Door , , 74 reacties

Het blijft merkwaardig dat juist in het Verenigd Koninkrijk zoveel racegames worden gemaakt. Sterker nog, met Playground Games is er zelfs een nieuwe studio opgericht die zich volledig zal gaan toeleggen op de racerij. Het bedrijf heeft er het personeel voor, met leden die ervaring opdeden met Project Gotham Racing, Driver, DIRT, Colin McRae Rally, GRID en Burnout. De nieuwe studio kreeg van Microsoft direct een uitdagend karwei toegeschoven. De eerste game waar de studio mee aan de slag mocht, is een nieuwe Forza Motorsport, met daarbij de vraag of men een draai wilde geven aan de serie, waarvan de games tot nu toe nu steeds zijn gemaakt door het eveneens Engelse Turn 10. Het resultaat ligt als Forza Horizon in de winkel en Playground gaf inderdaad een flinke slinger aan de serie. De studio heeft hem behoorlijk gemoderniseerd. Vooral de natuurlijke manier waarop het reclame in de game heeft weten te verwerken zal als voorbeeld dienen voor veel toekomstige games, zo vermoeden we.

Gespeeld op: Xbox 360 (exclusief)

Uiteraard is Horizon nog gewoon een racegame in hart en nieren, daar is niets aan veranderd. Het racegedeelte is echter ingebed in een spelwereld waarin van alles is te beleven. De game speelt zich af rond het fictieve festival Horizon, dat jaarlijks plaatsvindt in het Amerikaanse Colorado. Horizon is een festival voor jongeren die van auto's en racen houden. De liefhebbers komen bij elkaar op een festivalterrein op het platteland van de lege staat, aan de voet van de Rocky Mountains. Dat het festival voor jongeren is bedoeld, blijkt vooral uit de aankleding, waarin muziek een grote rol speelt. Het is elke dag feest op het terrein, met dj's, laserstralen en veel commercie. De muziek is hip, met acts als Skrillex, Hot Chip, Benny Benassi, DJ Fresh, Santigold, Black Keys, White Lies en de Wavves.

We reden de Ferrari-challenge in Forza Horizon

Jong en fris

Het blijkt ook uit de deelnemers aan het toernooi dat het hart vormt van Horizon. Die zijn allemaal jong en fris. Dat geldt in ieder geval voor de enkeling die je ook buiten de auto ziet waarin hij of zij rondscheurt. Van de meeste concurrenten zie je alleen een helm in een auto. Je ziet wel fans rondhangen, grotendeels uit de categorie 'pitspoes'. De coureurs die aan het toernooi deelnemen zijn je concurrenten in de game. De campagne begint namelijk als je de laatste van de 250 deelnametickets weet te bemachtigen. Je krijgt dan een gekleurd polsbandje waarmee je deel mag nemen aan de eerste straatraces die rond het festivalterrein plaatsvinden. Een flink deel van Colorado vormt het decor voor Forza Horizon. Dat is een open spelwereld, wat wil zeggen dat je honderden kilometers weg hebt, waar je onafgebroken op rond kunt scheuren.

Populaire gebruikersreview

Alle gebruikersreviews over:

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.