Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Pieter Molenaar

Canon EOS 650D: scherp en sneller

Inleiding: dsrl met touchscreen

De nieuwe EOS 650D-dslr van Canon, die vlak voor de zomer werd aangekondigd, volgt de EOS 600D op als topmodel in Canons consumenten-dslr-lijn. Terwijl de behuizing en bediening licht gewijzigd zijn, heeft de grootste transformatie zich intern afgespeeld. De EOS 650D is namelijk de eerste camera van Canon die af-punten voor fasedetectie op de sensor geïntegreerd heeft. Dezelfde sensor zit ook in de onlangs aangekondigde EOS M, Canons entree in de markt voor compacte systeemcamera's. Ook maakt Canon bij de EOS 650D gebruik van een verbeterde af-module en is het de eerste spiegelreflexcamera die voorzien is van een capacitief touchscreen.

Tweakers probeerde de EOS 650D een week lang uit in combinatie met de nieuwe 40mm f/2,8-pancakelens om uit te vinden of de camera een waardige opvolger is van de EOS 600D en hoe deze zich verhoudt tot andere spiegelreflexcamera's in dit segment.

Behuizing: vooral bovenzijde gewijzigd

Formaat en gewicht

De nieuwe EOS 650D is wat grootte en gewicht betreft nagenoeg gelijk aan de EOS 600D. Een gewichtstoename van 5g en maximaal een millimeter meer in de diepte beschouwen we als verwaarloosbaar. Het verschil met het huidige instapmodel, de EOS 1100D is wel merkbaar. Die dslr is 80g lichter, en schaaft drie millimeter in de breedte en bijna een millimeter in de diepte af. De stap tussen de EOS 650D en de EOS60D is nog groter. Die laatste is meer dan een centimeter breder en meer dan 30 procent zwaarder.

FeaturesEOS 1100DEOS600DEOS 650DEOS 60D
Afmetingen (mm) b: 129,9
h: 99,7
d: 77,9
b: 133,1
h: 99,5
d: 79,7
b: 133,1
h: 99,8
d: 78,8
b: 144,5
h: 105,8
d: 78,6
Gewicht (incl. accu) 495g 570g 575g 755g

We hebben ook de afmetingen en gewichten van een aantal andere dslrs's afgezet tegen die van de EOS 650D. De nieuwe Nikon D5100 is marginaal kleiner en lichter, terwijl de D7000 weliswaar gelijkwaardige afmetingen heeft, maar in de gewichtsklasse zit van de EOS 60D. Van onderstaande tabel zijn alleen de D7000 en de K-30 van Pentax spatwaterdicht, maar deze laatste fabrikant presteert dat in een kleinere en lichtere body. De Alpha A57 komt niet vaak voorbij, maar zit wel in hetzelfde segment als de EOS 650D.

FeaturesEOS 650DD5200D7000K-30Alpha A57
Afmetingen (mm) b: 133,1
h: 99,8
d: 78,8
b: 129
h: 98
d: 78
b: 132
h: 105
d: 77
b: 128,5
h: 96,5
d: 71,5
b: 132,1
h: 97,5
d: 80,7
Gewicht (incl. accu) 575g 555g 780g 650g 617g
Canon EOS 650D body Canon EOS 650D body Canon EOS 650D body Canon EOS 650D body Canon EOS 650D body Canon EOS 650D body Canon EOS 650D body Canon EOS 650D body

Wijzigingen aan de top

Aan de bovenkant is de EOS 650D het meest gewijzigd. Zo is de monomicrofoon van de voorganger bij de EOS 650D vervangen door een stereomicrofoon vlak voor de flitsschoen en is de filmmodus op de draaiknop verplaatst naar de aan-uitknop. Met de eerste positie wordt de camera aangezet en kunnen foto's genomen worden, terwijl het verder naar voren schuiven van de knop de filmmodus activeert. Deze is daardoor sneller te benaderen, maar heeft als nadeel dat de camera bij snel aanzetten per ongeluk in de filmstand doorschiet.

Daarnaast heeft Canon de 'disp'-knop geschrapt en heeft het de 'iso'-knop naar de vrijgekomen ruimte verplaatst. Deze iso-knop is nu voorzien van een klein puntje, mogelijk bedoeld voor meer grip. In principe is deze nieuwe locatie beter bereikbaar met de wijsvinger, maar we vinden de hoge modusknop bij de bediening ervan in de weg zitten.

De modusknop zelf heeft een iets ander gripvlak gekregen, bestaande uit verticale richels van hard plastic, en heeft duidelijk klikbare posities. In tegenstelling tot het meer volwassen EOS 60D-model heeft de EOS 650D geen vergrendeling van de modusknop. Uit zichzelf zal de knop echter niet snel verspringen, zo is onze ervaring. Naast de eliminatie van de filmfunctie is ook de 'a-dep'-modus gesneuveld op de modusknop. Daarentegen zijn de standen 'Nachtopnamen uit de hand' en 'HDR-tegenlicht' nieuwe aanwinsten.

Van de voorkant bekeken is duidelijk te zien dat we met een EOS-camera te maken hebben. Vooral de vorm van de grip, het schuine plateau met de sluiterknop en het draaiwieltje erachter zijn bij zowat elke dslr in de EOS-xx0D-lijn gelijk. Naast het EOS 650D-logo zijn alleen de scherpere hoeken van de zoekerbult een indicatie dat we met een nieuw model te maken hebben.

De grip van de camera is prettig. Het gripmateriaal aan de voorkant is lekker stroef en de vorm biedt voldoende houvast. Alleen voor de pink is er geen plek, zoals bij veel spiegelreflexcamera's in dit segment. Aan de achterkant heeft Canon het gripvlak voor de duim verbeterd door dit meer naar de zijkant door te laten lopen. Toch merk je dat het geheel, bijvoorbeeld bij gebruik van een zwaardere lens als de EF 24-105mm f/4L IS USM, wat uit balans is.

Ook de achterzijde van de EOS 650D is op het eerste oog nagenoeg identiek aan die van de EOS 600D. Het aantal en de locatie van de knoppen zijn gelijk gebleven, terwijl ook de uitklapbare lcd en de vorm van de zoeker er hetzelfde uitzien. De vorm van de knoppen is echter in meer of mindere mate aangepast. De Menu- en Info-knoppen linksboven hebben de grootste wijziging ondergaan en zijn nu rond uitgevoerd.

Daarnaast heeft Canon de dikte van de lcd-module verkleind, waardoor het scherm nu minder uit de body steekt. Net als bij de EOS 600D is de lcd 180 graden uitklapbaar en naar voren draaibaar. De lcd-behuizing zit ingeklapt verzonken in een uitsparing van de body en klikt stevig vast. Ook de draaiconstructie voelt stevig aan.

Intern: sensor met af-punten

Sensor met af-punten

De meest in het oog springende vernieuwing bij de EOS 650D ten opzichte van zijn voorganger is de beeldsensor. Hoewel de effectieve resolutie van 18 megapixels gelijkgebleven is, heeft Canon dit keer speciale pixels erin verwerkt die als af-punten dienen. Met deze af-punten op de aps-c-sensor is fasedetectie-af mogelijk tijdens live view en video. Onderstaande foto toont de complete beeldsensormodule met bevestigingspunten, connectors en het laagdoorlaatfilter dat voor de beeldsensor geplaatst is.

Dat een aantal pixels op de sensor niet meer voor beeldinformatie maar voor af-doeleinden gebruikt wordt, is ook af te leiden uit het totale aantal pixels op de beide sensors; de EOS 600D-sensor heeft 18,7 megapixels, terwijl die van de EOS650D in totaal beschikt over 18,5 megapixels. Het onderzoeksbedrijf Chipworks heeft de af-punten op de sensor in een teardown van de camera weten te fotograferen. Daarbij is duidelijk het ogenschijnlijk onregelmatige patroon te zien van de af-subpixelparen.

