Sleeping Dogs

Je hoeft niet te wachten

Er wordt dan wel hard gewerkt aan Grand Theft Auto V, het duurt toch nog minstens tot 2013 voor het in de winkel ligt. Dus wie z’n spelwereld graag open heeft, zal nog even geduld moeten hebben. Al is er een goed alternatief in de vorm van Sleeping Dogs, dat al in augustus op de markt verschijnt.

Sleeping Dogs is niet de bekendste titel, het is bovendien een titel waar een verhaal aan kleeft. Dat verhaal begint in 2005, als True Crime: New York City verschijnt, door Activision op de markt gebracht als tegenhanger van de Grand Theft Auto-games. En zoals dat gaat bij veel games, begint de studio achter de game al snel aan een vervolg, want stel dat de NYC-editie een groot succes wordt, dan kan er snel een opvolger op de markt worden gebracht. Helaas bracht TCNYC niet het succes waar Activision op hoopte. De uitgever zag het niet meer zitten en trok zich terug, ondanks dat de opvolger True Crime: Hong Kong al uitgebreid aan de pers was getoond.

Gamesredacteur Paul Hulsebosch trok naar Parijs om Sleeping Dogs te spelen.

Gelukkig zag Square Enix het nog wel zitten met de game. De Japanse uitgever had echter geen zin om veel geld aan Activision te betalen voor de rechten op de naam True Crime. En zo kreeg Square Enix een game in handen die bijna af was, maar dringend een nieuwe titel nodig had. Dat werd Sleeping Dogs, en onder die titel ligt het spel in augustus in de winkel.

Hong Kong

In opzet is Sleeping Dogs precies hetzelfde als True Crime: Hong Kong. De game speelt zich nog steeds af in de Chinese stad en dat is nog steeds een open spelwereld. Verder zijn de gebruikelijke kenmerken aanwezig. Je kunt gaan en staan waar je wilt. Je kunt lopen en rennen, maar je kunt ook gebruikmaken van gemotoriseerd vervoer. Dat laatste hoeft niet op legale wijze. Je kunt een auto, motor, scooter of bus stelen en daarmee aan de haal gaan.

Dat misdrijf kan ook nog steeds de aandacht trekken van de politie. Mocht de overval opgemerkt worden, zul je achtervolgd worden en zal de politie je proberen aan te houden, met zoveel geweld als nodig is. Net als bij concurrerende games zie je op de minimap of je binnen het waarnemingsgebied valt van de politie. Lukt het je om daarbuiten te komen, dan is de politie je kwijt en ben je safe in je gestolen voertuig. Als de diefstal niet waargenomen wordt, is er helemaal niets aan de hand en kun je zonder belemmering vrolijk rondkarren.