Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

Motorola Razr: smartphone op dieet

19-12-2011 • 08:00

87

Singlepage-opmaak

Conclusie

De Motorola Razr is in veel opzichten een opvallend toestel: hij heeft een zeer dunne behuizing met ronde hoeken, een opvallende verdikking waar onder meer de camera in is ondergebracht, en beschikt als eerste niet-Samsung-toestel over een Super Amoled-scherm.

De dunne behuizing en de stevige achterkant verdienen niets dan lof, maar het design is niet in alle opzichten goed doordacht. Ook de software lijkt niet gemaakt voor het amoled-scherm, dat immers beter is in het weergeven van zwart dan wit. Bovendien is het toestel erg groot en met name veel breder dan nodig.

Het toestel is snel, maar het is niet de snelste smartphone die er te koop is. Bovendien staat Motorola niet bekend om zijn snelle updates, hoewel een update naar Android 4.0 met de gebruikte processor geen probleem hoeft te zijn.

Is de Razr een aanrader? De Defy wist zich met zijn schok- en waterbestendigheid van de concurrentie te onderscheiden, maar de Razr heeft dat voordeel niet. Het toestel moet concurreren met de Galaxy Nexus, de Galaxy S II, de Sensation XE, de Xperia Arc S, de Optimus 3D en nog vele andere Android-toestellen. Met zijn hardware en het dunne design is de Razr een degelijke subtopper, maar de absolute top heeft Motorola met dit toestel niet bereikt.

Reacties (87)

87
87
59
12
0
17
Wijzig sortering
Ik heb hem zelf ook sinds een paar dagen. Ik ben het niet helemaal eens met jullie review :)

Ten eerste de bouwkwaliteit, jullie geven 4 sterren, de Galaxy Nexus met zijn plastic behuizing en dat geen Gorilla Glass heeft krijgt evenveel. Ik heb in de winkel de SGSII vergeleken met de Razr en de Razr geeft toch een veel beter gevoel in de hand qua bouwkwaliteit. Je ziet dat bvb ook op de foto's die de Razr vergelijken met de SGSII in de review. Je ziet dat de achterkant onderaan in blinkend plastiek vol met krassen staat. Dat krijg je altijd met blinkend plastiek, heb ik ook bij mijn laptop, daar komen krassen op. Op kevlar en metaal krijg je dit niet.

De Razr heeft ook een Splashguard, alle onderdelen, van buiten en van binnen, zijn bedekt met een bepaalde coating waardoor de smartphone bestand is tegen water en andere vloeistoffen. Dit wordt nergens vermeld in de review.

Ivm de accuduur, ben ik het eens met tweaker2010 zijn bericht; de Iphone 4 krijgt 4 sterren voor dezelfde accuduur?

Ivm de benchmarks, ik mis Sunspider? Daar laat de Razr de concurrentie allemaal achter zich. Zie hier de review van AnandTech.

Het vele wit in de interface valt idd een beetje tegen omdat het wit veel accu verbruikt. Ik neem aan dat dat met de ICS update in orde komt. Als je de Nexus S bekijkt, zie je dat er daar ook veel wit in de interface zit. Waarschijnlijk heeft Motorola dat niet helemaal aangepast zoals Samsung dat heeft gedaan voor de SGSII. Als je kijkt naar de Galaxy Nexus zie je dat daar wel veel zwart in de menu's zitten. Ik verwacht dus dat de Razr update naar ICS meer zwarte menu's met zich mee zal brengen. Het zou dom zijn van Motorola om al die zwarte menu's om te zetten naar witte ;)