Een soortgelijke technologie wordt beschreven in een patent van Canon met het nummer '2010/0165176 A1', dat Canon in 2008 ingediend heeft. In dat patent is te lezen dat de uitlezing van deze af-punten separaat van het uitlezen van alle pixels op de sensor plaatsvindt, waardoor de uitleessnelheid van de fasedetectie-informatie veel hoger kan zijn dan die van de beeldinformatie. In principe moet daarmee de af-snelheid bij goed licht even snel zijn als met de externe af-module van de camera.

De schijnbaar willekeurige rangschikking moet wellicht een negatieve beïnvloeding van de beeldkwaliteit voorkomen. De ontbrekende pixels moeten namelijk via interpolatie door de beeldverwerking 'ingevuld' worden en met een regelmatig patroon is dit eerder zichtbaar. Nikon maakt bij zijn Nikon 1-compacte systeemcamera's ook gebruik van af-punten op de sensor, maar die zijn gerangschikt in rechte horizontale en verticale lijnen. Bij heel specifieke omstandigheden zijn op sommige foto's dan lijntjes van de af-sensors te zien.

Hybrid AF

Canon noemt het autofocussysteem dat van deze af-punten op de sensor gebruikmaakt Hybrid AF. Het hybride aspect ervan schuilt erin dat zowel fasedetectie als contrastdetectie gebruikt wordt om scherp te stellen. Dit in tegenstelling tot het Nikon 1-systeem dat bij goed licht gebruikmaakt van fasedetectie, maar bij mindere lichtomstandigheden overschakelt naar contrastdetectie.

Hybrid AF maakt een snelle, continue scherpstelling tijdens live view en video-opnames mogelijk, zolang gebruikgemaakt wordt van lenzen met STM-aanduiding, waarbij de afkorting staat voor 'stepping motor'. Deze is onder meer terug te vinden in de 40mm f/2,8-pancake-lens die Canon samen met de EOS 650D aankondigde, evenals de nieuwe EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM-lens.

De af-punten op de sensor van de EOS 650D bestrijken niet het hele sensoroppervlak, maar alleen een gebied in het midden van de sensor. Dit gebied is kleiner dan de af-puntconfiguratie van de externe af-module in de camera, zoals op onderstaande afbeelding te zien is. Bevindt het onderwerp zich binnen het gebied, dan wordt eerst met fasedetectie grofweg de afstand tot het subject bepaald, terwijl daarna met contrastdetectie de nauwkeurigheid van de scherpstelling verbeterd wordt. Buiten het gebied met de af-punten wordt alleen contrastdetectie gebruikt.

Negen af-kruispunten

Naast een snellere scherpstelling bij live view en video, heeft de Canon EOS 650D ook de externe af-module verbeterd. Die module wordt gebruikt bij het conventioneel scherpstellen via de optische zoeker. Deze is net als bij zijn voorganger voorzien van negen af-punten. Bij de EOS 650D is echter niet alleen het middelste punt kruisgevoelig, maar zijn alle negen van het kruistype.

Dit type af-sensor kan zowel horizontaal als verticaal georiënteerde, contrastrijke overgangen detecteren en is daarom beter dan lijnsensors in staat om met het middelste af-punt scherp te stellen. Dat punt van de EOS 650D-af-module is bovendien extra gevoelig bij het gebruik van lenzen met een grootste diafragma van f/2,8. Waarschijnlijk is dit dezelfde module als in de EOS 60D gebruikt wordt. De gevoeligheid van de module strekt zich uit over een werkbereik van -0,5EV tot en met 18EV.

Sluiter

De in de EOS 650D gebruikte sluitermodule heeft volgens Canon een minimale levensduur van 100.000 sluiterbewegingen, hetzelfde als bij de EOS 600D en andere dslr's in het segment. Ook de minimale sluitertijd van 1/4000s wijkt niet af van die van de EOS 600D. De EOS 60D heeft een sluitermodule met eenzelfde levensduur, maar de minimale sluitertijd bij die camera bedraagt 1/8000s. Vooral bij bijvoorbeeld sportfotografie of het fotograferen bij felle zon kan die kortere sluitertijd een uitkomst bieden.

Digic 5

Ook nieuw is het gebruik van de Digic 5-beeldprocessor. Deze is ongeveer zes keer sneller dan de Digic 4, die onder meer gebruikt wordt in de EOS 600D en de EOS 60D. De Digic 5+-processor, die Canon inzet bij zijn fullframe-dslr's EOS 6D en EOS Mark III, is dan weer drie keer sneller dan de Digic 5-variant.

Door het gebruik van de Digic 5 is de burstrate van de EOS 650D aanmerkelijk verhoogd. Kon de voorganger niet sneller dan 3,7fps, het nieuwe model kan maximaal 5 beelden per seconde schieten. Daarbij komt hij in het vaarwater van de EOS 60D die een burstrate heeft van 5,3fps.

Met dergelijke snelheden zijn ook de buffergrootte en de schrijfsnelheid van belang. Zowel de EOS 600D als de EOS 650D kan zes raw-bestanden achter elkaar maken voordat de camera vertraagt, maar de hoeveelheid jpeg-opnames in een burst verschilt. De EOS 650D kan maximaal 22 jpeg's nemen, terwijl de EOS 600D zijn lagere burstsnelheid 34 afbeeldingen lang volhoudt. Ook hierbij laat de EOS 60D zijn spierballen zien, met een maximum van 16 raw-bestanden of 58 jpeg's.

De nieuwe beeldsensor en Digic 5-chip zijn er ook verantwoordelijk voor dat Canon de hoogst in te stellen iso-waarde bij de EOS 650D met een lichtstop kon verhogen naar iso 12.800. Dit is uit te breiden naar de digitaal versterkte H-stand, die equivalent is aan iso 25.600. Voor het bereik van de auto-iso-functionaliteit houdt Canon echter vast aan iso 100-6400.

Lichtmetingssensor

Als belichtingsmetingssensor maakt Canon gebruik van de iFCL-sensor, die de belichting in 63 zones kan meten. Canon introduceerde deze sensor voor het eerst in de EOS 7D, een semiprofessionele spiegelreflex. De sensor bestaat uit twee lichtgevoelige lagen. De bovenste is gevoelig voor de kleuren groen en blauw, terwijl de tweede laag rode en groene kleuren kan onderscheiden. Daarmee wordt overgevoeligheid van de elektronische sensor voor de kleur rood vermeden, zodat de camera onder lastige lichtomstandigheden toch de juist belichting en witbalans kiest.

Bediening: touch me babe

Menu-interface betast

De EOS 650D is de eerste spiegelreflexcamera die voorzien is van een touchscreen. Net als Olympus' compacte systeemcamera E-P3 van vorig jaar is de touch-lcd capacitief. Dit heeft als nadeel dat het scherm niet met handschoenen aan bediend kan worden, maar het is veel gevoeliger voor vingeraanrakingen dan bijvoorbeeld de resistieve schermen die Panasonic gebruikt bij een aantal Lumix G-milc-modellen.

Vooral het bladeren door foto's is prettig met het capacitieve scherm. Fijn is dat ook multitouch werkt, zodat je op de standaardmanier van een smartphone kan in- en uitzoomen door je vingers respectievelijk te spreiden en samen te knijpen. Ook kan door een foto gescrolld worden door deze met de vinger over het scherm te bewegen. Het enige nadeel daarbij vinden we dat bij een grote uitvergroting het beeld 'met versnelling' verschuift, terwijl je eigenlijk wilt dat het beeld lineair meeschuift met de vinger. Bij de live view- en video-weergave kan, net als bij het afspelen, met 5x of 10x ingezoomd worden op het beeld, maar het livekijkvenster kan dan alleen verplaatst worden door op de pijltjestoetsen op het scherm te drukken en niet door met de vinger te slepen. Dat is jammer. Het ingezoomde live view-beeld is, in tegenstelling tot bij de meeste consumentenmodellen van Nikon, scherp bij beide zoomratio's.

