Door Arthur Geraerts

Is Dark Souls zoals vroeger?

Net als vroeger

Het vorig jaar verschenen Demon’s Souls en opvolger Dark Souls die 7 oktober verschijnt, zijn games die niet enkel opvallen vanwege hun geweldige graphics, spannende soundtrack en een knap geschreven verhaal. Nee, de hoge moeilijkheidsgraad en de onvergefelijkheid van deze games is wat ze zo uniek – en binnen een bepaalde groep – zeer populair maakt.

Demon’s Souls en Dark Souls zijn games waar vooral de oudere gamers en zogenaamde ‘hardcore’ gamers van smullen. Je wordt als speler immers niet als een kleuter aan je handje meegenomen. Dit zijn games waarbij iets van de speler wordt verwacht, waarvoor je geconcentreerd moet zijn en je uiterste best moet doen. Je moet je goed verdiepen in de spelmechanieken, sterker nog, de bijgeleverde handleiding is echt verplichte kost wil je het spel na 30 minuten al niet gefrustreerd wegleggen. Wie doorzet, plukt daar de vruchten van. Iedere speler die Demon’s Souls, heeft uitgespeeld kan beamen dat het voldoening geeft om een spel uit te spelen waar je tijd in hebt moeten investeren, waarvoor je doorzettingsvermogen moet tonen en moet beschikken over getrainde vaardigheden om succes te boeken. Maar waarom zijn deze spellen zo uniek en waarom vonden we het leuk dat ze zo moeilijk waren? En gaat die vergelijking met vroeger eigenlijk wel op? Als je kijkt naar het gameslandschap van nu en dat vergelijkt met de games van laten we zeggen twintig jaar geleden, dan vallen een aantal zaken op.

* Vroeger was alles beter

Tegenwoordig gamet bijna iedereen wel op een of andere manier, van je broertje van 3 op de Wii, tot je oma van 75 op Hyves, voor iedereen is er wel een spelletje. De ‘hardcore’ gamer is nu slechts een minderheid, terwijl 20 jaar geleden games uitsluitend gemaakt werden voor deze doelgroep. Veel meer was er ook niet. Tegenwoordig zijn hardcore gamers commercieel gezien totaal niet interessant meer. Dat verklaart waarom Microsoft Kinect heeft ontwikkeld en zich daarmee op kinderen en de familie in het algemeen richt. Nintendo en Sony doen dat niet veel anders. De kleine gamesbedrijven van weleer, die games maakte voor gamers door gamers bestaan bijna niet meer. Waar je vroeger honderden kleine bedrijfjes had die games maakten, zijn er tegenwoordig nog een handjevol grote uitgevers die niet zo geïnteresseerd zijn in die paar fanatiekelingen. The Sims, Guitar Hero, FIFA, Gears of War en Call of Duty Modern Warfare 3 worden gemaakt voor de massa. Vermaak moet voorop staan. Games zijn tegenwoordig veel meer een ‘transmediale experience’, waarbij het marketing budget vaak groter is dan het ontwikkelbudget. En dan hebben we het nog niet eens over de gesponsorde frisdrankjes en vermeldingen in populaire tv-programma’s.

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite