Shootmania Storm

Graphics? Lekker belangrijk.

Wie had in 2003 kunnen vermoeden dat een laagdrempelig racespelletje, genaamd TrackMania, binnen een paar jaar grote groepen gamers in zijn greep zou krijgen? Wie zag aankomen dat het spel enorm populair werd onder gamers die zich bezighielden met eSports? Mede dankzij de mogelijkheden op het gebied van user generated content en het feit dat lag-problemen nagenoeg uitbleven, blonk TrackMania uit in geschiktheid voor gaming-wedstrijden.

We zijn inmiddels bijna tien jaar verder en de 'Mania' is gemeengoed. Hoewel Trackmania 2 vooralsnog niet het succes van zijn voorganger benadert, blijft Ubisoft waarde zien in de franchise. Met het racespel wordt voldaan aan de behoefte van gamers die in hun eentje willen presteren. Trackmania is het digitale equivalent van individuele sporten. De mannen achter Maniaplanet willen echter ook de andere kant van het spectrum aanspreken. Dat tekent dan ook voor een groot deel wat je later dit jaar in Shootmania mag verwachten: een team-based en zéér op competitie gerichte shooter. De game heet overigens Shootmania: Storm, waarbij Storm verwijst naar een basismap waarop zowel de ontwikkelaars als gamers maps kunnen maken.

*Graphics niet doorslaggevend

Bij het schrijven van deze preview zijn we net terug uit Parijs, waar we Shootmania hebben kunnen spelen. Het overheersende gevoel? De graphics zijn niet doorslaggevend. Als Shootmania ons vandaag één ding heeft geleerd, dan is het wel dat je je prima kunt vermaken met een game waarvan de makers niet eens de moeite nemen om in de buurt te willen komen van de geldende grafische standaard. Zolang een aantal basiselementen in de gameplay op orde is, kan een shooter je een hoop plezier opleveren, ongeacht de graphics.

We geven Shootmania daarbij overigens wel wat dispensatie. Een normale game zou op basis van de graphics die Shootmania toont, al snel worden neergesabeld. Bij Shootmania is het echter 'part of the deal'. Een van de kerngedachte achter het spel is dat ook low-budget pc's de game moeten kunnen draaien. Daarbij weet je ook dat de game nooit 'full price' verkocht zal worden, maar dat Ubisoft er maximaal twintig euro voor zal vragen. Shootmania wordt gepositioneerd als het ultieme spel om 'even tussendoor' te spelen, maar dan wel met de mogelijkheid om er ook op een serieuzere manier mee aan de slag te gaan.

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite