GC: Deadpool

Deadpool: zo gek als een deur

Games die op de Gamescom voor het eerst worden getoond, zijn vaak in de weken voorafgaand aan de beurs al aangekondigd. Zodoende verscheen ook de geestige trailer van Deadpool al weken voordat Tweakers.net richting Duitsland reed. Ontwikkelaar High Moon Studio's, bekend van een aantal Transformers-games en van Darkwatch, was aanwezig om te demonstreren dat Deadpool niet zomaar een superheldenspel is. De studio noemt de spierbundel niet voor niets 'The Merc with a Mouth'.

Gamesredacteur Jurian Ubachs over Deadpool

In een tijd waarin bloedserieuze superhelden als Batman, Spiderman en Superman de bioscoopsuccessen aan elkaar rijgen is Deadpool een welkome afwisseling. Deadpool, in een ander leven bekend als de Canadees Wade Wilson, neemt zijn superheldenstatus en het hele Marvel-universum niet erg serieus. De belangrijkste feature van de game is dan ook dan Deadpool weet dat hij het hoofdpersonage is in een game. Wat je speelt is volgens High Moon eigenlijk Deadpools visie op wat een goede game in zou moeten houden. Als hij op jacht gaat naar een bepaalde slechterik, doet hij dat met name omdat het vermakelijk zou zijn voor het spel. Andere belangen zijn daaraan ondergeschikt.

Daarmee ligt het risico op de loer dat Deadpool een afgezaagde, cheesy aangelegenheid wordt, maar dat valt mee. Wel houdt Deadpool van een bepaald soort onderbroekenlol die je moet liggen, anders loop je inderdaad het risico een behoorlijk flauw spel voor je kiezen te krijgen. Dat zou dan voornamelijk naar voren komen door de stemmen die Deadpool in zijn hoofd hoort en die jij, de speler, dus ook hoort. Niet zelden is de speler zelfs het onderwerp van gesprek in Deadpools hoofd.

Stemmen

De stemmen in Deadpools hoofd, die in de comics en in het spel zorgen voor nog meer komedie, zijn een bijwerking van experimenten die in het verleden zijn uitgevoerd met hem. Hij was namelijk bedoeld als wapen tegen Wolverine. Zodoende bezit Deadpool ook de helende eigenschap die Wolverine heeft, alleen verliep de implementatie daarvan niet helemaal lekker. Deadpool heeft zijn gezond verstand ingeruild voor zijn helende kracht, dus wat je overhoudt is een zichzelf helende superheld die zo gek is als een deur.