Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 20 reacties

Ubisoft heeft Rotterdam ontdekt. Kamer 712 van het torenhoge Manhattan Hotel in het hart van de stad althans, waar de uitgever met regelmaat demonstraties van games geeft die hij op de markt hoopt te brengen. Voor de promotie van Child of Eden had Ubisoft niet alleen verse software naar Rotterdam verscheept, maar ook Tetsuya Mizuguchi uit Japan.

Dat kan ook geen kwaad, want Child of Eden, zijn nieuwste game, kan wel wat toelichting gebruiken. De naam van Mizuguchi zal niet bij iedereen een bel laten rinkelen. Toch heeft hij in het verleden games ontwikkeld die aardig bekend waren. Zo was Miz, zoals hij door bekenden haast liefkozend wordt genoemd, verantwoordelijk voor het vervreemdende concept van games als Lumines en Rez. Wie die games heeft gespeeld, zal de hand van Mizuguchi ook duidelijk herkennen in Child of Eden. Vooral Rez heeft als voorbeeld gediend.

* Kunstzinnig schieten

Hoewel je het aan de hand van de beelden misschien niet zou zeggen, is Child of Eden een schietspel. Een heuse shooter met vijanden, bosses en objecten die je kunt verzamelen om je gezondheid te herstellen. Maar dat alles dan wel in een exotische verpakking. Dat die verpakking aan Rez doet denken, is niet vreemd. Het spel is een 'spirituele opvolger' volgens Mizuguchi en het speelt zich af in dezelfde fantasiewereld. Eden heet die wereld, een enorm vat kunstmatige intelligentie in de verre toekomst. Eden probeert de mens in ere te herstellen, in de vorm van Lumi, een jonge vrouw. Lumi wordt samengesteld uit duizenden stukjes data die in Eden zijn opgeslagen. Er is echter één probleem: Eden is besmet met een virus dat de stukjes data corrumpeert en dat daarmee ook de voltooiing van Lumi bedreigt.

Hands-on Child of Eden

Dat is het punt in het verhaal waarop de speler zijn intrede doet. Het is zaak op de virussen te schieten en zo de besmette data te zuiveren. Officieel schiet je dus niets dood, je zuivert slechts data om Lumi te redden. Daarvoor heb je drie opties. Er is een wapen waarmee je virussen kunt markeren voordat je ze opblaast. Daarnaast is er een wapen dat vuurt als een mitrailleur en tenslotte heb je een bom die de wat misleidende naam Euphoria draagt, alleen moet je die eerst verdienen voor je hem in kunt zetten. De wapens en de manier van spelen vormen samen met de kleurrijke wereld de grootste overeenkomst met Rez.

Hands-on Child of Eden


Door Paul Hulsebosch

- Redacteur games

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Volg Paul op TwitterVolg Paul op Google+


Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True