Er wordt ook niets vermeld over de Webtop functionaliteit van de Razr? Je kan hem in een dock zetten zodat het een laptop wordt met een 10'' of een 14'' scherm.
Auteurarnoudwokke Redacteur Tweakers @LaurentS19 december 2011 10:13
Ten eerste de bouwkwaliteit, jullie geven 4 sterren, de Galaxy Nexus met zijn plastic behuizing en dat geen Gorilla Glass heeft krijgt evenveel. Ik heb in de winkel de SGSII vergeleken met de Razr en de Razr geeft toch een veel beter gevoel in de hand qua bouwkwaliteit. Je ziet dat bvb ook op de foto's die de Razr vergelijken met de SGSII in de review.
De Galaxy Nexus heeft geen Gorilla Glass, maar wel fortified glass. De coating is inderdaad een pluspunt, maar is niet het enige punt van overweging. Als we halve sterren konden geven, had de Razr 4,5 ster gekregen. Helaas kan dat pas met de scorekaart 2.0, die we binnen enkele maanden in gebruik gaan nemen. Deze huidige scorekaart biedt geen ruimte voor nuances.
Ivm de accuduur, ben ik het eens met tweaker2010 zijn bericht; de Iphone 4 krijgt 4 sterren voor dezelfde accuduur?
Huh? Dat is alleen de beltest. Wij nemen meer factoren mee, zoals de browsetest en hoeveel de accu ontlaadt in standby (waar we binnenkort een benchmark van maken. De Razr scoorde op beide beduidend minder dan de iPhone 4S - en was ook voor een Android-telefoon niet top.
Ivm de benchmarks, ik mis Sunspider? Daar laat de Razr de concurrentie allemaal achter zich. Zie hier de review van AnandTech.
Sunspider meet de snelheid van uitvoeren van Javascript in de browser. BrowserMark meet dat ook, maar neemt veel meer factoren mee. Sunspider zegt naar onze mening te weinig over de prestaties
We hebben SunSpider wel gedraaid. Hoe AnandTech aan die score komt, is mij onduidelijk (vermoedelijk is de Droid Razr toch iets anders dan de Razr), maar bij ons scoorde hij gemiddeld rond 3500ms. Score kun je hier uiteraard nakijken.
Het vele wit in de interface valt idd een beetje tegen omdat het wit veel accu verbruikt. Ik neem aan dat dat met de ICS update in orde komt.
Zou kunnen. Hoeft niet. Samsung heeft zijn skin ook in tact gelaten, bleek bij het lekken van de update voor de Galaxy S II. Overigens: reken niet te snel op de update. Motorola besteedt vermoedelijk eerst aandacht aan de Droid Razr, omdat provider Verizon belanrgijk is voor Motorola. Ik verwacht hem in elk geval de komende vier maanden niet, maar als Motorola de huidige lijn doorzet kan het ook nog veel langer duren. Ik hoop dat er iig snel een versie lekt of wordt geport.
Er wordt ook niets vermeld over de Webtop functionaliteit van de Razr? Je kan hem in een dock zetten zodat het een laptop wordt met een 10'' of een 14'' scherm.
Wij hadden het dock niet ter beschikking. Ik weet ook niet of je dat accessoire (want gratis is het niet) in Nederland te koop is. Kan hem niet in de Pricewatch vinden iig :)

[Reactie gewijzigd door arnoudwokke op 24 juli 2024 21:06]

Sunspider meet de snelheid van uitvoeren van Javascript in de browser. BrowserMark meet dat ook, maar neemt veel meer factoren mee. Sunspider zegt naar onze mening te weinig over de prestaties

De Browsermark is niet echt een betrouwbare test. In IOS wordt er een test "geskipped", waardoor er een abnormaal hoge score wordt getoond.
Mozilla op Android doet net hetzelfde (met eenzelfde hoge score tot gevolg)
Auteurarnoudwokke Redacteur Tweakers @awenmaek19 december 2011 13:35
Heb je daar een betrouwbare bron voor? We hebben hier net Browsermark tegelijkertijd uitgevoerd op een iPhone 4S en Galaxy Nexus naast elkaar en ik heb geen enkel verschil kunnen ontdekken. De Nexus scoort overigens een stuk hoger dan de 4S, dus dat de scores op iOS bizar hoger zijn klopt sowieso niet :)
Zowel de Galaxy Nexus als de iPhone slaan de Flash (3D) test over, omdat ze beiden de benodigde plug-in missen.
Of dit daadwerkelijk een effect heeft op de score valt echter te bezien.
Nexus heeft sinds kort ook flash... Tijd voor een hertest.
Krijg je de test van de fractalen die roteren op een iphone (na de blauwe schuivende vlakken). Waarschijnlijk niet, want deze is in flash...

Net de test gedaan op een galaxy S2 met de default browser

Flash aan: Score 55219
Flash volledig uit (volledig, niet op aanvraag): 100279
Auteurarnoudwokke Redacteur Tweakers @awenmaek19 december 2011 15:58
Je hebt gelijk. We installeren echter nooit Flash op devices tijdens de testperiode van telefoons. Als Flash aanstaat vanuit de fabriek, schakelen we die uit. De meeste gebruikers doen dat vermoedelijk ook. En ook wij hebben datalimieten :)

Ik heb Flash op de Galaxy Nexus gezet. In drie runs kwam ik tot scores rond 99.000, dus een klein beetje lager dan de 100.000 zonder Flash, maar zeker geen groot verschil. De Razr kunnen we helaas niet meer testen, de webwinkel wilde hem al terughebben :)
Heb net flash geupdate, en nu haal ik een score van 90000 op de galaxy s2 met flash op de officiele firmware 2.3.6

Mijn punt blijft dat de browsermark niet echt betrouwbaar is... ( mijn huidige score ligt een stuk hoger dan de galaxy s2 score in jullie test)

Ik ga het zo meteen testen op een tegra2 toestel

Edit: test op een tegra2 tablet met nieuwe flash (1.4 ghz)
113000 zonder, 116000 met.
Er is wel een verschil met de oude flash ( getest op 1 ghz)
Voordien 50000, nu 89000

[Reactie gewijzigd door awenmaek op 24 juli 2024 21:06]

De Galaxy Nexus heeft geen Gorilla Glass, maar wel fortified glass. De coating is inderdaad een pluspunt, maar is niet het enige punt van overweging. Als we halve sterren konden geven, had de Razr 4,5 ster gekregen. Helaas kan dat pas met de scorekaart 2.0, die we binnen enkele maanden in gebruik gaan nemen. Deze huidige scorekaart biedt geen ruimte voor nuances.

