Door Arthur Geraerts

Is Dark Souls zoals vroeger?

Net als vroeger

Het vorig jaar verschenen Demon’s Souls en opvolger Dark Souls die 7 oktober verschijnt, zijn games die niet enkel opvallen vanwege hun geweldige graphics, spannende soundtrack en een knap geschreven verhaal. Nee, de hoge moeilijkheidsgraad en de onvergefelijkheid van deze games is wat ze zo uniek – en binnen een bepaalde groep – zeer populair maakt.

Demon’s Souls en Dark Souls zijn games waar vooral de oudere gamers en zogenaamde ‘hardcore’ gamers van smullen. Je wordt als speler immers niet als een kleuter aan je handje meegenomen. Dit zijn games waarbij iets van de speler wordt verwacht, waarvoor je geconcentreerd moet zijn en je uiterste best moet doen. Je moet je goed verdiepen in de spelmechanieken, sterker nog, de bijgeleverde handleiding is echt verplichte kost wil je het spel na 30 minuten al niet gefrustreerd wegleggen. Wie doorzet, plukt daar de vruchten van. Iedere speler die Demon’s Souls, heeft uitgespeeld kan beamen dat het voldoening geeft om een spel uit te spelen waar je tijd in hebt moeten investeren, waarvoor je doorzettingsvermogen moet tonen en moet beschikken over getrainde vaardigheden om succes te boeken. Maar waarom zijn deze spellen zo uniek en waarom vonden we het leuk dat ze zo moeilijk waren? En gaat die vergelijking met vroeger eigenlijk wel op? Als je kijkt naar het gameslandschap van nu en dat vergelijkt met de games van laten we zeggen twintig jaar geleden, dan vallen een aantal zaken op.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

* Vroeger was alles beter

Tegenwoordig gamet bijna iedereen wel op een of andere manier, van je broertje van 3 op de Wii, tot je oma van 75 op Hyves, voor iedereen is er wel een spelletje. De ‘hardcore’ gamer is nu slechts een minderheid, terwijl 20 jaar geleden games uitsluitend gemaakt werden voor deze doelgroep. Veel meer was er ook niet. Tegenwoordig zijn hardcore gamers commercieel gezien totaal niet interessant meer. Dat verklaart waarom Microsoft Kinect heeft ontwikkeld en zich daarmee op kinderen en de familie in het algemeen richt. Nintendo en Sony doen dat niet veel anders. De kleine gamesbedrijven van weleer, die games maakte voor gamers door gamers bestaan bijna niet meer. Waar je vroeger honderden kleine bedrijfjes had die games maakten, zijn er tegenwoordig nog een handjevol grote uitgevers die niet zo geïnteresseerd zijn in die paar fanatiekelingen. The Sims, Guitar Hero, FIFA, Gears of War en Call of Duty Modern Warfare 3 worden gemaakt voor de massa. Vermaak moet voorop staan. Games zijn tegenwoordig veel meer een ‘transmediale experience’, waarbij het marketing budget vaak groter is dan het ontwikkelbudget. En dan hebben we het nog niet eens over de gesponsorde frisdrankjes en vermeldingen in populaire tv-programma’s.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee