor

Voor het upscalen naar 4k en het vloeiend draaien van de voor 2013 vernieuwde Smarthub-omgeving, heeft Samsung de S9-serie uitgerust met een quadcore-processor. Waarschijnlijk is dit de processor die onder meer ook zit in het nieuwe full-hd-topmodel F8000 en de Evolution Kit, een processorupgrade voor bezitters van ES8000- en ES7000-modellen. Samsung wilde niet zeggen welke type processorkern gebruikt wordt in de quadcore-chip en wat de kloksnelheid is.

Wel is bekend dat de quadcore hardware aan boord heeft om videobestanden gecodeerd met hevc te versnellen. Samsung is daarmee de eerste tv-fabrikant die in zijn tv's ondersteuning voor de nieuwe compressiestandaard heeft ingebouwd. Hevc zou een tweemaal zo goede compressieratio hebben als h264.

Ter afsluiting

Dat marktleider Samsung dit jaar een eigen 4k-tv zou uitbrengen stond wel vast, maar niet met wat voor design het bedrijf zou aankomen. Samsung heeft alle ontwerpconventies voor tv's overboord gegooid en zijn S9-serie een unieke vorm gegeven. Vanwege het nadrukkelijk aanwezige frame rond het te kantelen schermgedeelte, lijkt de S9-4k-tv volgens sommigen op een schoolbord, terwijl anderen hem vinden lijken op een dakraam met kozijn. Feit is dat de meningen over het ontwerp uiteenlopen.

De S9-serie heeft in ieder geval op technisch vlak veel in huis. Zo lijkt een goed paneel gebruikt te zijn, en is de tv voorzien van full-led-backlight met local dimming en van een quadcore-processor. Verder beschikt de tv over een op papier indrukwekkend speakersysteem en een ingebouwde webcam, en is de menu-interface aanmerkelijk verbeterd.

Zijn er ook nadelen? Nou de prijs bijvoorbeeld; hoewel Samsung zelf geen prijzen van de S9-serie heeft bekendgemaakt, zal die van de 85"-versie niet ver van Sony's Bravia 84X9005-tv afliggen. Die laatste kost 25.000 euro, oftewel de prijs van een rijk uitgeruste middenklasser. Over de prijs van de 110"-variant van de S9 willen we al helemaal niet denken.

Reacties (57)

Sorteer op:

Weergave:

110 en 85 " of inch of duims... wanneer rekent tweaker bij deze grote maten niet in de SI eenheid METERS? dus 2,794 meter en 2,159 meter, de inch is zeker al 40 jaar niet meer toegestaan.
weet ik gelijk dat hij door de voordeur past of niet :P

Doet mij denken aan discovery-channel; als daar iets 10 ton sorry 10000kg weegt weegt het zo zwaar als 3 olifanten, is het 100 meter hoog is dan is het zo hoog als een 30 verdiepingen hoog gebouw, en is het heel klein dan is het zo klein als een mensenhaar, m.a.w. je weet nog niks.
Binnenkort zijn de tv schermen zo groot vensterramen, nou nou!

[Reactie gewijzigd door frisianstar op 23 juli 2024 09:29]

Bij schermen zijn we nu eenmaal gewend geraakt aan de beelddiagonaal in inches...de meeste mensen weten dan wel niet hoeveel dat nou daadwerkelijk is in centimeters, maar ze weten wel dat het groter of kleiner is dan hun huidige scherm.

Juist bij een zender als Discovery het trouwens buitengewoon slim om te vertalen naar tastbare zaken. Gevoelsmatig weet je direct in welke orde van grootte er gesproken word en je hoeft geen 2 versies te laten maken danwel ondertitels te zetten om het om te rekenen naar ofwel Imperial ofwel Metric...bij een gewicht van 3 olifanten weet je gelijk dat dat een stuk meer is dan 3 veertjes. Het rekent niet echt makkelijk, dat is zeker waar, maar dat is in zo'n geval ook niet het doel.
Ik vraag me af: Waarom? Wie gaat dit in zijn huis neerzetten? Tuurlijk, ik vind het prachtig om te zien, maar kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die zo'n tv gaan kopen voor in de huiskamer...
Mensen die 25.000 euro voor een televisie over hebben zullen waarschijnlijk wel in een groot huis wonen, maak je daar maar geen zorgen over. ;)
Mee eens, maar wil je luxe kijk dan eens naar deze tv, je moet er even voor sparen want Porsche heeft deze tv ontworpen.

