GoldenEye 007 - Reloaded

Mooie herinneringen overboord

Op de vraag 'wat is de beste Bondfilm?' zul je veel verschillende antwoorden krijgen. Of veel mensen GoldenEye zullen noemen, durven we niet te beweren. Hoe dan ook is GoldenEye verantwoordelijk voor enkele legendarische Bond-scènes, én bovendien was de film het toneel voor 'us' Famke Janssen die er als Bond-girl in mocht schitteren. Mooie herinneringen... en die kunnen direct overboord, want GoldenEye 007: Reloaded voor de Xbox 360 en de PlayStation 3 heeft weinig meer te maken met de Bondfilm van weleer.

We schreven eerder al over de game, en richtten ons toen met name op de singleplayer. Onlangs konden we in Londen de multiplayer-modus onder handen nemen, en kenners weten dat juist die modus het onderdeel is waar menig voormalig Nintendo 64-gamer naar uit zal kijken. GoldenEye 64 heeft een haast legendarische status, met dank aan de succesvolle multiplayer-modus die met vier spelers kon worden gespeeld op één console. Het spel was daarmee baanbrekend en misschien wel het beste multiplayer-spel van die generatie.

De tijden zijn echter veranderd. Het belang van splitscreen is afgenomen, zeker voor shooters. Om nostalgische redenen kunnen we de 'vierspeler-modus' in GoldenEye 007: Reloaded zeker waarderen, maar eigenlijk voegt de succesvolle spelmodus van weleer maar weinig toe aan een hedendaagse shooter. Een deathmatch met vier spelers op één televisie kan best voor hilariteit zorgen, maar het kost het spel teveel moeite om vier schermpjes naast elkaar te zetten. Gevolg is dat je naar een game zit te kijken die grafisch maar net boven het niveau van de vorige generatie consoles uitkomt, en daar zit je anno 2011 uiteraard niet op te wachten.