E3: Star Wars 1313

Verdieping 1313 op Coruscant

Hoe lang is het eigenlijk geleden dat we een écht goed Star Wars-spel hebben gezien? Star Wars: The Force Unleashed was aardig, en The Old Republic is weliswaar een Star Wars-game, maar vooral een mmorpg, en daarom lastig te vergelijken met voorgaande games. De hoogtijdagen van Jedi Knight en Knights of the Old Republic laten zich lastig evenaren, zo blijkt keer op keer als LucasArts weer een nieuw spel in de franchise op de markt brengt.

Al die games hebben, op Battlefront en de vliegspellen na, met elkaar gemeen dat de Jedi en Sith centraal staan in de games. Soms had je vrijheid in welk van de twee kanten je koos, maar uiteindelijk draaide het altijd om lightsabers en het gebruiken van de Force. Tijd om het eens helemaal anders te doen, moet LucasArts hebben gedacht. En dus was daar ruim een week geleden ineens de aankondiging van Star Wars 1313, een geheel nieuw spel dat belooft een heel ander spel te worden dan de meeste games die tot nu toe zijn verschenen in de franchise.

Vijfduizend lagen

Star Wars 1313 draait om premiejagers en om de lagere regionen van de planeet Coruscant. De planeet zelf is bekend: het is waar de Jedi Council en de bestuurlijke organen van de Republiek zitten. Coruscant is echter meer dan de bekende oppervlakte. Onder het oppervlak telt de planeet meer dan vijfduizend lagen, en 1313 refereert aan niveau 1313. De Force en diegenen die ermee om kunnen gaan, spelen daar geen rol. Dit is het domein van criminele organisaties, smokkelaars en premiejagers.

Hoe de speler daar precies in past is nog niet helemaal duidelijk. Hoewel LucasArts tijdens een presentatie de we op de E3 kregen wel meldde dat de speler een premiejager zal zijn, werden verdere details nog niet gegeven. De demonstratie van het spel was dan ook speciaal voor de E3 ontwikkeld, met hoofdpersonages waarvan nog niet zeker is of ze überhaupt in het spel zullen zitten.