Apple iPhone 4S 64GB Zwart Review

RobbieB 28 oktober 2011, laatste update op 28 oktober 2011, 3.757 views

Apple iPhone 4S 64GB Zwart

Pluspunten

• Design
  • Scherm
  • Snelheid
  • Ontvangst
  • OS
  • Camera

Minpunten

• 'breekbaar'

Op het moment van schrijven heb ik de 4S 2 weken in gebruik. Ik heb hem gekocht als opvolger van mijn iPhone 3G die na 2,5 jaar toch echt te traag begon te worden. Omdat ik in Australië ben op het moment, kon ik hem ook voor pakweg 50 euro minder krijgen dan in NL vanwege de huidige koers.

Design en Uiterlijk

Als ex-APR-medewerker wist ik eigenlijk precies wat ik kon verwachten toen ik hem in m'n handen kreeg. Maar hoewel ik het toestel een jaar lang verkocht heb verbaasde ik me er toch weer over hoe robuust en briljant afgewerkt het apparaat is. Je merkt gewoon dat je een Apple-product in je handen hebt, waarbij geen enkele concessie is gedaan om het apparaat te maken. Voor de rest valt er weinig over te vertellen, het is gewoon een iPhone 4. Hij is net zo 'breekbaar', maar dit heb ik zelf natuurlijk niet getest ;). Ik heb mijn 3G 1x laten vallen in 2,5 jaar tijd, dus ik hoop dat het met deze niet gebeurd ;). Heb er ondertussen wel een hoesje omheen zitten, wat imo echt afdoet aan het design, maar dat heb ik liever dan een kapotte telefoon :).

Scherm

Wat me als eerste opviel was het sublieme scherm. Als je vanaf een 3G/3GS of ander toestel met lagere resolutie afkomt, zul je echt compleet verrast zijn over de kwaliteit v/h scherm. Volgens de review hier op Tweakers is het scherm zelfs een stuk helderder dan die van de 4, wat dus nog eens een extra toevoeging is. Hoewel het scherm klein is vergeleken met de huidige flag-ship Androids die vaak 4,3" of groter zijn, vind ik dit zelf niet zo'n groot nadeel. Ik heb vrij kleine handen en het toestel ligt bij mij dan ook perfect in de hand. Had ik graag een groter scherm gezien (3,7-4")? Ja. Vind ik het een probleem dat het 3,5" is? Nee.

Ontvangst

Een telefoon is natuurlijk bedoeld om mee te bellen. En hoewel dat de laatste 2 jaar steeds minder is geworden bij mij, blijft dit de primaire functie. Vergeleken met de iPhone 3G is de ontvangst echt vele malen beter. Op plekken binnen waar ik met de 3G geen ontvangst had zit ik nu met gemak op 2 streepjes 3G met goede internet snelheden. Ik heb geen Antenna-gate problemen kunnen vinden en heb nog geen situatie meegemaakt waarin ik geen ontvangst had (dit in grote tegenstelling tot mijn 3G). Het lijkt er dus op dat de 'problemen' zijn opgelost met het nieuwe antenne-design.

CPU/snelheid

Hier kan ik kort over zijn, het ding is rete snel. Geen lag, zo snappy als de pest en ik vlieg overal doorheen. Geen moment het idee dat ik op een 'telefoon aan het werken ben'. Je krijgt echt een 1:1 respons en wordt totaal niet belemmerd in je workflow. Games starten snel op, internet-pagina's laden snel etc. etc. Voor mensen die zich druk maken om benchmarks kan ik je naar de Tweakers review verwijzen.