EOS 650D menuinterface EOS 650D menuinterface EOS 650D menuinterface EOS 650D menuinterface EOS 650D menuinterface EOS 650D menuinterface EOS 650D menuinterface EOS 650D menuinterface

Net als bij sommige m4/3-modellen van Olympus en Panasonic is het bij de EOS 650D mogelijk om met de vinger een onderwerp in beeld aan te wijzen waarop scherpgesteld en afgedrukt moet worden. Deze feature is met een knop op het scherm linksonder eenvoudig uit te zetten, maar graag hadden we ook een optie gezien om de locatiekeuze van scherpstelling los te koppelen van het afdrukken van de sluiter. Dat kan in sommige situaties handig zijn. Overigens is de Touch Shutter-functionaliteit te gebruiken tot aan de rand van de doorzichtige overlay met icoontjes. Aanrakingen op deze randen worden niet geregistreerd.

Bijzonder bij de implementatie van touch bij de EOS 650D is dat niet alleen specifieke elementen op het scherm aangeraakt kunnen worden met de vinger, maar dat bijna alle items aan te wijzen zijn. Dit geldt ook voor de normale menu-interface, al zijn de verschillende tabjes en opties behoorlijk priegelig om met de vinger aan te raken.

Canon heeft ook een snelmenu voor de liveweergave geïmplementeerd bij de EOS 650D. Daarin zijn de meeste opties van het normale snelmenu eveneens terug te vinden, waaronder de af-methode, de flitserinstelling, de witbalans en de belichtingsmeting.

Weergavestanden

De camera heeft in totaal vier weergavestanden, in te stellen met de Info-knop linksboven, voor het afspelen van foto's. De eerste stand is gespeend van beeldelementen behalve de foto, de tweede heeft rudimentaire foto-informatie als sluitertijd en diafragma, maar zonder iso-vermelding, terwijl de derde de meest uitgebreide informatie in tekstvorm biedt. De foto wordt daarbij als thumbnail linksboven weergegeven, terwijl rechts een luminantiegrafiek getoond wordt. De laatste weergavestand vult de luminantiegrafiek aan met rgb-informatie om te kijken of bijvoorbeeld een kleurkanaal wordt 'geclipt'. Het beeld kan 5x of 10x uitvergroot worden bij zowel het afspelen als het opnemen van foto's en video's.

EOS 650D weergavestanden afspelen EOS 650D weergavestanden afspelen EOS 650D weergavestanden afspelen EOS 650D weergavestanden afspelen

Voor het fotograferen tijdens live view heeft de EOS 650D in totaal vijf standen, terwijl voor video drie verschillende weergavestanden beschikbaar zijn. De eerste stand bij live view is behalve het beeld leeg, terwijl de tweede de belichting en een aantal andere knoppen op het scherm toont als icoontjes op een grijze achtergrond. Deze kunnen met de vinger aangeraakt worden. De volgende stand voegt daaraan links en rechts, als doorzichtige overlay, extra icoontjes toe met informatie over camera-instellingen als beeldmodus, witbalans en af-instellingen. De twee laatste bieden de interessantste optie, namelijk een livehistogram. Een weergavestand toont de luminantieverdeling, terwijl de andere deze uitsplitst in de rgb-kleurkanalen. Deze laatste optie zijn we nog niet vaak tegengekomen.

EOS 650D weergave foto EOS 650D weergave foto EOS 650D weergave foto EOS 650D weergave foto EOS 650D weergave foto EOS 650D weergave film EOS 650D weergave film EOS 650D weergave film

Bij de weergavestanden voor het opnemen van video worden soortgelijke iconen in beeld getoond, maar specifiek voor deze modus is er de mogelijkheid om de Movie Servo AF-stand uit te zetten. Daarmee wordt voorkomen dat de camera tijdens een opname ongewenst gaat scherpstellen.

Picture Style

De EOS 650D heeft zeven Picture Styles, ook wel beeldstijlen, ingebouwd. Met deze presets kunnen de kleuren snel aangepast worden aan de specifieke situatie. Zo is er een beeldstijl voor het fotograferen van landschappen en eentje voor portretten. Daarnaast is er een Neutral-stand terwijl er ook een stijl is om in zwart-wit te fotograferen. De Automatic-stand ten slotte, kan aan de hand van de kleurinformatie en de compositie zelf een keuze uit de aanwezige beeldstijlen maken.

Picture Style - Automatisch Picture Style - Standard Picture Style - Portrait Picture Style - Landscape Picture Style - Neutraal Picture Style - Natuurgetrouw Picture Style - Black White

Creative Filters

Het is niet mogelijk om grafische effecten in realtime in live view te tonen, maar door bij het afspelen op de Q-knop te drukken zijn deze effecten wel naderhand in de camera toe te voegen. De originele bestanden blijven daarbij intact. De volgende effecten zijn met de EOS 650D mogelijk: korrelig zwart-wit, softfocus, fish-eye, kunst opvallend, aquarel, een drietal speelgoedcamera-effecten en een miniatuurstand.

Alle effecten hebben drie sterktegradaties en bij de miniatuurstand kan de lijn die in focus moet zijn zowel horizontaal als verticaal neergezet worden. Het is helaas niet mogelijk raw-bewerkingen in de camera uit te voeren, terwijl er ook geen video's gesneden en geplakt kunnen worden.

Canon EOS 650D Creative Filters - korrelig Canon EOS 650D Creative Filters - softfocus Canon EOS 650D Creative Filters - fisheye Canon EOS 650D Creative Filters - kunst opvallend Canon EOS 650D Creative Filters - aquarel Canon EOS 650D Creative Filters - speelgoedcameraeffect 1 Canon EOS 650D Creative Filters - speelgoedcameraeffect 2 Canon EOS 650D Creative Filters - speelgoedcameraeffect 3

Prestaties

De onderstaande foto's zijn gemaakt vanaf een stevig Manfrotto-statief en met de zelfontspanfunctie van de camera. Bij ons recensie-exemplaar werd de nieuwe 40mm-pancake-lens meegeleverd en die hebben we dan ook gebruikt voor de testfoto's, afgestopt naar een diafragma van f/8 voor het scherpste resultaat.

Op de eerste foto na zijn alle afbeeldingen honderdprocentscrops, die zonder verscherping en met de maximale jpeg-kwaliteit zijn opgeslagen. De ruisreductie, die drie standen kent, was ingesteld op de defaultwaarde medium. De eerste reeks testfoto's hieronder laat zien in welke mate de beeldkwaliteit afneemt bij het oplopen van de iso-waarde, de verschillende ruisreductiestanden komen in beeld en we gaan ook kijken of er winst valt te behalen met het nabewerken van de raw-bestanden.

Canon EOS 650D iso 100 nr medium
iso 100, ruisreductie medium
Canon EOS 650D iso 200 nr medium
iso 200, ruisreductie medium
Canon EOS 650D iso 400 nr medium
iso 400, ruisreductie medium
Canon EOS 650D iso 800 nr medium
iso 800, ruisreductie medium
Canon EOS 650D iso 1600 nr medium
iso 1600, ruisreductie medium
Canon EOS 650D iso 3200 nr medium
iso 3200, ruisreductie medium
Canon EOS 650D iso 6400 nr medium
iso 6400, ruisreductie medium
Canon EOS 650D iso 12.800 (equivalent) nr medium
iso 12.800 (equivalent), ruisreductie medium
Canon EOS 650D iso 25.600 (equivalent) nr medium
iso 25.600 (equivalent), ruisreductie medium

Zoals we van de meeste recente spiegelreflexcamera's inmiddels gewend zijn, blijft de kleurverzadiging bij het ophogen van de iso-waarde redelijk op hetzelfde peil. Tot en met iso 1600 vindt dit zeer geleidelijk plaats, met een stapje naar iso 3200, waarbij de kleuren duidelijk wat minder intens ogen. Ook de scherpte neemt bij iso 3200 wat af, terwijl die beeldkwaliteitcomponent tot en met iso 1600 nog zeer goed was.

Duidelijk is dat iso 6400 de hoogst bruikbare iso-instelling is. Bij die iso-stand komt namelijk opeens luminantieruis sterk om de hoek kijken, en zijn de verzadiging en de scherpte verder afgenomen. Ook steekt dan in donkere gebieden een lichte vorm van kleurruis de kop op bij de jpeg-bestanden. Een goede raw-converter kan echter uitkomst bieden.

De twee hoogste iso-standen, iso 12.800 en H, wat equivalent is aan iso 25.600, kunnen maar beter niet gebruikt worden. Hoewel het ruisreductiesysteem van de EOS 650D de kleurruis zelfs gek genoeg onder het niveau van iso 6400 brengt, gaat dit gepaard met een grote toename van de luminantieruis, de korrel als het ware, en duikelt de kleurverzadiging. Bij de H-stand neemt daarnaast de kleurruis een vlucht.

Ruisreductiestanden

Het ruisreductiesysteem bij de EOS 650D heeft in totaal vijf standen: Off, Low, Medium, High, en Multi-Shot. Deze laatste stand kan alleen gekozen worden bij het schieten in jpeg-formaat. Bij de Multi-Shot-ruisreductie wordt ruis verwijderd door met opgeklapte spiegel snel achter elkaar vier foto's te nemen, waarna de spiegel weer naar beneden komt. Het systeem tracht dan aan de hand van deze vier foto's te analyseren wat echte beeldinformatie is en wat ruis.

Canon EOS 650D iso 6400 nr off
iso 6400, ruisreductie off
Canon EOS 650D iso 6400 nr low
iso 6400, ruisreductie low
Canon EOS 650D iso 6400 nr medium
iso 6400, ruisreductie medium
Canon EOS 650D iso 6400 nr high
iso 6400, ruisreductie high
Canon EOS 650D iso 6400 nr multishot
iso 6400, ruisreductie multishot

Duidelijk is te zien dat met ruisreductie gedeactiveerd het meeste detail behouden blijft, met als nadeel dat de kleurruis zeer duidelijk zichtbaar is. Met de ruisreductie oplopend naar Low, Medium en High, gaan de afname van detail en van kleurruis hand in hand.

De Multi-Shot-optie blijkt volgens de foto's zeer interessant te zijn. Bij de gekozen waarde van iso 6400 produceert de optie foto's die wat ruis en scherpte betreft te vergelijken zijn met een foto op iso 1600 met een gemiddelde ruisreductie. Een nadeel is echter dat de kleurverzadiging het niveau heeft van iso 6400. Ook werkt de functie vooral bij stilstaande onderwerpen.

Raw-bewerking

Met behulp van Lightroom versie 4.2 gaan we kijken of we met nabewerking van de raw-bestanden bij de EOS 650D de beeldkwaliteit nog verder kunnen verbeteren. We zijn vooral geïnteresseerd in het verbeteren van de scherpte bij lage iso-waarden en een betere ruisreductie bij hogere iso-waarden. Voor de scherpte hebben we de IEEE122333-testkaart gefotografeerd en de raw-conversie afgezet tegen het jpeg-bestand dat direct uit de camera gerold is.

Canon EOS 650D iso 100 sharpness jpeg Canon EOS 650D iso 100 sharpness raw bewerkt

Links: iso 100, jpeg | rechts: iso 100, raw-nabewerking

Veel verschil in scherpte zien we niet tussen beide foto's. Wel zie je bij de jpeg-versie dat het contrast wat hoger is dan bij de raw-conversie. Ook is een lichte verscherping zichtbaar in het eerste geval, te zien aan de dunne witte rand rond de cijfers en de lijntjes. De tekens en lijntjes bij het geconverteerde raw-bestand zien er daardoor scherper uit. Overigens kan een lagere verscherping bij de gebruikte Picture Style ingesteld worden.

Canon EOS 650D iso 6400 jpeg Canon EOS 650D iso 6400 raw-nabewerkt

Links: iso 6400, jpeg | rechts: iso 6400, raw-nabewerking

Bij hogere iso-waarden is het raadzaam de foto's na te bewerken met een raw-converter. Niet dat de jpeg-engine van de camera niet goed is, maar via raw-conversie kan de meeste kleurruis verwijderd worden, terwijl de scherpte ook net iets hoger uitkomt. Duidelijk zichtbaar is ook hier dat de jpeg-engine flink wat contrast toevoegt.

Af-snelheid

Over de scherpstelling met de externe af-module kunnen we kort zijn; die is voor een dergelijke camera snel en redelijk trefzeker. Het feit dat nu alle af-punten van het kruistype zijn, maakt dat het af-systeem eerder de focus vindt en behoudt.

Interessanter is echter, in het licht van de af-punten op de sensor, hoe snel de continue scherpstelling is bij live view en video. Voor het nemen van foto's met live view is het Hybrid AF-systeem zoals het nu werkt niet snel genoeg. Bij het fotograferen van een poster aan de muur met de 40mm f/2,8-lens duurde het ongeveer twee seconden voordat scherpgesteld was. Hetzelfde hebben we gedaan met een toevallig beschikbare EOS 600D en die deed daar in live view ongeveer vijf seconden over.

Het Hybrid AF-systeem is dus voor live view wel sneller, maar voor continue scherpstelling scoort het systeem een onvoldoende. Ook raar is dat de normale afstandsinstellingen niet gelden voor live view en video. Om continue scherpstelling in die modes te activeren moet een speciaal menu-item aangezet worden. En ook dan is de continue scherpstelling anders dan je gewend bent. Met 'Continuous AF' geactiveerd stelt de camera namelijk altijd scherp, dus ook zonder het indrukken van de sluiterknop. Druk je deze echter half in en krijg je een focusbevestiging, dan stopt de camera met continu scherpstellen. Waarom dit zo werkt, is niet duidelijk.

Is bij live view het Hybrid IS-systeem een zwaktebod; bij video komt de nieuwe feature wel tot zijn recht, omdat bij video minder snel scherpgesteld hoeft te worden. Met de fasedetectie-af is al direct duidelijk hoeveel uitslag het focusgedeelte van de lens moet krijgen, terwijl de contrastdetectie tijdens het vloeiend focussen de scherpstelling nog kan verfijnen.

Gallery en specificaties

Hoewel het recensie-exemplaar van de EOS 650D geleverd werd met de nieuwe 40mm-pancakelens, zijn de meeste onderstaande foto's uit de hand genomen met de 24-105mm IS-lens, die Tweakers onder meer zelf voor video gebruikt. De 40mm-lens is wel exclusief gebruikt voor de testfoto's.

Canon EOS 650D fotosamples Canon EOS 650D fotosamples Canon EOS 650D fotosamples Canon EOS 650D fotosamples Canon EOS 650D fotosamples Canon EOS 650D fotosamples Canon EOS 650D fotosamples Canon EOS 650D fotosamples Canon EOS 650D fotosamples Canon EOS 650D fotosamples Canon EOS 650D fotosamples Canon EOS 650D fotosamples Canon EOS 650D fotosamples Canon EOS 650D fotosamples Canon EOS 650D fotosamples
Merk en type
Merk Canon
Productserie EOS
Type 650D
Specificatie body
Cameraresolutie 18Mp
Type body Spiegelreflex (slr)
Sensortype Cmos
Sensorformaat Aps-c (cropfactor 1.6)
Cropfactor 1.6x
Minimale iso-gevoeligheid Iso 100
Maximale iso-gevoeligheid Iso 25600
Beelden per seconde 5fps
Eigenschappen body Ingebouwde flitser, kantelbaar scherm, live view, video-opname
Schermdiagonaal 3"
Videoresolutie 1920x1080 (full hd 1080p)
Video framerate 30fps
Mount Canon EF-S
Aantal autofocuspunten 9
Focusmechanisme Automatische focus (motor in lens)
Geheugenkaart Type (camera) Secure digital, secure digital extended capacity, secure digital high capacity
Verbinding (extern) Composite, microfoon, mini-hdmi, usb 2.0
Gewicht body 570g
Kleur body Zwart
Specificatie overig
Verkoopstatus Body

Alternatieven

De Canon EOS 650D is een interessante nieuwkomer met een aantal unieke features als een capacitief touchscreen en beeldsensor voorzien van af-punten voor fasedetectie-af. De EOS 650D begeeft zich met een straatprijs van bijna 600 euro inclusief 18-55mm-kitlens in een segment met de volgende alternatieven. Ook wordt de EOS 650D vergeleken met zijn voorganger en de EOS 60D.

