Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Paul Hulsebosch

Redacteur audio en games

E3: Forza Horizon

Met je vrienden

Racen kan niet alleen tegen computergestuurde coureurs, je kunt ook mensen uit je vriendenlijst uitnodigen als die online zijn. Ook als ze offline zijn, is er nog genoeg competitie. Als je ergens rijdt waar een van je vrienden al eens is geweest, zal het spel je dat duidelijk maken en kun je proberen de tijd die de vriend daar heeft neergezet te verbeteren. Mocht dat lukken, dan krijgt die vriend daar weer bericht van. Ook de challenges die je in de campagne kijgt voorgeschoteld, zijn te delen. Elk event uit de campagne is dan ook in multiplayer speelbaar.

Omdat Forza Horizon door Microsoft op de markt wordt gebracht, is er uiteraard ondersteuning voor Kinect. Je kunt Kinect gebruiken om tegen je auto te spreken. Je kunt een bestemming inspreken, waarna de kortste route wordt aangegeven met pijlen op de grond. Je kunt ook vragen wat je volgende bestemming is in de campagne, en ook dan wordt de route met pijlen aangegeven.

Voorlopige conclusie

Het is uiteraard een flinke gok van Microsoft om met Forza Horizon een nieuwe weg in te slaan. Het succes zal vallen of staan met het deel dat we nog niet hebben kunnen testen; de besturing. Zoals dat eigenlijk voor vrijwel alle racegames geldt -en misschien wel voor elke game. Als Playground de typische Forza-besturing weet te evenaren, is Horizon een welkome aanvulling op de Forza-serie. Turn 10 zal heus wel weer een ’echte’ Forza afleveren waarin je weer ongestoord over een circuit kunt racen, maar in de tussentijd is er niets mis met wat over de onverharde wegen van Colorado scheuren en proberen succes te hebben op een lekker zomers festival.

Titel Forza Horizon
Platform Xbox 360
Ontwikkelaar Playground Games
Uitgever Microsoft
Releasedatum 23 oktober 2012

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Reacties (93)

Wijzig sortering
Na 4 Forza Motorsport delen ben ik blij dat ze het over een andere boeg gooien. Was persoonlijk er wel een beetje klaar mee elke keer hetzelfde kunstje te doen met vaak dezelfde tracks.

Test Drive unlimited meets Forza klinkt als muziek in de oren in ieder geval!! :)

Gameplay filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=MAMvrrDP6Mc

[Reactie gewijzigd door Edwins1984 op 11 juni 2012 12:51]

Saai filmpje. Weinig verkeer, en het verkeer wat ik zie, zijn alleen maar priussen en kevers.
Het spel is nog niet af.
als ik zo die gameplay filmpjes zie, dan zie ik er wel heil in.
ik hoop alleen dat ze het besturen en de handeling zo "sim" laten als ze bij voorgaande forza's toch deden...

waar ik al sinds forza 2 op zit te wachten zijn toch wel die dirt tracks, want een rally auto kopen (subaru impreza etc.) en dan alleen maar over asfalt heen kunnen deed wel wat afbreuk aan de imersie voor mij.
Inleiding is wel erg fout btw, Voor zover ik weet staat de T10 studio toch echt in Amerika. Het is een volledig Amerikaanse studio. Vandaar ook dat Forza nogal wat Amerikaanse banen en auto's bevat en de meeste europese auto's in die game ook de Amerikaanse versie zijn. :)

Voor de rest weet ik nog niet wat ik van deze game moet verwachten. kan heel tof zijn als het goed word uitgewerkt, maar kan ook volledig de soep in gaan (zie TDU)
Ik was ook al redelijk verbaasd na het lezen van de eerste regels.. Maar het kan best een interessante game worden, mits ze de besturing van forza redelijk intact laten en er niet een heel sterk arcade sausje overheen gooien a la tdu2/driver sf.
Dat staat er idd niet helemaal lekker - aangepast. Thx
Als ik het zo lees, lijkt dit toch een beetje NFS: Underground meets TDU meets Forza. Punten voor driften in de bochten, je auto moet er hip uitzien, je moet populair zijn, maar de besturing is wel meer sim dan arcade.