Ik vind de Razr dan toch eerder aanleunen bij de 5 sterren dan de 4 sterren. Hij is superdun, van heel degelijke materialen gemaakt, stainless steel core, aluminium, kevlar en gorilla glass aan de buitenkant.... Dat heeft erg veel voordelen vind ik persoonlijk, krasjes op de behuizing zullen er minder snel komen tegenover plastic behuizingen zoals de Samsungs, dat zie je ook op de foto's waar beide foto's vergeleken worden. Ik weet niet hoe je dat nog zou kunnen verbeteren?

Zou kunnen. Hoeft niet. Samsung heeft zijn skin ook in tact gelaten, bleek bij het lekken van de update voor de Galaxy S II. Overigens: reken niet te snel op de update. Motorola besteedt vermoedelijk eerst aandacht aan de Droid Razr, omdat provider Verizon belanrgijk is voor Motorola. Ik verwacht hem in elk geval de komende vier maanden niet, maar als Motorola de huidige lijn doorzet kan het ook nog veel langer duren. Ik hoop dat er iig snel een versie lekt of wordt geport.

Motorola is overgenomen / wordt binnenkort overgenomen door Google. Ik neem aan dat updates een stuk beter/sneller zullen zijn dan voordien, alleszins dat hoop ik toch. Indien het nog steeds met overdreven witte menu's is, dan kan je nog altijd custom rom erop zetten, we zijn tweakers voor iets :p Over hoe lang het zal duren, tja dat is bij elke smartphone zo buiten de Galaxy Nexus, maar die heeft dan weer zijn eigen negatieve puntjes.

Wij hadden het dock niet ter beschikking. Ik weet ook niet of je dat accessoire (want gratis is het niet) in Nederland te koop is. Kan hem niet in de Pricewatch vinden iig

Je kan de accessoires rechtstreeks bij Motorola kopen: klik. Waarschijnlijk nog wel op andere plaatsen ook. Er zijn ook nog andere accessoires zoals de HD Multimedia Dock en de HD Dock en een `Advanced Car Dock' Het is niet omdat jullie dat niet hebben kunnen testen, dat het niet vermeld moet worden in mijn ogen. Zo weten de lezers tenminste dat het bestaat :)

[Reactie gewijzigd door LaurentS op 24 juli 2024 21:06]

Dat heeft erg veel voordelen vind ik persoonlijk, krasjes op de behuizing zullen er minder snel komen tegenover plastic behuizingen zoals de Samsungs, dat zie je ook op de foto's waar beide foto's vergeleken worden. Ik weet niet hoe je dat nog zou kunnen verbeteren?
Lekker makkelijke conlusie trekken, ik zeg niet dat het niet zo is, maar de SGS2 die ze gebruiken zit al maanden in iemands zak en wordt natuurlijk gebruikt die Razr is net uit en is dus veel jonger en zit hooguit een paar weken in iemand zak, als die al niet eerst richting tweakers is gegaan voor een review en dus nog helemaal niet normaal gebruikt is :)

Oftewel aan het verschil wat je op die foto ziet kan je juist GEEN conclusie trekken, behalve dat de SGS2 al een stuk ouder is...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 24 juli 2024 21:06]

Ik denk niet dat ik je moet uitleggen wat de hardheidsschaal is van plastic tegenover aluminium of zelfs tegenover kevlar? Dat is een heel stuk beter bestand tegen zandkorreltjes en ander vuil in je broekzak ;)
Ja en? Ik ontken dat ook niet, enkel het het argument 'een foto van de 2 toestellen' nogal dom overkomt, imeers is het ene toestel dus al een half jaar in gebruik en elk toestel wat nieuw is er dus beter uit ziet kwa beschadiging, en dus ook de Razr...

Oftewel ja ik geloof best dat het steviger is, maar niet aan de hand van z'n foto, maar aan de hand van de genoemde materialen ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 24 juli 2024 21:06]