Score: 4.5OnbekendSpiegelreflexcamera's Canon EOS 600D + EF-S 18-55mm IS II Zwart
Canon EOS 600D + EF-S 18-55mm IS II Zwart

De EOS 650D is de directe opvolger van de EOS 600D en daarom is het zinvol om te kijken wat de nieuwe camera toevoegt. De EOS 600D heeft geen af-punten op de beeldsensor, waardoor automatisch scherpstellen bij video minder snel en vloeiend is dan bij de EOS 650D. Daarnaast heeft de EOS 600D een minder geavanceerd af-systeem waarvan alleen het middelste af-punt kruisgevoelig is, terwijl ze dat bij de EOS 650D alle negen zijn. De EOS 600D heeft ook geen touchsceen. Voor deze extra's betaal je bij de EOS 650D 100 euro meer. Bezitters van de EOS 600D zullen niet direct de behoefte voelen te upgraden, maar voor degene met een EOS 500D of de EOS 550D is de EOS 650D een interessante camera.

Score: 4.5OnbekendSpiegelreflexcamera's Canon EOS 60D + EF-S 18-55mm IS Zwart
Canon EOS 60D + EF-S 18-55mm IS Zwart

De EOS 60D is van een heel ander kaliber dan de EOS 650D. Ten eerste is hij groter en zwaarder, waardoor hij geschikter is voor de bevestiging van zwaardere lenzen. Verder heeft de EOS 60D een Multi Control Dial aan de achterkant, is de body stof- en spatwaterdicht, wordt een pentaprisma in plaats van een pentamirror voor de zoeker gebruikt voor het groter en helderder zoekerbeeld en beschikt de EOS 60D over in-camera raw-bewerking. Ook de top-lcd van de EOS 60D ontbreekt bij de EOS 600D. Wel hebben zowel de EOS 650D als de EOS 60D dezelfde beeldsensor met 18 megapixels en het af-systeem met negen kruistype-af-punten. De EOS 60D is nu twee jaar oud en dat houdt in dat die camera binnen afzienbare tijd vervangen gaat worden.

Score: 4OnbekendSpiegelreflexcamera's Nikon D5200 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR Zwart
Nikon D5200 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR Zwart

Nikon kondigde op 6 november de D5200-dslr aan, opvolger van de huidige D5100. De grootste verbetering is het autofocus systeem. Deze heeft nu 39 af-punten, waarvan 9 kruisgevoelig, en is afkomstig van de D7000. Dit is vooral handig voor het volgen van onderwerpen in beeld. Het af-systeem maakt hierbij tevens gebruik van de kleurinformatie van de nieuwe rgb-lichtsensor met 2016 meetpunten. Tevens heeft de D5200 een dedicated knop voor de transportmodus gekregen. Hoewel de adviesprijzen van de EOS 650D bij introductie en de D5200 elkaar niet veel ontlopen, is de eerste al langer verkrijgbaar, waardoor de straatprijs van de Canon-camera de eerste tijd lager is.

Score: 4.5OnbekendSpiegelreflexcamera's Sony Alpha SLT-A57K + DT 18-55mm f/3.5-5.6 SAM Zwart
Sony Alpha SLT-A57K + DT 18-55mm f/3.5-5.6 SAM Zwart

De Sony Alpha A57 maakt net als de rest van de lineup van spiegelreflexcamera's van het merk gebruik van een vaste spiegelconstructie. Het voordeel is dat live view en filmen mogelijk met fasedetectie-af zonder de spiegel te hoeven bewegen. De Alpha A57 is van de hier genoemde EOS 650D-alternatieven dan ook de snelste met een burstrate van maximaal 8 beelden per seconde met continu scherpstelling. Een groot voordeel ten opzichte van zijn voorganger, de Alpha A55, is dat dit nieuwe model de grotere body van de Alpha A65 gebruikt. De zoeker van de Alpha A57 is niet optisch, maar elektronisch.

Score: 0OnbekendSpiegelreflexcamera's Pentax K-30 Zwart
Pentax K-30 Zwart

De Pentax K-30 is behalve de EOS 60D de enige dslr in dit rijtje die stof- en spatwaterdicht is. Daar staat echter wel een hogere prijs tegenover. Met de standaard 18-55mm-kitlens kost de K-30 ongeveer 60 euro meer dan de EOS 650D, maar in een kit met de 18-55mm WR-kitlens, die net als de body bestand is tegen weersinvloeden, komt daar nog eens 70 euro bovenop. De K-30 heeft een respectabele burstrate van 6 beelden per seconde, heeft een zoeker met een pentaprisma met nagenoeg 100 procent beelddekking en maakt gebruik van Pentax' Safox IXi+-af-module met 11 af-punten, waarvan er 9 van het kruistype zijn. De beeldstabilisatie is in de body ingebouwd en werkt dus met alle beschikbare lenzen. De Pentax K-30 is een eigenzinnig vormgegeven outsider met high-end aspiraties.

FeaturesEOS 600DEOS 650DEOS 60DD5200K-30Alpha A57
Merk Canon Canon Canon Nikon Pentax Sony
Sensor 18Mp 18Mp 18Mp 24,1Mp 16,3Mp 16,1Mp
Iso-bereik 100-6400, H 100-12.800, H 100-6400, H 100-6400, H1, H2 100-12.800, H 100-16.000
Burstrate (met continu-af) 3,7fps 5fps 5,3fps 5fps 6fps 8fps
Buffergrootte jpeg (raw) 34 (6) 22 (6) 58 (16) ? (?) 45 (9) 25 (21)
Minimale sluitertijd 1/4000s 1/4000s 1/8000s 1/4000s 1/6000s 1/4000s
Af-punten (kruis) 9 (1) 9 (9) 9 (9) 39 (9) 11 (9) 15 (3)
Zoekertype spiegel spiegel glas spiegel glas elektronisch
Zoekergrootte 95%, 0,85x 95%, 0,85x 96%, 0,95x 95%, 0,78x 100%, 0,92x 100%, 1,04x
Scherm 3", 1040K 3", 1040K, touch 3",1040K 3", 921K 3", 921K 3", 921K
Kantelbare lcd ja ja ja ja nee ja
Weathersealing nee nee ja nee ja nee
Accu (foto's) 1120mAh (440) 1120mAh (440) 1800mAh (1100) 1030mAh (?) 1050mAh (410) 1650mAh (550)
Top-lcd nee nee ja nee nee nee
Afmetingen b: 133,1
h: 99,5
d: 79,7
b: 133,1
h: 99,8
d: 78,8
b: 144,5
h: 105,8
d: 78,6
b: 129
h: 98
d: 78
b: 129
h: 97
d: 72
b: 132
h: 98
d: 81
Gewicht (incl. accu) 570g 575g 755g 555g 650g 618g

Conclusie

De EOS 650D lijkt op het eerste gezicht een eenvoudige, weinig spannende iteratie in de EOS xx0D-lijn, maar schijn bedriegt. Canon heeft de nieuwe camera ten opzichte van zijn voorganger, de EOS 600D, op een aantal onderdelen vernieuwd, waarvan er drie de boventoon voeren.