Ik hoop voor ze dat ze niet te veel de breedte in gaan.
Ik hoop dat ze hiermee Forza Motorsport meer als een serieuze semi-sim racer gaan zien, en dat ook meer tot z'n recht laten komen online. Een ratingsysteem als in iRacing zou zeer welkom zijn. Ik had Forza allang verkocht als ik niet bij een community zat waar we allemaal wat meer respect voor elkaar hebben en de car classes minder open zijn, waardoor het eerlijker is.

Bovendien beloven ze al sinds Forza 3 meer tracks (toen zouden er minimaal drie tracks bijkomen als DLC) en zijn die er nog steeds niet. Het argument dat ze licenties niet kunnen krijgen lijkt me meer een kwestie dat ze te krenterig zijn. En áls ze al geen licenties zouden kunnen krijgen kunnen ze fan contests laten doen om fans banen te laten bedenken (ik zou er m'n full time hobby van maken) en die vervolgens in de game op te nemen.

Forza Motorsport begint op deze manier namelijk té casual te worden, en dat heeft met name met die breedte te maken; er zijn nou eenmaal veel meer casual gamers dan mensen die het competitieve semi-sim racen serieus willen nemen (welke ook meestal op de pc blijven hangen of daarheen overstappen), en logischerwijs vertaalt dit dan ook naar de design keuzes die ze met Forza Motorsport maken.

Mij zullen ze dus niet missen..
Een rating systeem als iRacing heeft gaat er niet komen, omdat dit meer een arcade racer is. Zo'n rating schrikt alleen maar af en maakt de game een stuk minder toegankelijk.

Ik zou het echter wel graag in FM5 zien. Ik dacht dat in FM3 ook al een soort levelling systeem zat waar hier rekening mee werd gehouden.
FM4 met randoms is iig, echt een potje botsauto's, naast het feit dat de verschillen erg groot zijn. Tussen de nr 1 en laatst kan gemakkelijk 10 seconden of meer per rondje zitten.
Een ratingsysteem is iig. welkom! Hopelijk in FM5, inclusief nieuwe tracks? Laten we het hopen.
Offtopic: Mocht je nog een oude console hebben liggen. Bij Dixons 50 euro korting op XBOX anniversary pack bij inleveren van welke oude console dan ook. Stond in het krantje.

OnTopic, ben wel bang dat het te arcade is, maar daarentegen denk ik wel dat deze leuk is in MultiPlayer om met een paar vrienden effe weg te scheuren.
Ik ken wel een aantal mensen die forza lieten liggen om dat het te real was.
Het consept remmen voor de bocht ipv. totaal niet remmen was voor sommige net te lastig.

Maar wat ik zo lees is vooral de setting arcade, maar is het rij gedrag weer wel redelijk sim.
Een goede mix tussen die 2 kan best intersant worden.
Wat vind je er te arcade aan? De setting het racen? De car handling?

Ik heb het IGN interview gezien over Horizon en die gast daar verzekerde hem dat de Forza engine er onder zit. Qua graphics zij hij het zelfde alleen dat deze aangepast was voor deze game dus dat Tweakers zecht dat het een andere is, dat is maar half waar.

Misschien word deze ook voor Forza Motorsport 5 gebruikt/door ontwikkeld.

Het lijkt mij wel een erg vette game als het Forza on the road is.
Het zou me niet verbazen als ze Forza 5 voor de volgende xbox willen laten. Dan zou een kerst 2013 release voor de volgende xbox toch wel binnen handbereik liggen.

Je ziet dat alle komende games in populaire gameseries ontwikkeld worden door andere studio's. Puur om mensen vrij te maken voor next-gen.
Door welk ander studios worden die populaire gameseries dan gemaakt en over welke games heb je het dan? Bioshock, AC, GoW, Uncharted?
Wat er te arcade aan is:
Punten krijgen om in de hekken te crashen. Punten om te wrecken... Dat verknalt voor mij gewoon het raceplezier.