Auteurarnoudwokke Redacteur Tweakers @LaurentS19 december 2011 12:49
Ik vind de Razr dan toch eerder aanleunen bij de 5 sterren dan de 4 sterren. Hij is superdun, van heel degelijke materialen gemaakt, stainless steel core, aluminium, kevlar en gorilla glass aan de buitenkant.... Dat heeft erg veel voordelen vind ik persoonlijk, krasjes op de behuizing zullen er minder snel komen tegenover plastic behuizingen zoals de Samsungs, dat zie je ook op de foto's waar beide foto's vergeleken worden. Ik weet niet hoe je dat nog zou kunnen verbeteren?
Alle credits voor Motorola, maar zoals ik al aangaf: ik vond het 4,5 ster waard. De aansluitingen zijn bijvoorbeeld onbeschermd en de camera zit op het dikkere (of minder dunne :P) gedeelte van de telefoon, waardoor deze elementen kwetsbaarden zijn. Dat maakt dat ik het geen vijf sterren waard vond :)
Motorola is overgenomen / wordt binnenkort overgenomen door Google. Ik neem aan dat updates een stuk beter/sneller zullen zijn dan voordien, alleszins dat hoop ik toch. Indien het nog steeds met overdreven witte menu's is, dan kan je nog altijd custom rom erop zetten, we zijn tweakers voor iets
Dat van die updates zal ik niet teveel op rekenen. De overname is nog niet eens rond. Daarna moet de eigenlijke overname en de integratie van beide bedrijfsculturen nog plaatsvinden, software-engineers moeten samenwerken enz. Ik zou geen wonderen verwachten: Motorola blijft in elk geval voorlopig Motorola zal bovendien een skin en eigen software willen blijven gebruiken om zich te onderscheiden van de andere fabrikanten; het is iets waarin ze veel tijd en geld hebben gestoken. Het draait immers niet alleen op de Razr :)
Custom roms kunnen altijd, maar ik laat ze in reviews buiten beschouwing: veel mensen willen dat ook niet.
Je kan de accessoires rechtstreeks bij Motorola kopen: klik. Waarschijnlijk nog wel op andere plaatsen ook. Er zijn ook nog andere accessoires zoals de HD Multimedia Dock en de HD Dock en een `Advanced Car Dock' Het is niet omdat jullie dat niet hebben kunnen testen, dat het niet vermeld moet worden in mijn ogen. Zo weten de lezers tenminste dat het bestaat
Goed punt, zal ik zo nog even toevoegen. Dacht dat het een US-only was :)
Ben het met je eens, dooe de gekozen materialen en coating is de bouwkwaliteit en het design van de Razr, ongeacht smaak, absoluut beter dan die van concurenten.

Qua snelheid draait het toestel gewoon mee met de toppers van oa HTC en Samsung, dus ook daar niks te klagen.

Uiteraard beoordeeld Tweakers naar ervaring en benchmarks, maar persoonlijk vind ik op nagenoeg elk vlak de beoordeling wel erg karig uitvallen.

Heb het toestel nu ruim een maand in mn bezit overigens.

Ik zal zelf dit toestel vergelijken met voornamelijk de Galaxy Nexus, ik denk dat de meeste mensen die dit toestel evt. willen hebben de keuze tussen deze twee maken. De Nexus heeft een scherper scherm en zal net iets sneller zijn. De Razr is veel exclusiever, en heeft een chique design. Verder maakt het elkaar niet zoveel.
Ik had toch wel meer verwacht van de review van Tweakers.net na zoveel maanden zeg...
Als ik had geweten dat het zo'n summiere review was, had ik het wel bij deze gehouden:
productreview: Motorola Razr XT910 Zwart review door CLB
productreview: Motorola Razr XT910 Zwart review door lowlow
Anandtech
Androidcentral
Engadget
Phonearena
NieuweMobiel
The Register

Lijkt net alsof hij in twee uurtjes geschreven is, omdat CoolBlue het toestel
weer terug moest.. Dan had ik mijn Razr ook wel voor een paar dagen willen uitlenen...

Waarom wordt er niks gezegd over de GPS functie? Waarom wordt er niks verteld over Splashguard? Waarom worden er geen camerashots / filmpjes geshowed? Waarom wordt
er niks over MotoCast gezegd? Er wordt niet gesproken over de toegezegde ICS-update?

De standaard software is niet goed, want er wordt veel wit gebruikt en geen zwart..
Welke Tweaker gebruikt de standaard software op z'n telefoon? Niet eens de helft gok ik
met alle andere launchers en custom rom's, dus om daar nou zwaar aan te gaan tillen, uhm nee..

In de conclusie wordt er gezegd dat de Razr niet waterbestendig is.. Uhm okee:
- http://www.youtube.com/wa...k&feature=player_embedded
- http://www.youtube.com/watch?v=mi9TYCr7X2c

Er wordt gezegd dat de HDMI-poort veel stof vangt.. Uhm ja so? Er zit tenminste een Micro-HDMI poort op... Zelfde als micro-SD mogelijkheden, 8MP camera, MotoCast, ingebouwde accu, Amoled scherm, ingebouwde software voor verbetering van de accu.. En dan toch maar 4 sterretjes geven voor featureset? En dan wel durven stellen dat de Galaxy Nexus 5 sterren krijgt voor features terwijl deze geen uitbreidingscapacteiten heeft? Beetje scheef: reviews: Galaxy Nexus: Android 4.0 in volle glorie Ach persoonlijk ben ik er blij mee, maar ik vind deze review aan de te negatieve kant

[Reactie gewijzigd door CLB op 24 juli 2024 21:06]

Ik had toch wel meer verwacht van de review van Tweakers.net na zoveel maanden zeg...
Als ik had geweten dat het zo'n summiere review was, had ik het wel bij deze gehouden:
productreview: Motorola Razr XT910 Zwart review door CLB
productreview: Motorola Razr XT910 Zwart review door lowlow
Anandtech
Androidcentral
Engadget
Phonearena
NieuweMobiel
The Register

Lijkt net alsof hij in twee uurtjes geschreven is, omdat CoolBlue het toestel
weer terug moest.. Dan had ik mijn Razr ook wel voor een paar dagen willen uitlenen...

Waarom wordt er niks gezegd over de GPS functie? Waarom wordt er niks verteld over Splashguard? Waarom worden er geen camerashots / filmpjes geshowed? Waarom wordt
er niks over MotoCast gezegd? Er wordt niet gesproken over de toegezegde ICS-update?

