GoldenEye 007: Reloaded, Xbox 360 Review

Phusebox 7 november 2011, laatste update op 7 november 2011, 930 views

GoldenEye 007: Reloaded, Xbox 360

Pluspunten

• Het spel ligt vast over een paar weken al in de budgetbak

Minpunten

• Graphics
  • Misbruik Goldeneye naam
  • Slechte AI

Besturing Score: 3
Geluid Score: 3
Beeld Score: 3
Gameplay Score: 3
Replaywaarde Score: 2
Goldeneye 007: Reloaded Review

Goldeneye op de Nintendo 64 was de grondlegger voor de moderne (console) shooters. De singeplayer was nagenoeg perfect en wist als enige game ooit die echte Bond-feel te recreëren, maar het hoogtepunt was toch wel de splitscreen multiplayer. Ontelbare avonden heb ik deze game met vrienden gespeeld en zelfs nu nog wordt de N64 wel eens uit de kast gehaald en is het, ondanks de wazige, koppijn opwekkende graphics op een full-hd tv, nog steeds een geweldige game.

Aan het einde van een ronde is het altijd weer hilarisch om te zien wie er 'Most Frantic' of 'Most Cowardly' was en omdat de gameplay zo goed gebalanceerd is voelt het spel nooit oneerlijk aan. Na jaren wachten op een opgepoetste versie van Goldeneye, want ja het enige dat de tand des tijds niet heeft doorstaan zijn de graphics, was ik dan ook verheugd om te horen dat er een HD remake kwam.

De geruchten waren er al langer, eerst zou het een Xbox Live arcade titel worden maar uiteindelijk kwam er dan een game voor de Wii. Nu staat mijn Wii al jaren stof te happen, niet wegens het gebrek aan goede games maar meer vanwege mijn aversie van de controllers die er beschikbaar zijn, en dus besloot ik deze game aan mij voorbij te laten gaan in de hoop op een Xbox 360 of PS3 versie.

Dat wachten leek beloond te worden en tijdens de afgelopen Gamescom beurs in Keulen hoopte ik de eerste gameplay ervaring op te doen. Helaas werd er enkel een filmpje getoond en in de rij staan voor een filmpje is not-done als je ook kunt gamen wat mij betreft. Naïef als ik was heb ik daarna weinig onderzoek gedaan naar deze 'Reloaded' versie en heb ik hem gewoon klakkeloos op mijn to-buy lijst gezet. Gezien mijn gesteldheid op het origineel hoopte ik natuurlijk op een regelrechte remake met HD graphics; of in ieder geval de mogelijkheid om het origineel te spelen. Het vooruitzicht om weer te kunnen genieten van deze game en zijn briljante multiplayer maakt het zelfs voor mij tot één van de drie games waar ik het meeste naar uitkeek dit jaar.

"It's a gold and honey trap"
Zoals gezegd was ik misschien wel te naïef, want de deceptie was groot toen ik dan eindelijk afgelopen weekend Goldeneye: Reloaded kon spelen. Het begon al met de intro; ok de Metro-Goldwyn-Mayer leeuw zit er wel in maar wat ik mis is de originele Bond opening. Geen onheilspellende baslijn, geen dreunende hartslag over de subwoofer en zelfs niet het bekende Bond deuntje. "Moet dit een James Bond game voorstellen?" dacht ik bij mezelf, terwijl ik als grafisch vormgever moest kokhalzen bij het zien van het lelijke jaren '90 menu. Mezelf over de eerste teleurstelling heen zettend startte ik het single player verhaal op en hoopte op zijn minst dan te kunnen genieten van het Dam level dat in mijn geheugen gegrift staat.

Gelukkig wist ik wel al dat ze Pierce Brosnan wegens licentie redenen hebben vervangen door Daniel Craig, anders lag ik waarschijnlijk met een anafylactische shock op de grond na de eerste 5 seconden. Eenmaal aan het spelen begon ik aan mezelf te twijfelen; het komt me allemaal wel akelig bekend voor, maar volgens mij ging het level toch anders? Op dat moment sloeg de waarheid als een bom in... het is helemaal geen remake van de originele Bond game, maar een goedkope spin-off. Een cash-cow om fans van de originele game op een makkelijke manier geld afhandig te maken; of zoals Tina Turner in de titelsong van de film zingt: "It's a gold and honey trap".

Nu ik het toch over de titelsong heb; na de dam missie krijg je een intro zoals je die van de Bond films kent met de titelsong, wat leuke visuals, silhoueten van naakte dames en James Bond himself natuurlijk. En eigenlijk had ik hier hetzelfde als met de game, het leek allemaal akelig bekend maar op een gegeven moment sloeg de twijfel weer toe. Is dit de originele titelsong, of hebben ze ook deze weten te verpesten? En jawel hoor; daar verschijnt het verlossende antwoord in beeld: Title song performed by Nicole Sletzinger Shertzinger.