Waarom is dit offtopic? Want dit is gewoon zo in Forza Horizon.

[Reactie gewijzigd door GAIAjohan op 13 juni 2012 11:55]

Sorry to burst your bubble, maar er zijn ook mensen die een HTPC hebben staan onder hun tv, ik heb gewoon lekker een HD6870 in mijn pc steken dat alle graphics van de consoles omverblaast. Buiten sommige PS3 games dan.
Ik moet heel eerlijk zeggen dat de nieuwe weg die is ingeslagen wat mij betreft niet had gehoeven. Een enorme open spelwereld gaat vaak weer ten koste van bijvoorbeeld de graphics of sound, iets wat ik zo sterk vond aan Forza 4.

Ik hoop verder van harte dat je niet zoals bij TDU2 allerhande sociale dingen moet ondernemen om verder te kunnen komen in de game. Huizen inrichten, feestjes geven, ik vond het maar weinig met racen te maken hebben.
De graphics en physics systeem zijn het zelfde. De game is op sommige vlakken zelfs mooier.

De doelgroep voor dit spel is anders. Het is meer voor fans van TDU en NFS, maar dan met meer Forza elementen en besturing.
Graphics systeem is misschien wel hetzelfde, maar in een grote open spelwereld moet je meer concessies doen qua detail dan op een afgesloten klein circuit. Waardoor het algemeen detailniveau lager wordt (gok ik). Er is immers maar een beperkte hoeveelheid videoram en videoverwerking.
Deze gaat zeker aangeschaft worden om het arcade-deel... lijkt me een te gekke game. _/-\o_
Helemaal mee eens. Maar ik hoop dat wel wat ze zeggen dat de besturing hetzelfde blijft. Of in ieder geval te mogelijkheid om het in te stellen. En Forza gezien maken ze er wel een goede game van.
beter is er nog realisme van motorsport over in horizon anders ga ik dit spel echt niet kopen .
want er zijn al genoeg burnouts en nfs spellen.
Dat er genoeg Burnouts en NFS-spellen zijn wil niet zeggen dat iedere arcade-racer hetzelfde moet doen. Ik had er niets tegen gehad wanneer dit een arcade-racer was geworden. Goede arcade is niets mis mee immers. Het jammere is alleen dat al die arcade-racers elkaar na lijken te doen.

Het liefst zou ik gewoon een NFS High Stakes achtige racer willen zien. Geen uitgebouwde auto's, geen nitro, geen raar spektakel met explosies die de baan veranderen, maar gewoon op een arcade-manier de snelste tijd neerzetten in je favoriete auto.
Graphics zijn dof en door al dat blur etc etc. Vergeleken met GT5 vind ik het minder mooi uitzien. GT5 heeft nog steeds een veel realistischere belichting, waardoor het ook realistischer over komt. Dit ziet er veel te arcade uit vanwege het kleurgebruik.
Deze game heeft day en night systeem. Je vergelijkt dus lightmapped (raytraced, waarschijnlijk met Autodesk Beast) belichting met volledige real-time belichting.
Daarnaast als je op Google images zoekt vind je vrijwel alleen dingen die met de in-game foto functie zijn gemaakt, en die maken volgens mij helemaal gebruik van raytracing.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 12 juni 2012 00:11]

Heb me erg vermaakt met de eerste TDU de tweede wil ik nog een keer uit de budget bak halen. ik hoop dat deze game uitgebreid genoeg is om te kunnen blijven boeien, en het multiplayer gedeelte beter is uitgewerkt dan de eerste TDU.
Offtopic: Ik weet niet of je Steam hebt maar daar heb ik hem deze kerst voor 5 euro kunnen kopen, Misschien komt er ooit wel weer zo een aanbieding ;)
indien dit echt free roam word, en toch nog net zo realistisch rijd als de oudere forza varianten,
dan zou ik zeggen kom maar op :9

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True