De standaard software is niet goed, want er wordt veel wit gebruikt en geen zwart..
Welke Tweaker gebruikt de standaard software op z'n telefoon? Niet eens de helft gok ik
met alle andere launchers en custom rom's, dus om daar nou zwaar aan te gaan tillen, uhm nee..
Dat niet alle punten zijn behandeld Ok. Maar vanwaar die irritatie?
Ik denk dat er genoeg personen zijn die de standaard software gebruiken. Dat een groep Tweakers graag custom roms, launchers gebruikt betekend niet per definitie dat er geen gebruik wordt gemaakt van de standaard software.

De software wordt nou eenmaal meegeleverd met de telefoon. Hoe je het ook bekijkt, dit is waar de gebruiker als eerst mee wordt geconfronteerd. Is deze niet goed, dan heeft men alle recht hierop een mening te vormen.
Er wordt gezegd dat de HDMI-poort veel stof vangt.. Uhm ja so? Er zit tenminste een Micro-HDMI poort op... Zelfde als micro-SD mogelijkheden, 8MP camera, MotoCast, ingebouwde accu, Amoled scherm, ingebouwde software voor verbetering van de accu.. En dan toch maar 4 sterretjes geven voor featureset? En dan wel durven stellen dat de Galaxy Nexus 5 sterren krijgt voor features terwijl deze geen uitbreidingscapacteiten heeft? Beetje scheef:
Met alle respect. Maar het lijkt erop dat je gewoon niet tevreden mee bent dat de resultaten van een review niet naar jouw verwachting is.

Bekijk het gewoon zo. Alle toestellen hebben hun voor en nadelen. :)

[Reactie gewijzigd door PCMedic op 24 juli 2024 21:06]

Dat niet alle punten behandeld zijn, okee... Niks okee...
Dit stukje tekst kan beter bestempeld worden als hands-on ipv review...

En standaard software, ook goed, het maakt mij niet uit.. ICS komt eraan = zwart...

Ik vind het gewoon zonde dat ik een hele tijd op een review zit te wachten van Tweakers.net die dan zo beknopt is, alsof het lijkt dat hij in een uurtje, snel geschreven is. Besteed wat aandacht aan een telefoon, loop er drie dagen mee in je zak, leen hem voor mijn part van een Tweaker (wat ik ook aangeboden heb) maar komt niet met alleen dit op de proppen... Dat een telefoon voor- en nadelen heeft, spreekt voor zich, no problemo, maar schrijf dan een review op basis van ervaringen en publiceer geen half kladblaadje met korte tekst, uitleg die ontbreekt, foto's die ontbreken, features die niet worden besproken..

That's my point =)
Anoniem: 300525 @CLB30 december 2011 21:48
Dat ICS zwart is, wil niet zeggen dat Motorola het zwart gaat houden...kijk naar de laatste releases van Samsung...die vern*u*en ook de totale ICS interface met hun Touchwiz...

Als je niet tevreden bent over een review, dan kun je toch gewoon andere reviews gaan lezen???
Dat was ik idd ook vergeten, Motocast! Ik denk niet dat er een ander merk is dat die een vergelijkbare service levert?

Ik ben het met je eens dat deze review aan de negatieve kant is. Voor de specs- ultieme performance-geile mensen valt hij mss iets tegen, maar bvb frontpage laden 0.49s of 0.59s dat gaat je echt niet gaan storen in mijn ogen bij normaal gebruik.
"Spilt coffee? Caught in the rain? No problem. This phone is protected with a splash-guard coating — even the electrical boards inside."

Van Motorola's eigen site. Hij heeft dus t zelfde voordeel als de Defy (inc. Gorilla glass).
Ik heb beide toestellen op het moment in bezit, en behalve dat ik wacht op android 4.0 en het toestel eigenlijk net te groot is om in 1 hand te gebruiken bevalt de Razr uitstekend.

Zeker met Motorola's afwezigheid op de nederlandse markt heb je hiermee toch wel een erg gaaf en exclusief toestel in handen. Bij t regelen van een microsimkaart moesten zelfs de winkelmedewerkers er even mee spelen :P.
Deze Razr lijkt volgens de omschrijving die je geeft spatwaterdicht; de Defy (+) heeft zwemdiploma's A en B.
Slechte winkel dan, Media Markt heeft hem al en Coolblue kennelijk ook. Maar kom maar eens in een Belcompany, die gasten hebben nooit een toestel in hun handen gehad behalve die neppe showmodelletjes..
Bedankt voor deze review, ik had toch verwacht dat dit toestel wat beter afgewerkt zou zijn aangezien het een nieuw vlaggenschip hoort te zijn van Motorola.

Jammer dat bijvoorbeeld bijna geen zwart is verwerkt in de menu's waardoor er accutijd bespaard kan worden.

[Reactie gewijzigd door Gingerbread op 24 juli 2024 21:06]

Ik heb de razr al een kleine maand, ben er zeer tevreden van. Ik moet eerlijk zijn, had de review van tweakers er wat eerder geweest had ik misschien wel meer getwijfeld.