"Goldeneye I found his weakness"

Ik probeer mijn nostalgische gevoelens even te vergeten en de game te beoordelen op wat het is; een first person shooter in een Bond setting met een vette knipoog naar die gouden klassieker. Eurocom, de ontwikkelaar van Reloaded, heeft in grove lijnen de levels overgenomen van Goldeneye 64 en ze verkracht (pardon, objectiviteit blijft lastig) gekneed tot wat zij uiteraard dachten dat een verbeterde versie zou zijn. De gameplay bestaat uit het nodige schieten, saaie 'druk-op-knop-X" cut-scenes en het nodige hack- en researchwerk. Stel je van het laatste overigens niet teveel voor want het komt neer op het zwaaien met je smartphone en op een knop drukken, meer niet.

Gelukkig heeft ook de stealth benadering van het origineel het overleefd; want niets was zo bevredigend dan een hele ruimte bad guys uitschakelen zonder dat het alarm afging. Helaas blijkt Eurocom er niet in geslaagd dit element goed te verwerken in de game want het lijkt er op dat je precies alles moet doen zoals de ontwikkelaars voorzien hebben anders gaat het alarm sowieso af, terwijl dit bij het origineel juist zo goed werkte. Als het dan toch lukt voel je echter wel weer dat bevredigende gevoel en lijk je even in de huid van Bond gekropen te zijn. Even maar, want al snel wordt je weer wakker geschud door de vreselijke AI die eigenlijk niet eens AI genoemd mag worden. Dit zul je vooral merken wanneer het alarm weer eens om onverklaarbare reden afgaat en de ruimte waarin je je bevindt wordt omgetoverd tot shooting range. De vijanden volgen namelijk allemaal een vastgesteld pad en zijn zo voorspelbaar dat ze voor geen enkele doorgewinterde fps-speler een uitdaging zullen vormen.

Het gevoel van de game wekt naast de associaties met Goldeneye 64, en dan meer vanwege de grafische kwaliteiten dan wat anders, ook nog gevoelens van herkenning op met de Call of Duty reeks. Iemand die mij een stukje zag spelen riep meteen "het is net Call of Duty, maar dan met James Bond". De actie lijkt er namelijk verdacht veel op, de controls zijn vergelijkbaar en vele elementen van de bekende CoD gameplay elementen zien we hier ook terug. Zo zijn er de nodige quicktime events, slow-motion scènes wanneer je een deur openbreekt en wat te denken van schieten vanaf een rijdend voertuig dat uiteraard op rails rijdt?

De makers van Eurocom lijken in bijna alles naar hun collega's te hebben gekeken en dat hoeft zeker niet slecht te zijn. Helaas werkt het niet in deze setting en voelt het allemaal wat geforceerd aan; alsof men Reloaded gebruikt als een wanhopige sollicitatie naar een functie binnen het CoD team van Infinity Ward of Treyarch.

Goldeneye: Reloaded lijkt zich te bevinden in een identiteitscrisis en hierin ligt waarschijnlijk ook de grootste zwakte van Reloaded. Het is geen remake van het origineel; maar alles lijkt er wel verdacht veel op echter de elementen die Rare’s Goldeneye tot een briljante game maakten zijn hier slechts in een bijna comateuze toestand terug te vinden. Het is ook geen CoD game; alhoewel het wel krampachtig probeert om in de voetsporen te treden van de beste shooters van deze generatie. Het is jammer om te zien dat Eurocom niet de ballen heeft om er een echte eigen game van te maken en enkel en alleen probeert mee te liften op de naam van het origineel en met enkele gekopieerde elementen de game naar deze tijd probeert te tillen.

Goldeneye staat bij mij synoniem voor geniale splitscreen multiplayer, iets dat nooit meer geëvenaard is alhoewel Time Splitters 2 daar voor mijn gevoel aardig bij in de buurt kwam in 2002. Zelfs Rare zelf heeft een dergelijk meesterwerk nooit meer bereikt met games als Perfect Dark en diens vervolg Perfect Dark Zero. Hoe geweldig zou het zijn als ik die lange avonden met zijn vieren achter de ouderwetse beeldbuis weer kon herbeleven in een modern jasje. Ik zou in ieder geval zeker het volle pond willen betalen als ik daarvoor alleen maar de originele multiplayer zou hebben van Goldeneye 64.

Helaas blijkt ook dat teveel gevraagd voor Eurocom, want ook hier meende men het origineel te moeten verbouwen tot een minderwaardige kopie, als een Van Gogh zonder zijn onmiskenbare toets. “De alom geprezen maps van Goldeneye 64?”; die gooien we gewoon in de prullenbak moeten ze bij Eurocom gedacht hebben als gevolg van de waanideeën dat zij het wel beter konden. Bekomen van de lijst met nieuwe levels valt mijn oog op enkele originelen, althans dat dacht ik. Ook hier wordt er gretig misbruik gemaakt van de goede naam van het origineel en zien we gedrochten van levels verschuild gaan onder de namen Archives en Facility. Helaas stopt het slechte nieuws daar niet want er is ook geen mogelijkheid om de originele game modes te spelen waarbij er gesprint werd voor dat ene wapen of je stond te dansen om de armor spawn plek.

