Door , , 1 reactie

Na de fantastische game Arkham Asylum heeft iedereen de smaak naar meer geweldige superheldengames te pakken. Niet gek natuurlijk, daar de laatste Batman-game op vrijwel alle vlakken precies dat deed wat iedereen graag wilde, en bovendien de beklemmende sfeer precies goed neerzette. Nu is de vraag: Kan Shattered Dimensions datzelfde doen voor Spider-Man wat Arkham Asylum voor diens collega Batman deed? Het antwoord hierop is 'nee' maar wees niet getreurd, Shattered Dimensions is ondanks dat namelijk een prima game.

Getest op: Xbox 360
Ook verschenen voor: PlayStation 3, Wii, Nintendo DS

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, het verhaaltje dat de makers aan ons gamers proberen te slijten is ongeveer even diepgaand als een wasmiddelreclame. Op zich niets mis mee, maar het weerhoudt de game ervan een zelfde impact te maken zoals Arkham Asylum dat destijds deed. Kort samengevat komt het erop neer dat Spidey in een gevecht met schurk Mysterio per ongeluk het tablet van Orde en Chaos breekt. Alle brokstukken worden over vier verschillende dimensies verspreid en het is aan Spider-Man om te zorgen dat deze stukken uit handen blijven van de vijand. Gelukkig doet hij dat niet alleen. In elk van de vier dimensies bestaat namelijk een Spider-Man variant en allemaal worden ze door Madame Web opgeroepen om elk in hun eigen wereld de brokstukken van het tablet te zoeken. Tja, nu we het uitgeschreven hebben lijkt het verhaaltje wellicht heel wat, maar tijdens het spelen van Shattered Dimensions zal deze gedachte snel verdwijnen. Het is dan ook maar goed dat de makers wel weten hoe ze een vermakelijke game in elkaar moeten zetten.

Spider-Man: Shattered Dimensions

* Risico’s

Want dat is wat Shattered Dimensions is, een niet alledaagse Spider-Man game die tal van risico’s durft te nemen en daardoor per ongeluk een heel erg leuk geheel wordt dat weet te verrassen. Door bijvoorbeeld compleet af te wijken van het geijkte recept dat eerdere games binnen de serie zo voorspelbaar maakte. Weg is de enorme open New Yorkse speelwereld vol wolkenkrabbers, weg is daardoor ook de structuur zoals die in eerdere games aanwezig was, en zoals eerder aangegeven doen we het nu ook zonder een écht plot. Met Shattered Dimensions gaan we namelijk terug naar de basis van de videogame die grofweg neerkomt op een gebied doorkruisen, op zoek naar de eindbaas die verslagen moet worden om verder te komen in de game. En dat dan een keer of twintig, waarbij elk van de bazen een eigen aanpak vereist. Alle gebieden herbergen bovendien een flink aantal Challenges die zowel de replaywaarde als de algehele uitdaging meer dan ten goede komen. Het succesvol volbrengen van deze Challenges levert Spider-points op waarmee alternatieve kostuums, Character upgrades en Combat upgrades kunnen worden gekocht.