Accuduur

Dit verhaal heeft 2 kanten. Toen ik hem net had was ik zwaar teleurgesteld in de accuduur. Ik redde er net 1 dag mee, waar mijn 3G na 2,5 jaar nog met gemak 1,5/2 dagen mee kon. Echter zal dit ook te maken hebben gehad met mijn drang om hem veel te gebruiken in het begin én het feit dat accu's altijd ingewerkt moeten worden.
Nu ik het toestel 2 weken in gebruik heb, is de accuduur in ieder geval een stuk vooruit gegaan. Gisteravond heb ik hem rond een uur of 10 v/d lader gehaald op 100%, heb daarna 2,5 uur in iBooks de Steve Jobs biografie zitten lezen (damn, wat is dat scherm relaxt!!), waarna ik (via Siri) de wekker heb gezet en de volgende dag wakker werd om nog 85% accu te zien. Daarna de hele dag mee gehad naar mijn werk, af en toe een mailtje gecheckt, nieuws gecheckt, ge'whatsapp't. Eigenlijk het normale gebruik. Aan het eind v/d dag (uurtje of 6) had ik nog 45% accu over. Prima dus!

Edit: Overigens gaan er steeds meer verhalen rond over dat vooral notification-center je accu flink leeg zou vreten omdat er nogal wat apps zijn die op de achtergrond je location opvragen. Ik heb vrijwel al mijn location-based apps uit staan, wat waarschijnlijk een goede verklaring is voor mijn 'goede' accuduur.

Siri

Dit is een moeilijk topic. Ik zit nu in Australië, dus location-based Siri gebruik werkt niet, maar voor de rest werkt eigenlijk alles wel. Ik heb me in het begin er bewust toe aangezet om het zoveel mogelijk te gebruiken voor dingen als alarm zetten, agendapunten toevoegen, reminders maken e.d. en het is nu eigenlijk routine geworden. Ik heb vooralsnog nog maar 1 of 2 foute interpretaties gehad vanwege m'n Dutchlish, maar het gaat vele malen sneller dan handmatig invoeren. Dus hoewel Siri ook veel grappige en nutteloze antwoorden kan geven, is het ook zeer praktisch!
Kortom, Siri bevalt me goed. Het is wel zo dat ik hier 90% v/d tijd Engelstalig bezig ben, dus het vrij natuurlijk aanvoelt, maar ik weet niet of dat ook nog het geval is als ik weer terug ben in NL, de tijd zal het leren.

iOS 5

Hier zijn voldoende reviews over te vinden, dus ik ga het kort houden. iOS5 voelt eindelijk aan als een volwassen OS. Het enige dat ik nog graag toegevoegd zou willen zien is een geďntegreerd navigatie-systeem en betere 'inter-app-communicatie'.

Camera

Foto's
Dit was voor mij de belangrijkste reden om de iPhone 4S nu te gaan halen ipv als ik weer terug ben in NL. Ik ga binnenkort rondreizen voor 3 maanden en heb m'n DSLR meegenomen, maar merkte nu al vaak dat hoewel ik daar super foto's mee schiet, ik deze niet altijd bij heb. Ik stond op het punt een compact camera te kopen voor 'erbij' toen de 4S werd aangekondigd. Na het lezen v/d reviews was ik voldoende onder de indruk om hem toch maar aan te schaffen.

Mijn eerste reactie: Briljant. Wat maakt dit ding goede foto's zeg. Hij is retesnel, zowel met opstarten als focussen, maar verassend genoeg is hij ook nog eens goed. Foto's zijn scherp, hebben een goede witbalans (alhoewel dit bij TL-licht nog wel eens minder wil zijn, maar daar heeft zelfs mijn EOS 40D problemen mee), hebben een grote Dynamic Range en de kleurweergave is super.
Natuurlijk, de foto's kunnen zich niet meten met mijn DSLR-shots, maar voor de snelle 'toeristen/party-kiekjes' zijn ze meer dan goed genoeg. Tel daarbij het voordeel op dat je hem altijd bij je hebt en een compact camera is voor mij volledig overbodig geworden.

Sample foto's op Flickr: Bloem - Steve Jobs Memorial Apple Store Perth - Macro Bokeh Test
Alleen bij de laatste foto zijn wat aanpassingen gedaan qua kleur/scherpte e.d., maar deze was puur bedoeld om de 'bokeh' te testen.

