Door , , 22 reacties

Als je op uitnodiging van Ubisoft twee dagen naar Parijs gaat, verwacht je wellicht dat het gaat over de nieuwe Assassin's Creed, Far Cry of een van die andere grote titels die deel uitmaakten van Ubi's ijzersterke line-up op de E3. Niets is echter minder waar. We bezochten in Parijs de Ubisoft Digital Days, waar de uitgever ruim baan gaf aan alle games die vallen in het online of mobiele segment.

Het spelaanbod op het gebied van free-to-play, downloadbare en mobiele games bevat veel titels die je al kent van traditionele gameversies en ook veel spellen die we al eens eerder hadden gezien. Zo kon Shootmania: Storm worden gespeeld en gaf Ubisoft presentaties van games als Anno: Online en Might & Magic Heroes: Online. Stuk voor stuk interessante games, maar onze interesse werd meer opgewekt door een drietal games die we nooit eerder hadden gezien of die zelfs voor het eerst werden aangekondigd.

Dat betekent niet dat we geen plezier hebben beleefd aan een deel van de rest van de line-up. Zo gingen we ook nog aan de slag met de uitbreiding van Trials: Evolution, waarin je onder andere voor het eerst met een BMX-fietsje over de banen kunt razen. Ook een speelsessie met Ghost Recon: Online beviel goed. Dat spel is weliswaar allang publiekelijk speelbaar, maar in Parijs konden we voor het eerst de besneeuwde omgevingen uitproberen die door Ubisoft middels een gratis uitbreidingspakket aan het spel worden toegevoegd. Ook de moeite waard: Rayman: Jungle Run. Deze game is door Michel Ancel en zijn team speciaal voor iOS en Android ontwikkeld en hij valt op door zijn soepele, vloeiende gameplay, gecombineerd met een pittige moeilijkheidsgraad als je wat verder komt.

Focus op free-to-play

Je begrijpt wellicht dat Ubisoft meer games klaar had staan dan wij in een paar uur tijd goed en wel konden testen. We richtten ons daarom op Call of Juarez: Gunslinger, Spartacus: Legends en The Mighty Quest for Epic Loot. Dan hebben we het respectievelijk over een Xbox Live/PSN-game en twee spellen die je straks gratis zult kunnen spelen, waarmee de focus die Ubisoft legt op free-to-play nogmaals wordt onderstreept. Onlangs kon je op Tweakers.net al onze reportage over Ubisoft en free-to-play zien, waarin we onder meer met Ubisoft-directeur Yves Guillemot spraken. Die reportage is hier te bekijken.