Persoonlijk was ik aan het twijfelen met de nexus maar heb voor de razr gekozen omdat ik de nexus goedkoop uitziend vind, voor een toestel van bijna €600 vind ik niet kunnen. Daarnaast omdat de camera van de nexus (nog..) slechter is en vooral omdat je er geen SD kaartjes in kwijt kunt.

Wat ik wilde aanvullen op je reactie: Motorola heeft hun fout blijkbaar al door en heeft een update gereleased die een heel aantal van de menu's een zwarte achtergrond krijgt met witte letters (het is ook beter voor de batterijduur)

Voor zover vindt iedereen het toestel mooi, velen (die nog met kleine nokia's of blackberries zitten) vinden dat het toestel er zeer groot uitziet, maar over het algemeen wel mooi tot heel mooi.

Vreemd vind ik wel dat jullie spreken van android 2.3.4 terwijl elke Razr gelanceerd is met 2.3.5 (mijn razr had een maand geleden 2.3.5 out of the box)

Ten slotte is de bouwkwaliteit uitstekend te noemen, het is een ultradunne baksteen met topmaterialen en is zeker steviger dan alles wat uit de samsung fabrieken rolt. Hier zou hij dus wel meer moeten op scoren in deze review.

[Reactie gewijzigd door lowlow op 24 juli 2024 21:06]

Al in verschillende Apple topics, nu ook hier.

Dat plastic van Samsung ziet er goedkoop en fragiel uit, en zo voelt het ook aan. Echter is dit oersterk spul.
Het is degelijk, dat weten we wel, maar als je zoveel geld uitgeeft aan een smartphone, dan mag het voor mij (en vele anderen) er ook mooi en degelijk uitzien en voelen :)
Het gaat hier ook een beetje om kwaliteitsbeleving. Je hoort BMW ook niet schermen met goedkoop aanvoelende, maar wel degelijke plastic interieurs: dat accepteert de klant niet. Je betaalt een hoop geld voor zo'n smartphone, dan wil je ook dat het iedere dag aanvoelt alsof je dat niet aan el cheapo plastic hebt uitgegeven :)

Ik heb ook een Motorola Milestone en hoewel ik de support ronduit ruk vind (ze hebben Froyo nog uitgebracht, maar dat draait echt heel beroerd op deze telefoon vanwege het gebrek aan geheugen), is het wel een heerlijk degelijke tank. Zoals Tjeerd al zegt: Motorola onderscheidt zichzelf op bouwkwaliteit, er zit nog geen krasje op bij mij, alle knoppen zijn nog even responsief als toen hij uit de doos kwam. Alleen aan de achterkant zit een klein krasje in de batterijklep (als ik die zou vervangen kun je niet zien dat hij gebruikt is *D).
Ik heb zelf alweer een jaar of twee de Motorola Milestone en voornamelijk de bouwkwaliteit en stevigheid is een sterk punt van ze. Het glas zit één klein krasje op wat amper te zien is (Gorilla-glas) en de telefoon is al meerdere keren per ongeluk op de grond gevallen. Nog steeds werkt hij probleemloos. Ook knopjes werken nog prima. Qua degelijkheid heeft Motorola voor mij wel wat weg van Nokia. Wat dat betreft ben ik het eens met je laatste punt.
Top aanvulling op deze review.
Door dagelijks gebruik komen er meer voor en nadelen naar boven dan een review (een moment opname).

Ontopic:
Twee punten die ik niet begrijp:
- Waarom scoort de Iphone tov. deze razr maar ook Samsung en HTC zo hoog met de GL benchmark?
- Waarom verbaast men zich over het Amoled scherm? Samsung heeft Motorola Mobile toch overgenomen als ik mij niet vergis, een logisch gevolg lijkt mij.

Persoonlijk vind ik deze Razr er vanaf de foto er crap uitzien, Motorola is zijn smaak voor design kwijt geraakt in de jaren... mijn eerste GSM, de Motorola StarTac, wat en pracht design. Ik snap dat vandaag de dag die klap toestellen uit zijn, maar deze Razr verkoopt op het eerste oog niet. De Iphone ziet er gelikt uit, een beetje de BMW onder de smartphones... pimp uitstraling verkoopt.

Misschien maar eens in de winkel kijken, over 2 maanden moet ik een andere telefoon.
Totdat je een BMW telefoon (iPhone) laat vallen. Dat glas is leuk maar daardoor ook een stukje zwaarder. Ik heb mijn iPhone 3G laten vallen en waar komt ie op terecht, de hoek waar de hoofdtelefoon zit. Scheur aan de achterkant, vind ik toch niet kunnen hoor, zeker niet wanneer op bankhoogte op het laminaat valt. Waarschijnlijk heeft de connector ook een opdonder gekregen (dat is wel zeker) want af en toe denkt het apparaat dat de headset aangesloten is. Is daarna nooit meer gevallen maar scheur wordt steeds groter. Dus daar is toch niet zo goed over nagedacht......
Samsung heeft Motorla niet overgenomen, maar Google... Ik verbaas me trouwens ook niet dat er Amoled in zit, die maken ze wel niet zelf, maar LCD's ook niet :P Amoled is een extra selling point (veel mensen maakt het niet uit, maar genoeg zoeken het juist specifiek)...
Heeft Samsung Google overgenomen? Dat is schokkend nieuws! 8)7
Anoniem: 353686 @lowlow21 december 2011 09:14
Ik wil nog steeds testen zien dat die camera van de Nexus echt slechter is dan de SGS2. Volgens mij kan je het niet zien.

