Door , , 34 reacties

Een PlayStation 3-game over de strijd van een kleine groep mensen tegen een buitenaards ras, dat het voortbestaan van de aarde bedreigt en dat ook nog eens beschikt over onder meer gigantische bewapende mechs - klinkt dat bekend? Vast wel, want als je het zo bekijkt zouden de Killzone-serie en de Resistance-franchise met dezelfde blauwdruk gemaakt kunnen zijn. Natuurlijk zitten er onder de motorkap best wat verschillen, maar de gelijkenissen zijn duidelijk.

Nou vonden we Killzone 3 een prima game. Het spel combineerde prachtige graphics met een prima verhaal en een zeer degelijke multiplayer-modus. Ook in dat opzicht ligt een vergelijking tussen dat spel en Resistance 3 voor de hand. Ontwikkelaar Insomniac hamert voor Resistance 3 immers eveneens op het belang van het verhaal, en heeft de game ook voorzien van een redelijk uitgebreide multiplayer-modus.

Resistance 3 vertelt het verhaal van Joseph Capelli. Gamers die de eerste twee delen van Resistance hebben gespeeld, kennen deze Joe nog wel. Hij was een van de Sentinels, een speciale groep elite-soldaten die de strijd aangingen met de Chimera, in de hoop het Chimera-virus te stoppen. Nadat Capelli in Resistance 2 zijn medesoldaat Nathan Hale had doodgeschoten omdat die met het virus besmet was, werd hij oneervol ontslagen. Bij het begin van Resistance 3 zijn er vier jaar verstreken sinds deel twee, en staat de aarde er slechter voor dan ooit.

*Naar New York

Capelli leeft zo goed en zo kwaad als het gaat in een schuilplaats met enkele tientallen andere overlevenden van de Chimera-genocide, die negentig procent van de mensen op aarde al het leven heeft gekost. Capelli's vreedzame leven met vrouw en kind wordt verstoord als de Chimera harde maatregelen nemen om de rest van de aarde te vernietigen met gigantische 'laser beams' die alles boven en onder de grond vernietigen. Capelli gaat samen met Dr. Fyodor Malikov, die we ook nog uit de vorige delen kennen, op weg naar New York: daar staat een grote Chimera-toren die de sleutel zou kunnen zijn bij het afstoppen van het Chimera-virus.

Het verhaal wordt voornamelijk in de tussenfilmpjes van het spel verteld. Daarnaast krijg je wat flarden achtergrondinformatie mee bij het oppikken van geschreven notities en voice-memo's die je tijdens het spelen tegenkomt. Deze vertellen vaak iets over gebeurtenissen op of rond de plek waar je op dat moment bent.

De tussenfilmpjes komen echter niet altijd even goed uit de verf. De makers proberen om het verhaal een emotionele achtergrond te geven, maar die komt af en toe wat gemaakt over. Het is allemaal best mooi gemaakt en de achtergrondmuziek is sfeervol, maar het mist af en toe het gewenste effect. Daarnaast viel op dat beeld en geluid niet altijd goed gesynchroniseerd waren, waardoor enkele scènes er raar uitzien. Dat alles zorgt dat het verhaal, dat toch al niet veel om het lijf heeft, niet de steunpilaar is die Insomniac waarschijnlijk hoopte dat het zou zijn.