Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 79 reacties

Wie kan zich de intrede van Donkey Kong Country in 1994 op de 16-bit Super Nintendo niet herinneren? De monden van gamers vielen open. Hoe had ontwikkelstudio Rare het voor elkaar gekregen om zulke graphics op een SNES te krijgen? Het zag er uit alsof de platformer eigenlijk op de PlayStation had moeten verschijnen, die later dat jaar op de markt zou komen. Nintendo en Rare flikten het kunstje echter en brachten nog twee vervolgen uit op de SNES. Daarna werd het stil...

Getest op: Wii (exclusieve titel)

* Wapperen?

Donkey Kong liet de GameCube voor wat hij was en ook op de Wii verscheen de aap slechts in zijn bekende bijrol. Hij gaf acte de présence in Mario Kart en deed geduldig zijn ding in bijvoorbeeld muziekgames, maar een echte hoofdrol bleef uit. Tot de feestmaand van 2010. Op 3 december heeft de koddige aap zijn rentree gemaakt in een game die louter om hemzelf draait. Nintendo wil met Donkey Kong Country Returns de oudere gamer terugbrengen naar de tijden van weleer en relatief jonge spelers kennis laten maken met de ongekende charme van de oer-aap.

Sinds de gloriedagen van Donkey Kong op de Super Nintendo is er veel veranderd. Rare werd opgeslokt door gigant Microsoft en in 2010 is het gebruikelijk om games op de Wii met lichaamsbewegingen te besturen. Natuurlijk hadden we al wat beelden en eerste impressies van Donkey Kong Country Returns gezien voordat we de reviewversie op de deurmat hoorden ploffen, maar de angst sluimerde desondanks: zou Donkey Kong Country Returns trouw blijven aan zijn roots, of zou het spel te veel meegaan in de 'wapperhype' rond de bewegingsgevoelige controllers? We kunnen je geruststellen: het oude gevoel is er nog steeds!

* Verhaal?

De game opent met een filmpje waarin is te zien dat enkele rare wezens de bewoners van het bos hypnotiseren en de voorraad bananen van Donkey Kong stelen. De aap wordt in zijn boomhut aan een hypnosesessie onderworpen, maar het hoofdpersonage is niet onder de indruk en wijst de indringer met ferme hand de deur. Tot zover het verhaal. Kort, dun en inhoudsloos: precies wat een platformgame pur sang nodig heeft. Laten we meteen aan de slag gaan!

Lees ook de gebruikersreview

Populaire gebruikersreview


Door Jan Laros

- Freelance redacteur

Jan Laros werkt al sinds 2002 voor Tweakers.net, zij het met een aantal tussenpozen. Inmiddels is hij voornamelijk actief in de Games-sectie en verzorgt hij samen met redacteuren Paul Hulsebosch en Jurian Ubachs de dagelijkse stroom aan nieuws, reviews, previews, beursverslagen, interviews, etc. Jan is ook te volgen op Twitter en hij werkt als SAP-consultant.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True