Filmpjes
Een andere reden waarom ik hem kocht was voor filmpjes. Ik maakte korte filmpjes van mijn trip/stage met een Kodak Playsport waar ik vrij tevreden over was, maar nogal onhandig was omdat het 'alleen maar een filmcamera' was. Hier kwam dus hetzelfde voordeel bij dat je hem 'altijd bij hebt'.
Ik ben o.a. zwaar onder de indruk van de stabilisatie functie, welke zeer veel scheelt vergeleken met m'n Playsport, maar ook hier heeft de iPhone moeite onder TL-omstandigheden.
Het demofilmpje is een kort stukje van mijn experiment-setup (waarom dit filmpje? Omdat dat de enige is die ik op het moment v/h maken v/d review gemaakt heb. Ik zal meer/andere toevoegen als ik ze heb). Wat je opvalt is dat er nogal wat 'flikkeringen' zichtbaar zijn van de TL-balken én dat hij af en toe scherpstel problemen heeft bij bv. fillmen door plexiglas (wat veel mensen niet zo heel vaak zullen doen overigens :P).
Al met al filmt hij net zo goed, dan wel niet beter dan mijn Playsport, dus voor mij meer dan voldoende.

Demofilmpje op YouTube

De prijs is natuurlijk een vrij subjectief oordeel in de meeste gevallen, maar bij de iPhone is het vaak vrij simpel. Het is een prijzig toestel. Ik ga hier niet in op prijs/kwaliteit discussies, maar voor mij is het, het bedrag meer dan waard.
Niet alleen vervangt hij mijn compact-camera, videocamera en MP3-speler, ook heb ik mijn iPhone 3G en Kodak camera voor een totaal van $300 door kunnen verkopen. Daarmee kwam de prijs uiteindelijk uit op $699 AUD, wat omgerekend ~525/550 euro is. Dat was voor mij goed te doen én ik hoop hem volgend jaar toch nog wel voor minimaal 500 euro door te kunnen verkopen als de iPhone 5 uitkomt.
Android is voor mij nooit een overweging geweest omdat ik het gewoon een ruk-OS vindt, dus vandaar dat ik ook graag wat meer uitgeef voor een iPhone.
Het is dus zeker geen goedkoop toestel, maar iedereen moet maar voor zichzelf beslissen of hij het waard vindt het er aan te besteden.

Ben ik tevreden met m'n toestel? Zeker weten. Komende vanaf een 3G is dit zo'n grote stap voorwaarts dat ik blij ben dat ik het gedaan heb. Als je nu een 3G of 3GS hebt zou ik zeker de overstap maken naar een 4S ipv een 4. De betere camera alleen al is daar voor mij de belangrijkste reden voor.
Heb je een iPhone 4, dan is het wat moeilijker. De camera zou een reden kunnen zijn, maar die van de 4 is zeker niet slecht. Siri is (zeker in NL) geen noodzakelijke functie, waar ook prima zonder gesteld kan worden en hoewel de snelheid tussen beide toestellen merkbaar is, zullen veel mensen het toestel nooit zo intensief gebruiken dat ze dit nodig gaan hebben. (Ik heb zelfs mijn zusje aangeraden een iPhone 4 8GB te kopen i.p.v. een 4S vanwege het immense prijsverschil).

Een andere belangrijke reden voor mij is de briljante integratie met OSX, iCloud, iOS. Photostream is een functie die ik echt briljant vindt (hoewel ik er op reis vrij weinig aan ga hebben vanwege de absurde 30-dagen regel), en het syncen van al je contacten, agenda's e.d. maakt Google Calendar voor mij volledig overbodig.

Kortom, Apple heeft het toestel dan wel de 4S genoemd, vanwege het gelijke design, maar een 5 had zeker niet misstaan imo.

• MacBook Pro

Heb jij ook een Apple iPhone 4S 64GB Zwart?