Megapixels zeggen niets, ik kan genoeg toestellen tonen van 4MP die beter zijn dan oudere toestellen waar 12MP het van het was.
Anoniem: 279971 19 december 2011 08:27
Ach ja, ik vraag me altijd af waarom al die benchmarks, voor een telefoon zijn functionaliteit, accuduur en schermkwaliteit toch veel belangrijker dan 10% snelheidswinst. Al deze toestellen zijn snel zat voor alles wat ze tegen komen.
Bovendien zet ik grote vraagtekens bij deze benchmarks. Mijn S2 presteert consequent een stuk beter op bijna alle benchmarks dan de cijfers die Tweakers hanteert.
Dat komt omdat dat ingestuurde benchmarks zijn, wanneer gebeurd dat het meeste? Als je je toestel net nieuw hebt... Oftewel telefoons die geupdate zijn zullen vrijwel altijd benadeeld worden door hun voorgaande versies ;)

Mijn eigen telefoon staat in 99% van de benchmarks boven aan, totaal tegenstrijdig met de benchmarks van tweakers dus (SGS2) ;)
Dit, maar ik heb inmiddels ook een viertal SGS2's geflashed en update, maar er zitten toch volgens mij hardware verschillen in. Zo had één van de 4 echt een ander scherm, en wordt op mijn toestel de video chip bij intensief gebruik een stuk heter dan die van anderen.

Ik heb ook eens twee andere SGS2's in één huis gehad, twee met dezelfde custom firmware, één met de nieuwste stock en zelfs dan zie je nog prestatieverschillen die eigenlijk niet uit te leggen zijn. (afwijkingen tussen testen van meer dan 5%, maar consistent per toestel)

De grootste afwijking met de Benchmarks van T.net en mijn SGS2 is de boot-tijd. Mijn SGS2 start in 14,5 sec op en niet in ~25 sec. Nou is dit wel veranderd sinds 2.3.5, daar schikt het toestel bij afsluiten de data netjes, uitschakelen duurt dan ook ongeveer 10 seconden.
Op 2.3.6 start deze nog sneller op...
idd. sommige benchmarks kloppen echt niet vlgs mij.

op een stock XE haal ik 5900+ in antutu

moet ik wel zeggen dat alle programmas echt flink spelen met de uitkomsten, lees verschillen
Akkoord, maar we zitten hier op tweakers dus ze gaan er ook wat dieper op in.
Schermkwaliteit wordt dan ook aangehaald door bvb de zwartwaarden en helderheid bench (hoewel helderheid niet te vergelijken is met (s)amoled).
En ook accuduur zit in een paar benches, dus op dat vlak ben je dan toch al bedient.

Voor de functionaliteiten moet je eigenlijk geen telefoons vergelijken (alleen externe aansluitingen/knoppen dan), maar moet je OS vergelijken (bvb Android vs WP7 vs iOS).
Een nadeel van Super Amoled is de verdeling van de pixels: het is een zogeheten Pentile-display.
Dit is niet een nadeel van Super Amoled, er zijn inmiddels Super Amoled schermen met een RGB layout, zoals in de Galaxy SII.
Helaas hebben ze wel gelijk, de SGS heeft namelijk niet voo rniks nog de + (plus) toevoeging, dus AMOLED en SAMOLED heeft pentile, en SAMOLED+ heeft gewoon RGB.

Maargoed de conslusie om te zeggen dat dat direct een nadeel is, vond ik dan wel erg simpel. De vraag is eigenlijk: Is pentile een nadeel als er anders een 800*480 schermpje in had gezeten (want dat is waarschijnlijk het alternatief)?

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 24 juli 2024 21:06]

Ja, PenTile is wel degelijk een nadeel. De resolutie is veel lager dan 960x540, tekst blijft onscherp en kleuren zijn niet natuurgetrouw (dat het belachelijke AMOLED wordt gebruikt helpt natuurlijk ook niet mee).
De resolutie is veel lager dan 960x540
En het nadeel daarvan is? Lees nou is wat ik zeg, hadden ze niet voor dit scherm gegaan hadden ze er een RGB AMOLED scherm in willen leggen (lees: SAMOLED+) was de resolutie zeer waarschijnlijk 'maar' 800*480. Pentile is enkel nadelig als er anders een RGB scherm met dezelfde resolutie in had gezeten ;)
dat het belachelijke AMOLED wordt gebruikt
Met z'n opmerking maak je jezelf volgens mij enkel belachelijk, wat is er zo belachelijk aan de techniek van de toekomst?
tekst blijft onscherp
Ten opzichte van? Het kan altijd scherper, dat is een ding wat zeker is, maar daar is geen een telefoon een uitzondering op...
kleuren zijn niet natuurgetrouw
Ja want echte kleuren zijn zo belangrijk dat elke foto en video die wordt uitgegeven is zwaar (op kleur) bewerkt is :D

Echte kleuren bestaan niet behalve in het echt, een interface heeft geen 'echte kleur' :)
De opgegeven resolutie van een PenTile display is niet de werkelijke resolutie. Die ligt lager, zie de reactie van Menesis hierboven. En er is geen SAMOLED+ gebruikt maar een Pentile layout. Makkelijk zat.

