Door Jan Laros

Freelance redacteur

Dark Souls

Opvolgen is zwaar

Dark Souls is belast met de ondankbare taak om Demon's Souls op te volgen. Die game werd opgepikt door uitgever Namco Bandai nadat de rpg was uitgegroeid tot een ware culthit in het importcircuit. Demon's Souls kwam begin 2009 op de Japanse markt en werd halverwege 2010 ook in Europa uitgebracht, voor de PlayStation 3. Een stortvloed aan lof en goede beoordelingen volgde en Namco Bandai had een eenvoudige keuze toen From Software aan de spirituele opvolger Dark Souls bleek te werken; die game moest ook de Europese markt op!

Dark Souls verschilt op een aantal punten van Demon's Souls en werd in de eerste alinea van deze pagina door ons dan ook bewust tot 'slechts' spirituele opvolger bestempeld. Het is namelijk geen directe sequel. Het verhaal sluit bijvoorbeeld niet aan op dat van Demon's Souls en ook het hoofdpersonage uit die game is niet overgezet naar Dark Souls. De actie-rpg verschilt ook op een aantal gameplaytechnische vlakken van Demon's Souls, maar dat zal aan de hand van de beschreven bevindingen in deze review blijken. Daarnaast is het spel ook beschikbaar voor de Xbox 360, terwijl Demon's Souls exclusief op de PlayStation 3 uitkwam.

* Should I stay or should I go?

Spelers van Demon's Souls zullen op twee gedachten hinken op het moment dat ze Dark Souls in handen krijgen. De eerste reactie zal naar alle waarschijnlijkheid een haast euforische zijn, want Demon's Souls was fantastisch. Tweakers.net beloonde de game met een 8,5 en loofde de game om zijn onderscheidend vermogen. De game was dermate uitdagend en hield zo weinig rekening met de geldende ongeschreven regels in de gamesindustrie, dat hij heerlijk verfrissend was om te spelen. De uitdaging, het tactische aspect, de online mogelijkheden; het werd alom geroemd.

Het is echter goed mogelijk dat er tegelijkertijd een gevoel van wanhoop zal optreden, voordat spelers nu aan Dark Souls beginnen. Er zullen ongetwijfeld herinneringen opborrelen aan vliegende controllers of handen in zorgvuldig gladgestreken haren, wanneer teruggedacht wordt aan de soms frustrerende moeilijkheidsgraad van Demon's Souls.

Dat Dark Souls opnieuw een zeer moeilijk spel is, mag geen verrassing heten. De marketingcampagne van het spel maakt er zelfs dankbaar gebruik van - en geef Namco Bandai eens ongelijk. De extreme moeilijkheidsgraad van Demon's Souls was een van de sterke punten van die game. De vraag is echter of Dark Souls zich ruim tweeënhalf jaar na de release van de eerste game voldoende weet te onderscheiden van de massa met bijvoorbeeld nieuwe innovatieve gameplayelementen. De moeilijkheidsgraad is immers een voldongen feit en From Software stond dus voor een uitdaging.