Twee daarvan hebben te maken met het autofocussysteem. Ten eerste heeft Canon af-punten op de sensor geïntegreerd. Voor fotograferen via live view vinden we die methode echter nog niet snel genoeg, maar voor video lijkt het een uitkomst. Doordat namelijk bij video een soepele autofocus belangrijker is dan een snelle, kan het nieuwe Hybrid AF-systeem met behulp van de af-punten op de sensor en contrastdetectie secuur, snel genoeg en zonder 'hunten' van de lens scherpstellen. De camera heeft daarmee een streepje voor op alternatieven als de nieuwe D5200 van Nikon. De dslr's van Sony kennen vanwege de vaste spiegelconstructie dit trucje van Canon echter ook.

Ook heeft Canon de EOS 650D uitgerust met het af-systeem van de EOS60D. Ten opzichte van de EOS 600D is dat een grote stap voorwaarts doordat nu alle negen af-punten kruisgevoelig zijn. Nikon geeft op dit punt met zijn nieuwe D5200-dslr de EOS 650D het nakijken, door het af-systeem van de D7000 met 39 af-punten in te zetten voor zijn camera.

Als laatste belangrijke wapenfeit noemen we het capacitieve touchscreen. Vooral het bladeren en inzoomen op foto's gaat met het nieuwe scherm zeer soepel en intuïtief. Zelfs het normale cameramenu is geheel met de vinger te bedienen, maar bijvoorbeeld de icoontjes van de tabbladen van het hoofdmenu zijn daarvoor net te klein om lekker mee te werken.

De body is licht gewijzigd. Hij heeft een iets betere grip en vooral van belang is dat de filmfunctie niet meer op de modusknop zit, maar direct te benaderen is door de aan/uitknop nog een positie verder te schuiven. Hoewel dit een creatieve oplossing is, is het een aantal keer voorgekomen dat het schuifje per ongeluk te ver doorschoot. Als je dat te laat door hebt, kan je een belangrijk fotomoment missen.

De rest is bijna gelijkgebleven aan de EOS 600D. De sensor heeft een gelijk aantal megapixels als zijn voorganger en levert een vergelijkbaar resultaat af. Het dynamisch bereik had iets hoger gekund, maar de jpeg-bestanden direct uit de camera bevatten genoeg kleur en contrast. Ook de lichtsensor is hetzelfde gebleven. Wel heeft de Digic 5-chip ervoor gezorgd dat de burstrate flink verhoogd kon worden.

Al met al is de EOS 650D een flinke stap voorwaarts, al lijkt Canon er moeite mee te hebben om de vernieuwingen te communiceren naar de consument. Met de nieuwe D5200 van Nikon heeft de EOS 650D er een geduchte concurrent bij gekregen, maar door de gunstige prijs van die laatste kan Canon voor kerst en oud/nieuw zijn slag slaan. Nu maar hopen voor de EOS 650D én de EOS M, die ook gebruiktmaakt van het Hybrid AF-systeem, dat Canon de scherpstelling in live view nog wat weet te versnellen.

Snelheid en automatiek 6
Ergonomie 8
Featureset 8
Prijs 8
Beeldkwaliteit 8
Bouwkwaliteit 6
Uitbreidbaarheid 10

Eindoordeel

Tweakers zegt: 8

Reacties (60)

Wijzig sortering
Dit wordt zo mijn volgende dSLR. :9~ Een stuk duurder dan de 1100D maar ook veel beter. Al is het alleen al om de looks en de bouwkwaliteit. Verder filmt de 1100D geen 1080P en dat is voor mij een vereiste (ik wil het filmen met een dSLR oppakken). Bovendien schijnt de touchscreen écht fijn te werken, en wat ik op youtube zie bevestigd dat.
De in vergelijking met de 60D heeft deze ook voordelen en niet alleen de prijs. Deze is echt meer gericht op foto én video en om dit naar de consument toegankelijk te maken met bijvoorbeeld het handige touchscreen scherm. De 60D is nét weer wat beter gebouwd en gericht om minder taken maar wel vervolgens professioneler in die taken.

Overigens...
Hybrid AF maakt een snelle, continue scherpstelling tijdens live view en video-opnames mogelijk, zolang gebruikgemaakt wordt van lenzen met STM-aanduiding, waarbij de afkorting staat voor 'stepping motor'.
Het klopt dat STM voor soepelere en bovenal stillere scherpstelling zorgt tijdens filmen, maar continue focus is niet alleen beperkt tot STM-objectieven. Ook de normale objectieven kunnen gebruikt worden voor continue scherpstelling, 't gaat alleen wat minder soepel en bovenal minder stil.

Maar continue focus is hier overigens nog steeds niet echt mooi om te zien en als je wat serieuzer bezig gaat met dSLR video ga je ook voor handmatige focus. Bovendien hang je er een externe microfoon en/of audio-recorder (Zoom H1 :9 ) op voor serieuzere audio, want ingebouwde microfoons op video-apparatuur is niet om over naar huis te schrijven.

Maar al met al wel dé volgende camera voor mij samen met m'n een nieuwe oude 1.4 50mm. Takumar objectief (resultaten daarvan zijn ronduit :9~ )

...moet ik alleen eerst m'n 350D kunnen verkopen, maar die raak je ook nooit kwijt. ;( Zeker met de nieuwprijzen van instapmodellen als de 1100D.

[Reactie gewijzigd door Piet91 op 12 november 2012 11:26]

Zo een 350 is misschien leuk om ernaast te houden voor in de regen of op het strand. Vaak neem je daar je 650 niet mee naartoe en dan mis je toch net wat kiekjes. Met een 50mm 1.8 kan je nooit teveel verlies lijden als het mis gaat :)
(hoewel, mijn d90 heeft mijn onbedoelde duik onder het ijs vlekkeloos overleeft :P)
USM objectieven zijn voor zover ik weet niet geschikt voor filmen aangezien deze gemaakt zijn om zo snel mogelijk naar het juiste focuspunt te gaan en niet langzaam een focusafstand te volgen.
Klopt. Maar autofocus in video-modus met de 650D werkt dus wel met alle lenzen (als ze natuurlijk over autofocus beschikken; een oude Takumar o.i.d. natuurlijk niet).

Maar dat het werkt, betekend dus inderdaad nog niet dat het mooi werkt. Maar als je test videos op youtube bekijkt zie je ook wel dat autofocus gewoon niet prettig is; ik zie me zelf althans nog niet een regulier filmpje hiermee filmen waarvan je niet misselijk wordt tijdens het bekijken ervan...
beetje knullige foto van de camera op de FP. Heb je een prachtige camera zet je er een objectief op met een dergelijk klein lensje. 1:2.8 doet deze camera echt tekort. Doe dan een 1:1.4 of 1:1.0 er op.
wat is er mis met een 2.8? Die zijn heerlijk goedkoop en je kan er leuke fotoos mee schieten. Ik gebruik zelf meestal een 1,8 50mm. Heerlijk goedkope lens en geweldige fotoos....
Ik geef je gelijk dat die lens op deze camera er wat vreemd uitziet maar verder is het een vrij normale combinatie hoor.

Ik weet niet hoeveel 1:1.0 lenzen jij in je tas hebt zitten maar ik gok 0 (naar boven afgerond). 1.0 lenzen zijn onbetaalbaar en ook 1.4 lenzen zijn nog een een tikkie aan de dure kant voor camera's uit dit segment.

