Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Arnoud Wokke

Redacteur mobile

Apple iOS 6: benchmarks voor iPhone en iPad

Door , 242 reacties

Benchmarks

Uiteraard hebben we een aantal benchmarks op de diverse iPhones en iPads gedraaid. De verschillen tussen de verschillende softwareversies blijken daarbij klein te zijn.

BrowserMark
Telefoon / TabletOSPunten, hoger is beter
iPad 3 (iOS 6.0) iOS 6.0
*******
127.532
iPad 2 (iOS 6.0) iOS 6.0
*******
124.195
Apple iPhone 4S (iOS 6) iOS 6.0
******
104.765
iPad 2 (iOS 5.1.1) iOS 5.1.1
******
101.729
Apple iPad (3e generatie) iOS 5.1
******
100.375
Apple iPhone 4S iOS 5
*****
90.592
iPhone 4 (iOS 6.0) iOS 6.0
***
59.491
iPhone 4 (iOS 5.1) iOS 5.1.1
***
53.516

De browser is onder iOS 6 wel sneller geworden, maar zelfs bij extreem zware pagina's is de snelheidswinst in de praktijk niet erg merkbaar. BrowserMark laat zien dat dat de verbetering echter toch tussen 10 en 25 procent ligt.

In onze eigen test, waarbij de Tweakers.net-Frontpage wordt geladen, bedraagt de snelheidswinst zelfs rond de 50 procent. Die resultaten zagen we echter niet terug in de dagelijkse praktijk, waardoor die cijfers wellicht aan beter gebruik van de cache moeten worden toegeschreven, en niet aan een snellere browser.

GL Benchmark 2.1.2 - Egypt offscreen
Telefoon / TabletOSFramerate in fps, hoger is beter
Apple iPad (3e generatie) iOS 5.1
*******
141,0
iPad 3 (iOS 6.0) iOS 6.0
******
123,6
iPad 2 (iOS 5.1.1) iOS 5.1.1
****
88,0
iPad 2 (iOS 6.0) iOS 6.0
****
87,0
Apple iPhone 4S (iOS 6) iOS 6.0
****
73,0
Apple iPhone 4S iOS 5
****
73,0
iPhone 4 (iOS 5.1) iOS 5.1.1
*
11,0
iPhone 4 (iOS 6.0) iOS 6.0
*
11,0

Bij de Egypt-test van GL Benchmark zijn de resultaten van vrijwel alle devices gelijkgebleven. Alleen de iPad 3 levert meer dan 10 procent in; de oorzaak daarvan is onduidelijk, maar vermoedelijk is de gpu iets teruggeklokt om de accu te sparen.

GL Benchmark 2.1.2 - Egypt standard
Telefoon / TabletOSResolutieFramerate in fps, hoger is beter
Apple iPad (3e generatie) iOS 5.1 2048x1536
*******
60,0
iPad 2 (iOS 6.0) iOS 6.0 1024x768
*******
59,0
Apple iPhone 4S iOS 5 960x640
*******
59,0
Apple iPhone 4S (iOS 6) iOS 6.0 960x640
*******
59,0
iPad 2 (iOS 5.1.1) iOS 5.1.1 1024x768
*******
59,0
iPad 3 (iOS 6.0) iOS 6.0 2048x1536
******
52,0
iPhone 4 (iOS 5.1) iOS 5.1.1 960x640
**
15,0
iPhone 4 (iOS 6.0) iOS 6.0 960x640
**
15,0

Ook bij de standaard-test van GL Benchmark, waarbij beelden op de native resolutie van de apparaten worden gerenderd, valt de iPad 3 terug van 60fps naar 52fps. In de dagelijkse praktijk zal je hier echter weinig van merken.


Apple iPhone X Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*