Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 112 reacties

Hoewel Dragon Age: Origins minder dan twee jaar oud is, wrijven de meeste Dragon Age-fans zich in de handen voor Dragon Age II. Origins-uitbreiding Awakening en het Witch Hunt dlc-pakket hebben immers genoeg vragen opgeroepen om een uitgebreid vervolg te rechtvaardigen. Toch rijst bij ons de vraag of ontwikkelaar BioWare niet te veel hooi op zijn vork neemt. De Canadese rpg-fabriek werkt immers ook nog aan Star Wars: The Old Republic en Mass Effect 3.

Getest op: pc 
Verschijnt ook voor: PlayStation 3, Xbox 360

In Dragon Age II ben je de Champion of Kirkwall, genaamd Hawke. Het geslacht en uiterlijk van je held is wederom tot in detail aan te passen, maar net als de held van Mass Effect, Commander Shepard, is Hawke een volledig ingesproken personage. Hoe Hawke zich tot een legende heeft opgebokst, wordt naarmate het verhaal vordert steeds duidelijker. Dit verhaal wordt aan de hand van een gigantische flashback verteld, die circa een decennium beslaat. De game begint bijvoorbeeld met een gesprek tussen dwerg Varric en Cassandra, een Seeker van de religieuze Chantry. Kennelijk is er iets gruwelijk misgegaan in Kirkwall en zij wil weten wat de exacte rol van de Champion hierbij is geweest. Varric houdt echter van kleurrijke vertellingen, daarom zul je af en toe een overdreven variant op de geschiedenis beleven voordat je de daadwerkelijke gebeurtenissen krijgt te zien.

*Een ander jasje

Het eerste dat een oplettende fan ongetwijfeld opvalt, is het veranderde uiterlijk van het Dragon Age-universum. Waar Mass Effect 2 meer gedetailleerd leek ten opzichte van zijn voorganger, gooit Dragon Age II juist een cartoony sausje over de wereld. Snorren lijken bijvoorbeeld meer gemaakt van klei dan dat het woeste bossen gezichtsbeharing zijn. Lelijk zouden we het niet noemen, maar of je deze verandering waardeert is waarschijnlijk een kwestie van smaak. Daarnaast zien de Darkspawn er menselijker uit, lijken elven er juist minder op en is het Qunari-ras bijna niet meer terug te herkennen. Een stijlbreuk is het opgefriste uiterlijk gelukkig niet. Het beeld dat je van de Darkspawn krijgt na het lezen van de Dragon Age-boeken is zowel op Origins als op Dragon Age II toepasbaar.




Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True