Door , , 17 reacties

We gaan er een schaamteloos vooroordeel uitgooien: comic-fans zijn over het algemeen nerdy en daardoor hebben ze enige affiniteit met gaming. Mensen die Spider-Man kennen van de stripsboeken zijn dus waarschijnlijk ook wel geïnteresseerd in een game op basis van datzelfde personage. Zo, scheren we even een paar miljoen mensen over één kam. Lekker begin van de donderdagochtend, niet?

Verschijnt op: Xbox 360, PlayStation 3
Afwijkend: Nintendo Wii, DS

Spider-Man Shattered Dimensions

Hoewel de uitspraak van zonet wat erg kort door de bocht is, kunnen we met het oog op een aantal mensen uit de gamesindustrie concluderen dat er een kern van waarheid in zit. Zo kennen we een redacteur van het grootste gamesblad van Nederland die zichzelf volledig kan verliezen in The Forbidden Planet, een speciaalzaak in Londen die gespecialiseerd is in de verkoop van comics en figurines. En wat te denken van een van de medewerkers van Activision, die behalve gamer ook een heuse comic-geek is en die in Los Angeles standaard een stop maakt bij Golden Apple Comics op Melrose - eveneens een stripboeken-speciaalzaak? Het is een passie waar wij maar in beperkte mate over mee kunnen praten, en dat laatste dan zelfs nog met dank aan de games.

*Ondoorzichtig

Nu is Spider-Man natuurlijk een vrij bekend personage. Menigeen zal de tekenfilms vroeger voorbij hebben zien komen, en niet heel lang geleden bereikte de franchise bioscoopsuccessen. Of de films recht deden aan alles waar Spider-Man voor staat, durven we niet te zeggen, maar kijken deden we zeker, al was het maar om Kirsten Dunst te zien schitteren als Mary-Jane. De meeste mensen zullen dus wel weten wie Spider-Man is en hoe het verhaal ongeveer in elkaar zit. Heel fijn dus, dat ontwikkelaar Beenox Studio dat verhaal in de game lekker ondoorzichtig maakt.

Spider-Man Shattered Dimensions

Voor Spider-Man: Shattered Dimensions verzon Beenox een originele setting. Een oud tablet met speciale krachten is in vier stukken gebroken, die verspreid zijn geraakt over vier Spider-Man universums. Het spel speelt zich dus af in vier verschillende werelden, waarbij de hoofdrol is weggelegd voor vier verschillende Spider-Mans die stuk voor stuk in een geheel eigen stijl zijn uitgewerkt. Op een persevenement in Londen stelde Activision het spel aan ons voor en het toonde daarbij twee van de vier universums: het 'standaard' Amazing-universum met de meest herkenbare Spider-Man, en Spider-Man Noir.

*Lineair

De opbouw met vier universums is niet de enige verandering ten opzichte van eerdere Spider-Man-games. Waar Activision in de vorige Spidey-game nog zwoer bij een sandbox-achtige game met een open wereld, is die aanpak nu volledig overboord gegooid. Shattered Dimensions is zo lineair als het spoor tussen Haarlem en Zandvoort, en het kent levels. Je weet wel, van die dingen die je bijvoorbeeld in Streets of Rage tegenkwam. Saai? Volgens Beenox niet. Een afgesloten spelwereld biedt volgens de studio namelijk meer mogelijkheden dan een open wereld. De nieuwe aanpak zou de gameplay dus ten goede komen, en beslissingen die daartoe leiden kunnen we alleen maar waarderen.