Om het lijstje met features af te kunnen vinken voor wat men verwacht van een game heden ten dage is er ook nog een MI6 Ops mode toegevoegd. Je raad het al; een goedkope en slecht uitgevoerde kopie van de Spec Ops mode zoals we die kennen uit de Call of Duty reeks. Enkel en alleen toegevoegd om je de illusie te geven dat deze game meer biedt dan een flauwe single player campaign en onder de maat multiplayer opties. Net zoals de naam Goldeneye enkel en alleen is toegevoegd om je de illusie te geven dat je hier een kwaliteitsspel koopt.

IN HET KORT
Als je net als ik in de veronderstelling bent dat je met Goldeneye 007: Reloaded een HD remake van het geniale origineel in huis haalt kom je van een koude kermis thuis. Het meesterwerk van Rare is in dit product nergens te herkennen en het lijkt niets meer dan een schaamteloze PR stunt om de naam Goldeneye aan deze game te verbinden. De originele levels zijn verkracht en de gameplay is van zijn sterkste elementen ontdaan en alles dat overblijft is een middelmatige shooter die nergens in uitblinkt.

De splitscreen multiplayer is zijn charme kwijtgeraakt en ik zie geen enkele reden om deze game online te spelen als je ook games als Battlefield 3 en Modern Warfare 3 ter beschikking hebt voor hetzelfde geld. Daarnaast past Daniel Craig als James Bond gewoon niet in de setting van Goldeneye; net als deze game eigenlijk niet thuis hoort op de Xbox 360 of PlayStation 3. Ben je een ontzettende fan van James Bond en heb je de originele game nooit gespeeld (shame on you!) dan zou ik me kunnen voorstellen dat je dit best een vermakelijke game vindt. (Maar eigenlijk zou je dan als echt Bond fan moeten walgen van Daniel Craig als stand-in voor Pierce Brosnan in de setting van Goldeneye.) Voor 60 euro kun je echter beter een Nintendo 64 en het origineel scoren op marktplaats.

Heb jij ook een GoldenEye 007: Reloaded, Xbox 360?

Reviews door de redactie

En ik maar hopen om weer met vrienden op een 1 scherm 'verover de plee' te spelen in de Facilities... :| Dankjewel voor deze review.... Hopen dat er ooit een échte REMAKE komt :9~
Ik vrees ervoor. Rare en Nintendo waren ooit overeengekomen dat ze een remake naar Xbox Live Arcade mochten brengen; maar uiteindelijk werden ze het niet eens over vergoedingen. Rare was dus al gestart met een port, maar heeft dit gestaakt en zeiden daarop dat ze niet verwachten dat ze het ooit nog eens zullen worden.
Mooie review, jammer dat ze inderdaad geen fatsoenlijke remake gemaakt hebben. Hoe vaak ik wel niet Stack met one shot one kill gespeeld heb...

[Reactie gewijzigd door Bastard op 7 november 2011 17:29]

Dit spel is al jaren uit voor de Wii en alleen in HD opnieuw uitgebracht voor de Next-Gen consoles.

Je had dus al heel lang kunnen weten dat dit een complete herziening is en geen hd heruitgave. Elke screenshot of preview of trailer begint met beeld of tekst dat direct verklaard dat het GEEN HD remake is maar een compleet nieuw spel op basis van de licentie.
Het is een goed spel.
Ik ken alleen de N64 variant.

Leuke positieve eigenschap :)
Hopen dat het inderdaad het geval is. Misschien dan een een reden om te kopen.
De N64 variant is geniaal, dit is naar mijn idee enkel een manier om makkelijk te cashen op een bestaande franchise.
Dit is geen review maar een copy paste van http://www.level30.nl/201...w-goldeneye-007-reloaded/ Eigenlijk zouden ze hier minpunten voor moeten geven en verwijderen aangezien het niet toegestaan is om klakkeloos een review te kopieren.

Laat maar ik zie dat level30.nl je homepage is ;) goede review

[Reactie gewijzigd door thijssie op 7 november 2011 17:00]

Met alle respect, maar ik heb na het lezen van de complete review het idee alleen maar gelezen te hebben dat het geen remake is.

Ik was hiervan al op de hoogte voordat ik deze review las, en zelfs voordat de Wii versie uitkwam. Van wat ik begrepen heb wordt de Wii versie namelijk aangeprezen als een van de beste Bond games sinds de alom geprezen Goldeneye op de Nintendo 64 (hoewel hij daar natuurlijk nog heel ver vandaan staat).

Zou je iets meer informatie kunnen geven over wat dit spel wél is?
Wat de game wel is? Een shooter die op de wii misschien nog wel mee kon doen omdat er op dat platform gewoon een gebrek is aan shooters. Op de 360 en ps3 echter is het een heel ander verhaal. Het komt daar niet verder dan een middelmatige shooter met matige graphics en buggy AI.