OT: Mooie DSLR maar ik denk dat ie het vrij zwaar gaat krijgen tegen de D5200. Wel mooi te zien dat het instap segment steeds beter wordt en nu zelfs al features hebben van de vorige genreaties prosumer cams.
Sorry, maar je reactie slaat echt nergens op!
Probeer mij nu eens met echte argumenten uit te leggen waarom f/2.8 geen goede lichtsterke lens zou zijn voor een EOS650D? We spreken hier over een camera die voor 80% bedoeld is voor mensen die het niveau compactcamera nog niet ontgroeid zijn.
In de veronderstelling dat groter altijd beter betekend, schaffen die mensen zich massaal een EOS (X)XXXD aan. Wanneer eenmaal een dergelijke camera in bezit is, blijft er een goedkoop kitlensje opzitten (of een lens van vergelijkbare kwaliteit). Fotograferen doet 80% gewoon op volautomatische stand of op een van scene-presets.
Natuurlijk bestaat het bezoekers van Tweakers niet uit die 80% (ahum) en gebruiken die alle mogelijkheden die het toestel heeft...

(Natuurlijk gaat ook iedereen een 50 mm f/1.0 op dat ding schroeven want de prijs daarvan ligt zo 4-5x de prijs vd body).

EDIT: Als het commentaar niet bevalt, wordt het gewaardeerd met een -1... Behalve zielig ook heel kinderachtig aangezien het artikel "Enige relevantie" heeft

[Reactie gewijzigd door Peatsmoke op 12 november 2012 22:18]

Nou er zijn genoeg profesionele fotografen die niet met een mark fotograferen maar gewoon met een normale Eos consumenten camera. Ach en wat is licht sterk. Bij mijn 50mm 1,8 heb ik zelden een flitser nodig, en een korte sluitertijd. Is mij mans zat. En heb het diafragma zelden op 1,8 staan. Is vaak veel te gevoelig en de scherptediepte is dan wel heel klein.
Nou, noem maar eens een mooi 1.0 objectief uit Canon's EF lijn die erop zou kunnen. Of van een ander merk mag ook, ben benieuwd!
Da's een vlag op een modderschuit. reeler zou zijn geweest om de standaard kitlens erop te zetten en dat te fotograferen. Al die primes is meer voor de duurdere camera's. De gemiddelde gebruiker van deze camera koopt ws toch geen andere objectieven dan de kitlens die erbij zit.
Da's een vlag op een modderschuit. reeler zou zijn geweest om de standaard kitlens erop te zetten en dat te fotograferen. Al die primes is meer voor de duurdere camera's. De gemiddelde gebruiker van deze camera koopt ws toch geen andere objectieven dan de kitlens die erbij zit.
Weinig kans idd dat iemand met deze camera een f/1 objectief koopt. De mogelijkheid is er echter wel.

Wat ik vreemd vind is dat deze camera gereviewd wordt met een objectief wat geen kitobjectief is. Dan krijg je een beetje een vertekend beeld ten opzichte van eerdere reviews waar camera's wel met kitobjectief zijn getest en daarop zijn beoordeeld.

Daarnaast vind ik het een erg vreemd gezicht, zo'n plat objectief op zo'n camera die er qua design duidelijk niet voor gemaakt is. Maar dat is maar smaak en heeft met fotokwaliteit niets van doen.

Verder viel me dit uit het artikel op: "Hybrid AF maakt een snelle, continue scherpstelling tijdens live view [...] mogelijk." Het is hetzelfde systeem als in de EOS M en dat is het traagste systeem op de markt.
Hoezo is een (ongeveer) 50mm met een vast brandpunt nou weer voor een dure camera?
Dat was vroegah... altijd de standaard lens die overal op zat.

Het zou iedereen goed doen te beginnen met een vaste 50mm.
En een camera die alleen handmatig fotos maakt. Ipv zo snel mogelijk je harde schijf vullen met plat gezoomde snapshots die geen van allen karakter hebben...

}:O
inderdaad. Een 50 mm is heerlijk. Toch is de automatische stand ook wel handig. Ik heb ook een vrouw die ook wil kunnen fotograferen he!
De EF 50mm f1.0?

Neemt niet weg dat het onzin is om een 650d niet met deze 40mm te mogen gebruiken.. Deze lens is JUIST door het nieuwe STM-focussysteem dé lens om deze camera mee te testen - de hybrid AF werkt namelijk alleen met STM..
Dat is een juist een mooie nieuwe lens van Canon - de pancake- zeer licht, klein en goede beeldkwaliteit. Het probleem van Canon is op dit moment dat ze achterlopen in sensor technologie tov Nikon... maar voor een consumenten camera als deze is dat wellicht niet zo'n zwaar punt.
Op dit moment is elke camera die je koopt vrij goed- en hangt het nu vooral weer van de fotograaf af wat er uitkomt...
Ik vraag mij af tot in hoeverre de bediening op een touchscreen prettig is, zelf gebruik ik verleen 550D, en ik vind het zeer prettig dat ik mijn handen niet anders om de camera hoef te houden om de instellingen aan te passen, dit kan zelfs als je door de zoeker kijkt.

Bij de 650D zal dit ongetwijfeld ook kunnen, maar om dan opnieuw weer zoveel geld uit te geven voor een nieuwe body is naar mijn mening zonde, het enige wat ik mis is AF tijdens het filmen, maar dat werkt pas eigenlijk echt goed met een USM lens, welke ook zeer duur zijn in verhouding tot een niet USM lens.
De autofocus tijdens het filmen mis ik ook op de 550d die ik heb. Aan de andere kant als ik de video zie dan is autofocus leuk maar je hoort naar mijn idee de motor nog steeds te veel. In dat geval moet je dus met een externe microfoon gaan werken.

De body is leuk maar wat natuurlijk nog belangrijker is zijn de lenzen. De lenzen zijn vaak gewoon duurder dan de body maar ze maken de foto's wel een stuk beter. Met een oudere camera en een top lens maak je denk ik nog steeds betere foto's dan een nieuwe camera en een slechte lens.

Neemt niet weg dat de 650d een leuke camera is maar om mijn 550d er voor in te ruilen, denk het nog niet, de meerwaarde is nog te gering.
ik snap uberhaupt niet waarom mensen filmen met een fotocamera?
Omdat een videocamera die vergelijkbare filmische kwaliteiten heeft een veelvoud kost van een DSLR als deze? Ik heb mijn 600D vooral gekocht om er mee te filmen, en na een jaar kan ik er alleen maar tevreden op terugkijken. Natuurlijk, er zijn wat nadelen (zoals slechte ergonomie, rolling shutter, minder controle over audio en tot voorheen dus slechte autofocus), maar de beeldkwaliteit is fantastisch als je het vergelijkt met videocamera's in dezelfde prijsklasse. Als je de nadelen kent en er rekening mee houdt, heb je er weinig last van.

OT: ik vind de 650D een mooie stap vooruit, maar ik heb zeker niet de neiging om hiervoor mijn 600D te verkopen. De enige vooruitgang die voor mij relevant is, is de verbeterde autofocus, en daarvoor heb je vervolgens nieuwe (dure) lenzen nodig. Een verbetering van een toch al goede camera, maar ik laat hem even aan mij voorbij gaan.

[Reactie gewijzigd door thamm op 12 november 2012 18:31]

Zelf ook trotse bezitter van een 600D welke met name gebruikt wordt om te filmen. Kan me helemaal vinden in jouw opmerkingen.

Geluid bij autofocus zou me niet zo hinderen, als het focussen wat sneller en secuurder zou gaan dan in de test hierboven. Wat ik ervan heb gezien, lijkt het me eerder een gimmick.

Ik focus manueel heel wat sneller dan de autofocus dat kan. Je ziet de autofocus zelfs in een gecontroleerde situatie (focus van voorste onderwerp naar achterste en terug) nog zoeken. Dat gebeurt je na enige oefening in manueel focussen / met een follow focus niet.

Daarnaast veel te dure autofocus lenzen die weinig lichtsterk zijn.... ik sla deze upgrade over...

[Reactie gewijzigd door Flozem op 13 november 2012 20:24]

okej dat kan zijn. Ik vroeg het me gewoon af..............
Het touch screen hoef je niet te gebruiken. Koan ook zonder.