[Reactie gewijzigd door aliberto op 23 juli 2024 09:29]

DIt lijkt me vooral iets voor mensen die een dedicated cinema room in hun garage bouwen. Meestal wordt in dat soort kamers projectie gebruikt, maar nu kun je dus ook zo'n ding neerzetten. Ik zou als filmliefhebber een tv die zo groot is persoonlijk best in zo'n bioscoopkamer neerzetten, maar zelf al had ik het geld, dan zou hij nog niet in mijn huiskamer komen. Daar is hij inderdaad te groot (en misschien ook te massief) voor. Mocht er een 4k OLED die plat tegen de muur aan kan worden uitgebracht, dan zou ik er nog over nadenken.
Zeker als-ie 2cm dik is oid. Kun je 'em in je muur zetten. Lijkt me een leuk middagje klussen :)
Vraag me af of je glasverzekering het dekt als je dan een bal door je ruit krijgt :+
Mensen met een grote kapitaal mischien? TVs zijn ook niet bedoeld voor Jan en alleman. Zo heb je toch ook horloges die €100K kosten?
Gelukkig ligt de nadruk niet meer zo op 3D maar zijn de fabrikanten bezig om de aparaten mooier te maken en de beeldkwaliteit te verhogen. Ook positief is het feit dat Samsung aandacht besteed heeft aan het geluid van de tv.
Ook ik ben blij dat dat 3D gebeuren eigenlijk alweer voorbij lijkt. Zoals het telkens gebeurde met 3D, want de rage van de afgelopen paar jaar was niet de eerste 3D hype. Je had ooit de bekende rood-groene brilletjes, maar zelfs daarvoor was men al bezig met 3D fotografie. In de 19e eeuw was het al een dingetje, wat uiteindelijk verdreven is door 'normale' fotografie.
Waarom wil iedereen dat dat 3D voorbij is? Er zijn ook mensen die het wel leuk vinden.
Hoezo zou je er last van hebben? Je wordt nergens toe verplicht? Het blijft slechts een optie.
Enige 3d wat ik heb gezien was met Drive Angry 3d.. . verder sloeg het nergens op.
diepte in films vind ik verder alleen irritant.

Hopelijk waait die hele hype idd over want het is uiteindelijk alleen 3d als de film ook daadwerkelijk in 3d wordt opgenomen wat nooit aan de orde is.

[Reactie gewijzigd door A87 op 23 juli 2024 09:29]

Een film in 3D opgenomen zie je wel degelijk verschil dan met films die 3D nabewerkt zijn, dan heb je echt een kijkdoos met platte plaatjes.

Bijvoorbeeld The Hobbit was in 3D echt geweldig. maar smaken verschillen uiteraard. Van mij hoeft het ook niet zo nodig 3D, dan ik die HFR dubbele frame snelheid een veel betere vooruitgang.
The Hobbit is echter niet in 3D opgenomen, maar via nabewerking bewerkstelligd ;)

Het is dan dus ook maar net hoe het gebeurt en Peter Jackson is wat dat betreft een perfectionist (en een genie, maar dat is subjectief).
Volgens mij is de hobbit toch echt wel in 3D opgenomen . http://realorfake3d.com/ en http://screenrant.com/the...ian-mckellen-sandy-89710/. Of ik moet er helemaal naast zitten.
offtopic:
http://news.cnet.com/8301...3d-secrets-behind-hobbit/

The hobbit is gewoon in 3D opgenomen...

Ik heb hem gezien met HFR 3D en dat was echt vele malen rustiger op de ogen t.o.v. andere 3D films. Het voelde veel natuurlijker aan naar mijn idee en ik had niet zo`n last van mijn ogen na afloop.

Daarnaast smaken verschillen, ik vond de HFR 3D versie van the Hobbit wel degelijk iets toevoegen, terwijl ik dat bij heel veel andere 3D films totaal niet had.

ontopic:

Ik vind het idee met de standaard van de Samsung schermen ook erg mooi. Het heeft iets heel straks en is natuurlijk zeer gemakkelijk te verplaatsen.
Ik kijk echt uit naar de 4K betaalbare consumenten schermen :D en dan uiteraard ook met 4K 3D HFR films :D

[Reactie gewijzigd door TweakerPas op 23 juli 2024 09:29]

Ik had, volgens mij in ieder geval, in een interview met Peter Jackson gezien dat hij het niet 3D heeft opgenomen, omdat dit volgens hem beter voor de film was o.i.d. Dat de nabewerking beter bij de film zou passen.