AMOLED is een belachelijke techniek die nog niet rijp is voor het echte werk. Doordat fabrikanten stelselmatig foutieve kleuren gebruiken, krijgen consumenten een fout beeld van kleuren, het is vooralsnog niet bestendig op de lange termijn (kleuren die faden of niet meer zichtbaar zijn) en dankzij het gebruik van PenTile layouts ook nog niet eens een positief punt voor AMOLED.

De tekst blijft onscherp omdat er van PenTile gebruik wordt gemaakt? Makkelijk toch om te begrijpen, kijk maar eens naar de pixel layout. Als je daar wat van snapt, mag je terugkomen.

Ja, echte kleuren zijn belangrijk ja. Werken met foute materialen en kleuren is zo fundamenteel fout.
Dat is echter een Super AMOLED Plus-scherm, daar zit het verschil in.
Ik zou graag een telefoon hebben die 3 mm dikker is (momenteel GS2), als de extra dikte wordt gebruikt voor batterij.... mooi design dat wel....
Off topic, voor de SGS2 is er een officiële conversie-kit voor een grotere batterij (de hele telefoon wordt dan zo dik als het de verdikking onderaan, dus perfect acceptabel nog).

http://www.androidworld.n...mah-extended-battery.html
Nee wordt niet zo dik als de voet hoor, iets minder, wel even dik als de camera die normaal 1mm uit steekt ;)
Voordeel van deze telefoon is de scherpe prijs, waar een nexus prime gewoon +/- 600 euro's kost is deze +/- 450 euro dat kan voor mij toch ook een groot voordeel zijn. Aangezien ik het niet van de zaak betaald krijg maar wel met een toffe telefoon wil rondlopen...

Ik neem aan dat Android 4.0 deze telefoon goed zal staan...
Ik vind 'm juist behoorlijk duur, tegenover de GSII en Sensation, die beide op sommige punten hier een eind bovenuit steken.
Op welke punten steekt de Sensation boven de Razr? Hij is iets trager, dikker en heeft geen amoled scherm, wat is er dan beter volgens jou?
/offtopic:
Waarom vergelijken jullie bij de benchmarks, hardware en design, telkens verschillende toestellen met elkaar? Ik zie in de tabellen bijvoorbeeld drie Sony Ericsson toestellen voorbijkomen, (Ray, Active en Arc), maar deze nooit samen in 1 tabel.
Dat vind ik persoonlijk erg onhandig vergelijken.
/offtopic:
Waarom vergelijken jullie bij de benchmarks, hardware en design, telkens verschillende toestellen met elkaar? Ik zie in de tabellen bijvoorbeeld drie Sony Ericsson toestellen voorbijkomen, (Ray, Active en Arc), maar deze nooit samen in 1 tabel.
Dat vind ik persoonlijk erg onhandig vergelijken.
Dat is een veelgehoord kritiekpunt op tweakers reviews..met name voor mensen die geen technofiel zijn wordt goed vergelijken uitdagend...
Inmiddels hebben we dat aangepakt, maar deze review is nog gemaakt voordat we dat hadden kunnen doen. Ik had de pagina's met benchmarks vandaag willen aanpakken, maar de publicatie is vervroegd :)
of ik kan echt niet lezen of in de tabel van smartbench 2011 - games is nog steeds de LG optimus 3D niet opgenomen, maar wordt wel in de tekst er onder genoemd? Hetzelfde geldt overigens ook voor de tabel van de boottijden met resp. het Nexus S toestel.

zo'n review mag toch wel iets preciezer uitgewerkt worden.
wat dacht je van het noemen van toestellen in de tekst eronder? maar die vervolgens niet terug te vinden zijn in de tabellen dat vind ik pas onhandig! de LG optimus 3D(smartbench 2011 - games) en de singlecore Nexus S( bij de boottijden) worden beide genoemd maar zijn niet opgenomen in de tabellen.
Ik mag binnenkort een nieuw toestel van de zaak uitzoeken en zit/zat erg te twijfelen tussen deze Razr of Nexus en iets totaal anders de Lumia 800... Ik had eigenlijk al een beetje besloten om voor de Lumia te gaan, na deze review is de keuze alweer wat makkelijker :) Als ik de review moet geloven dan ziet het toestel er op papier en foto beter uit dan in werkelijkheid... jammer. Zeker voor Motorola, want juist afwerking en design is altijd hun sterkste troef geweest... had volgens mij ook best gekund met wat meer aandacht voor dit toestel, iets zegt mij dat Motorola dit toestel iets te snel heeft willen releasen, of Google misschien, om de samenwerking tussen die 2 te bevestigen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.