Meer advertenties

Mooie review! Leest lekker weg en ook mooie foto's. Ik sta eigenlijk te kijken van de kwaliteit foto's van de 4S.
Hoi RobbieB,

Dus als ik tech spul heb (en dat heb ik) moet ik mijn kop houden en mogen mensen gewoon lijden? Hmmm..!?

Waarom om andere mensen geven die je nooit zult kennen, right?
De geschiedenis staat knal vol met mensen die "er geen ene fuck om" geven, wellicht dat vooruitgang daarom zo langzaam gaat.
Laatste, zeg, 70 jaar gaat het stukken beter, effect; wij studeren op kosten van de staat, moet je wel op tijd zijn anders kost het je een boete, men begint er nl. steeds minder een fuck om te geven. Ach ja.

Wees gerust, geen perfecte droomwereld hier. Wel bedankt voor je aanbod ;)
Inderdaad erg fijne review om te lezen. Ik ben benieuwd naar de iPhone 6 volgend jaar met inderdaad hopelijk een groter scherm en betere batterij.

Ook mooi om te horen dat de helderheid hoger kan, zeker voor in de zon fijn.

Klein kritiek puntje: je zegt dat de prijs het voor jou meer dan waard is maar toch geef je 3 sterren. Hoezo dat dan?

[Reactie gewijzigd door Uniciteit op 28 oktober 2011 22:04]

Ik heb geprobeerd de sterren zo objectief mogelijk te geven en hoewel prijs voor mij misschien niet zo'n 'probleem' is, kan ik me voorstellen dat dat voor veel andere mensen wel is. Vandaar
Mooie review die lekker weg leest! Goed om hier de vergelijking te lezen over de 3G vs 4S met het bereik gezien ik zelf nog een 3G heb :) en vooral blij te lezen dat het een vooruitgang is. :D
Goede en overzichtelijke review!
Ook hier moet ik de moraalridder uithangen!

Als eerst; bedankt voor je review, altijd mooi dat mensen dat willen doen. Zat te overwegen om hem aan te schaffen.
Heb er echter vanaf gezien. Ik heb er teveel moeite mee dat de werknemers in de fabrieken van Foxconn in China het er slecht hebben.

- Krijgen 1 euro per uur
- Overwerk wordt niet betaald, idd ze werken heeeel veeeel over!
- Mogen niet met elkaar praten
- 12 uur werken per dag, vaak staand, 6 dagen in de week
- Zelfmoord komt extreem veel voor, vooral voor een bedrijf!
- Foxconn heeft netten opgehangen om springende werknemers op te vangen.
Stel voor dat jouw werkgever dat zou moeten doen ...
- Apple heeft vorig jaar 4.1 MILJARD euro nettowinst gemaakt.

Wat Steve er zelf over zegt
New York Times
Wat Apple er zelf aan doet

Gezien de positie van Apple kunnen ze een enorm verschil maken. Daar is echter motivatie voor nodig, dit snappen ze het beste door het 'voorlopig' niet kopen van hun producten, hoe pijnlijk ook.

Zie ook sumofus.org en change.org voor het tekenen van een petitie.
Ik mag uit deze reactie dan dus de conclusie trekken dat jij geen enkele mobiele telefoon, Televisie, Xbox, PlayStation, tablet of ander uit China/Taiwan afkomstig product in je bezit hebt..

Want guess what; productie-omstandigheden in derde wereldlanden zijn altijd ruk. Dus dan kun je wel de moraalridder gaan uithangen, een goed milieu begint bij jezelf.

O. En ik geef er echt geen ene fuck om.

En gezien de positie van andere bedrijven die ook miljarden verdienen en er niks aan veranderen; en Apple juist het eerste bedrijf is dat er zo 'open' over is (terwijl het ironisch genoeg niet eens om Apple gaat, maar Foxconn) denk ik dat we de Spotlight eens op die andere bedrijven moeten gaan richten.

Maar nogmaals, ik lig er niet wakker van. Sorry als dit je droomwereld van een perfecte wereld verpest.
Mooie review! Ik wou toch even vermelden dat ik nog nooit zo mooie foto's genomen met de 4S gezien heb.