Volgens mij heb je gelijk, ik kan mijn bron niet meer vinden..
Ik meen me ook te herinneren dat Peter Jackson de vookeur geeft aan het opnemen op film en niet digitaal 3D. Volgens mij stond dat artiekel nog niet zo lang geleden op Tweakers. Wat wel zeker is, is dat hij meer wil gaan inzetten op 48fps i.p.v. de 3D hype.

Vind het jammer dat veel films alleen nog maar in 3D draaien, of dat je de 2D versie alleen nog maar in A'dam of andere grote steden vind. 3D heeft voor mij geen meerwaarde, stoor me alleen maar aan die bril en dat de film zo donker word. Vond het ook erg prettig dat Skyfall in 2D was, lekker "ouderwets" genieten van een film :)
Niet alleen heeft hij de film in 3D opgenomen, hij heeft daarvoor ruim 40 afzonderlijke 3D camera's voor gebruikt. :D Sommige onder 1 van zijn 4 helikopters.

En zijn films vind ik verre van geniaal. Een beetje gevecht, geren, geruzie, romance. Allemaal op kinds simpele manier. Maar zijn werk heeft wel vaak iets magnetisch, je blijft benieuwd en blijft maar kijken. Heerlijk.

On topic dan maar weer? :p

Dat je een kleine auto kan kopen ipv dit beeldscherm zegt wel wat. Als je dit namelijk zegt tegen ons, praat je denk ik tegen de verkeerde. Ongetwijfeld zijn er tweakers die zitten te wachten op een tv van vrachtwagenformaat, maar dit ding lijkt me toch meer bedoeld voor zakelijke toepassingen. Een bedrijf dat investeert in zoiets is niet geïnteresseerd in een middenklasse auto.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 09:29]

CES stopt overspoelt de hele week tweakers met nieuwe hardware waar ik de komende 10 jaar het geld niet voor heb ......
zouden er meer mian stream markt oleds snel gemaakt worden voor een prijs rond de 1500 of moeten we daar nog lang op wachten(denk dat de yield dat nu niet toelaat.) }:O
Je kunt nog even rustig sparen voor je 4k-tv hoor, pas ergens eind dit jaar kun je ze echt bij de TV-boer kopen... Tot die tijd is het veel gebakken lucht en weinig exemplaren. Ergens medio volgend jaar zou de prijs van die dingen ook richting de 2000 euro gaan zakken, en dan kun je nog eens kijken hoe vet je spaarvarken is.
Je kunt een 4k tv nu al in de winkel krijgen hoor!
Weinig gebakken lucht aan het mooie 84" Sony Bravia model.
zag ook een 4k 84"lg staan bij mediamarkt voor 14999 euro.
We weten hoe het gaat in de electronica wereld! Een dag zeggen ze die hoge prijs de jaar erna kan je die met de gebakken geld rond 2000 euro kopen.
Ik vind het frame er ook nogal vreemd uitzien. Samsung had de tv beter in een brede voet kunnen zetten, die doorloopt it een backplate langs de achterkant van de tv, met desnoods nog een nteun aan de achterkant. Dat hadden ze net zo goed als tijdloos kunnen presenteren.
Ja het frame geeft mij een beetje een schoolbord gevoel... zitten er krijtjes bij?
Mooi vind ik het persoonlijk niet.
Zelf zou ik dan ook voor een muurbeugel gaan of inderdaad een goed bijpassende voet zodat hij op een laag audiomeubel geplaatst kan worden waar je ook je bluray speler en audio installatie in weg kan werken.
Andere optie is een zuilensysteem (waar de zuil ook geluid een direct drive speaker is) zoals ik ooit bij mijn JVC plasma had of een modulair mediameubel systeem.