Het enige wat mij bij veel camera's in dit segment tegen staat is de bufferdiepte. 6 Raws vind ik erg weinig op een camera van tussen de 600 en 750 euro. Veel instappers doen het net zo goed.
Vind het jammer dat ze de "mirror lockup" functie er uit hebben gehaald!. Kan het eigenlijk niet geloven... Het is toch iets essentieels voor gebruik bij lange tele- of macrolensen en slechte licht omstandigheden (op de tri-pod uiteraard). Ik maak er altijd dankbaar gebruik van en het verschil is weldegelijk te zien. Dit maakt de 650 dan ook ongeschikt voor gebruik op een microscoop, daar moet je gewoon mirror lockup gebruiken. Hier kan zelfs het sluiten van het eerste gordijn al roet in het eten gooien!
De mirror lockup zit er nog steeds in hoor :) Via de advanced settings gewoon te enablen.

En Piet91; ik heb de 350D vanwege de aanschaf van de 650D verkocht voor 150 euro incl kitlens. Prima prijs zou ik zeggen!
Dat is volgens mij alleen de optie om de sensor te kunnen schoonmaken, niet om mee te fotograferen ;)
Pagina 140 van de manual: http://gdlp01.c-wss.com/g...srt4i-eos650d-im-c-en.pdf
Mirror Lockup to Reduce Camera Shake

The camera's mechanical shake caused by the reflex mirror action can blur images taken with a super telephoto lens or close-up (macro) lens. In such cases, mirror lockup is effective.
En @rick85; da's mooi. Die van mij heeft tig accessoires (batterijen, laders etc.) en in puike staat maar geen kitlens. Heb nog wel apart een Canon EF 35-105mm f/3.5-5.6 Ultrasonic USM (meer waard dan de kitlens) te koop, maar men heeft blijkbaar geen behoefte meer aan dit spul.
Alleen Nigerianen hebben nog maar gereageerd ;(

[Reactie gewijzigd door Piet91 op 12 november 2012 14:08]

I stand corrected... Over het hoofd gezien.
Sorry hoor, maar dat is wel een blamage...

Alle Canon dSLRs hebben altijd al de mirror lockup functie bij de custom functies gehad.
Je had ook wel kunnen nagaan dat ze een dergelijke functie echt niet uit een xxxD model zouden slopen.

En zo vind ik het ook erg slordig dat je het volgende zegt:
De Neutral-optie is aan te bevelen voor nabewerking in raw voor het behoud van zo veel mogelijk beeldinformatie, terwijl er ook een stijl is om in zwart-wit te fotograferen.
Dat is echt flauwekul.
Raw is Raw. Die stijlen hebben nul komma nul invloed op de beeldinformatie in je Raw file. Het is alleen maar een manier van weergeven van je raw file.
Als je de zwart-wit stijl kiest dan kun je achteraf gewoon weer een kleur stijl kiezen en vice-versa.

Dat soort fouten geven het gevoel alsof een amateur de review geschreven heeft en dat is erg jammer.

Overigens suggereert "neutral" dan wellicht de meest neutrale kleurweergave, maar als je goed naar die kleurenkaart kijkt, dan zie je dat dat helemaal niet waar is.
"Standard" geeft juist kleuren die het beste overeen komen met de kleurenkaart.

Die fout heb ik ooit ook gemaakt. Niet gecontroleerd wat de beste kleuren gaf, maar domweg de aanname gedaan dat neutraal wel het best zou zijn en dat de standaard setting wel veel te verzadigd zou zijn.
En dan koop je uiteindelijk een kleurenkaart en kom je er bij het calibreren achter dat "standard" bijna exact overeen komt met je gecalibreerde camera en neutraal hardstikke afwijkt... |:(
Men zou inderdaad onderstaande wel even kunnen verbeteren inderdaad. Gok dat meer mensen de review lezen dan de corrigerende reacties:
De EOS 650D beschikt helaas niet over een mirror-lockup-functie om ongewenste trillingen van het neer- en opklappen van de spiegel te elimineren.
Wel mooi dat het buiten werktijd zo snel is aangepast! :)
Toch wel lockup...fieeuw. Oftewel de test kees van Tweakers moet beter in de manual kijken :)
Ziet er leuk uit. Mijn vriendin is nog op zoek naar een opvolger voor haar 400D. Echter denk ik dat de 600D die waarschijnlijk goedkoper zal worden prima is voor haar. Wat voor haar van belang is, is dat de hoeveelheid ruis een stuk minder is. AF snelheid bij live view en touch screen vind ze niet zo interessant.

Nog even een vraag over de DIGIC processor. In jullie verhaal leggen jullie uit dat door de hoge prestatie van deze chip je maar liefst 5.3 beelden per seconde kan schieten tot 17 frames.
Mijn 40D kan 6.5 foto's per seconde schieten ook ongeveer 17 frames!! En dat met een oude DIGIC III processor. Ligt dit dan echt alleen aan het feit dat die maar 10 MP heeft tov 18?
bijna 2 keer zoveel data verstouwen en in een lager prijssegment zitten zijn daar de reden voor. De chip kan ws veel sneller verwerken, maar of de rest van de camera het aankan is de vraag. Dat brengt kosten mee en kan ook klanten kosten bij Canon's duurdere segment.
als je een leuke lichtsterke lens hebt, kan je iso omlaag en heb je minder ruis.............
Die 40D had "maar" 10MP.

Met een 18MP sensor moet je dus bijna 2x zoveel data verwerken. De beperking in prestaties van de chip is de reden dat de 50D en 60D ietsje langzamer zijn dan die 6.5fps van de 40D.

De sluiter is namelijk niets moeilijk in een 50D dan in een 40D. Dus dat is niet de reden dat die 50D een iets lager fps heeft.

Daarom ook dat de 1D modellen dubbele DIGIC chips hebben.

Maar uiteraard is het niet alleen de DIGIC chip die voor die 5.3 fps zorgt bij de 650D. Bij dit model camera hebben ze ook de sluiter moeten vervangen, want de sluiter van een 600D haalt die 5.3fps niet. Waarschijnlijk is hier ook de sluiter de beperkende factor en niet de DIGIC chip.

Maar de performance van de DIGIC chip is ook nodig om realtime anti-ruis toe te passen in de JPG fotos.
De prestaties zien er mooi uit. Ik ben geen kenner dus hecht niet te veel waarde aan mijn reactie maar ik moet zeggen dat het een van de mooiere camera's is (qua uiterlijk). Meestal zien zulke camera's er erg lomp uit maar deze is wel stijlvol.

De foto's in de Gallery zien er mooi uit, de camera heeft een goede prijs - kwaliteit verhouding. Mooie complete review.
Leuke review!
Over die continu AF, stel een auto komt de bocht om en ik heb die AF mode aanstaan. Druk de sluiterknop alvast half in om te gaan afdrukken als de auto dichterbij is. Houdt dat dus in dat de AF staat vastgezet op het punt waarop ik de sluiterknop voor het eerst half indrukte? Want dat werkt dan heel anders dan op mijn 400D, die werkelijk het object blijft volgen en scherpstellen. Dat is dan wel bij gebruik van een USM objectief trouwens, maakt dat nog verschil?
In de inleiding staat dat de 650D het topmodel van de Canon consumenten-dslr-lijn is, maar naar mijn weten vormt de xxxD tegenwoordig de instapper van Canon's EOS systeem (samen met de xxxxD serie). De xxD lijn is toch nog steeds de hoogste trede binnen de consumentenlijn?

[Reactie gewijzigd door Fronkel op 12 november 2012 09:12]

Mooi dat het AF-systeem is aangepast en het aantal punten is toegenomen. Verder vind ik de HDR-functie een handige toevoeging. Komtom: een prima evolutie van de 600D!
hdr zit al op die eos dingen wel, alleen nu zitten ze op de draaischijf..........
En ik meet nog steeds maar 1 punt...........
Heel fijn dat er bij het vergelijken van de camera naar veel meer gekeken wordt dan alleen de Nikon :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True