Dit lijkt mij ook eerder een soort presentatie-model voor vergaderingen en videoconferances dan iets wat je thuis neer zou zetten.
Ik vind het persoonlijk heerlijk om een lekker groot scherm te hebben, zelfs voor games gebruik ik een 52" wat als enige nadeel heeft dat een hoop gamemakers de pointers en crosshairs niet upscalen als je full hd of hogere resoluties gebruikt waardoor je wel een geweldige FOV hebt maar je zit te turen waar je moet mikken.
Overigens is het met 3D gamen op een groot scherm nog erger omdat de HUD, crosshairs en pointers allemaal 2D zijn en vaak ook nog eens (ik kijk naar jullie, EA Games) gewoon windows iconen zijn die ze als overlay gebruiken waardoor je overal diepte ziet behalve waar je het echt nodig hebt.
Beetje off-topic maar ik probeer dus te bedenken waarvoor je een dergelijk scherm zou kunnen / willen gebruiken.
Samsung wilde niet zeggen welke type processorkern gebruikt wordt in de quadcore-chip en wat de kloksnelheid is.
Zal me niets verbazen als daar dezelfde cpu in zit als die gebruikt gaat worden voor de nieuwe high-end telefoon(s) van samsung! Ik ben benieuwd!
Een TV proccesor mag op zijn top als onder normaal gebruik best wat meer stroom gebruiken als een mobiel apparaat wat zuinig aan moet doen, zeker als het een apparaat op zakformaat is, tevens wordt er van een "smart" 4k 3d TV nog al meer cpu kracht nodig als een mobiele telefoon. Lijkt mij dan ook niet logisch

[Reactie gewijzigd door DEXSTAR op 23 juli 2024 09:29]

Ik lach me altijd kapot om die voor/na marketing rommel.

Ieder jaar zie je dat het steeds donkerder wordt en lijkt het echt van woooooo!

Echter als je de laatste 8-10 jaar ieder jaar zo'n plaatje uitbrengt, dan moet de LED TV inmiddels zo goed zijn dat zwart zwarter is, dan bij OLED.

Maar goed. Heb je de ruimte en de centen. Zet maar neer!
De marketing is inderdaad leuk.

Als je die plaatjes ziet, denk ik eigenlijk bij mezelf: Wat voor rommel hebben jullie me vorig jaar proberen te verkopen?!
polthemol Moderator General Chat 10 januari 2013 17:03
het lijkt mij dat als je ziet hoe immens groot die tv is, dat het rek gewoon nodig is om het ding uberhaubt ergens aan een muur kwijt te kunnen.

Mooie tv, maar niet erg praktisch meer te noemen. Bij het gemiddelde appartement denk ik dat je al moeite hebt om hem naar binnen te krijgen zonder een voormuur eruit te moeten hameren :P
Ik ben behoorlijk onder de indruk van Samsung en zijn technologie. Natuurlijk overdrijven ze hier en daar, maar al met al is het toch zeker leuk. Tegen een prijs natuurlijk. Waar ik het design ditmaal zelf niet vind aanspreken. Dan heb je een prachtig scherm met een lijst eromheen die groter is dan de tv zelf (die ook al groot is). Het is leuk dat het kantelbaar is, maar ik zie daat persoonlijk niet geheel het nut van in. Licht kantelen, oke, maar stel die gaat tot een hoek van 90 graden, wat moet je daarmee? Ik heb persoonlijk liever een lijst die gewoon om het scherm zit. Neemt niet weg dat het creatief en uniek is. Zouden ze soms met die quadcore hun eigen processor inzetten? De exynos van de S3 ofzo.
Ik ben het wel met je eens, Samsung zit erg boven op de technologie momenteel. Vooral de 4k upscaling geloof ik wel in. Zelf heb ik een BD-C8500 die ook DLNA video en TV beelden upscaled naar full HD. Ik ben bijzonder gecharmeerd van hun upscaling techniek, zo heb ik een keer een documantaire gedownload waarbij de ondertiteling was mee geripped van de dvd. Bij het upscalen van de blu-ray speler zie je daar eigenlijk nauwelijks iets van, bij het upscalen van de LG tv is het afschuwelijk om te zien.
Mooi spul! er zijn altijd wel een paar mafkezen die zo'n enorme tv willen hebben. Ik vind het persoonlijk onwijs schraal als je zoiets in de huiskamer hebt, de gezelligheid straalt natuurlijk van zo'n zwart vlak af.
Mocht je uiteraard een bioscoop of lounge kamer hebben is het ideaal.

Dat design van dat schoolbord vind ik wel spuuglelijk. Ze proberen er een beetje furniture te maken, zoals bijna alle techniekboeren vandaag, maar dit lijkt in mijn mening nergens naar. Ik zou liever zien dat ze zo veel mogelijk deel uit maken van de muur (in plaats van een stellage die je neer zet en waar je achter kunt kijken).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.